[1916V] Lekke koppakking gefikst

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Bart V

ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn koppakking lek is. Niet bij de cilinders, maar links achter bij het blok lekt hij ineens hevig olie tussen de pakking vandaan :( Komt me opzich niet slecht uit, want de kleppenseals zijn zwaar gaar, dus laat ik die kop meteen reviseren. maar wat kan ik nog extra aan de kop veranderen wat vermogenwinst oplevert?? Ik wil geen andere nokkenassen ofzo, geen geld voor namelijk. Kan ik hem flowen o.i.d??? Hij word sowieso gevlakt.

Gr Bart
Laatst gewijzigd door Bart V op vr 8 aug 2003 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel (mlg)
Contacteer:

Laatst heb ik geinformeerd om mijn kop te laten flowen , dit koste ongeveer €350,- ex btw .

Ze zijden dat de inlaat 40% en de uitlaat 25 % meer doorstroming krijgt .
Bart V

zozo dat is nogal wat, 40% meer inlaat is wel lekker opzich, maar heb er momenteel ff geen 350 euro voor over. Dan maar alleen een revisie, kost al genoeg.

Gr Bart
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Las ik laatst niet een verhaal over F7P en R blokken, dat wanneer je de kop vlakt, je grote kans hebt dat je drijfstanglagers kapot lopen? Zou vervelend zijn, dus ik zou het effe navragen. Onder andere Rasit had die ervaring, volgens mij.

Succes!
RO 16v

Merijn schreef:Las ik laatst niet een verhaal over F7P en R blokken, dat wanneer je de kop vlakt, je grote kans hebt dat je drijfstanglagers kapot lopen? Zou vervelend zijn, dus ik zou het effe navragen. Onder andere Rasit had die ervaring, volgens mij.

Succes!
Dat geldt alleen als er teveel af wordt gehaald.

Hier heb ik nog een link van prijzen algemeen:
http://home.concepts-ict.nl/~morese/prijzen.htm
Bart V

kop is niet krom, dus hoeft niet gevlakt te worden ter compensering, alleen om oppervlak weer mooi te krijgen.
[rsi]peerke

@Bart.......

Laat het alsjeblieft doen bij een gerenommeerd bedrijf, want ook het lichtjes afvlakken van de kop resulteert in een iets hogere compressie. Ik zelf ben een van diegenen waarbij na een dergelijke reparatie het krukaslager kaduuk is gegaan.

Succes
Bart V

Heb je enig idee hoeveel er van de kop gevlakt is, en op welke termijn na het fixen van de kop liepen die lagers er dan uit?

Gr Bart
[rsi]peerke

Door de koelvloeistof was de kop deels aangetast. Dit "geultje" hebben ze gevuld met een of ander vloeibaar metaal, en daarna is de gehele kop weer gladgemaakt (we hebben het dus niet over millimeters, maar over veel minder)

Twee weken na deze reparatie ging het krukaslager herrie maken en was het einde verhaal.

Het probleem is , dat ik nooit kan aantonen dat het defecte krukaslager het gevolg is van deze reparatie!! Het is wel heel opvallend dat er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt.

Doe er je voordeel mee!
Ben

Dit klinkt niet als muziek in de oren Bart.
[rsi]peerke

kan het probleem niet simpelweg opgelost worden met een dikkere koppakking?!
Bart V

ff gebeld met veban, en ook zij erkennen inderdaad dat er kans van 1:500 is dat de drijfstanglagers kapot kunnen gaan, hij zij er wel bij dat het voornamelijk gebeurt bij mensen die dus trappen, en ook met koude motor. Ik denk dat ik de gok gewoon neem, want ik heb echt ff geen zin om mn krukas eruit de gaan slopen.

Zijn er nog meer mensen die hier rondrijden met een gereviseerde kop een "oud" blok?

Gr Bart
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

robclio16v had de kop laten vlakken van z'n oude blok. volgens mij had hij er weinig problemen mee.
Mickael

Hoeveel heeft ie gelopen?

Want ik heb het dus ook gehad, pakking vervangen en 2 weken later kon het blok er helemaal uit omdat de onderblok lagers eruit lagen.

