[GTT Ph1] Problemen koeling OPGELOST!!!
ik heb sinds een tijdje problemen met mijn koelsysteem. de motor begint te koken en de temperatuur loopt enorm op.
Ik heb de volgende dingen vervangen:
- koppakking (kop en onderblok zijn in perfecte staat
- radiateur (er zit nu een koperen in)
Het probleem blijft zich voordoen. de waterpomp doet het volgens mij (is er door de vorige eigenaar niew ingezet) in het expansievat borrelt het niet en de koelvloeistof wordt goed rondgempompt. de veer in de dop van het expansievat werkt (ik kan hem indrukken en hij komt goed terug)
Als de motor kookt, wordt de bovenkant van de radiateur lauwwarm en de koelfan slaat niet aan.
er zit geen olie in de koelvloeistof of water bij de olie en het systeem blijft op druk.
Iemand van jullie een idee?
Ik heb de volgende dingen vervangen:
- koppakking (kop en onderblok zijn in perfecte staat
- radiateur (er zit nu een koperen in)
Het probleem blijft zich voordoen. de waterpomp doet het volgens mij (is er door de vorige eigenaar niew ingezet) in het expansievat borrelt het niet en de koelvloeistof wordt goed rondgempompt. de veer in de dop van het expansievat werkt (ik kan hem indrukken en hij komt goed terug)
Als de motor kookt, wordt de bovenkant van de radiateur lauwwarm en de koelfan slaat niet aan.
er zit geen olie in de koelvloeistof of water bij de olie en het systeem blijft op druk.
Iemand van jullie een idee?
Laatst gewijzigd door laguna2 op za 12 jul 2003 15:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Paar keer achterelkaar ontlucht, thermostaat is 83 graden, maar zonder thermostaat diet ie precies hetzelfde
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
hmm, vreemd. Maar je weet dus zeker dat ie goed ontlucht is !! (3 nippels bij phase 1 volgens mij). 83 graden thermostaat hoort er iig in (origineel), gaat hij nog wel open ??? En slaat je fan wel aan ?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
thermostaat werkt perfect
alles goed ontlucht, alle nipples open bij stilstaande motor.. laten draaien totadt ie warm wordt, daarna opnieuw.
alles goed ontlucht, alle nipples open bij stilstaande motor.. laten draaien totadt ie warm wordt, daarna opnieuw.
fan slaat niet aan...hij werkt wel als ik hem kortsluit.
nadat ik de radiateur had vervangen sleog hij netjes aan, maar na een proefrit niet meer
nadat ik de radiateur had vervangen sleog hij netjes aan, maar na een proefrit niet meer
kan hem vervangen, maar ik heb niet het idee dat het dit is, bedrading van de fan heb ik opnieuw getrokken
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
je kunt hem ook kontroleren in een pannetje water. Anders zou ik het ook niet weten, Als je stroming (pomp) en je thermostaat gewoon goed zijn dan moet je fan gewoon werken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zal er vanmiddag eens een ander thermocontact inzetten, misschien dat dat helpt.
De motor kookt maar de radiateur wordt niet warm? Klinkt toch als een defecte thermostaat. Als deze dicht blijft en er dus geen water door de radiateur stroomt wordt de boel nogal snel warm natuurlijk, wat geen koeling. Bovendien zou dit ook verklaren waarom de ventilator niet aanslaat, want het water in de radiateur wordt niet warm, dus het thermocontact schakelt de ventilator dan ook niet aan.laguna2 schreef:Als de motor kookt, wordt de bovenkant van de radiateur lauwwarm en de koelfan slaat niet aan.
Dus, thermostaat eruit, in een pannetje water op het fornuis zetten. Als het water bijna kookt moet de thermostaat open gaan. Als hij bij kokend water nog steeds dicht is heb je de boosdoener te pakken.
Maarrr
Ookeeejjjj....laguna2 schreef:thermostaat is 83 graden, maar zonder thermostaat diet ie precies hetzelfde
Dan dus niet de thermostaat maar een andersoortige verstopping? lijkt me heel sterk als de radiateur nog zo nieuw is, maar is die niet verstopt? Het klinkt namelijk wel alsof er geen koelwater door de radiateur loopt. Hoe kan de radiateur anders lauw blijven als de motor kookt?
Lijkt mij ook ja! Zit er misschien een slang verstopt die de vloeistoftoevoer naar je radiateur verzorgd? Is er een temperatuurverschil tussen de bovenkant en de onderkant van de radiateur?
Ik zou het in de thermostaat en de koelslangen zoeken. Meer opties zijn er in mijn optiek niet.
Ik zou het in de thermostaat en de koelslangen zoeken. Meer opties zijn er in mijn optiek niet.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Misschien hele stomme opmerking hoor.
Zit je thermostaat er wel goed in dus met de "voeler" in je pomp ?
Ik zat er zo ff aan te denken, en ik dacht dat kan ook best weleens verkeerd zijn gegaan.
Zeik me niet af, het was zo maar een ingeving.
Ik kamp ook al een tijdje met het probleem (te warm worden)
Zit je thermostaat er wel goed in dus met de "voeler" in je pomp ?
Ik zat er zo ff aan te denken, en ik dacht dat kan ook best weleens verkeerd zijn gegaan.
Zeik me niet af, het was zo maar een ingeving.
Ik kamp ook al een tijdje met het probleem (te warm worden)
Zwiert dienen thermostaat er gewoon van tussen...heeft toch weining zin bij een GTT (je moet hem toch rustig op temp rijden voor de turbo).
Probeer eens een nieuw thermocontact te steken in je radiator...met een zeer lage waarde, zo is mijn probleem van oververhitting opgelost geraakt!!
Probeer eens een nieuw thermocontact te steken in je radiator...met een zeer lage waarde, zo is mijn probleem van oververhitting opgelost geraakt!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Lijkt inderdaad alsof het warme water de radiateur niet bereikt. Kleine tip: je kunt ook aan je temperatuurmeter zien of de slangthermostaat werkt. Als bij een koude motor de temperatuur geleidelijk aan oploopt zal deze even door de gebruikelijke stand heen gaan om vervolgens (door het openen van de thermostaat en het koelen door de radiateur) naar de gebruikelijke stand terug te keren, een soort overshoot dus.
Controleer vooral ook het relais rechts naast de radiateur. Deze stuurt de fan aan en heeft bij mij al een paar keer slecht contact gemaakt. Je kunt her relais eenvoudig uit elkaar trekken om de contactjes te controleren.
Succes
ejk
Controleer vooral ook het relais rechts naast de radiateur. Deze stuurt de fan aan en heeft bij mij al een paar keer slecht contact gemaakt. Je kunt her relais eenvoudig uit elkaar trekken om de contactjes te controleren.
Succes
ejk
Vandaag nieuw thermocontact gemonteerd en de thermostaat verwijderd.
Systeem ontlucht (2x met motor uit, een keer met draaiende motor) --> koelfan slaat aan en blijft aanslaan (5x).
so far so good...
stukje rijden --> koelwater kookt opnieuw.
Iemand een idee? ik weet het nu onderhand niet meer
Systeem ontlucht (2x met motor uit, een keer met draaiende motor) --> koelfan slaat aan en blijft aanslaan (5x).
so far so good...
stukje rijden --> koelwater kookt opnieuw.
Iemand een idee? ik weet het nu onderhand niet meer
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
- Car: 5 GTT phase 1; R14
- Locatie: Bemmel
dat doen we allemaal wel eens als het over de koeling gaatlaguna2 schreef:ik weet het nu onderhand niet meer


Ik heb hem er vandaag uitgegooid, het is een thermostaat van 83 graden, maar het maakt geen moer uit of ie er nu wel of niet inzitAbel schreef:hoe zit het met je thermostaat in de bovenste koel water slang???
is die compleet of anders gezecht zit die er in??
Phase 1? klinkt me bekend in de oren tjek ff volgende:
1)
kijk of er een doseur in de aanvoer van water naar de turbo zit. Deze zit IN de slang. Is een kleine buisje met een 3mm gaatje. Deze zorgt er voor dat het water niet rustig door je turbo kabbelt, maar er doorheen gerost wordt (net als met je vinger op een lopende tuinslang). Hierdoor kan t water niet gelijk gaan koken. Als deze ontbreekt krijg je enorme problemen. (ik spreek uit ervaring).
2)
kijk of je 3 ontluchtingsnippels hebt: 1 op de radiatorslang, 1 vóór de waterpomp en 1 ná de waterpomp. Heb je deze niet dan kun je ze zo maken met wat andere slangen (kijk ff op m'n site voor foto's). Heb je er geen 3, krijg je geheid problemen (ik spreek wederom uit ervaring).
1)
kijk of er een doseur in de aanvoer van water naar de turbo zit. Deze zit IN de slang. Is een kleine buisje met een 3mm gaatje. Deze zorgt er voor dat het water niet rustig door je turbo kabbelt, maar er doorheen gerost wordt (net als met je vinger op een lopende tuinslang). Hierdoor kan t water niet gelijk gaan koken. Als deze ontbreekt krijg je enorme problemen. (ik spreek uit ervaring).
2)
kijk of je 3 ontluchtingsnippels hebt: 1 op de radiatorslang, 1 vóór de waterpomp en 1 ná de waterpomp. Heb je deze niet dan kun je ze zo maken met wat andere slangen (kijk ff op m'n site voor foto's). Heb je er geen 3, krijg je geheid problemen (ik spreek wederom uit ervaring).
Ik ben er eindelijk achter wat het probleem is...
Doordat op mijn GTT de kopbouten allemaal (op een na) loszaten heeft de kop een opdonder gekregen en is krom....
Ga nu een nieuwe, gevlakte kop er op zetten en waarschijnlijk ook een overmaatse koppakking ik weet alleen niet of dit ook noodzakelijk is. Iemand?
Is het verstandig om ook meteen nieuwe kopbouten te gebruiken of kan ik de oude daarvoor gebruiken?
[edit] Als ik toch de kop eraf heb, zijn er dan misschien dingen die ik meteen kan doen / vervangen?
Doordat op mijn GTT de kopbouten allemaal (op een na) loszaten heeft de kop een opdonder gekregen en is krom....

Ga nu een nieuwe, gevlakte kop er op zetten en waarschijnlijk ook een overmaatse koppakking ik weet alleen niet of dit ook noodzakelijk is. Iemand?
Is het verstandig om ook meteen nieuwe kopbouten te gebruiken of kan ik de oude daarvoor gebruiken?
[edit] Als ik toch de kop eraf heb, zijn er dan misschien dingen die ik meteen kan doen / vervangen?
Vandaag de kop erafgehaald. Eventjes op rechtheid getest op een glasplaat: zo krom als een banaan.
deze week eventjes bij Jeroen Lubking een goeie halen en dan maar hopen dat dit echt de oorzaak van het warmlopen was
deze week eventjes bij Jeroen Lubking een goeie halen en dan maar hopen dat dit echt de oorzaak van het warmlopen was

nieuwe kopbouten gebruiken.
Bij aandraaien rekken de bouten op. dat hoort. Maar daarom moet je elke keer als je de kopverwijdere nieuwe boute ngebruiken. Zoniet dan heb je binnen kort twee banaan kromme koppen.
Derby
Bij aandraaien rekken de bouten op. dat hoort. Maar daarom moet je elke keer als je de kopverwijdere nieuwe boute ngebruiken. Zoniet dan heb je binnen kort twee banaan kromme koppen.
Derby
Gunther schreef:Zwiert dienen thermostaat er gewoon van tussen...heeft toch weining zin bij een GTT (je moet hem toch rustig op temp rijden voor de turbo).
Probeer eens een nieuw thermocontact te steken in je radiator...met een zeer lage waarde, zo is mijn probleem van oververhitting opgelost geraakt!!
Waar haal je zo'n thermocontact met een lage waarde ?
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
- Locatie: Noord-Brabant
Bij de Brezan,
is daar van het merk facet en heeft de waarde 77/67 graden. Nummer van de leverancier is 1T028 - 75200
Daarmee kunnen ze 'm makkelijk opzoeken in de catalogus van die leverancier.
de catalogus staat ook op http://www.facet.it
is daar van het merk facet en heeft de waarde 77/67 graden. Nummer van de leverancier is 1T028 - 75200
Daarmee kunnen ze 'm makkelijk opzoeken in de catalogus van die leverancier.
de catalogus staat ook op http://www.facet.it
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
OK, FF een update: vandaag bij JL Tuning een nieuwe kop, competitie koppakking en -bouten opgehaald.
Kop, spruitstukken en waterpomp zitten er nu op, morgen even alle slangen erop zetten en dan maar duimen dat ie op temperatuur blijft.
Wordt vervolgd.....
Kop, spruitstukken en waterpomp zitten er nu op, morgen even alle slangen erop zetten en dan maar duimen dat ie op temperatuur blijft.
Wordt vervolgd.....
Het zou toch wat zijn he?
Kejje lekker weer rije
Hoeveel is de kop nu gevlakt, en hoe dik is de koppakking die er nu tussen zit?

Kejje lekker weer rije

Hoeveel is de kop nu gevlakt, en hoe dik is de koppakking die er nu tussen zit?