Koeling slecht of niet? (5GTT)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Marcel B.

normaal als in 'komt vaker voor'

of normaal als in 'hoort erbij'

denk dat daar het meningsverschil in zit :)
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Misschien verschil tussen phase 1 en 2?
Steven
Car: M536

Hehe Tom, wordt anders ff boos ofzo :D

Bij een opel kadett of astra is het meer een uitzonderingals de achterschermen niet roesten :lol:

Maargoed ik heb het ook met me 89-er GT en me vorige fase 1/2 ombou had het ook.

Ik stoor me er verder niet aan, tis ook maar een klein stukkie wattie omhoog gaat.
Merijn
Über-Spammer

Steven (Fiets) schreef:Hehe Tom, wordt anders ff boos ofzo :D
Pep kopuh? ;) :lol:
Tom
Moderator
Car: MB

:wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k

Bij mijn 19 slaat de fan ook pas bij het 3e streepje (of zelfs nog iets eroverheen) aan...en als je dan de motor uitzet wil hij ook gerust een 10-20 minuten doordraaien (das nie helemaal goed volgens mij :p )

Metertjes reageren niet op de lampen...bij stationair draaien blijken de lampen wel weer te reageren op de Bass kwam ik laatst achter :p hahaha
Tom
Moderator

had je K3 weer te hard aan staan :wink:
jeroen.k

Nee, ditmaal een live-set van Defqon! :)

K3 CD is foetsie...volgens mij heeft een bijrijder deze uit het raam gemieterd op de snelweg! :lol:
Tom
Moderator

:lol:
peter5GTTurbo
Contacteer:

Misschien dat het omhoog gaan van die metertjes een massa probleem is.
Er gaan namelijk niet heel erg dikke kabels naar de massa toe. Dus dat er misschien onnodige weerstand in het circuit zit.
GTT__Geert

Ik heb alle koelvloeistof eruit gehaald, deze schitterende morgen. Toen heb ik er water in geknikkerd met van dat speciale spul ervoor. Even laten draaien (10min)

Toen ben ik naar mijn werk gegaan en dus kon het mooi even inweken :p

Nu ben ik vanavond weer aan het draaien geweest.. en zonder problemen kon ik 20min draaien zonder dat ie te heet werd. Nu hebben we ook mijn accu doorgemeten en als ik mijn licht aanzet reageert hij er redelijk fel op. Dus er moet ook maar een niewe accu komen, want deze is echt helemaal gaar. Daardoor kan de meter ook wat raar gaan doen.

Dus kortom het gaat de goeie kant op en morgen ga ik het testen :)

** het op en neer gaan van de metertes zou ook te verklaren zijn doordat mijn accu superSLECHT is**
don't be a fool, wrap your tool
Matijs
Contacteer:

kijk eens even, progress...
En voor de mensen die ook geen zin hebben om meteen een nieuwe radiateur te gaan kopen: wat was dat voor magisch spul dat jij hebt gebruikt?
peter5GTTurbo
Contacteer:

Is het niet slecht voor de turbo als je dat spul er door heen gooit?
Wat doet dat spul eigenlijk??
Tom
Moderator

dat spul hebben ze van verscchillende merken, overal te koop. Ik weet alleen niet ofdat het wel de bodoeling was dat dat goedje er de hele dag ingezeten heeft. Meestal niet volgens mij
GTT__Geert

Tom schreef:dat spul hebben ze van verscchillende merken, overal te koop. Ik weet alleen niet ofdat het wel de bodoeling was dat dat goedje er de hele dag ingezeten heeft. Meestal niet volgens mij
Ik heb gebeld met brezan en die zeiden dat het GEEN kwaad kan om het erin te laten... :)

Het is er nu ook nog niet uit vandaan. Maar ik moet nog afwachten of het helemaal is verholpen het probleem.

Maar ik heb er ook niet mee gereden, het volstaat als je 10min stationair draait.. dus turbo is niet belast met dit spul in het cicuit
_Martijn_
Contacteer:

dan zitten misschien de gaten erin. naja dat merk je snel genoeg. als tijdens het rijden de koelvloeistof om je oren spuit, :)
He! nu is die weer rood.
Tom
Moderator

dan zal het wel goed zijn, maar ik dacht dat je met de GTT naar je werk was gegaan
Merijn
Über-Spammer

Zet de motor af en zet de radio 10 minuten aan. Als je daarna nog kan starten dan valt het wel mee wat betreft die brakke accu. Ik kan het weten... :(
GTT__Geert

FF wat anders...

Ik ben bang dat mijn turbo misschien te heet is geworden met de rit naar de meeting in Diemen.. Misschien is dit wel helemaal NIET het geval, maar ik heb net een tijd staionair gedraaid en dan hoor ik wat fluiten als ik gas geef.. is dit normaal? want ik draai nooit zo lang met de motorkap open.

Hoe kan ik zien of ie te heet is geworden? Hij rookt helemaal niets.

De laatste keer dat ik ermee gereden heb leek het wel alsof ik heel duidelijk de turbo zijn druk hoorde afblazen.. meer dan dat ie eerst deed. Dan hoorde ik echt een (let op) prrrr geluidje, mensen met een dump erop een duidelijk sis.. maar ik dus nu niet. Hoe kan het dat het lijkt alsof ik dat nu beter hoor dan eerst???
Alleycat
Contacteer:

GTT__Geert schreef:FF wat anders...

Ik ben bang dat mijn turbo misschien te heet is geworden met de rit naar de meeting in Diemen.. Misschien is dit wel helemaal NIET het geval, maar ik heb net een tijd staionair gedraaid en dan hoor ik wat fluiten als ik gas geef.. is dit normaal? want ik draai nooit zo lang met de motorkap open.

Hoe kan ik zien of ie te heet is geworden? Hij rookt helemaal niets.

De laatste keer dat ik ermee gereden heb leek het wel alsof ik heel duidelijk te turbo zijn druk hoorde afblazen.. meer dan dat ie eerst deed. Dan hoorde ik echt een (let op) prrrr geluidje, mensen met een dump erop een duidelijk sis.. maar ik dus nu niet. Hoe kan het dat het lijkt alsof ik dat nu beter hoor dan eerst???
Misschien is het rubbertje van je dumpvalve wel lek?
Ik heb dat namelijk ook...
Als ik reed zonder dump, hoorde ik gewoon meteen de turbo zn lucht afblazen wanneer ik het gas losliet. met die dump hoor je dat typische pssst geluidje.
En laatst begon ie weer gewone herrie te maken, kwam ik erachter dat het hele rubber poreus is.
Misschien moet je hem effe losdraaien en kijken of ie nog goed is.
Merijn
Über-Spammer

Ik heb nog nooit gehoord van een oververhitte turbo... Dat prrr-geluidje schijnt aardig normaal te zijn. Mijn turbootje maakte dat geluid niet, maar ik heb het wel eens vaker gehoord.
GTT__Geert

Ik heb er geen dump valve opzitten.. dus dat kan niet :)

Sorry dat ik dat niet vermeld heb.. Maar komt het bijna nooit voor dat de turbo zo heet is geworden dat ie raar gaat doen en op den duur stuk gaat??

Wat ik ook nog wil weten.. waar dient dat klepje op mijn luchtfilterhuis voor?? het is een soort schuifje.
GTT__Geert

?? iemand ??
Alleycat
Contacteer:

GTT__Geert schreef:?? iemand ??
Ik heb geen flauw idee, ik heb geen standaard luchtfilter, maar een openair filter, is het niet een ontluchtings klepje ofzo?
Merijn
Über-Spammer

