[R5GTT] Steven's Project

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Steven
Car: M536

Goed zoals sommigen van jullie wel weten heb ik een grijze GTT.

Nu heeft het blokje al aardig wat kilometertjes en snorde tot nu nog heerlijk.
Nu waren een aantal dingen gewoon versleten die vervangen moesten worden.

-De versnellingsbak
-Motorsteunen
-Dingen van de stuurinrichting
-Voorpoten en dempers
En nog wat kleine dingetjes.

Goed ik heb maar besloten om het blok maar weer eens te lichten, wat ik grotendeels in me eentje gedaan heb.
Goed het blok is er al uit, helaas heb ik daar even geen pix van.

Ik heb er al een andere versnellingsbak opzitten met een nieuwe Sachs Powerclutch.

Hier overzichtsfoto van de garagebende:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0230.JPG[/img]

De lege motorruimte:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0236.JPG[/img]

Een oud blok waarvan de lagers stukgelopen waren, mooi voor onderdelen. Links zie je de oude bak die van me huidige blok afkwam. Deze lekte olie en het differentieellager was nogal stuk. De bak die tegen dit blok aanzat was nog wel goed, dus hatsjee even wisselen:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0240.JPG[/img]

Hier het huidige blok op een mooie 'geleende' praxxiskar :)
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0241.JPG[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0242.JPG[/img]

Goed ziet er allemaal nog wel redelijk uit, alleen schrok ik wel toen ik naar het uitlaatspruitstuk keek. Deze mist een heleboel tapeindjes/moertjes en 1 is zelfs afgebroken.
Hierdoor is de schertsplaat tussen de turbo en bak (hier leunt je turbo op) gescheurt.

Iemand die zo'n ding heeft liggen voor mij?

Het gescheurde schertsplaatje:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0245.JPG[/img]

En nu komt het meest verontrustende, ik heb een flauw vermoeden dat de koppakking lekt :(
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0243.JPG[/img]

Iemand die dit voor mij kan bevestigen? Want het blok ligt er nut toch naast, dan kan ik beter die koppakking ook maar vervangen. Tenzij het iets anders zou kunnen zijn?
Ik heb geen extreem koelvloeistofverlies gehad, het enige is dat als het vaatje op max zit, dattie naar min zakt (er lekt dus wel ergens iets) maar als ie net boven minimum staat blijft ie daar ook staan.

En wie helpt mij aan die schertsplaat? :)
RO 16v

Lekker bezig Steven. 8)
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

wel een nadeel als je alles uit elkaar haalt dat je altijd dingen tegenkomt die niet leuk zijn.

Maar voordeel is dat je het allemaal weer in orde kan maken dan dat je dan zeker weet dat alles in orde is :D :p
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zie dat inderdaad meer als een voordeel! Anders zou misschien straks je blok er weer uit moeten of zo... Niet bij het vervanging van je koppakking, maar je weet maar nooit wat je tegenkomt... :(
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

en dat is het nadeel dat je dat gewoon ook nie weet je komt ook dingen waar je misschien anders nooit achter zou komen
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Hmmm.... Wie belt de praxis? :wink: :lol:

Nee, geintje. Ziet er veelbelovend uit gozer! :)
laguna2
Contacteer:

Goed bezig!

Als ik jouw fotos zo zie ben ik blij dat de mijne weer helemaal in elkaar zit :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

go man go
gelijk ffies een versterkte koppakking er tussen kan je ook hogere druk gaan rijden
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven

Ok de lekkagesporen is condens die uit het uitlaatspruitstuk komt.
Jeroen L. was gister even in de buurt en die heeft dat even bevestigd :)

Die koppakking moet ik nog even over nadenken, ik heb niet zo heel veel geld meer :(

Verder zitten er ookal haarscheurtjes in me fase 1 uitlaatspruitstuk die ik nog had liggen :| Hoe lang zou een lasrupsje houden? Das zeker net 1 maand ofzo.

