(clio)Vaag Insturen...(project fuseekogels vervangen + pics)

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Ik heb iets vaags met sturen, en weet niet precies waar het probleem zit. :evil:
Als ik op de snelweg (120 km/hr)naar rechts stuur, en er komt een beetje druk op het linker wiel, schiet de auto opeens scherper naar rechts, zonder verder aan het stuur te draaien dus. Ook als ik weer uit de bocht kom merk ik dat ie weer ff moet zoeken en dan is alles weer normaal. Tis dat ik er op berekend ben, anders best gevaarlijk.
Ik heb de asjes ff nagekeken, zit verder geen speling op, alleen een beetje axiaal, maar dat hoort zo neem ik aan (tis maar heel weinig). Ook op de wielen (lagers) zit geen speling..
wie o wie kan mij helpen :)
Laatst gewijzigd door Gilles op di 24 jun 2003 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Anonymous

fuseekogel nagekeken? heb ik gehad nl. dat dat ding dus verrot was...stuurt idd raar dan... in de bocht opeens scherper sturen zonder bijsturen...
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Waarschijnlijk speling in de stuurstang, er zit een veiligdsheidsdeel in de stang, stangen komen bijelkaar in een rubber, dit gaat na lange tijd speling veroorzaken, of nieuwe stang aanschaffen of aan elkaar lassen.
Heb het ook gehad en gelast, nu geen problemen meer.
Kan ook komen door de rubbers waarin het stuurhuis vastzit in de motorruimte, kan ook speling hebben, komt ook vaak voor.
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Yr! schreef:fuseekogel nagekeken? heb ik gehad nl. dat dat ding dus verrot was...stuurt idd raar dan... in de bocht opeens scherper sturen zonder bijsturen...
YR, je sloeg de spijker op z'n kop!! hihi
Vandaag met toeval achter gekomen dat het toch de fuseekogel was!
Rubber zat ook niet goed erop, helpt wel met extra snel slijten :p
Nu opzoek naar een autozaak met een leuk prijsje voor die fuseekogels, heb gehoord dat 't wel dure dingetjes waren....
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

fuseekogeltje voor een 5je zit zo rond de 35 euro, zal voor een cliko niet veel meer zijn ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

he dat scheelt!
hihi

dankje ray!
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:fuseekogeltje voor een 5je zit zo rond de 35 euro, zal voor een cliko niet veel meer zijn ;)
17 euro ... bij heuts.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

nou het klusje is geklaard! Ik dacht, maak meteen wat foto's van dit projectje mischien heeft iemand er wat aan, is erug simpel die fusee kogels achteraf gezien :D :D

om te beginnen doe je interessant en doe je net of je druk bezig bent :D

[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20011.jpg[/img]

ff serieus, dit zijn de fusee kogels zoals je ze geleverd krijgt, was rond de 19 pleuro's kwijt per kogel:
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20500.jpg[/img]

Hier is de ouwe fuseekogel nog gemonteerd, hij zit vast met 3 bouten, 2 op de draagarm, en 1 op de veerpoot (hoop dat ik dit onderdeel de juiste benaming heb gegeven :p ):
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20008.jpg[/img]

Maarten GTT gaf mij als advies om eerst de bout los te halen op de veerpoot, om vervolgens met een koevoet de draagarm met fusee kogel naar benee te drukken om er zeker van te zijn dat ie los is! (nu heb je nog houvast aan iets)
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20009.jpg[/img]

De andere 2 bouten zijn een koud kunsje..
Nu de grote wisseltruc! en voila!
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20012.jpg[/img]
Het monteren kan een beetje listig zijn, maar 't is gewoon ff kutten, en dan kom je er best wel uit :D

tools nodig:
* HAMER!! :p <-- overal goed voor :p
* Koevoet <-- ouwe fusee kogel los wrikken
* steekring 16 of 17 <-- bouten van ouwe fuseekogel
* dop 16 of 17 <-- bouten van ouwe fuseekogel
* dop 19 voor bouten velgen <-- erg makkelijk als die eraf zijn
* busje WD40 <-- nog uitleg nodig?????? :lol:

Laatste tip: ff je remschijven ontvetten als je klaar bent, tis maar een kleinigheidje, maargoed, dat ongelukje zit ook in een klein hoekje :(


Ooh, dit is btw ons box-complex, altijd erg gezellig, maar soms te gezellig met al die auto's als je weg wil :evil: hihi
BTW wel geinig, onze eigen mini meeting:
2 willie's
1 16v
1 GTT f2
en als de 16v weg is dan komt MIJN GTT f1 voor zijn grote facelift 8)
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20014.jpg[/img]

Zo een klein verslagje over vervangen van fusee-kogel, een simpel klusje
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Echt wel slim dat dit door iemand met foto's zo word uitgelegd :wink:
Dan kunnen de mensen die dit niet weten toch kennis opdoen 8)


Grtzz
Serge
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Beterzz zo'n uitleg :D ,hier heb je wat aan :wink:
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Zal morgen gelijk effe checken!
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

En uiteraard niet vergeten om opnieuw uit te lijnen...
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Misschien nog een handige tip: doe ff een stevig stuk karton tussen je draagarm en fusee/aandrijfas. Oftwel boven de moeren waarmee de fuseekogel aan de draagarm zit. Meestal veert de draagarm als je de fusee losbout iets omhoog en loop je de kans dat een scherp onderdeel de rubberhoes van de buitenste homokineet "sloopt".
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Arjen schreef:Misschien nog een handige tip: doe ff een stevig stuk karton tussen je draagarm en fusee/aandrijfas. Oftwel boven de moeren waarmee de fuseekogel aan de draagarm zit. Meestal veert de draagarm als je de fusee losbout iets omhoog en loop je de kans dat een scherp onderdeel de rubberhoes van de buitenste homokineet "sloopt".
Dit gebeurt niet zo heel erg vaak, ik heb met meer dan regelmaat de fusee kogel van ons oude rally hok vervangen (Williams) en dit altijd maar op een kort tijdsbestek (binnen een half uur) en dit is mij nog nooit overkomen.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Het is mij ook nog nooit overkomen, maar er is daar maar weinig ruimte om een steeksleutel tussen te krijgen, zodat je de moer tegen kunt houden. En bij mij schiet bij het loshalen de draagarm toch echt een heel stuk omhoog (komt door de stabilisatorstang???). Oftewel: ik doe er voor de zekerheid altijd ff een stuk karton tussen.
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Klopt, dit komt door de stabi, maar als je een ring sleutel gebruikt met een verhoogde rand, dus geen platte dan gaat het best goed.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ach, ieder zijn eigen manieren en dingetjes...:D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Clio-16v.com schreef:En uiteraard niet vergeten om opnieuw uit te lijnen...
??
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Clio-16v.com schreef:Klopt, dit komt door de stabi, maar als je een ring sleutel gebruikt met een verhoogde rand, dus geen platte dan gaat het best goed.
Hihi, vandaar dat ik alles van Gedore heb :D
Ooh dat uitlijnen is idd geen slecht idee! moest het zo ie zo al doen, omdat ze de vorige keer dat stuur hoerig hebben terug gezet, je kent 't wel :evil:
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Riël schreef:
Clio-16v.com schreef:En uiteraard niet vergeten om opnieuw uit te lijnen...
??
Waarom denk je???? misschien omdat het los is geweest. :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Gilles schreef: ff serieus, dit zijn de fusee kogels zoals je ze geleverd krijgt, was rond de 19 pleuro's kwijt per kogel:
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Dsc%20500.jpg[/img]
Heb je ze toen bij de dealer gehaald of bij Brezan oid.? De prijs valt in iedergeval wel mee.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
matthijs1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 11 feb 2003 21:25
Locatie: Noord holland
Contacteer:

2 maanden geleden zijn er ook nieuwe fusee's eronder gezet door de dealer... :( moest vanwege apk...
Had me dus aardig wat geld gescheeld :(

Weet nu tenminste hoe het moet :p
Megane Coupe 1.6 8 kleppertje
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

hoe krijg je die nieuwe fusee-kogel dan weer in die kom?? grof geweld (hamer :) ) of?????
Is dit ongeveer dezelfde constructie als bij een gtt???
Plaats reactie