yep,maarrrrrrrrrrrrrrrrrr,ik heb daar eens met een tuner over gebabbeld,en die zei me dat er wel degelijk iets mogelijk is met TB op een turbo,dus begin ik ook al te twijfelenXedrah schreef:Wat, Gille? Dat weet je toch wel...gille schreef: aja,leg me dat eens uit
[clio16v] Throttle Body op een Clio 1.8 16v
Tuurlijk is het mogelijk, maar het heeft weinig zin. Stel dat je 0.1 bar verlies hebt in je gasklephuis, dan kun je dat oplossen door een grotere luchtinlaat te maken door montage van 4 gasklephuizen. Lekker duur! Ik zou ervoor kiezen om de turbo 0.1 bar harder te laten werken!
Een atmosferische motor moet het aanzuigen van de lucht helemaal zelf doen en heeft dus maximaal baat bij optimale ademing. 4 gasklephuizen ademen veel beter dan 1. En daar zit hem de winst in.
Tuning van turbo motoren is kunstmatig en vind ik daarom geen hardcore-tuning. Of zeg ik nu iets gevaarlijks.

Een atmosferische motor moet het aanzuigen van de lucht helemaal zelf doen en heeft dus maximaal baat bij optimale ademing. 4 gasklephuizen ademen veel beter dan 1. En daar zit hem de winst in.
Tuning van turbo motoren is kunstmatig en vind ik daarom geen hardcore-tuning. Of zeg ik nu iets gevaarlijks.

4 gaskleppen in combinatie met turbo gaat wel lijkt me, dus vergelijkbaar systeem.
Alleen heb je dan de kelkjes niet meer natuurlijk.
Alleen heb je dan de kelkjes niet meer natuurlijk.
begrijp ik,maar zoals je zegt de turbo moet je maar harder werken,en dat is nu juist wat ik wil vermijden,beter stabieler druk,en groter gasklephuis.Xedrah schreef:Tuurlijk is het mogelijk, maar het heeft weinig zin. Stel dat je 0.1 bar verlies hebt in je gasklephuis, dan kun je dat oplossen door een grotere luchtinlaat te maken door montage van 4 gasklephuizen. Lekker duur! Ik zou ervoor kiezen om de turbo 0.1 bar harder te laten werken!
Een atmosferische motor moet het aanzuigen van de lucht helemaal zelf doen en heeft dus maximaal baat bij optimale ademing. 4 gasklephuizen ademen veel beter dan 1. En daar zit hem de winst in.
Tuning van turbo motoren is kunstmatig en vind ik daarom geen hardcore-tuning. Of zeg ik nu iets gevaarlijks.![]()
bv,die van de txi 55,maar ik wou gewoon weten wat verschil een TB zou geven op een turboblok,wat eventuel winst met zelfde turbodruk,en die tuner (raepêrs) zei me dat het wel kon,maar wat is de winst he?
Tuning van turbo-motoren is wel hardcore-tuning hoorXedrah schreef: Tuning van turbo motoren is kunstmatig en vind ik daarom geen hardcore-tuning. Of zeg ik nu iets gevaarlijks.![]()

Het begin natuurlijk is makkelijker. Waarom zou je een turbo-auto niet net zo doorgewinterd kunnen tunen? Win je uiteindelijk ook meer mee, turbo is gewoon extra

Zelfde hier, ik wil die dubbele carbs maken zodat ik met dezelfde turboinspanning toch meer druk over heb aa nde motor
Je kunt je energie veel beter in andere zaken steken. Grotere IC of zo. De diameter van het gasklephuis of de gasklephuizen hoeft nooit groter te zijn dan de diameter van de buizen! Dus een groter gasklephuis heeft wel zin. (die van de GTT is belachelijk klein)
grotere IC heeft ook de nut nie,verschil 4 graden,gasklephuis zal iets geven,dus das de moeite nie zeker in de winter is het nut er nie van.Xedrah schreef:Je kunt je energie veel beter in andere zaken steken. Grotere IC of zo. De diameter van het gasklephuis of de gasklephuizen hoeft nooit groter te zijn dan de diameter van de buizen! Dus een groter gasklephuis heeft wel zin. (die van de GTT is belachelijk klein)
dus op zoek naar iets anders he
Xedrah schreef:Tuning van turbo motoren is kunstmatig en vind ik daarom geen hardcore-tuning. Of zeg ik nu iets gevaarlijks.![]()
Nu zeg je inderdaad iets heel gevaarlijks

wat is hij aan't doen dan
?

