[GTT Ph1] Problemen koeling OPGELOST!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
laguna2
Contacteer:

ik heb sinds een tijdje problemen met mijn koelsysteem. de motor begint te koken en de temperatuur loopt enorm op.

Ik heb de volgende dingen vervangen:

- koppakking (kop en onderblok zijn in perfecte staat
- radiateur (er zit nu een koperen in)

Het probleem blijft zich voordoen. de waterpomp doet het volgens mij (is er door de vorige eigenaar niew ingezet) in het expansievat borrelt het niet en de koelvloeistof wordt goed rondgempompt. de veer in de dop van het expansievat werkt (ik kan hem indrukken en hij komt goed terug)
Als de motor kookt, wordt de bovenkant van de radiateur lauwwarm en de koelfan slaat niet aan.

er zit geen olie in de koelvloeistof of water bij de olie en het systeem blijft op druk.

Iemand van jullie een idee?
Laatst gewijzigd door laguna2 op za 12 jul 2003 15:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

is alles goed ontlucht ?????? en wat voor therostaat zit erin ?????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
laguna2
Contacteer:

Paar keer achterelkaar ontlucht, thermostaat is 83 graden, maar zonder thermostaat diet ie precies hetzelfde
Tom
Moderator

hmm, vreemd. Maar je weet dus zeker dat ie goed ontlucht is !! (3 nippels bij phase 1 volgens mij). 83 graden thermostaat hoort er iig in (origineel), gaat hij nog wel open ??? En slaat je fan wel aan ?
laguna2
Contacteer:

thermostaat werkt perfect
alles goed ontlucht, alle nipples open bij stilstaande motor.. laten draaien totadt ie warm wordt, daarna opnieuw.
Tom
Moderator

maar doet de fan het nou??? Bij het streepje van 2/3 (op de meter) moet ie aanslaan. En ik neem aan dat er nieuwe koelvloeistof in zit !?
laguna2
Contacteer:

fan slaat niet aan...hij werkt wel als ik hem kortsluit.
nadat ik de radiateur had vervangen sleog hij netjes aan, maar na een proefrit niet meer
Tom
Moderator

mischien een gaar thermcontactje (zit in de rad.) Vervang die eens en check de bekabeling van de fan. zonder fan loopt een GTT motortje idd snel warm
laguna2
Contacteer:

kan hem vervangen, maar ik heb niet het idee dat het dit is, bedrading van de fan heb ik opnieuw getrokken
Tom
Moderator

je kunt hem ook kontroleren in een pannetje water. Anders zou ik het ook niet weten, Als je stroming (pomp) en je thermostaat gewoon goed zijn dan moet je fan gewoon werken
laguna2
Contacteer:

zal er vanmiddag eens een ander thermocontact inzetten, misschien dat dat helpt.
Matijs
Contacteer:

laguna2 schreef:Als de motor kookt, wordt de bovenkant van de radiateur lauwwarm en de koelfan slaat niet aan.
De motor kookt maar de radiateur wordt niet warm? Klinkt toch als een defecte thermostaat. Als deze dicht blijft en er dus geen water door de radiateur stroomt wordt de boel nogal snel warm natuurlijk, wat geen koeling. Bovendien zou dit ook verklaren waarom de ventilator niet aanslaat, want het water in de radiateur wordt niet warm, dus het thermocontact schakelt de ventilator dan ook niet aan.
Dus, thermostaat eruit, in een pannetje water op het fornuis zetten. Als het water bijna kookt moet de thermostaat open gaan. Als hij bij kokend water nog steeds dicht is heb je de boosdoener te pakken.

Maarrr
laguna2 schreef:thermostaat is 83 graden, maar zonder thermostaat diet ie precies hetzelfde
Ookeeejjjj....
Dan dus niet de thermostaat maar een andersoortige verstopping? lijkt me heel sterk als de radiateur nog zo nieuw is, maar is die niet verstopt? Het klinkt namelijk wel alsof er geen koelwater door de radiateur loopt. Hoe kan de radiateur anders lauw blijven als de motor kookt?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Lijkt mij ook ja! Zit er misschien een slang verstopt die de vloeistoftoevoer naar je radiateur verzorgd? Is er een temperatuurverschil tussen de bovenkant en de onderkant van de radiateur?

Ik zou het in de thermostaat en de koelslangen zoeken. Meer opties zijn er in mijn optiek niet.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Misschien hele stomme opmerking hoor.
Zit je thermostaat er wel goed in dus met de "voeler" in je pomp ?
Ik zat er zo ff aan te denken, en ik dacht dat kan ook best weleens verkeerd zijn gegaan.

Zeik me niet af, het was zo maar een ingeving.

Ik kamp ook al een tijdje met het probleem (te warm worden)
Gunther

Zwiert dienen thermostaat er gewoon van tussen...heeft toch weining zin bij een GTT (je moet hem toch rustig op temp rijden voor de turbo).

Probeer eens een nieuw thermocontact te steken in je radiator...met een zeer lage waarde, zo is mijn probleem van oververhitting opgelost geraakt!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
ejk

Lijkt inderdaad alsof het warme water de radiateur niet bereikt. Kleine tip: je kunt ook aan je temperatuurmeter zien of de slangthermostaat werkt. Als bij een koude motor de temperatuur geleidelijk aan oploopt zal deze even door de gebruikelijke stand heen gaan om vervolgens (door het openen van de thermostaat en het koelen door de radiateur) naar de gebruikelijke stand terug te keren, een soort overshoot dus.

Controleer vooral ook het relais rechts naast de radiateur. Deze stuurt de fan aan en heeft bij mij al een paar keer slecht contact gemaakt. Je kunt her relais eenvoudig uit elkaar trekken om de contactjes te controleren.