GTT__Geert schreef:Wat ik ook nog wil weten.. waar dient dat klepje op mijn luchtfilterhuis voor?? het is een soort schuifje.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar het heeft te maken met de toevoer van koudere (?) lucht bij koude start. Het zou ook warme lucht kunnen zijn. Ik weet niet precies hoe dat zit, maar daar weet de gemiddelde GT rijder wel antwoord op. :)
Matijs
Contacteer:

Je bedoelt de thermostatische klep die regelt wanneer de motor warme lucht (aansluiting boven op hitteschild turbo) of koude lucht (slurf naar bovenkant intercooler) krijgt?
GTT__Geert

Ik heb geen slang die naar mijn hitteschild loopt, maar hij zit op het luchtfilterhuis aan de bovenkant.

Er zit voor de rest niets op aangesloten.

Maar nu nog even die andere vraag.. kan het zijn dat mijn turbo te warm is geworden.. of hoef ik me daar echt geen zorgen over te maken?? :-*
spir@l
Contacteer:

Ik denk niet dat je turbo TE heet is geworden.

Dat ding word normaal gesproken bij een lange rit al roodgloeiend. Dat mag volgens mij geen probleem zijn.
Je turbo kan natuurlijk wel , door wat voor een rede dan ook, schade hebben opgelopen.
Maar t lijkt me niet dat dit door hitte komt.

Die 'klep' op je luchtfilterhuis is idd (voor wat ik ervan heb gehoord) voor de aanvoer van OF koele lucht via de slang boven intercooler OF warme lucht van boven de turbo (en ik zag bij de wagen van Dennis(?) dat er dus ook een slang aan kan zitten die weer vastzit op het hitteschild. Maar dit heb ik ook niet)

VErder kan dat fluiten echt van alles zijn volgens mij.
Een lekkend slangetje ergens.
Carb die ergens lucht aanzuigt.
Turbo die 'gewoon' fluit of misschien ergens aanloopt( :( ).

Voor zover my 2 cents.
GTT__Geert

ff een korte update.. thx voor de reacties trouwens :)

Maar ik heb vanmorgen alles schoongemaakt en doorgespoeld.. vervolgens nieuwe koelvloeistof erin en proberen te ontluchten. Op zich is het wel een stuk beter geworden, tenminste zo lijkt het.

Maar het grootste probleem is denk ik nu.. hoe krijg ik mijn systeem goed ontlucht??
Met dat ventiel op mijn dopje en dan druk erop zetten, dat gaat niet werken want ik heb niet zo'n dop extra.

Maar er zijn toch nog wel betere manieren?
Merijn
Über-Spammer

Op de slangen die rechts naast je blok, bij je waterpomp zitten, zitten van die kleine draaidopjes. Daarmee kun je je vloeistofcircuit ontluchten.
GTT__Geert

Dat weet ik, daar heb ik het grootste gedeelte al mee ontlucht..

Misschien is het nog een idee om sowieso even het expansievat boven de hoogste nippel te houden en dan te ontluchten, want dat heb ik nog niet gedaan?
Remco_Rs
Contacteer:

Proberen kan nooit kwaat :) ..Had je nou je radiateur doorgespoeld?
GTT__Geert

ZERO-X schreef:Proberen kan nooit kwaat :) ..Had je nou je radiateur doorgespoeld?
Jazekers :D

En het lijkt erop dat het gewerkt heeft, maar dat durf ik pas met zekerheid te zeggen als ik een flink stuk hard gereden heb.

Maar weet iemand misschien de schaalverdeling qua temperatuur bij een soortgelijke meter van birba racing??
Riël
Über-Spammer

GTT__Geert schreef:Dat weet ik, daar heb ik het grootste gedeelte al mee ontlucht..

Misschien is het nog een idee om sowieso even het expansievat boven de hoogste nippel te houden en dan te ontluchten, want dat heb ik nog niet gedaan?
Goed idee :) Zo doe ik het altijd, nooit problemen gehad.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michiel

voor ontluchten moet je je koelreservoir altijd omhoog houden en de nippels open draaien!!
Su6!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie