Volvo 480 turbo in een gtt?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Alleycat
Contacteer:

Misschien dat hier al eens een topic aan gewijd is, maar hoe krijg je een volvo 480 turbo blokje in je gtt?
Gaat dit zonder moeite passen, of moet je allerlei aanpassingen doen zoals subframe etc.
Dit leek me wel leuk voor mijn projectje namelijk. :)
-Ray-
Contacteer:

lees het topic van de grijze krummel van maarten maar eens, of die van catrinus. die hebben allebei een volvo blok in hun GT (in principe een 1.7 GTE blok met turbo, simpel uitgelegd)

:)
Immer wieder die verdammte Holländer
antoine
Car: Renault Clio III RS

(Y) (Y)
Laatst gewijzigd door antoine op do 21 aug 2003 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleycat
Contacteer:

-Ray- schreef:lees het topic van de grijze krummel van maarten maar eens, of die van catrinus. die hebben allebei een volvo blok in hun GT (in principe een 1.7 GTE blok met turbo, simpel uitgelegd)

:)
Ik heb die van maarten net ff doorgelezen, ziet er egr netjes uit...
Ik heb verder niets gezien in dat topic over hoe je het blok erin legt, dit zal dus zonder problemen passen?
antoine

antoine

jij was eerder ray (Y) .Ik lag een beetje te (S)
-Ray-
Contacteer:

das 3 keer dezelfde link, posts aan het opkrikken? ;)

ik heb zelfs in een grijs verleden een topic aangemaakt over een Volvo blok of GTT blok in mijn (oude) Clio. staat misschien ook wel een hoop info in, ik zal eens zoeken.
antoine

-Ray- schreef:das 3 keer dezelfde link, posts aan het opkrikken? ;)

ik heb zelfs in een grijs verleden een topic aangemaakt over een Volvo blok of GTT blok in mijn (oude) Clio. staat misschien ook wel een hoop info in, ik zal eens zoeken.
nee sorry internet verbinding is/was gek aan het doen.
Alleycat
Contacteer:

top!
Als ik het goed begrepen heb, zou het alleen met de slangen een beetje lastig worden....
Zou het echt zo makkelijk zijn??
jeroen.k

Grootste probleem is overstap van carb naar injectie...dit in combinatie met de grote verschillen in de kabelboom.

Maarten had ik nog wattegenslag met het vinden van een juiste intercooler begreep ik...

Het is iig niet een kwestie van ff overlepelen...er zit wel wat uitzoekwerk bij :)
Alleycat
Contacteer:

Misschien zou ik de originele kabelboom van de volvo moeten gebruiken?
En wat geeft dat voor problemen om over te stappen naar injectie? Je kunt iig de choke-kabel weghalen! :wink: :lol:
jeroen.k

Alleycat schreef:Misschien zou ik de originele kabelboom van de volvo moeten gebruiken?
En wat geeft dat voor problemen om over te stappen naar injectie? Je kunt iig de choke-kabel weghalen! :wink: :lol:
Er zit een kabelboom op je motor en op je auto...dus 1 van de 2 moet wijken! Bij overstap op injectie zal er een retoutleiding naar de tank moeten, een zwaardere brandstofpomp (systeem moet op druk staan), maar dat klinkt allemaal makkelijker dan het is. Vooral de kabelboom kan lastig worden!

En idd kan de choke er dan uit jah! :p
Mrtn
Car: R5GTT

Je hebt zelfs 2 kabelbomen, de originele vd GTT die je moet aanpassen op de aansluitingen van de Volvo motor en dan heb je nog de Volvo kabelboom die weer alles op het blok regelt en welke weer specifieke voedingen nodig heeft.

Twas echt (uit)zoeken :lol:
Mrtn = Maarten
Alleycat
Contacteer:

zou de originele volvo brandstofpomp volstaan?
Ik weet niet of jeroen lubking ook hiervoor spullen heeft?
Ik zou evt. bij hem het blok kunnen laten reviseren/tunen als ie dat kan....
antoine

Laatst gewijzigd door antoine op do 21 aug 2003 13:38, 3 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k

Alleycat schreef:zou de originele volvo brandstofpomp volstaan?
Ik weet niet of jeroen lubking ook hiervoor spullen heeft?
Ik zou evt. bij hem het blok kunnen laten reviseren/tunen als ie dat kan....
Als je toch het blok wil laten reviseren/tunen...waarom dan niet een origineel GTT blok laten reviseren/tunen? Minder werk en qua vermogen net zo! :)
Alleycat
Contacteer:

Mrtn schreef:Je hebt zelfs 2 kabelbomen, de originele vd GTT die je moet aanpassen op de aansluitingen van de Volvo motor en dan heb je nog de Volvo kabelboom die weer alles op het blok regelt en welke weer specifieke voedingen nodig heeft.

