r5gtt raar geluid bij koppeling intrappen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Als de motor koud is hoor ik bij het intrappen van de koppeling een raar geluid. dit lijkt op als je vroeger een kaartje tussen de spaken van je wiel had. Als ik de koppeling loslaat is het weg Als je het gas intrapt met koppeling gaat het geluid mee.

Als ik 3 a 4 minuten gereden heb en trap dan de koppeling weer in, dan is het weg.

Als ie weer afkoeld (uurtje gestaan) doet ie t weer.
Wat kan dit zijn? Is dit ernstig?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

druklager,of zoals wij dat zeggen in belgie(bouté)zal wel versleten zijn
Laatst gewijzigd door gille op do 19 jun 2003 7:02, 1 keer totaal gewijzigd.
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Euh..wat is dit voor een dingetje..is dit bij t druklager van de koppeling of iets dergelijks?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

tyberium schreef:Euh..wat is dit voor een dingetje..is dit bij t druklager van de koppeling of iets dergelijks?
druklager dat is hem
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

jup typische symptomen van een kapot druklager
ook wel buté genoemd in belgische vaktermen.
Of taatslager in weet ik welke taal.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

taatslager





of taartschepje zeker 8) 8) 8) 8) 8)
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Of Ruk lager (bij gedupeerden genoemd) :D . Kan ik daar nog een paar maandjes mee doorrijden? dan vervang ik gelijk de platen erbij. De hele zwik moet er dan weer uit. En zo'n powerclutchset van sachs® kost wel weer 200 pleuros..Inbouwen door mr. Renault kost ca €500..slik.
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Da's mooi ruk...wat hoor je dan zo rammelen..koppelingsplaat die ergens tegen aan loopt ofzo? Als je m koppelt is er toch nix meer aangedreven? waarom gaat bij het gasgeven met koppeling in het geluid toch mee omhoog en omlaag. Waarom verdwijnt dit als ie warm word. Kan ik hier nog ff mee doorrijden? ff sparen :evil: .
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

he dit probleem klinkt bekend! Alleen ik heb 'm anders om :-*
Koppeling intrappen, en binnen een paar seconden stopt het gerammel (uitgedraaid??) laat je de koppeling weer op komen dan hoor je het lichte gerammel weer.. :( :evil:
Het zelfde probleem? heb termen horen vallen als:
toplager, drukgroep
wie heeft hier ervaring mee?
en wat zou dan evt dat toplager kosten?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Ik denk persoonlijk dat de druklager of drukgroep ral is. Als dit zo is komt bij het koppelen de koppelingsplaat niet goed meer van het vliegwiel. Hierdoor schuurt het vliegwiel langs de koppelingsplaat. (daardoor gaat het geluid ook mee omhoog en omlaag, omdat het vliegwiel de toeren maakt). Lijkt me niet al te jofel voor het vliegwiel. slijtage.

Iemand nog betere theorieën of isti van mij het best :)
dateq
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 mei 2003 6:55
Locatie: Rotterdam

Soms wil het wel eens helpen om je versnellingsbak olie te verversen. Een opel is wel geen renault, maar bij mij heeft het toendertijd geholpen met mijn vectra.

Even een ander vraagje.. Bij mijn huidige auto is het volgende:

Als de auto een beetje warmer wordt en je laat de koppeling wat abrupt opkomen, dan hoor je een piep-geluid.. Net of er twee metalen delen langs elkaar heen schuren. Soms alleen in zijn 1 en soms ook van 1 naar twee.
Well, That's just PRIME!
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

Het is misschien ff een kutwerk, maar je kan het ook zelf vervangen..

Zorg wel dat je er een centreerpen bij hebt.. is wel belangrijk.. Maar dat spaart je dan wel 500euro uit
don't be a fool, wrap your tool
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Welnee, nix centreerpen, gewoon op het oog erin tikken en klaar.

Heb het al meerdere x-en bij diverse auto's gedaan, gaat prima. Beetje timmermansoog is wel vereist :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

klinkt als een topic voor Merijn :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tom schreef:klinkt als een topic voor Merijn :wink:
Huh? :S ;)
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

@tyberium; gewoon paar maandjes blijven rijden, zolang tie goed schakelt geen probleem tenzij je je enorm ergert aan het geluid (door het druklager). dan alles vervangen: druklager, drukgroep en platen en het is weer als nieuw!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Precies..dat dacht ik ook...kan ik mooi ff sparen voor een keramisch setje van Sachs®. Valt me wel tegen van de duurzaamheid van dat spul..heeft maar 2 jaartjes erin gezeten.
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Michiel schreef:@tyberium; gewoon paar maanden blijven rijden, zolang tie goed schakelt geen probleem tenzij je je enorm ergert aan het geluid (door het druklager). dan alles vervangen: druklager, drukgroep en platen en het is weer als nieuw!!
Ergeren doe ik me niet echt aan dit geluid, maargoed, wilde graag ff weten of dit kwaad kon, niet dus, blijf gewoon nog ff rondrijden met dit geluidje.
Heb wel cuprubbers als ophanging v/d motor, mischien ook een rede dat je je druklager opeens (beter) hoort..
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tyberium schreef:Ik denk persoonlijk dat de druklager of drukgroep ral is. Als dit zo is komt bij het koppelen de koppelingsplaat niet goed meer van het vliegwiel. Hierdoor schuurt het vliegwiel langs de koppelingsplaat. (daardoor gaat het geluid ook mee omhoog en omlaag, omdat het vliegwiel de toeren maakt). Lijkt me niet al te jofel voor het vliegwiel. slijtage.

Iemand nog betere theorieën of isti van mij het best :)
't druklager gaat een beetje scheef hangen, en rammelt tegen de uitstekende veerdelen van je drukgroep, welke idd niet goed meer loskomt van de koppeling. Kabel iets strakker zetten helpt misschien?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie