[Clio]Airco werkt niet meer!!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Popov
Contacteer:

Beste Renault leden,

Ik ben vorige week terug gekomen van me vakantie in frankrijk. Helaas heeft mij clio Baccara het begeven op de A13 richting Rouen! Mijn radiator was defect en moest daar gemaakt worden bij een garage in het plaatsje Sannerville. Ze hebben de radiator vervangen voor een nieuwe dit koste me 425 euro's en 5 nachten in een hotel met mijn vriendin! :)
De reparatiekosten moest ik natuurlijk zelf betalen, maar mijn hotel kosten werden vergoed door mijn reisverzekering (ANWB).
Aangekomen bij de garage waar de clio bijna klaar stond, vroegen ze me of ze de aircopomp ook nog moesten ontluchten ofzoiets zodat ik mijn airco weer kon gebruiken! Dit kosten me nog extra 135 euro's!
Dit heb ik niet gedaan, want ik had al een redelijk bedrag dat ik moest betalen in mijn vakantie!

Nu is mijn vraag weet iemand wat het hier in Nederland gaat kosten en waarom dat zo duur moet zijn??

Met vriendelijke groeten,

POPOV (Clio Baccara 1.8 8 klepper 1993)
Bart V

Voor het vervangen van je radiator moesten ze waarschijnlijk de condensor (die ervoor zit) loshalen, en dan moet je idd de zaak opnieuw afvullen en ontluchten. Volgens mij kost het rond en nabij de 150 euro, maar ik denk dat het wel de moeite waard is om dat eens te vergelijken hier en daar.

Gr Bart
speedline

Popov schreef:Beste Renault leden,

Ik ben vorige week terug gekomen van me vakantie in frankrijk. Helaas heeft mij clio Baccara het begeven op de A13 richting Rouen! Mijn radiator was defect en moest daar gemaakt worden bij een garage in het plaatsje Sannerville. Ze hebben de radiator vervangen voor een nieuwe dit koste me 425 euro's en 5 nachten in een hotel met mijn vriendin! :)
De reparatiekosten moest ik natuurlijk zelf betalen, maar mijn hotel kosten werden vergoed door mijn reisverzekering (ANWB).
Aangekomen bij de garage waar de clio bijna klaar stond, vroegen ze me of ze de aircopomp ook nog moesten ontluchten ofzoiets zodat ik mijn airco weer kon gebruiken! Dit kosten me nog extra 135 euro's!
Dit heb ik niet gedaan, want ik had al een redelijk bedrag dat ik moest betalen in mijn vakantie!

Nu is mijn vraag weet iemand wat het hier in Nederland gaat kosten en waarom dat zo duur moet zijn??

Met vriendelijke groeten,

POPOV (Clio Baccara 1.8 8 klepper 1993)
Er wordt in NL gebruik gemaakt van STEK (Stichting Erkenningsregeling voor de Uitoefening van het Koeltechnisch Installatiebedrijf) gediplomeerde monteurs. Verder moet het bedrijf aan allerlei STEK eisen voldoen.

Dit brengt kosten met zich en er moet een koude middelregistratie worden bijgehouden. Verder wordt er gebruik gemaakt van een dure airco service unit.

Er wordt volgens een procedure gewerkt waarbij gecontroleerd wordt of de installatie dicht is, er wordt gevacumeerd en afgevuld. Hierna kan de airco installatie weer in bedrijf worden genomen.

Het kan noodzakelijk zijn dat het filter/ droger unit wordt gewisseld en het ventilatiesysteem anti septisch wordt gereinigd tegen bacteriegroei op de verdamper. Dit is een normale gang van zaken.

Ennuh airco's hebben ook gewoon regulier planmatig onderhoud nodig en er dient bij schade altijd rekening gehouden te worden met hogere kosten ivm de aanwezige aircoapparatuur.

Neem anders een kijkje terwijl een bedrijf aan het servicen is. Weet je meteen wat ze doen.

€ 135,- hoeft relatief helemaal niet zo'n bedrag te zijn als je weet wat ze aan de installatie doen. Reinigen ze het ventilatiesysteem ? Wordt het filter/ droger unit vervangen ? Worden kapotte afdichtingen vervangen ? En is dit niet het geval bij iemand die voor € 70,- je airco weer in bedrijf stelt ? Nou ja, je moet het zelf weten.