Twas echt (uit)zoeken :lol:
Ik snuffel bij jou wel wat rond, dan hoef ik iig het wiel niet weer opnieuw uit te vinden :wink:
Alleycat
Contacteer:

dit las ik:
Het voordeel van een Volvo 4xx blok, is dat het hetzelfde blok is en dat het bijna 1 op 1 over te zetten is (alleen de bekabeling is een flinke klus).

Qua gewicht maakt het niet veel uit. Een 480 zit op 1020 kilo een renault 19 16v ook. Voordeel van het 480 blok is dat hij met de turbo lekker te tunen is. Met een paar kleine ingrepen zit je al boven de 150 PK

Ander voordeel is dat de 4xx meestal door oude ...... zijn bereden en de motors regelmatig in goede staat verkeren, daarnaast zijn de prijzen aantrekkelijk.

Verder zijn de motoren toen ze van Renault afkwamen even bij Porsche langsgegaan. Vandaar die fraaie spaghetti uitlaatspruitstukken.

dus het is helemaal niet zo gek om het blokje ook nog effe bij jl langs te brengen....
jeroen.k

Alleycat schreef:dit las ik:
Het voordeel van een Volvo 4xx blok, is dat het hetzelfde blok is en dat het bijna 1 op 1 over te zetten is (alleen de bekabeling is een flinke klus).

Qua gewicht maakt het niet veel uit. Een 480 zit op 1020 kilo een renault 19 16v ook. Voordeel van het 480 blok is dat hij met de turbo lekker te tunen is. Met een paar kleine ingrepen zit je al boven de 150 PK

Ander voordeel is dat de 4xx meestal door oude ...... zijn bereden en de motors regelmatig in goede staat verkeren, daarnaast zijn de prijzen aantrekkelijk.

Verder zijn de motoren toen ze van Renault afkwamen even bij Porsche langsgegaan. Vandaar die fraaie spaghetti uitlaatspruitstukken.

dus het is helemaal niet zo gek om het blokje ook nog effe bij jl langs te brengen....
Alleen is het niet hetzelfde blok...in renault termen...de GTT is een C-blok...onderliggende nokkenas en lange klepstoters dus geen distributie (am i right?) het volvoblok is een F-blok, bovenliggende nokkenas 8 kleps, het 16v blok is ook een F-blok...maar dan 16 kleps uiteraard :p
Mrtn

Alleycat schreef:Vandaar die fraaie spaghetti uitlaatspruitstukken.
Dit geldt voor de niet turbo motoren, de geen met turbo hebben een lelijk gietijzeren exemplaar :)
Mrtn = Maarten
Alleycat
Contacteer:

Ehm, wat houdt dit in?
Ik weet wel hoe het er allemaal uitziet en hoe ik het evt. in elkaar zou kunnen zetten, maar ik weet niets van bep. termen....
Alleycat
Contacteer:

Alleycat schreef:Ehm, wat houdt dit in?
Ik weet wel hoe het er allemaal uitziet en hoe ik het evt. in elkaar zou kunnen zetten, maar ik weet niets van bep. termen....
Dit is een reactei op de post van jeroen...
jeroen.k

Alleycat schreef:
Alleycat schreef:Ehm, wat houdt dit in?
Dit is een reactei op de post van jeroen...
Dat het GTT blok en het volvo blok 2 compleet verschillende blokken zijn! :)
Alleycat
Contacteer:

Maar om even terug te komen bij mijn hoofd probleem:
Wat kan ik doen? Kan ik een 1700 volvo blok fatsoenlijk laten tunen, of kan ik beter mijn originele blokje naar jl brengen, want ik heb al begrepen dat er voor de volvo niks te krijgen is...
Ik zit natuurlijk met vermogenswinst te klooien, volgens mij heb je behoorlijk wat winst als je alleen al een 1700 blok erin hangt.
Het zou alleen jammer zijn als ik met minder moeite en minder geld meer vermogen uit mijn gtt blokje weet te persen!
Het voordeel van de 1700 is denk ik ( gevoelsmatig) dat je iets stabielre rijdt vanwege het gewicht. Je hoeft je gtt blokje ook niet tot het uiterste te drijven om hard te gaan. Daar komt bij dat je op de 1.7 een injectie hebt, wat je op het 1.4 blok ook zou kunnen installeren.
jeroen.k