Succes
ejk
laguna2
Contacteer:

Vandaag nieuw thermocontact gemonteerd en de thermostaat verwijderd.

Systeem ontlucht (2x met motor uit, een keer met draaiende motor) --> koelfan slaat aan en blijft aanslaan (5x).

so far so good...

stukje rijden --> koelwater kookt opnieuw.

Iemand een idee? ik weet het nu onderhand niet meer
Abel
Über-Spammer

hoe zit het met je thermostaat in de bovenste koel water slang???

is die compleet of anders gezecht zit die er in??
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

laguna2 schreef:ik weet het nu onderhand niet meer
dat doen we allemaal wel eens als het over de koeling gaat :lol: :(
laguna2
Contacteer:

Abel schreef:hoe zit het met je thermostaat in de bovenste koel water slang???

is die compleet of anders gezecht zit die er in??
Ik heb hem er vandaag uitgegooid, het is een thermostaat van 83 graden, maar het maakt geen moer uit of ie er nu wel of niet inzit
Abel
Über-Spammer

Er inzetten dat ding, anders is de water flow door je kop te laag..

Die thermostaat heb je die al getest?? in een pannetje met heeft water??

zo nee gelijk doen zo ja, gelijk terugstoppen in de slang.
tyberium
Contacteer:

Phase 1? klinkt me bekend in de oren tjek ff volgende:

1)

kijk of er een doseur in de aanvoer van water naar de turbo zit. Deze zit IN de slang. Is een kleine buisje met een 3mm gaatje. Deze zorgt er voor dat het water niet rustig door je turbo kabbelt, maar er doorheen gerost wordt (net als met je vinger op een lopende tuinslang). Hierdoor kan t water niet gelijk gaan koken. Als deze ontbreekt krijg je enorme problemen. (ik spreek uit ervaring).

2)

kijk of je 3 ontluchtingsnippels hebt: 1 op de radiatorslang, 1 vóór de waterpomp en 1 de waterpomp. Heb je deze niet dan kun je ze zo maken met wat andere slangen (kijk ff op m'n site voor foto's). Heb je er geen 3, krijg je geheid problemen (ik spreek wederom uit ervaring).
laguna2
Contacteer:

Ik ben er eindelijk achter wat het probleem is...
Doordat op mijn GTT de kopbouten allemaal (op een na) loszaten heeft de kop een opdonder gekregen en is krom.... :)

Ga nu een nieuwe, gevlakte kop er op zetten en waarschijnlijk ook een overmaatse koppakking ik weet alleen niet of dit ook noodzakelijk is. Iemand?

Is het verstandig om ook meteen nieuwe kopbouten te gebruiken of kan ik de oude daarvoor gebruiken?

[edit] Als ik toch de kop eraf heb, zijn er dan misschien dingen die ik meteen kan doen / vervangen?
Merijn
Über-Spammer

Als ik me niet vergis MOET je zelfs nieuwe kopbouten gebruiken... Maar zeker ben ik niet.

Ik zou het risico in ieder geval niet nemen.
Tom
Moderator

en die koppakking hangt er een beetje vanaf hoe ver je kop gevlakt is. bel JL anders eens, die weet dat wel
laguna2
Contacteer:

Vandaag de kop erafgehaald. Eventjes op rechtheid getest op een glasplaat: zo krom als een banaan.
deze week eventjes bij Jeroen Lubking een goeie halen en dan maar hopen dat dit echt de oorzaak van het warmlopen was 8)
Derby

nieuwe kopbouten gebruiken.
Bij aandraaien rekken de bouten op. dat hoort. Maar daarom moet je elke keer als je de kopverwijdere nieuwe boute ngebruiken. Zoniet dan heb je binnen kort twee banaan kromme koppen.

Derby
red_Turbo

zijn geen rekbouten hoor.

is misschien wel beter als je nieuwe bouten haalt maar het hoeft niet persee
Derby

oh dat wist ik niet ik d8 dat alle kop bouten sowieso uitgerekt werden. Je mag ze aleen op nieuw gebruiken als je ze opgemeten hebt en binnen de toleranties vallen (that was told me)

Derby
martijn.p
Contacteer:

Gunther schreef:Zwiert dienen thermostaat er gewoon van tussen...heeft toch weining zin bij een GTT (je moet hem toch rustig op temp rijden voor de turbo).

Probeer eens een nieuw thermocontact te steken in je radiator...met een zeer lage waarde, zo is mijn probleem van oververhitting opgelost geraakt!!

Waar haal je zo'n thermocontact met een lage waarde ?
Turbo-Peer

Bij de Brezan,

is daar van het merk facet en heeft de waarde 77/67 graden. Nummer van de leverancier is 1T028 - 75200

Daarmee kunnen ze 'm makkelijk opzoeken in de catalogus van die leverancier.

de catalogus staat ook op http://www.facet.it
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
laguna2
Contacteer:

OK, FF een update: vandaag bij JL Tuning een nieuwe kop, competitie koppakking en -bouten opgehaald.

Kop, spruitstukken en waterpomp zitten er nu op, morgen even alle slangen erop zetten en dan maar duimen dat ie op temperatuur blijft.

Wordt vervolgd.....
Merijn
Über-Spammer

Succes! :D
Matijs
Contacteer:

Het zou toch wat zijn he? :D
Kejje lekker weer rije 8)

Hoeveel is de kop nu gevlakt, en hoe dik is de koppakking die er nu tussen zit?
Dennis VK

laguna2 schreef:En dan maar duimen dat ie op temperatuur blijft.

Wordt vervolgd.....
Ja idd Succes!
Plaats reactie