Als de motor koud is hoor ik bij het intrappen van de koppeling een raar geluid. dit lijkt op als je vroeger een kaartje tussen de spaken van je wiel had. Als ik de koppeling loslaat is het weg Als je het gas intrapt met koppeling gaat het geluid mee.
Als ik 3 a 4 minuten gereden heb en trap dan de koppeling weer in, dan is het weg.
Als ie weer afkoeld (uurtje gestaan) doet ie t weer.
Wat kan dit zijn? Is dit ernstig?
r5gtt raar geluid bij koppeling intrappen
druklager,of zoals wij dat zeggen in belgie(bouté)zal wel versleten zijn
Laatst gewijzigd door gille op do 19 jun 2003 7:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Euh..wat is dit voor een dingetje..is dit bij t druklager van de koppeling of iets dergelijks?
druklager dat is hemtyberium schreef:Euh..wat is dit voor een dingetje..is dit bij t druklager van de koppeling of iets dergelijks?
- Geert Claes
jup typische symptomen van een kapot druklager
ook wel buté genoemd in belgische vaktermen.
Of taatslager in weet ik welke taal.
ook wel buté genoemd in belgische vaktermen.
Of taatslager in weet ik welke taal.
taatslager
of taartschepje zeker

of taartschepje zeker

Of Ruk lager (bij gedupeerden genoemd)
. Kan ik daar nog een paar maandjes mee doorrijden? dan vervang ik gelijk de platen erbij. De hele zwik moet er dan weer uit. En zo'n powerclutchset van sachs® kost wel weer 200 pleuros..Inbouwen door mr. Renault kost ca 500..slik.

Da's mooi ruk...wat hoor je dan zo rammelen..koppelingsplaat die ergens tegen aan loopt ofzo? Als je m koppelt is er toch nix meer aangedreven? waarom gaat bij het gasgeven met koppeling in het geluid toch mee omhoog en omlaag. Waarom verdwijnt dit als ie warm word. Kan ik hier nog ff mee doorrijden? ff sparen
.

he dit probleem klinkt bekend! Alleen ik heb 'm anders om :-*
Koppeling intrappen, en binnen een paar seconden stopt het gerammel (uitgedraaid??) laat je de koppeling weer op komen dan hoor je het lichte gerammel weer..
Het zelfde probleem? heb termen horen vallen als:
toplager, drukgroep
wie heeft hier ervaring mee?
en wat zou dan evt dat toplager kosten?
Koppeling intrappen, en binnen een paar seconden stopt het gerammel (uitgedraaid??) laat je de koppeling weer op komen dan hoor je het lichte gerammel weer..

Het zelfde probleem? heb termen horen vallen als:
toplager, drukgroep
wie heeft hier ervaring mee?
en wat zou dan evt dat toplager kosten?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Ik denk persoonlijk dat de druklager of drukgroep ral is. Als dit zo is komt bij het koppelen de koppelingsplaat niet goed meer van het vliegwiel. Hierdoor schuurt het vliegwiel langs de koppelingsplaat. (daardoor gaat het geluid ook mee omhoog en omlaag, omdat het vliegwiel de toeren maakt). Lijkt me niet al te jofel voor het vliegwiel. slijtage.
Iemand nog betere theorieën of isti van mij het best

Soms wil het wel eens helpen om je versnellingsbak olie te verversen. Een opel is wel geen renault, maar bij mij heeft het toendertijd geholpen met mijn vectra.
Even een ander vraagje.. Bij mijn huidige auto is het volgende:
Als de auto een beetje warmer wordt en je laat de koppeling wat abrupt opkomen, dan hoor je een piep-geluid.. Net of er twee metalen delen langs elkaar heen schuren. Soms alleen in zijn 1 en soms ook van 1 naar twee.
Even een ander vraagje.. Bij mijn huidige auto is het volgende:
Als de auto een beetje warmer wordt en je laat de koppeling wat abrupt opkomen, dan hoor je een piep-geluid.. Net of er twee metalen delen langs elkaar heen schuren. Soms alleen in zijn 1 en soms ook van 1 naar twee.
Well, That's just PRIME!
-
Het is misschien ff een kutwerk, maar je kan het ook zelf vervangen..
Zorg wel dat je er een centreerpen bij hebt.. is wel belangrijk.. Maar dat spaart je dan wel 500euro uit
Zorg wel dat je er een centreerpen bij hebt.. is wel belangrijk.. Maar dat spaart je dan wel 500euro uit
don't be a fool, wrap your tool
@tyberium; gewoon paar maandjes blijven rijden, zolang tie goed schakelt geen probleem tenzij je je enorm ergert aan het geluid (door het druklager). dan alles vervangen: druklager, drukgroep en platen en het is weer als nieuw!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Precies..dat dacht ik ook...kan ik mooi ff sparen voor een keramisch setje van Sachs®. Valt me wel tegen van de duurzaamheid van dat spul..heeft maar 2 jaartjes erin gezeten.
Ergeren doe ik me niet echt aan dit geluid, maargoed, wilde graag ff weten of dit kwaad kon, niet dus, blijf gewoon nog ff rondrijden met dit geluidje.Michiel schreef:@tyberium; gewoon paar maanden blijven rijden, zolang tie goed schakelt geen probleem tenzij je je enorm ergert aan het geluid (door het druklager). dan alles vervangen: druklager, drukgroep en platen en het is weer als nieuw!!
Heb wel cuprubbers als ophanging v/d motor, mischien ook een rede dat je je druklager opeens (beter) hoort..
Quadra 1992_____Willie 1996
't druklager gaat een beetje scheef hangen, en rammelt tegen de uitstekende veerdelen van je drukgroep, welke idd niet goed meer loskomt van de koppeling. Kabel iets strakker zetten helpt misschien?tyberium schreef:Ik denk persoonlijk dat de druklager of drukgroep ral is. Als dit zo is komt bij het koppelen de koppelingsplaat niet goed meer van het vliegwiel. Hierdoor schuurt het vliegwiel langs de koppelingsplaat. (daardoor gaat het geluid ook mee omhoog en omlaag, omdat het vliegwiel de toeren maakt). Lijkt me niet al te jofel voor het vliegwiel. slijtage.