Alleycat schreef:Maar om even terug te komen bij mijn hoofd probleem:
Wat kan ik doen? Kan ik een 1700 volvo blok fatsoenlijk laten tunen, of kan ik beter mijn originele blokje naar jl brengen, want ik heb al begrepen dat er voor de volvo niks te krijgen is...
Ik zit natuurlijk met vermogenswinst te klooien, volgens mij heb je behoorlijk wat winst als je alleen al een 1700 blok erin hangt.
Het zou alleen jammer zijn als ik met minder moeite en minder geld meer vermogen uit mijn gtt blokje weet te persen!
Het voordeel van de 1700 is denk ik ( gevoelsmatig) dat je iets stabielre rijdt vanwege het gewicht. Je hoeft je gtt blokje ook niet tot het uiterste te drijven om hard te gaan. Daar komt bij dat je op de 1.7 een injectie hebt, wat je op het 1.4 blok ook zou kunnen installeren.
Ik zou je GTT als basis nemen, kun je verder mee gaan dan het volvo blokje, is veel voor te krijgen. Veel kennis op het forum en van JL natuurlijk! :)
Mrtn

Ja, voor minder geld is veel meer te doen met een GTTblokje qua tunen en upgraden. Volvo is gemaakt voor ouwelullen en die tunen in de regel hun motor niet :lol: dus wordt er (bijna) nix voor gemaakt :wink:

Als het je om het tunen te doen is zou je je GTTblokje moeten houden :wink:
Mrtn = Maarten
antoine

ja meneer.Dacht al dat je die aan het zoeken was.Duurde alleen zolang (S)
Alleycat
Contacteer:

oeveel pk komt er uit zo'n volvo blok dan? en hoeveel nm?
hij is wel zwaarder natuurlijk...
Ik heb een 1.7 motor in de baccara, dit rijdt wel fijn, vandaar dit topic, misschien is het in de gtt net zo fijn...
Alleycat
Contacteer:

Oke, ik heb dus weer wat verder gelezen....
Ik zie dat een volvo een soft-turbo heeft etc.
Toch maar bij de 1.4 blijven denk ik, of er moeten mensen zijn die mij haarfijn kunnen uitleggen wat ik kan doen om de volvo te tunen...
-Ray-
Contacteer:

Alleycat schreef:Oke, ik heb dus weer wat verder gelezen....
Ik zie dat een volvo een soft-turbo heeft etc.
Toch maar bij de 1.4 blijven denk ik, of er moeten mensen zijn die mij haarfijn kunnen uitleggen wat ik kan doen om de volvo te tunen...
chippen >-)
Stefijn

Alleycat schreef:oeveel pk komt er uit zo'n volvo blok dan? en hoeveel nm?
Ik heb een 1.7 motor in de baccara, dit rijdt wel fijn, vandaar dit topic, misschien is het in de gtt net zo fijn...
zelfde pks en Nm ongeveer als een 1.4 GTT op standaarddruk
Jasper16v

Alleycat schreef:oeveel pk komt er uit zo'n volvo blok dan? en hoeveel nm?
cilinderinhoud 1721 cm3
boring x slag 81,0 x 83,5 mm
compressieverh. 8,1:1
max. vermogen 88 kW (120 pk) bij 5000tpm
max. koppel 175 Nm bij 2100tpm
catrinus

Een volvo motor erin lepelen is niet zo gek moeilijk werk. Als je maar weet hoe het moet :p . Brandstofpomp en retourleiding hoef je niet te veranderen. Weet niet hoe dit gebakken lucht de wereld in geholpen is. Intercooler is ook geen moeilijke keuze. Kijk maar naar maarten (die het toen netjes had opgelost) en mij (die het namaakte van maarten :p ). Alleen komt er bij mij straks een grotere intercooler op wat dus wel weer een ander verhaal word :( . Kwa tuning is er geen ruk te krijgen voor de volvo. Een andere chip en meer ook niet. Ik ga gewoon wat proberen en zien wel wat er gebeurd maar een 1400 turbo is makkelijker en goedkoper te tunen.

En dat wou ik nou ff kwijt :p
There will be plenty of time to rest when your dead
Alleycat
Contacteer:

Ik vraag me af( nu gaan we richting cliomaniac met zn ideeen) Is het niet mogelijk om het blok van een porsche 911 turbo erin te lepelen? Dan hoef ik niet eens meer te tunen :p :lol: !
Dit is een klein blok, alleen je zit natuurlijk met allerlei problemen: om te beginnen hoort het blok officieel achterin te liggendaar komt nog eens bij dat de cilinders overdwars liggen volgens mij...
Is dit te verwezelijken, of ben ik nu helemaal gek geworden????
Het is natuurlijk niet origineel renault,; sterker nog het is duits! Maar daar staat me een portie power tegenover waar je bang van wordt.
In Duitsland op de meeting in Gronau heb ik wel een megane gezien met een carrera blok erin, maar die is sowieso te groot denk ik. Daar komt bij dat ik wel een turbo wil, dus kom je automatisch bij het kleinste porscheblok met turbo uit: de 911 turbo...
Wie heeft er enig idee of dit haalbaar is???
:D :D :D
Plaats reactie