Wat is je oliedruk btw?
Mickael

Bart V schreef:ff gebeld met veban, en ook zij erkennen inderdaad dat er kans van 1:500 is dat de drijfstanglagers kapot kunnen gaan, hij zij er wel bij dat het voornamelijk gebeurt bij mensen die dus trappen, en ook met koude motor.
Dus als hij het doet geeft ie geen garantie. Dan zou je genoeg moeten weten :wink:

Dat trappen heeft er wel mee te maken, maar het gaat meer om de toerentallen dan wat anders. Op hogere toeren (6000-7000) is de druk hoger dan op 4-5000. Dat met koude motor klopt wel, maar dat is ook als ie niet lekt is geweest.

1-500 lijkt me een kleine kans, maar van de 12 mensen die ik ken en die hun koppakking is vervangen zonder de onderblok lagers mee te pakken zijn er 9 gesneuveld. Gem km +140.000.
Abel
Über-Spammer

LAs je kop recht is (kun je laten checken) is het onzin om hem te laten vlakken!!! vraag maar bij ieder revisie bedrijf
Mickael

Abel schreef:LAs je kop recht is (kun je laten checken) is het onzin om hem te laten vlakken!!! vraag maar bij ieder revisie bedrijf
Verhoogde compressie is ook interresant! :wink:

maar dat blijft daar dan niet alleen bij wil je het goed doen.....

Een kop die nog helemaal recht is en toch een lekke koppakking heeft komt volgens mij weinig voor.
Bart V

Hij lekt olie tussen de pakking door, motor zelf loopt prima, verbruikt geen koel. Veban kende dat probleem met die olie, lekt als je voor het blok staat rechts achter onder het uitlaatspruitstuk weg op de hoek tussen de kop en het blok.

Ik ga mn drijfstanglagers ook gewoon vervangen, heb geen zin in gezeik achteraf met een kapot drijfstang lager. Als ik het zover laat komen kan straks het hele blok uitelkaar. Dat is me het risico niet waard. oliedruk trouwens is gewoon oke.

Gr Bart
Abel
Über-Spammer

kun je de kop niet gewoon nog weer natrekken met een moment sleutel?? misschien is dat wel genoeg
Bart V

nee, want kleppenseals zijn ook lek, en verbruikt daardoor ook veel olie. Reden genoeg om de kop geheel aan te pakken. Auto word er alleen maar beter van straks als ik de drijfstanglagers ook meteen meepak.

Gr Bart
r5alpine-turbo

even een vraagje tussendoor,dat flowen van je kop geeft een verminderde luchtweerstand,hogere vulgraad.

maar heeft het eigenlijk ook nadelen?oke,het kost wel geld en misschien wordt ie iets minder zuinig(ligt het meest aan jezelf denk).

maar ik bedoel zitten er verder nog nadelen aan voor je motorkarakteristiek?het mengsel wordt bij lagere toeren misschien wel minder,hoe noem je dat nou ook alweer?gedraaid,gewelfd,gemengd door de luchtstroom.

loopt ie dan in het lagere toerengebied minder mooi?want wat zou dan de reden zijn dat ze hem van fabriek af niet zo geflowed hebben ontworpen?
canonballman

Twee dingen:

40 procent MEER inlaat is bullshit, dat ga je nooit halen..............

En @ Bart: Je kunt gerust de kop licht laten vlakken, maar (en dat ben je al van plan zie ik) vervang wel de drijfstanglagers. Hiervoor hoeft de krukas niet uitgebouwd te worden. En Hoofdlagers van de krukas lopen zelden in de soep, tenzij er zonder olie wordt gereden, dus daar hoef je niet echt over in te zitten.
Axiaal lagers kun je ook gewoon laten zitten.

Zorg wel dat je de juiste maat drijfstanglagers neemt, dat je alles met olie monteert en goed controleren dat alles soepel draait.

Haal de lagers bij voorkeur bij een goed revisie bedrijf, en vraag daar naar een soort van 'gebruiksaanwijzing' voor montage van de lagers. Van 1 of ander merk hebben ze namelijk een 'wandkaart' waar uitgebreid staat beschreven hoe het moet, MET plaatjes.

