[R1916V]Handremlamp brandt na ontluchten remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Emiel

Afgelopen week heb ik mijn remslang aan de linkerkant vervangen.

Ik heb dit gedaan volgens de vraagbaak, een aangezien ik een Bendix ABS systeem heb was dit ingewikkelder.

Eerst heb ik onder de auto het nippel van het drukvat losgedraaid, de druk laten zakken en weer vastgedraaid. Daarna heb ik de remslang eraf gehaald en en de nieuwe erop gezet.

Vervolgens heb ik de ontluchtingsnippel op de klauw losgedraaid, en de auto op het contact gezet waardoor de electrische pomp gaat lopen. Hierdoor begon meteen de remvloeistof uit het nippel te stromen. Tijdens dit ontluchten heb ik ook nog enkele malen op het rempedaal getrapt.
Hierna de vloeistof bijgevuld.

Hierna heb ik alleen het volgende probleem. Als ik smorgens de auto start, begint de pomp te draaien en bouwt druk op. Dit is normaal alleen brand dan mijn lampje van de handrem, een teken dat er iets niet goed is met de ABS pomp. Na ongeveer 15 seconden gaat dit lampje uit, en gaat ook mijn ABS lampje uit. Alles functioneerd wel goed, en hij remt ook goed, alleen vind ik het vreemd dat die dat eerst niet deed.

Een ander iets was dat ik na het ontluchten het remolievaatje iets te vol heb gedaan vermoed ik. Want de volgende dag lag er een plasje remolie onder de auto, wat boven uit het vaatje was gekomen. Het peil staat nu netjes op maximaal, en hij lekt niet meer, ik vermoed dat die het tevele eruit heeft gewerkt.

Heeft iemand een idee waarom mijn handremlampje nu eerst gaat branden?

Emiel
Arie16v

valt je handrem in de auto zelf wel ver genoeg terug, zodat ie tegen de sensor terecht komt? En merk je zelf ook dat ie echt op de handrem staat? Tenminste, volgens mij werkt het lampje onder de handrem in de auto zelf...
Clio16v rules
Menno

Als je de auto op contact zet, gaat de abs pomp in werking, totdat er voldoende druk in 't drukreservoir zit. Zolang dat nog niet zo is, branden het ABS en het handrem-lampje.

Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de conditie van je pomp, en de hoeveelheid restdruk die nog in 't systeem zat. De eerste lijkt me niet veranderd, suggereert dat 't 2e punt veranderd is. Heb je die aftapplug wel goed dichtzitten?
rev it like a rental
Emiel

Die aftapplug ga ik nog even extra nachecken. Dat van die handremsensor is het niet, heb ik al geprobeerd als die brande de handrem heen en weer te doen. En de tijd wanneer die uitgaat is altijd zelfde.

Denk inderdaad te lage druk, want het is ook alleen s'morgens als die langer heeft stilgestaan. Als ik uurtje weg ben geweest en start dan ratelt pomp ff en brand er niets.

Iemand naast die aftapplug nog andere ideeën?

Emiel
Riël
Über-Spammer

Nog altijd niet goed ontlucht?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Serge1916V

Als ze allebei branden dan is er idd niet genoeg druk.

Het kan zijn dat het een keer aan gaat als je iets vervangen hebt. Maar als dit vaker voorkomt is het best gevaarlijk.
Als de lampjes onder het rijden aangaan dan moet je echt meteen stopppen want dan kan je nog een paar keer remmen tot de druk op is en dan heb je dus geen rem meer!!

Bij mij is er de ABSrelaiskast vervangen, ding kost 1400 euro :-*
Kan nog wel meer zijn, expansievat kost volgens mij iets van 250 euro.
Maar kan ook een sensor zijn die kapot is, dan krijg je ook rare dingen. Dit kunnen ze zo uitlezen......
dateq

Misschien een stomme vraag, maar heb je wel de goede remolie gebruikt?
Well, That's just PRIME!
Emiel

Wat zit hier voor een verschil in dan?

Emiel
dateq

Het "schijnt" dat je bepaalde Dot.... olie niet mag gebruiken als je ABS hebt.. Ik geloof dat die olie wat dikker is en dan kan die namelijk ook niet goed gepompt worden... Misschien dat de experts hier wat over kunnen zeggen?
Well, That's just PRIME!
Merijn.V
Contacteer:

Emiel schreef:Hierna heb ik alleen het volgende probleem.

Als ik smorgens de auto start, begint de pomp te draaien en bouwt druk op. Dit is normaal alleen brand dan mijn lampje van de handrem, een teken dat er iets niet goed is met de ABS pomp.

Na ongeveer 15 seconden gaat dit lampje uit, en gaat ook mijn ABS lampje uit.
Dit is toch normaal??? Die eerste 15 seconden is toch alleen voor het testen van de controlelampjes zelf?

Waarom hij het eerst niet deed, geen flauw idee.

Bij mijn volvo blijft het remlampje branden totdat ik op de remgetrapt heb.

