1 simpele vraag :
wie weet hoe ik de pistonpen uit de zuiger van een gt
turbo haal?
[R5GTT]piston pen uit zuiger halen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
PERSEN!
En die zitten behoorlijk vast!!! Dus met een hamer of bankschroef doe je niks.
En je kunt je zuigers wegflikkeren als je de pen eruit hebt geperst.
De pen er weer in is ook lastig om dat netjes te doen. Je moet dan het small end warm maken en heel snel de pen erin schuiven, op PRECIES de juiste diepte.
En die zitten behoorlijk vast!!! Dus met een hamer of bankschroef doe je niks.
En je kunt je zuigers wegflikkeren als je de pen eruit hebt geperst.
De pen er weer in is ook lastig om dat netjes te doen. Je moet dan het small end warm maken en heel snel de pen erin schuiven, op PRECIES de juiste diepte.
ok dat is duidelijk.
dan nog even een vraag over de diameter ven de zuiger
en die van de cilinder.
bij mij is de kop van de zuiger 75.50 mm en de rest
is ongeveer 75.85 mm
de cilinderbus is overal 76.,05 mm.
wat is het verschil dat hier in mag zitten?
dan nog even een vraag over de diameter ven de zuiger
en die van de cilinder.
bij mij is de kop van de zuiger 75.50 mm en de rest
is ongeveer 75.85 mm
de cilinderbus is overal 76.,05 mm.
wat is het verschil dat hier in mag zitten?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Weet ik zo niet, de zuigerspeling. Het is overigens wel normaal dat een zuiger conisch is. Boven wordt ie namelijk veel heter (verbranding dichtbij) als onder, en daardoor zet ie boven meer uit.
Of je spul nog goed is kun je ook optisch controleren. Als in de bussen de hoongroeven nog goed te zien zijn en er zijn verder geen lengtegroeven te zien, dan kun je ze nog gebruiken.
De zuigers kun je ook controleren op slijtage sporen.
Meestal is het spul wel versleten. Daarbij komt dat de originele bussen doorgaans niet van supergoede kwaliteit zijn ('luchtbellen' in het gietwerk)
Of je spul nog goed is kun je ook optisch controleren. Als in de bussen de hoongroeven nog goed te zien zijn en er zijn verder geen lengtegroeven te zien, dan kun je ze nog gebruiken.
De zuigers kun je ook controleren op slijtage sporen.
Meestal is het spul wel versleten. Daarbij komt dat de originele bussen doorgaans niet van supergoede kwaliteit zijn ('luchtbellen' in het gietwerk)
Een mogelijkheid is de volgende voor als je geen pers hebt;
Op zijn kop zetten die zuiger, en volgooien met remmenreiniger, dan de fik erin.. kan geen kwaad voor de zuiger. FF uit laten branden en dan zachtjes eruit tikken, zonder de zuiger te beschadigen.
Op zijn kop zetten die zuiger, en volgooien met remmenreiniger, dan de fik erin.. kan geen kwaad voor de zuiger. FF uit laten branden en dan zachtjes eruit tikken, zonder de zuiger te beschadigen.
Renault, créateur de GTT !!!
is er verder nog iemand die iets weet over de toleranties van zuigers en cilinders van de gt?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
In het Renault 5 GTT Groep N boek hebben ze de volgende maten staan. Bus = 76 mm (dat was al bekent volgens mij) en bij de zuigers hebben ze het over Groen 75,905 a 75,915 en Blauw 75,915 a 75,925 en Rood 75,925 a 75,935. De tolerantie die men gebruikt was volgens mij afhankelijk of ze hem eerst echt in reden en dan pas race of gewoon meteen race.mark 5t schreef:is er verder nog iemand die iets weet over de toleranties van zuigers en cilinders van de gt?
mvg Sander
o.k. maar waar hebben ze die maten gemeten ?
aan de boven of aan de onderzijde van de zuiger?
aan de boven of aan de onderzijde van de zuiger?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Ja maar dat staat er niet bij, wel een bestelnummer[60 01 003 024] en dan moet je zelf de kleurcode er bij vermelden denk ik.mark 5t schreef:o.k. maar waar hebben ze die maten gemeten ?
aan de boven of aan de onderzijde van de zuiger?
Maar als je nu de zuiger bekijkt aan de piston-kant dan zie/voel je ribbels, nu kijk je er haaks op zie/voel je dan nog ribbels? Want aan die kant raakt hij de cilinder want, en als daar te veel afwijking hebt gaat je zuiger uiteindelijk kantelen.
mvg Sander
thanks 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
ok ik ben nu dus tot de conclusie gekomen dat ik mijn zuigers en bussen gewoon weer kan gebruiken.
kan er misschien iemand even kijken in de dialogys
wat de bestelnrs zijn voor de zuigerveren en olie
schraapveren?
ben namelijk wel van plan om nieuwe te gaan monteren
omdat het hele spul nu toch los ligt.
kan er misschien iemand even kijken in de dialogys
wat de bestelnrs zijn voor de zuigerveren en olie
schraapveren?
ben namelijk wel van plan om nieuwe te gaan monteren
omdat het hele spul nu toch los ligt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kijk eens op Havam.nl.
Zal goedkoper en net zo goed spul zijn.
Zal goedkoper en net zo goed spul zijn.
als je zuigerveren vervangt moet je eerst zeker weten dat je geen stootranden in bussen hebt.
Kool en aanslag boven uit de bus halen en inspecteren.
als wel: dan moet je speciale vervangingsveren nemen, die hebben een kleine uitsparing die voorkomt dat ze tegen de stootrand aanstoten.
Ook moet je de bus weer een beetje opruwen met schuurpapier. lichtjes!! niet overdrijven! en zorg dat de krassen ongeveer hetzelfde lopen en eruitzien als de hoonsporen.
Anders lopen de nieuwe zuigerveren niet goed in.
je hoeft trouwens de veren pas te vervangen als de slotspeling te groot is geworden. speling ongeveer 0.5mm? lekker laten zitten.
groter dan 1 mm: ja vervangen kan wel.
check ook de op-en-neer speling van de bovenste veer in de zuigergroef. te los: zuiger vervangen.
de toleranties weet ik niet.
Kool en aanslag boven uit de bus halen en inspecteren.
als wel: dan moet je speciale vervangingsveren nemen, die hebben een kleine uitsparing die voorkomt dat ze tegen de stootrand aanstoten.
Ook moet je de bus weer een beetje opruwen met schuurpapier. lichtjes!! niet overdrijven! en zorg dat de krassen ongeveer hetzelfde lopen en eruitzien als de hoonsporen.
Anders lopen de nieuwe zuigerveren niet goed in.
je hoeft trouwens de veren pas te vervangen als de slotspeling te groot is geworden. speling ongeveer 0.5mm? lekker laten zitten.
groter dan 1 mm: ja vervangen kan wel.
check ook de op-en-neer speling van de bovenste veer in de zuigergroef. te los: zuiger vervangen.
de toleranties weet ik niet.
inderdaad.canonballman schreef:Kijk eens op Havam.nl.
Zal goedkoper en net zo goed spul zijn.
sorry maar als het om het inwendige van mijn blok
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Tja, dat moet je helemaal zelf weten. Als jij gelooft dat Mr Renault die onderdelen ZELF maakt, en dat ze daar geen leverancier voor hebben die de onderdelen ook via andere kanalen als de dealer op de markt brengt.mark 5t schreef:sorry maar als het om het inwendige van mijn blok
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
Leg me meteen effe het verschil uit tussen een 'originele Renault' Valeo koppeling en een Valeo koppeling van de automaterialenzaak.
Behalve het doosje en de prijs......................
Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in.
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!!
Het enigste wat van Renault is dat is de doos.
mvg Sander
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!!


















Het enigste wat van Renault is dat is de doos.

mvg Sander
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Helaas sander...........Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in.![]()
![]()
![]()
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het enigste wat van Renault is dat is de doos.![]()
mvg Sander
Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..
De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.
Zet Renault er die niet origineel in dan? (niet gereviseerd dus) Een revisiblok voor 1200 euro daar kunnen nooit goeie zuigers en bussen in zitten voor dat geld. Ik heb een blok uit elkaar gehaald en daar zaten Tarabusi zuigers in, bussen weet ik niet staat er niet op.Jeroen Lubking schreef:Helaas sander...........Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in.![]()
![]()
![]()
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het enigste wat van Renault is dat is de doos.![]()
mvg Sander
Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..
De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.
De bussen die er in zaten vond ik van slecht kwaliteit, op de vlak gemaakte kant zaten veel gietbellen/gaten. Maar het kan dat de vorige eigenaar er een keer ander zuigers in heeft gezet. Of het is een Copa blok??? kan ik dat zien aan het nummer wat er op staat?? Ik weet wel dat een 1 zuiger+1 bus van Tarabusi ongeveer 170 euro kost, dus dat is niet echt goed koop. Want je hebt al een set( 4 zuigers+4 bussen) van RC/PC voor 350 euro.
Maar staat er een merk op dan bij "orginele" zuigers van Renault?
Sander
Laatst gewijzigd door Sander op do 19 jun 2003 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Naar mijn weten is tarabusi alleen voor de aftermarket gebruikt en niet origineel door renault geleverd.
Renault gebruikt voor hun motoren vaak AE en FM ook perfect cirkel is nog wel eens gebruikt.
Laatste tijd gebruiken ze een merk waar ik niet zo snel de naam van kan verzinnen.
De kwaliteit is alleen niet om naar huis te schrijven.Leuk voor de standaard jongens maar niet voorhogere drukken en meer vermogen.
Renault gebruikt voor hun motoren vaak AE en FM ook perfect cirkel is nog wel eens gebruikt.
Laatste tijd gebruiken ze een merk waar ik niet zo snel de naam van kan verzinnen.
De kwaliteit is alleen niet om naar huis te schrijven.Leuk voor de standaard jongens maar niet voorhogere drukken en meer vermogen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
kan jij dan wel aan het goede spul komen ? ik bedoel dus kwalitatief hoogwaardig spul , en wat zouden daar ongeveer de kosten van zijn ? ik hoor het nog wel een xJeroen Lubking schreef:Naar mijn weten is tarabusi alleen voor de aftermarket gebruikt en niet origineel door renault geleverd.
Renault gebruikt voor hun motoren vaak AE en FM ook perfect cirkel is nog wel eens gebruikt.
Laatste tijd gebruiken ze een merk waar ik niet zo snel de naam van kan verzinnen.
De kwaliteit is alleen niet om naar huis te schrijven.Leuk voor de standaard jongens maar niet voorhogere drukken en meer vermogen.
wat maakt het uit waar ik de onderdelen haal als ik
zelf er maar gelukkig mee ben toch.
en even over dat koppeling verhaal: ten eerste is de
koppeling geen onderdeel wat inwendig in m`n blok zit
en ten tweede rijdt ik toch met een aangepaste (sintermetalen) koppeling en drukgroep.
niet van die valeo shit dus!!!!!!!!!!
zelf er maar gelukkig mee ben toch.
en even over dat koppeling verhaal: ten eerste is de
koppeling geen onderdeel wat inwendig in m`n blok zit
en ten tweede rijdt ik toch met een aangepaste (sintermetalen) koppeling en drukgroep.
niet van die valeo shit dus!!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
altijd leuk om te wetenJeroen Lubking schreef:Helaas sander...........Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in.![]()
![]()
![]()
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het enigste wat van Renault is dat is de doos.![]()
mvg Sander
Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..
De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.




tiramisu roels 

Immer wieder die verdammte Holländer