Staat misschien ook wel ergens op Inet.
Federal Mogul is bijv. een lagermerk
Bart V

Lagers komen bij Jeroen Lubking vandaan, dus dat komt wel goed. Ik zal het voor de zekerheid nog even aan hem vragen hoe het precies zit. Wat bereft de maat, ik heb gewoon 48 mm bij hem bestelt. Lagers zijn er niet uitgelopen of iets dergelijks, en motor heeft 144.000 gelopen, dus ik denk (hoop) dat de tappen nog wel oke zijn.
Bart V

ff een vraagje. Zijn er pakkingen verkrijgbaar voor de nokkenassen lager kappen van een 16V???? Of moet dat met vloeibaar?? zit nu volgens mij een pakking tussen, en ik heb een hekel aan vloeibare pakkingen.

Gr Bart
r5alpine-turbo

nokkenaslagerkappen hebben volgens mij helemaal geen pakking.dat is gewoon metaal op metaal contact(weliswaar met olie ertuseen)

of bedoel je de kleppendekselpakking?
Menno

[rsi]peerke schreef:Door de koelvloeistof was de kop deels aangetast. Dit "geultje" hebben ze gevuld met een of ander vloeibaar metaal, en daarna is de gehele kop weer gladgemaakt (we hebben het dus niet over millimeters, maar over veel minder)

Twee weken na deze reparatie ging het krukaslager herrie maken en was het einde verhaal.

Het probleem is , dat ik nooit kan aantonen dat het defecte krukaslager het gevolg is van deze reparatie!! Het is wel heel opvallend dat er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt.

Doe er je voordeel mee!
heb je (ze) toen nog olie gewisseld?
rev it like a rental
Bart V

Wat ik me ook nog afvroeg, is het evengoed verstandig om de kop te vlakken, terwijl hij nog helemaal recht is?? Aangezien je de kop in principe niet mag vlakken?? De 1 zegt dat je het altijd moet doen, de ander zegt juist dat je het alleen moet doen als het echt nodig is. Wat zal ik doen?? 0.1 mm opzich zal toch geen verschrikkelijk verschil gaan maken? of toch wel???

Gr Bart
Jeroen Lubking
Contacteer:

Gewoon vlakken die kop,laat er maar iets van 0.03mm afhalen.Dit doe ik bij de gtt`s ook om er zeker van te zijn dat de kop niet is getordeerd en zeker helemaal netjes weer aansluit.
Dit is echt maar minimaal vlakken en zal weinig of geen effect hebben op je compressie verhouding end.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Bart V

oke, dat is duidelijk.
canonballman

Ik zou het ook altijd doen...........En dat doe ik dan ook. :)

Kost geen drol, je speelt op zeker, en de compressieverhouding stijgt misschien met een paar tienden.........
Riël
Über-Spammer

Een beetje meer compressie maakt 'm toch wel wat pittiger. En met 98 octaan, goede vooronsteking en voor de zekerheid een pingelsensor moet ie dat makkelijk kunnen hebben, niet?

btw hier in duitsland is 100 octaan te krijgen, misschien leuk als ik mijn kop toch laat reviseren, er echt wat af te laten halen. Is dat aan te raden, ervanuitgaande dat ik 100 octaan blijf tanken hé.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroen V
Contacteer:

als je de kop 0,03mm afvlakt stijgt de compressie van 1 : 10 naar 1 : 10,029 , dit zul je dus niet echt merken.
Bart V

die 0.029 lijd ik inmiddels vast wel aan verlies langs de zuigerveren.
Bart V

auto zit weer helemaal inelkaar, en rijd als een zonnetje. Wat me echter opvalt is dat nu als ik s'ochtends start, mn oliedruk meter echt helemaal de hoek in slaat, dat deed hij voorheen alleen als het echt super koud was (tis nu 30 graden) Is dit wel of juist niet gunstig?? alles is nu weer schoon, verse olie etc. Kan het komen doordat de kop gevlakt is, en/of nieuwe kleppenseals inzitten??? Na een paar minutjes rijden zakt de druk wel, dus dat is wel oke, ook tijdens rijden is alles prima.

Gr Bart
Marcel B.

in de hoek = 6 bar, iig bij clio's

Gelijk als je em start? of als je 3000 rpm rijdt?

want voor bij het starten is het wel erg veel lijkt me
Don't walk the grass... smoke it
Plaats reactie