Als je echt een probleem zou hebben, dan gingen je lampjes niet na 15 sec uit.
Serge1916V

Bij de clio/19 is het zo dat ie 3 seconden aan moet blijven, je hoort hem dat ook tikken 3x dus en dan hoort ie uit te gaan.
This is how it suppose to be :)
Merijn.V
Contacteer:

Serge1916V schreef:Bij de clio/19 is het zo dat ie 3 seconden aan moet blijven, je hoort hem dat ook tikken 3x dus en dan hoort ie uit te gaan.
This is how it suppose to be :)
Bij de Willie brandde hij langer dan 3 seconden, als ik de rem aantikte was hij meteen uit. Anders wanneer ik het plein afreed, en da's behoorlijk langer dan 3 sec.
Emiel

Dat met die 3tikjes klopt wel doet die van mij ook!

Ik denk dat het zo zit. De druk is smorgens lager dan voordat ik de slang heb vervangen. Nu waarschijnlijk zo laag dat die onder het minimim zit waarbij het lampje gaat branden.

Na ongeveer 10-15 seconden pompen gaat die uit, en even daarna tikt het pedaal 3 keer, en gaat ook het abs lampje uit.

Als ik alles bekijk is enige optie dat die aftapplug nog niet goed zit, dat die daar langzaam druk verliest en die smorgen weer moet opbouwen. Normaal pompte die ongeveer 10 sec totaal. Nu totaal 20 seconden.

Misschien heeft het ook nog wat met vloeistoffen te maken, maar hoe dat zit, heb ik geen idee, wie wel?

Verder als je lampje pas uitgaat als je keer hebt geremd, dat heeft dit te maken met een van je wielsensoren. Wanneer je deze alle 4 keer schoonmaakt en stekker controleert ben je hier vanaf, en doet het systeem het meteen zonder eerst te remmen. Had ik namelijk eerst ook.

Emiel
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Staat het gebruik van de soort remolie niet in die vraagbaak ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Emiel

Vandaag weer een andere bevinding gedaan, laatst toen ik keek stond de vloeistof netjes op de max.

Kijk ik straks weer even, zie ik weer dat het potje iets vochtig is, en het peil ongeveer iets minder dan een cm. boven de max. staat. (auto stond ongeveer uur stil naar rijden).

Ik dus met een doseerspuit netjes de hoeveelheid vloeistof eruitgehaald totdat die op max. stond.
Nu starte ik de auto en remde heel vaak, zodat die pomp paar keer aansloeg. Kijk ik naar resevoir, zie ik dat peil is gezakt tussen de min. en max. in.

Eerst idee, er zit nog lucht in, maar als ik kijk hoe ik heb ontlucht denk ik nee dat kan eigenlijk niet. Heeft iemand buiten dit nog een idee of dit hoort? Drukt die pomp de vloeistof misschien iets meer samen? Of zetten de slangen iets uit, waardoor niveau iets daalt?

Emiel
Haas
Car: Megane RS

kan t niet zijn dat je hoofdremcilinder half vol zit met oude remvloeistof en half vol met nieuwe of heb je alle oude eruit laten lopen?
Emiel

Heb alleen linksvoor ontlucht. Voor de rest niets. Verder had ik ook niets losgehad.

Wat heeft dat te maken met oude en nieuwe vloeistof in de hoofdremcilinder dan?

Emiel
Haas
Car: Megane RS

weet ik niet, doe ook maar een gok. Vriend van me heeft me wel eens verteld dat je nooit twee soorten remvloeistof in je auto moest gooien, gewoon nieuwe erin in reservoir en de oude er allemaal uitpompen totdat uit alle remleidingen nieuwe remvloeistof komt...Weet t verder ook niet, hoopte dat je er iets aan had, maar blijkbaar niet.:(

:)
Arjen

Emiel schreef:Vandaag weer een andere bevinding gedaan, laatst toen ik keek stond de vloeistof netjes op de max.

Kijk ik straks weer even, zie ik weer dat het potje iets vochtig is, en het peil ongeveer iets minder dan een cm. boven de max. staat. (auto stond ongeveer uur stil naar rijden).

Ik dus met een doseerspuit netjes de hoeveelheid vloeistof eruitgehaald totdat die op max. stond.
Nu starte ik de auto en remde heel vaak, zodat die pomp paar keer aansloeg. Kijk ik naar resevoir, zie ik dat peil is gezakt tussen de min. en max. in.

Eerst idee, er zit nog lucht in, maar als ik kijk hoe ik heb ontlucht denk ik nee dat kan eigenlijk niet. Heeft iemand buiten dit nog een idee of dit hoort? Drukt die pomp de vloeistof misschien iets meer samen? Of zetten de slangen iets uit, waardoor niveau iets daalt?

Emiel

Bij mijn 19 staat het niveau na een tijd stilstaan ook boven max. Na op contact zetten slaat de pomp zo'n 15 seconden aan. Daarna is het niveau weer tot max gedaald. En dit is nu al jaren zo. En hij remt nog steeds "goed".
Plaats reactie