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie (S)

P.s.: € 425,- voor het vervangen van een radiateur ??? :(

Was toevallig de aircocondensor (dunne radiateur voor de eigenlijke motorkoeling-radiateur) niet (ook) kapot ?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ff een ander vraagje tussen door.

Is een airco makkelijk in te bouwen in een clio?? Ik bedoel: uit een clio halen en in bouwen in een andere.

Afvullen enz. snap ik dat dat niet zo maar kan. alleen bij een spec. bedrijf er voor.

GR.Frits
Bart V

Als je stuurbekrachtiging hebt moet je dat(inelkgeval bij 16V) weghalen, en electrisch maken zoals bij een express, want anders kan je je compressor niet kwijt. Bij ons op de sloop stond een 19 met airco, dus wilde dat ook inbouwen, maar had geen zin om stuurbekrachtiging te gaan verplaatsen. De rest is wel te doen, alleen zie maar eens een compleet setje op de kop te tikken. Ik vraag me af of het bij een clio 16V uberhaupt wel mogelijk is i.v.m weinig ruimte. Is het standaard ooit geleverd??
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Als je stuurbekrachtiging hebt moet je dat(inelkgeval bij 16V) weghalen, en electrisch maken zoals bij een express, want anders kan je je compressor niet kwijt. Bij ons op de sloop stond een 19 met airco, dus wilde dat ook inbouwen, maar had geen zin om stuurbekrachtiging te gaan verplaatsen. De rest is wel te doen, alleen zie maar eens een compleet setje op de kop te tikken. Ik vraag me af of het bij een clio 16V uberhaupt wel mogelijk is i.v.m weinig ruimte. Is het standaard ooit geleverd??
Gaat over een clio RT. wel een 1.8 maar met veel meer ruimte. heb geen stuurverkractiging. en heb een complete set thuis staan in een sloper :D .

En ja is standaard geleverd op sommige RT modellen en de Baccara

GR.Frits
speedline

Bart V schreef:Als je stuurbekrachtiging hebt moet je dat(inelkgeval bij 16V) weghalen, en electrisch maken zoals bij een express, want anders kan je je compressor niet kwijt. Bij ons op de sloop stond een 19 met airco, dus wilde dat ook inbouwen, maar had geen zin om stuurbekrachtiging te gaan verplaatsen. De rest is wel te doen, alleen zie maar eens een compleet setje op de kop te tikken. Ik vraag me af of het bij een clio 16V uberhaupt wel mogelijk is i.v.m weinig ruimte. Is het standaard ooit geleverd??
Airconditioning was tegen meerprijs te verkrijgen op een Clio 1 16v. De C57D dus. (Y)
speedline

Frits schreef:Ff een ander vraagje tussen door.

Is een airco makkelijk in te bouwen in een clio?? Ik bedoel: uit een clio halen en in bouwen in een andere.

Afvullen enz. snap ik dat dat niet zo maar kan. alleen bij een spec. bedrijf er voor.

GR.Frits
Voor een airco systeem zijn er nogal wat wijzigingen nodig aan een auto.

Ik zal wat zaken opsommen... :D

Je hebt een auto nodig met elektronische beinvloeding van het stationaire toerental. Dit ivm het inschakelen van de compressor. Deze neemt vermogen op en dat moet gecompenseerd worden met een hoger stationair toerental voor inschakeling. En het normale stationair toerental moet kunnen worden vastgehouden. Sommige motoren in auto's kennen een zelfde faciliteit voor de stuurbekrachtiging.

Dus dat betekent een motor met een elektronisch injectiesysteem bij Renault. Carbs uitrusten met elektronische beinvloeding is erg omslachtig. De ecu voor de motorbesturing moet wel een aircoschakeling hebben !

Er is een condensor (dun radiateurtje) nodig die voor de normale radiateur geplaatst moet worden ivm de koelcapaciteit. Bij inschakeling van de airco moet iig bij lage rijsnelheden een extra ventilator ingeschakeld worden om deze condensor van stromende lucht te voorzien. Dit hoeft dus niet de ventilator voor de motortemperatuur te zijn. Hier is dus een aparte, eventueel snelheidsafhankelijke, ventilator schakeling voor nodig. Een andere manier is om de condensor-koelvan continu te laten draaien na inschakeling van de aircocompressor dmv de aircoschakelaar op het kachelpaneel.

Ook kan een thermostaat met een lagere openingstemperatuur nodig zijn ivm de extra warmtebelasting van het motorkoelsysteem. De radiateur wordt tenslotte gekoeld door lucht waaraan al warmte van de condensor afgegeven is. In sommige gevallen is er zelfs sprake van een benodigde grotere radiateur !!!