Naja goed eerst maar even op vakantie dan maar :)
Christian

Steven schreef:Verder zitten er ookal haarscheurtjes in me fase 1 uitlaatspruitstuk die ik nog had liggen :| Hoe lang zou een lasrupsje houden? Das zeker net 1 maand ofzo.
nou het kan veel langer hoor even met een speciale electrode
Steven

En watvoor electrode moet je dan hebben? En praten we dan over een electrische vlamboog of mig/mag?

Dat laatste kan ik zelf nog wel fixxen, moet ik alleen weten waar ik die electrode vandaan haal.
Abel
Über-Spammer

laten doen...

Een spruitstuk lassen moet als hij rood is gestookt en dan moet de las naad worden uitgepend (of hoe je dat ook schrijft...)

dat uitpennen is dat je er met een las hamer met de puntige kant er blijft opslaan om de krimp te verminderen...
canonballman

Dat schetsplaatje moet je gewoon effe zelf namaken van dikker plaatstaal (3 mm ofzo). Die kost namelijk een VERMOGEN bij de dealer.
Steven

Hmm iemand tips bij watvoor bedrijven ik exact moet zijn? Of iemand die toevallig een adresje daarvoor hier in Noord-Holland heeft?

Verder moet het ook leuk blijven qua prijs, meer dan 50 euro vind ik het niet waard.
Abel
Über-Spammer

zal ff voor je kijken... :wink:
Steven

canonballman schreef:Dat schetsplaatje moet je gewoon effe zelf namaken van dikker plaatstaal (3 mm ofzo). Die kost namelijk een VERMOGEN bij de dealer.
Dat was ik zelf ookal van plan :)
spir@l
Contacteer:

Laten lassen voor 50Euro?

Heeft er niemand een 2e hands spruitje voor 50Euro liggen?
Lijkt mij een betere deal.

verder goed werk man.
In je eentje het blok eruit???
Dieetje van 'Steroide-Shakes'?
:wink:

good luck.
Christian

Steven schreef:En watvoor electrode moet je dan hebben? En praten we dan over een electrische vlamboog of mig/mag?

Dat laatste kan ik zelf nog wel fixxen, moet ik alleen weten waar ik die electrode vandaan haal.
electrische vlamboog die moet je hebben en dan opspannnen op een tavel die niet krom kan trekken en dan over de scheur lassen
het is dat we zo verweg wonen want op mijn oude school hebben we van die las electroden
maar je kunt zo ook bij de dealer van las apparaten halen of natuurlijk een metaal bedrijf :wink:
Steven

Het zijn maar kleine haarscheurtjes he, zijn 1,5 cm lang ofzo. (morgen nog eens goed kijken)

En zo'n apparaat kan ik wel ergens lenen, alleen moet ik even een exact electrode weten.

Maargoed pa gaat morgen met collega praten die lasdeskundige is. Wie weet wat daaruit rolt :)
Christian

die weet het wel ja
en goed opspannen zocht dat het niet krom trekt en na het lassen niet afkoelen dan kunnen er zo ergens anders scheuren komen
Steven

Ok het wordt afgeraden, dus me fase 2 spruitje gaat er weer gewoon op, klaar...

Dan maar iets minder snel, als het maar heel blijft.
spir@l
Contacteer:

Scheelt dat dan ZO veel Steven?

Ik heb wel vaker gelezen/gehoord dat het P1 spruitje wat beter geflowed is ofzo.
Maar is-ie echt ZOveel beter dan de P2?

Hij schijnt wel sneller te scheuren geloof ik omdat-ie iets dunner is. (het een zal wel te maken hebben met t ander...)
Steven

Zou 5 km/u op top kunnen schelen en gezien de mijne al aardig snel is... ik heb em serieus al een x op 225 teller gehad waarbij een MR2 voor mij reed die ruim 220 aangaf.

Zou wel vet zijn als ik em echt de teller kon laten uitlopen >-)

Maargoed ik heb even een ander vraagje, je spruitstukken zitten vast met M8 tapeinden. Nu is er 1 dol en heb dus alvast een helicoil gescoord, nu staat daar alleen M8 x 1,25 op dus betekend dat gewoon dat ik em naar M10 moet tappen, daar de helicoil indraai en dan verloopt ie dus van M10 naar M8 toch?
Abel
Über-Spammer

klopt!.. zorg er voor bij het tappen dat je een compressor hebt op de losgesneden stukjes aluminium er me weg te blazen.. anders heb je een serieus probleem... :evil:
Steven

Hmm die hebben we niet, maar daar vinden we wel iets op :)

Beetje met remmenreiniger, tandeborsteltjes en een scherp oog werken dan maar.
Tom
Moderator
Car: MB

op zijn Steven's zeg maar :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Achja, alternatieve methoden kunnen ook goed werken :)

Alleen denken sommigen daar anders over, maarja die doen het dan vaak ooknie zelf :p
hitman

Steven schreef:Achja, alternatieve methoden kunnen ook goed werken :)

Alleen denken sommigen daar anders over, maarja die doen het dan vaak ooknie zelf :p
vind ik ook steven
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Rudo

Steven schreef:Hmm die hebben we niet, maar daar vinden we wel iets op :)

Beetje met remmenreiniger, tandeborsteltjes en een scherp oog werken dan maar.
Stofzuiger?
Abel
Über-Spammer

Steven, Zou je een foto kunnen maken voor me van hoe die scherts plaat er op zit?? dus deze foto alleen dan overdwars

[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0245.JPG[/img]
Steven

Ik heb er nog meer, trouwens voor de oplettende kijkers zien jullie dat het onderste deel van het schertplaatje is omgedraaid. Maargoed dat doet er niet echt toe :)

[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0244.JPG[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0246.JPG[/img]

Hieronder zit het scherplaatje weer wel goed, maar het steuntje weer omgekeerd :)
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0247.JPG[/img]
Abel
Über-Spammer

Steven schreef:Ok de lekkagesporen is condens die uit het uitlaatspruitstuk komt.
Jeroen L. was gister even in de buurt en die heeft dat even bevestigd :)

Die koppakking moet ik nog even over nadenken, ik heb niet zo heel veel geld meer :(

Verder zitten er ookal haarscheurtjes in me fase 1 uitlaatspruitstuk die ik nog had liggen :| Hoe lang zou een lasrupsje houden? Das zeker net 1 maand ofzo.

Naja goed eerst maar even op vakantie dan maar :)
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Blok ... G_0233.JPG[/img]

Op deze foto betwijfel ik toch echt bovenstaande.. lijkt me echt een lekkende koppaking...

Steven bij de dealer kost een koppakking set 54 euro!!
catrinus

54 euro en een pens vol werk + dat het misschien wel niet eens nodig was om hem te vervangen. Ik liet hem mooi zitten want er was al geconstanteerd dat het condens was en condens is wat anders als een lekke koppakking.
There will be plenty of time to rest when your dead
Abel
Über-Spammer

catrinus schreef:54 euro en een pens vol werk + dat het misschien wel niet eens nodig was om hem te vervangen. Ik liet hem mooi zitten want er was al geconstanteerd dat het condens was en condens is wat anders als een lekke koppakking.
Pens vol wer op een motor blok wat uit de auto ligt???
valt heus wel mee.. Kijk eens naar de foto duidelijk nattigheid tussen de kop en het onderblok. Kun je me niet wijs maken dat dat uit de uitlaat komt..

En btw wanner zou er condens uit de uitlaat komen dan.. dat zou schoon water moeten zijn(misschien roet) maar dit zijn echt stroompjes. dus veel meer dan een paar druppen. en toen mijn water pomp lek was hat dik ook van zulke vlekken op mijn blok.. ik weet eigelijk wel 100% zeker dat de kop lek is aan de buiten kant van het blok. dus niet naar de zuiger toe, maar wel lek niet te min. Hij leekt ook op de hoek duidelijk olie :(

Als je er nu een middagje langer aan werkt heb je leter een hoop plezier van.. want dit is echt wachten tot het erger word en dat rit het blok inmiddels weer in de auto en dan word het nog weer duurder (+koelvloeistof en olie) Dus doe er je voordeel mee
Anonymous

Steven schreef:Achja, alternatieve methoden kunnen ook goed werken :)

Bah vieze handen het idee alleen al 8)
Plaats reactie