[Laguna] Weekendje Groningen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
dateq

Hoi allemaal!

Afgelopen weekend zijn mijn vriendin en ik naar Groningen geweest. Was voor ons een rit van 217 Km en tijdens de rit kwamen een aantal vervelende en irritante dingetjes naar voren. Normaal zit ik niet zo vaak op de snelweg, maar ik wil eigenlijk toch dat de problemen met de wagen helemaal weg zijn. Getuige mijn problemen met de gasklepweerstand in het forum nl.techniek.motor :)

Anyways.. Het volgende is er aan de hand.

Bij 90 km/u tot 95 km/u hoor ik een zware brom/zoemtoon van achter vandaan komen.
Het geluid is niet te achterhalen als ik in de auto zit, kan van zowel rechts als links komen.
Toen ik op een aantal wegen reed, die goed ge-asfalteerd waren, voelde ik de auto "schudden" bij 50-60 Km/u.
Wat zou dit kunnen zijn?

En dan nog iets, eigenlijk hoort dit niet thuis in deze topic, maar ik heb geen zin om een nieuwe topic aan te maken :)
Bij 2800 toeren begint de motor een zwaar brommend geluid te geven, dit gaat gepaard met een versnellings-pook die staat te "dansen", weliswaar niet erg, maar toch op een manier dat je oog ernaar getrokken wordt als je aan het rijden bent.
Ook staat de pook te dansen, vlak voor het zoemen begint, dus op ongeveer 2700 toeren. Het gebrom verdwijnt als de motor sneller draait dan 3100 toeren.
Ik heb zelf al een theorie over dit gebrom en gedans, ik denk namelijk zelf dat het komt doordat de auto een half jaar geleden een nieuwe distributieriem heeft gehad en daarom de motor gekanteld moest worden en dus aan de rubber heeft gehangen. de motor is toen trouwens wel ondersteund!

Eventuele ideeen zou ik zeer handig vinden :)

Groeten, Richard
Well, That's just PRIME!
dateq

Helemaal niemand met ideetjes?? :(
Well, That's just PRIME!
Remco_Rs
Contacteer:

Zo als ik het hoor,,zal dat gebrom van achter wel een "wiellager " zijn,,,om dat te controleren,zal je moeten zorgen dat de achterwielen van de grond zijn en dan een slinger aan het wiel geven,Goed luisteren en waarschijnlijk hoor je vanzelf wel een soort lager geluidje
dateq

Het enige wat ik hoor zijn de remschijven, die gaat ik ook vervangen, evenals de schokbrekers :)

Maarre.. Als ik een wielnaaf koop (Wiellager wordt niet los verkocht), dan kan hij in principe toch aan een willekeurige kant geplaatst worden? Ik bedoel, Als het niet de juiste kant is wara het wiellager geplaatst moest worden, dan kan hij toch op de andere geplaatst worden?

Ik heb trouwens aan de wielen lopen rukken, maar geen speling :(
Well, That's just PRIME!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Waar heb je geinformeerd voor dat wiellager? Die moeten toch echt wel los verkrijgbaar zijn, volgens mij. Of is het iets heel speciaals?
Anonymous

Nee das inderdaad onzin.

ik heb ook eens een wiellager van een laguna laten vervangen, hoefde ik ook niet een hele naaf te betalen.
dateq

Met dat mooie programma, dialogys, worden er ook geen wiellagers weergegeven, alleen de wielnaaf.
Het zou handiger zijn als ik de nummers zou hebben die op de lagers staan.. Dan kan ik ze laten bestellen voor ongeveer de helft van de prijs :)
Well, That's just PRIME!
dateq

Heeft iemand trouwens een idee over dat brommen bij 2800 toeren?

Ik heb inmiddels de reactiestang vervangen, maar dat heeft vrijwel niets geholpen.. Sterker nog, nu heb ik het gevoel alsof het sterker is geworden.
Well, That's just PRIME!
jeroen.k

Dansen van de pook --> baksteun overleden...

trillen bij 50-60 --> uitlijning, uitbalanceren wielen

Gezoem/gebrom bij 80/90 --> zeker een wiellager! bij de mijne laatst gehad en laten repareren voor 100 euro (niet bij de dealer uiteraard)

gebrom bij 2800 toeren? --> geen idee...kijkt me iig niks met je distributie te maken te hebben...misschien lager in je bak? Geen flauw idee
dateq

Dat trillen bij de 50/60 kilometers kan dus niets te maken hebben met het wiellager of de schokbrekers?
Well, That's just PRIME!
RO 16v

dateq schreef:Met dat mooie programma, dialogys, worden er ook geen wiellagers weergegeven, alleen de wielnaaf.
Het zou handiger zijn als ik de nummers zou hebben die op de lagers staan.. Dan kan ik ze laten bestellen voor ongeveer de helft van de prijs :)
Ik heb een nieuwe set in de verkoop voor achter, is alleen jammer dat ie al is pas gemaakt voor de Clio, bestelnummer moet ik even opzoeken.
dateq

Uhm.. Heb je een wielnaaf PAS gemaakt? hoedaso?
Well, That's just PRIME!
Abel
Über-Spammer

waarschijnlijk voor de voorwielen, dit om dat de lager dan groter is. dus sterker..
dateq

Het schudden bij 50/60 km. Komt dus zeker te weten niet van de balancering. De oorzaak van het schudden zit ergens achterin, dus bij het horen van balancering heb ik de achterwielen naar voren geplaatst. Ik heb met het rijden geen trilling in het stuur, maar het schudden achter blijft vrolijk doorgaan :(
Well, That's just PRIME!
jeroen.k

Mischien de vering achter niet goed? Zou het ook niet weten eigenlijk...
dateq

Toch maar ffies terug gegaan.. Handig dat bandenlevenslang uitbalanceren :)
Bleek dat alle vier de banden niet goed waren. Die eikel die het eerst had gedaan had de banden laten draaien, loodje erop en plaatsen maar.. Hij had dus niets gechecked :(

Anyways.. Probleem bij 50 zit er nog.. Ben alleen nog niet op de snelweg geweest, dus weet verder nog niets.. meer info volgt
Well, That's just PRIME!
Plaats reactie