Het leidingwerk van de compressor naar de verdamper en condensor en vice-versa spreekt voor zich. Alleen moet er een filter-/droger-unit in de motorruimte geplaatst worden. Hierbij moet goed gekeken worden naar isolatie ivm brandgevaar.

De bedrijfstemperaturen van aircosystemen zijn namelijk hoog. Je kunt je lelijk koud en warm verbranden aan de leidingen.

Verder moet er een kachelunit geplaatst worden met een verdamper (deze radiateur in je ventilatiesysteem koelt de luchtstroom af). Hier moet dus het dashboard voor open. Ook omdat er gaten gemaakt dienen te worden voor de aircoleidingen. Deze moeten ook goed geisoleerd worden. Als er vocht condenseert of er extra warmtebelasting is onder je dashboard knapt de elektronica hier ook niet van op.

De aircocompressor moet automatisch uitschakelen als de ventilator op stand 0 gezet wordt ivm bevriezen van de verdamper. Hier is dus een extra schakeling van de ventilator benodigd.

Er zijn dus behoorlijk wat donor onderdelen nodig van de desbetreffende auto.

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie (S)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Speedline bedankt. Snap het nog niet helemaal.

Ik heb dus een clio waar het in zit, een sloper. En een waar het nog niet in zit. Allebei zelfde motoren en autoŽs

Mn vraag is dus nog steeds of ik alles gewoon zo over kan zetten of dat er nog "speciale" dingen zijn waar ik aan moet denken.

GR.Frits
SleiN - RT
Contacteer:

Frits schreef:En ja is standaard geleverd op sommige RT modellen en de Baccara GR.Frits
Idd... kheb n 1.8RT met airco, die ook weer opnieuw afgevuld? en afgeperst? moet worden... (N) :s
-= Renault Megane Coupe 1.6 16V=-

1st - audio overbouwen
2nd - witte knipperlichten
3rd - velgen (ace manta?)
4th - ?
Anonymous

Frits schreef:
Gaat over een clio RT. wel een 1.8 maar met veel meer ruimte. heb geen stuurverkractiging. en heb een complete set thuis staan in een sloper :D .

En ja is standaard geleverd op sommige RT modellen en de Baccara

GR.Frits
En ook als optie voor de RSi.
speedline

Frits schreef:Speedline bedankt. Snap het nog niet helemaal.

Ik heb dus een clio waar het in zit, een sloper. En een waar het nog niet in zit. Allebei zelfde motoren en autoŽs

Mn vraag is dus nog steeds of ik alles gewoon zo over kan zetten of dat er nog "speciale" dingen zijn waar ik aan moet denken.

GR.Frits
Alles maar dan ook alles overbouwen. Iig van het aircosysteem, dat spreekt voor zich. En dan ondervinden of er nog andere wijzigingen aan de donor auto zijn doorgevoerd.

Maar je kunt een aantal van die wijzigingen uit mijn verhaal halen. Kijk en vergelijk. Wat is de donor auto eigenlijk ? En wat voor auto moet de airco in ?

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie... (S)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

speedline schreef:
Maar je kunt een aantal van die wijzigingen uit mijn verhaal halen. Kijk en vergelijk. Wat is de donor auto eigenlijk ? En wat voor auto moet de airco in ?

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie... (S)
Ene is een clio 1.7 RT met carb, (belgische) en de ander is een Clio 1.8 RT met injectie. dus in feite wel de zelfde auto. en zelfde ruimte enz om alles in te bouwen.

Zal vanavond ff fotoŽs maken om het te laten zien.

Gr.Frits
Bart V

Verder moet er een kachelunit geplaatst worden met een verdamper (deze radiateur in je ventilatiesysteem koelt de luchtstroom af).
Speedline, bij ons op de sloop staat een 19 txi met airco, en daar zit de verdamper volgens mij linksvoor achter het schutbord, en blaast vanaf daar koude lucht in het normale ventilatiesysteem, hij zit zeg maar aan de blower. De leidingen lopen daar ook naartoe. Er gaat in principe dus niks de auto in, alleen koude lucht via de kachelblower. Kan dat kloppen?? Op deze manier zou het al een stuk makkelijker zijn om het in te bouwen.