Shit 

Er is nix shits aan hoor
Maar het kan altijd tegenvallen natuurlijk. Moet het eerst maar eens bewijzen.


Maar het kan altijd tegenvallen natuurlijk. Moet het eerst maar eens bewijzen.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Throttlebodies in combinatie met een turbo heeft weldegelijk zin:
Er is namelijk uit onderzoek gebleken (zie Turbomania van CB Performance en het boek van David Vizzard) dat je met TB's (met turbo) een stuk betere respons krijgt op het gaspedaal en de gekozen nokkenas beter tot zijn recht komt dan bij een systeem met 1 gasklep.
Dit heeft alles te maken met de versnelling van het mengsel bij het openen van de inlaatklep (minder massatraagheid van het mengsel) en vermindering van de weerstand in het inlaattraject.
Of het echter de moeite waard is hangt vooral ook af of je inlaatsysteem een bottleneck is.
Je kunt die bottleneck dan inderdaad overwinnen met behulp van een hogere vuldruk, maar dit is weer een hogere belasting voor zowel de turbo als een algehele hogere thermische belasting voor de motor.
(Sky-high boostpressure is no guarantee for power)
Dus afhankelijk van wat je wilt en hoe je inlaatsysteem er uit ziet kan het zin hebben, al is het absoluut niet goedkoop!
Grt. Robin
P.s. Xedra, zodra mijn Kevertje af is wil ik wel een keer een sprintje trekken tegen jouw auto.
Wat was trouwens je snelheid aan het einde van de 1/4 mijl?
Er is namelijk uit onderzoek gebleken (zie Turbomania van CB Performance en het boek van David Vizzard) dat je met TB's (met turbo) een stuk betere respons krijgt op het gaspedaal en de gekozen nokkenas beter tot zijn recht komt dan bij een systeem met 1 gasklep.
Dit heeft alles te maken met de versnelling van het mengsel bij het openen van de inlaatklep (minder massatraagheid van het mengsel) en vermindering van de weerstand in het inlaattraject.
Of het echter de moeite waard is hangt vooral ook af of je inlaatsysteem een bottleneck is.
Je kunt die bottleneck dan inderdaad overwinnen met behulp van een hogere vuldruk, maar dit is weer een hogere belasting voor zowel de turbo als een algehele hogere thermische belasting voor de motor.
(Sky-high boostpressure is no guarantee for power)
Dus afhankelijk van wat je wilt en hoe je inlaatsysteem er uit ziet kan het zin hebben, al is het absoluut niet goedkoop!

