Frits schreef:Ff een ander vraagje tussen door.
Is een airco makkelijk in te bouwen in een clio?? Ik bedoel: uit een clio halen en in bouwen in een andere.
Afvullen enz. snap ik dat dat niet zo maar kan. alleen bij een spec. bedrijf er voor.
GR.Frits
Voor een airco systeem zijn er nogal wat wijzigingen nodig aan een auto.
Ik zal wat zaken opsommen...
Je hebt een auto nodig met elektronische beinvloeding van het stationaire toerental. Dit ivm het inschakelen van de compressor. Deze neemt vermogen op en dat moet gecompenseerd worden met een hoger stationair toerental voor inschakeling. En het normale stationair toerental moet kunnen worden vastgehouden. Sommige motoren in auto's kennen een zelfde faciliteit voor de stuurbekrachtiging.
Dus dat betekent een motor met een elektronisch injectiesysteem bij Renault. Carbs uitrusten met elektronische beinvloeding is erg omslachtig. De ecu voor de motorbesturing moet wel een aircoschakeling hebben !
Er is een condensor (dun radiateurtje) nodig die voor de normale radiateur geplaatst moet worden ivm de koelcapaciteit. Bij inschakeling van de airco moet iig bij lage rijsnelheden een extra ventilator ingeschakeld worden om deze condensor van stromende lucht te voorzien. Dit hoeft dus niet de ventilator voor de motortemperatuur te zijn. Hier is dus een aparte, eventueel snelheidsafhankelijke, ventilator schakeling voor nodig. Een andere manier is om de condensor-koelvan continu te laten draaien na inschakeling van de aircocompressor dmv de aircoschakelaar op het kachelpaneel.
Ook kan een thermostaat met een lagere openingstemperatuur nodig zijn ivm de extra warmtebelasting van het motorkoelsysteem. De radiateur wordt tenslotte gekoeld door lucht waaraan al warmte van de condensor afgegeven is. In sommige gevallen is er zelfs sprake van een benodigde grotere radiateur !!!
Het leidingwerk van de compressor naar de verdamper en condensor en vice-versa spreekt voor zich. Alleen moet er een filter-/droger-unit in de motorruimte geplaatst worden. Hierbij moet goed gekeken worden naar isolatie ivm brandgevaar.
De bedrijfstemperaturen van aircosystemen zijn namelijk hoog. Je kunt je lelijk koud en warm verbranden aan de leidingen.
Verder moet er een kachelunit geplaatst worden met een verdamper (deze radiateur in je ventilatiesysteem koelt de luchtstroom af). Hier moet dus het dashboard voor open. Ook omdat er gaten gemaakt dienen te worden voor de aircoleidingen. Deze moeten ook goed geisoleerd worden. Als er vocht condenseert of er extra warmtebelasting is onder je dashboard knapt de elektronica hier ook niet van op.
De aircocompressor moet automatisch uitschakelen als de ventilator op stand 0 gezet wordt ivm bevriezen van de verdamper. Hier is dus een extra schakeling van de ventilator benodigd.
Er zijn dus behoorlijk wat donor onderdelen nodig van de desbetreffende auto.
Met vriendelijke groet,
Zzpeedie
