roken als je in een bocht gas geeft ( gtt )

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jj
Berichten: 296
Lid geworden op: di 16 jul 2002 8:55

als ik in een bocht flink gas geef begint me gtt flink te roken
hij zweet oook bij de kop
weet iemand wat fit kan zijn
en is er ergens iemsnd die weet waar ik me gtt een check kan geven
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Blauwe rook, neem ik aan?
jj
Berichten: 296
Lid geworden op: di 16 jul 2002 8:55

ja blauw wit
best wel veel
maar als ik dan op een recht stuk kom en het gas goed intrap rookt ie niet
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik kan me herinneren dat ik daar al eens iemand anders over heb horen klagen... Morgen zal ik eens op zoek gaan naar dat topic. :) Nu slapen...
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Oliepeil goed?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
jj
Berichten: 296
Lid geworden op: di 16 jul 2002 8:55

yep olie peil goed
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

ik heb het ook gehad met me gtt.

zouden de klepgeleiders moeten zijn.

heb er zelf niet naar gekeken.
uiteindelijk is de krukaslager eruit gelopen. maar weet niet of dit direct met de geleiders te maken had. denk het zelf eigenlijk van niet.

volgens mij is het niet heel ernstig alleen je peil goed in de gaten houden omdat ie dus regelmatig wat olie eruit gooit.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Doen alle GTTtjes dat niet een beetje??

Zolang je oliepeil niet drastisch daalt na net bijvullen zou ik er nix aan doen, hoeft er ook nix aan de hand te zijn natuurlijk :)
Mrtn = Maarten
jj
Berichten: 296
Lid geworden op: di 16 jul 2002 8:55

maar toch blijft het raar
waarom doet ie het alleen in de bocht dan als je gas geeft
en niet op het rechte stuk als je gas geeft
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

omdat je voor de bocht eerst een stuk heb afgeremd?
Afremmen op de motor zuigt olie aan, die vebrand (rookt) als je daarna gasgeeft.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Kan me een beetje voorstellen dat je zuigerveer(de olieschrap veer) aan het eind van zijn latijn is.

Waarom. Als je door een bocht gaat vliegt alle olie naar 1 kant. Zoveel dat er onnoemelijk veel olie omhoog word gemikt door je krukas. En dus ook veel tegen ja zuiger en de wand word aangeketst. Als je olieschrapveer dit niet krijgt weggepoetst kan het in de verbrandingskamer komen en kan die rooksignalen geven.

Op het rechtstuk wordt er niet zoveel door je krukas in de olie gespeeld. En kan het dus zijn dat je olieschrapveer voldoende is om alleen het beschermend filmpje achter te laten.

Tenminste dat ik het enigste wat ik me nu een beetje kan bedenken om het probleem theoretisch te verklaren.

Als ik nog meer ideeën heb zet ik het wel in het topic erbij
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

als je terug schakelt dan zuigt de motor vacuum en de olie naar boven en dan begint ie te roken.

als je hem een poos stationair laat draaien rookt ie dan ook?
jj
Berichten: 296
Lid geworden op: di 16 jul 2002 8:55

@redturbo
nee als ie stationair draaid rookt ie niet
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Hoi!

Misschien hebben we hetzelfde probleem, het is mij alleen nog niet in een bocht opgevallen. Bij mij is het volgende het geval: Als ik bij zeg 140 het gas los laat en tot zeg 110 terugval en dan gas geef komt er wit/blauwe rook uit de uitlaat. Dit gebeurt ook wel eens bij lagere snelheden maar in het geval hierboven kan ik het het best reproduceren. Kan zijn dat het bij jou hetzelfde is omdat je voor de bocht het gas los hebt gelaten. Dit oorzaak kan het volgende zijn: Door de hoge onderdruk bij het sluiten van de gasklep zuigt de motor olie aan via 1- de klepgeleiders of 2- de zuigerveren. Ik moet het zelf ook nog laten controleren. Je kunt het controleren door de compressie te meten of de cilinders met luchtdruk te laten afpersen. Als de compressie niet goed is of er lekt lucht dan zijn het de zuigerveren. Het schijnt dat je het ook wel eens kunt zien als je bij een stationair draaiende motor de olietankdop losdraait, als hierbij duidelijk overdruk ontsnapt zijn het ook de zuigerveren (bij mij is het nog niet opgevallen).