Grt. Robin
P.s. Xedra, zodra mijn Kevertje af is wil ik wel een keer een sprintje trekken tegen jouw auto.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
We hebben het nu over tb's op je gtt of clio, niet over F1 of WRC techniek.
TB's met turbo kan wel enige zin hebben, vooral als je vergelijkt met een onderbemeten 1kleps systeem.
Tb's doen het vooral goed in lage last bij nokkenassen met veel klepoverlap. Doordat per tb maar 1/4 van de tijd aangezogen wordt, loopt de druk tussen de tb en de inlaatklep in de overige 3/4 van de tijd weer flink op. Als de inlaatklep dan opend terwijl de uitlaatklep ook nog open staat is de verschildruk van de uitlaat en inlaat niet zo hoog. De uitlaatgassen hebben dan niet zo de neiging terug de inlaat in te stromen (!).
De spoeling verloopt veel beter, resultaat is veel betere vulling en weinig restgas dus beter gedrag bij lagere toerentallen enof lasten.
Dus: vooral bij ruige nokkenassen. Voorbeeldje: zowat alle motorfietsen.
Turbo nokkenassen zijn gekend door weinig klepoverlap, AT en R21 hebben 20 graden, een t1/2 40/42 graden, dan heb je het wel gehad. Zelfs een dedicated nokkenasje voor een 2 kleps kawa 1400 cc dragraceblok (+10000 rpm) komt niet verder dan 40 graden.
Een beetje atmosferisch getunede motor haalt makkelijk een klepoverlap van 60/70 graden. Denk dat Xedra al wel op meer zit. Dus: atmosferische nokkenastuning met tb's: goed idee.
Ook heeft een tb een duidelijke lengte. Door die lengte kan je mooi het koppel bovenin nog wat bijkleien, zonder verstoord te worden door allerlei resonatoren gevormd door het buizenwerk van een 'normaal' spruitstuk.
tb met turbo: geld weggegooid.
Inlaattuning is meer dan alleen de weerstand van een gaatje verkleinen.
TB's met turbo kan wel enige zin hebben, vooral als je vergelijkt met een onderbemeten 1kleps systeem.
Tb's doen het vooral goed in lage last bij nokkenassen met veel klepoverlap. Doordat per tb maar 1/4 van de tijd aangezogen wordt, loopt de druk tussen de tb en de inlaatklep in de overige 3/4 van de tijd weer flink op. Als de inlaatklep dan opend terwijl de uitlaatklep ook nog open staat is de verschildruk van de uitlaat en inlaat niet zo hoog. De uitlaatgassen hebben dan niet zo de neiging terug de inlaat in te stromen (!).
De spoeling verloopt veel beter, resultaat is veel betere vulling en weinig restgas dus beter gedrag bij lagere toerentallen enof lasten.
Dus: vooral bij ruige nokkenassen. Voorbeeldje: zowat alle motorfietsen.
Turbo nokkenassen zijn gekend door weinig klepoverlap, AT en R21 hebben 20 graden, een t1/2 40/42 graden, dan heb je het wel gehad. Zelfs een dedicated nokkenasje voor een 2 kleps kawa 1400 cc dragraceblok (+10000 rpm) komt niet verder dan 40 graden.
Een beetje atmosferisch getunede motor haalt makkelijk een klepoverlap van 60/70 graden. Denk dat Xedra al wel op meer zit. Dus: atmosferische nokkenastuning met tb's: goed idee.
Ook heeft een tb een duidelijke lengte. Door die lengte kan je mooi het koppel bovenin nog wat bijkleien, zonder verstoord te worden door allerlei resonatoren gevormd door het buizenwerk van een 'normaal' spruitstuk.
tb met turbo: geld weggegooid.
Inlaattuning is meer dan alleen de weerstand van een gaatje verkleinen.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Ben ik grootendeels met je eens Robert, al is het inlaatsysteem van een R5 GTT wel een erg grote bottleneck en zou een TB wel uitkomst kunnen bieden. Daarentegen zou je ook voor een dubbele carb. kunnen kiezen wat de kosten aanzienlijk drukt.
Wat je ook al beschrijft hangt het idd. erg samen met de nokkenas. In het geval van mijn motor heeft het zin, aangezien ik ga voor een vrij wilde nokkenas (sorry, specs. blijven voorlopig nog geheim) voor een turbo-motor (echter wel met 112 graden nokcenters).
Voor een R5 GTT met een standaard nokkenas zullen de voordelen van TB's nooit opwegen tegen de kosten.
Ga je echter voor maximaal vermogen, dat is het een overweging.
Grt. Robin
Wat je ook al beschrijft hangt het idd. erg samen met de nokkenas. In het geval van mijn motor heeft het zin, aangezien ik ga voor een vrij wilde nokkenas (sorry, specs. blijven voorlopig nog geheim) voor een turbo-motor (echter wel met 112 graden nokcenters).
Voor een R5 GTT met een standaard nokkenas zullen de voordelen van TB's nooit opwegen tegen de kosten.
Ga je echter voor maximaal vermogen, dat is het een overweging.
Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...