Gr Bart
speedline

Bart V schreef:
Verder moet er een kachelunit geplaatst worden met een verdamper (deze radiateur in je ventilatiesysteem koelt de luchtstroom af).
Speedline, bij ons op de sloop staat een 19 txi met airco, en daar zit de verdamper volgens mij linksvoor achter het schutbord, en blaast vanaf daar koude lucht in het normale ventilatiesysteem, hij zit zeg maar aan de blower. De leidingen lopen daar ook naartoe. Er gaat in principe dus niks de auto in, alleen koude lucht via de kachelblower. Kan dat kloppen?? Op deze manier zou het al een stuk makkelijker zijn om het in te bouwen.

Gr Bart
Maak er indien mogelijk eens een foto van Bart. Aircosystemen kunnen heel verschillend en zelfs gescheiden van de kachel opgebouwd zijn. Ik gaf in mijn verhaal alleen de algemene opbouw aan van een dergelijk systeem.

Met vriendelijke groet,

Gert.
Bart V

Tot mijn grote spijt is die auto net afgevoerd, ik had de hele bende er eigenlijk af moeten halen. 19 met airco kom je never nooit meer tegen op een sloop ben ik bang.
Eric H
Contacteer:

R132 is het koude middel.
En hier moet idd een hele admin voor bijgehouden worden.

Wanneer je Airco systeem open is geweest kun je ook alvast rekenen op een nieuwe filter/droger

Op het moment dat je het airco systeem opent trekt deze nl gelijk vocht aan ( is nl ook de functie van het ding, echter in het gesloten Airco systeem zit aanzienlijk minder dan in de buitenlucht )

Zpeedie, wat doe jij voor werk als ik vragen mag, of komt jouw kennis voort uit een overmatige interesse voor Airco's ??
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Tot mijn grote spijt is die auto net afgevoerd, ik had de hele bende er eigenlijk af moeten halen. 19 met airco kom je never nooit meer tegen op een sloop ben ik bang.
Ik heb fotoŽs van het hele geheel op een clio. en alles is zo over te zetten. paar kleine veranderingen en het kan getest gaan worden.

Als ik van het weekend tijd heb zal ik ze ff online knallen.

GR.Frits
speedline

Frits schreef: En ja is standaard geleverd op sommige RT modellen en de Baccara
GR.Frits
Niks standaard.

Optie van een paar duizend, toen nog, gulden. Alleen de Baccara was standaard voorzien van airconditioning.
Frits schreef:Speedline bedankt. Snap het nog niet helemaal.

GR.Frits
Frits schreef: Ene is een clio 1.7 RT met carb, (belgische) en de ander is een Clio 1.8 RT met injectie. dus in feite wel de zelfde auto. en zelfde ruimte enz om alles in te bouwen.

Zal vanavond ff fotoŽs maken om het te laten zien.

Gr.Frits
Als jij dat dezelfde auto's met dezelfde motor durft te noemen ? (N)
SleiN - RT schreef: Idd... kheb n 1.8RT met airco, die ook weer opnieuw afgevuld? en afgeperst? moet worden... (N) :s
Waarom vraag je dat hier ? Gewoon naar de dealer met STEK erkenning en vragen wat er mis is en wat in bedrijf stellen kost. Met vragen en wachten op dit forum gaat de airco niet uit zichzelf werken !
Eric H schreef:R132 is het koude middel.
En hier moet idd een hele admin voor bijgehouden worden.

Wanneer je Airco systeem open is geweest kun je ook alvast rekenen op een nieuwe filter/droger

Op het moment dat je het airco systeem opent trekt deze nl gelijk vocht aan ( is nl ook de functie van het ding, echter in het gesloten Airco systeem zit aanzienlijk minder dan in de buitenlucht )

Zpeedie, wat doe jij voor werk als ik vragen mag, of komt jouw kennis voort uit een overmatige interesse voor Airco's ??
Ik heb geen overmatige interesse voor aircos. Ik ben zeer geinteresseerd in automobielbouw en dan alle aspecten daarvan. Koeling in het ventilatiesysteem is daar een onderdeel van. Ik weet wat ik moet weten. Een beetje MTSer autotechniek behoort dezelfde kennis, en meer, in huis te hebben.

En het koudemiddel is R134A, CH²FCF³, een chloorvrije fluor koolwaterstof. Je haalt R134A door elkaar met R32, dus geen R132 !, CH²F², ook een chloorvrije CFK.

Cheers mates,

Zzpeedie... (S)

En ik heet nog steeds speedline.
Plaats reactie