Succes en laat even weten wat het was als je het weet.

ejk
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan mag ik mijn probleem ook nog wel eens in de groep gooien: Als ik stationair voor het stoplicht sta wil je niet weten wat ik af en toe voor mistbank leg. Stinkende oliegeur en vingers van cabriorijders naast me :). Als ie goed warm is is het roken beduidend minder, maar als ie een tijdje stationair loopt komt het toch weer terug. Mijn enige manier om rookloos aan 't stoplicht te staan is met een beetje gas op 2000t/min laten draaien. Geen pluimpje rook meer.

Verder geef ik volgens getuigen achter me ook wel pluimpjes op de autosnelweg bij gas los en weer gas etc.

Even niet uitgaande van de turbo. Mijn vorige turbo had dit probleem ook. Toen die vastzat een tijd met een vastgelopen turbo gereden, toen loste het zichzelf een beetje op, nieuwe turbo weer hetzelfde. En hij rookt dus ook als ie koud is en ik de turbo nog niet heb gebruikt. Stationair alleen. Ra ra...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ow dan kan ik ook nog wel ff een probleempje erin gooien.

Ik heb wel eens een flinke rookwolk als ik afrem op de motor. Tis vaak als ik gas loslaat en lekke rop de Devil afrem dan gooit ie er rond de 3000 toeren iets uit en soms ook bij ene lager toerental.

Tis alleen bij afremmen en verder als ik gasgeef heb ik er weinig last van. Jah de turbo die pluimt wel een klein beetje bij overschakelen, maar kweenie of het daar aan ligt?

-Klepgeleiders?
-Zuigerveren?
-Carterontluchting?
-Toch die turbo?

En hoe vind ik het? :)
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

ja je hebt een 5. :D
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Riël schreef:Dan mag ik mijn probleem ook nog wel eens in de groep gooien: Als ik stationair voor het stoplicht sta wil je niet weten wat ik af en toe voor mistbank leg. Stinkende oliegeur en vingers van cabriorijders naast me :). Als ie goed warm is is het roken beduidend minder, maar als ie een tijdje stationair loopt komt het toch weer terug. Mijn enige manier om rookloos aan 't stoplicht te staan is met een beetje gas op 2000t/min laten draaien. Geen pluimpje rook meer.

Verder geef ik volgens getuigen achter me ook wel pluimpjes op de autosnelweg bij gas los en weer gas etc.

Even niet uitgaande van de turbo. Mijn vorige turbo had dit probleem ook. Toen die vastzat een tijd met een vastgelopen turbo gereden, toen loste het zichzelf een beetje op, nieuwe turbo weer hetzelfde. En hij rookt dus ook als ie koud is en ik de turbo nog niet heb gebruikt. Stationair alleen. Ra ra...
Om maar weer even een oude topic naar boven te halen :D

Ik heb precies hetzelfde met mijn 5!

Heb je het al opgelost Riël??
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Michel S. schreef:Kan me een beetje voorstellen dat je zuigerveer(de olieschrap veer) aan het eind van zijn latijn is.

Waarom. Als je door een bocht gaat vliegt alle olie naar 1 kant. Zoveel dat er onnoemelijk veel olie omhoog word gemikt door je krukas. En dus ook veel tegen ja zuiger en de wand word aangeketst. Als je olieschrapveer dit niet krijgt weggepoetst kan het in de verbrandingskamer komen en kan die rooksignalen geven.

Op het rechtstuk wordt er niet zoveel door je krukas in de olie gespeeld. En kan het dus zijn dat je olieschrapveer voldoende is om alleen het beschermend filmpje achter te laten.

Tenminste dat ik het enigste wat ik me nu een beetje kan bedenken om het probleem theoretisch te verklaren.

Als ik nog meer ideeën heb zet ik het wel in het topic erbij


eeuuhh.... BS? :wink:

kijk het verhaal van die geleiders(lees: klepsteelrubbers) eens na, dat is volgens mij heel het probleem... :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ik zou het echt niet weten wat dit kan zijn, maar weet wel dat ik last heb van rokende banden in een bocht met volgas..... :lol:

Succes JJ... :wink:
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

iemand al wat gevonden van dat roken? mijn gtturbo doet dat ook, is duidelijk witte rook en met water en temperatuur is niets mis
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Ik heb de oplossing !!!!!!!


Koop toch een clio :lol: :lol: :lol: :lol:
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

shoot!
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

John B schreef:Ik heb de oplossing !!!!!!!

Koop toch een clio :lol: :lol: :lol: :lol:
uh... m'n Clio heeft er ook last van... hoor ik laatste tijd van mensen.

- roken bij stationair lopen
- rookpluim bij terugschakelen en flink gas erop

al ff op forum gezocht, iets met de kleppen...
Plaats reactie