[R5GTT]piston pen uit zuiger halen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

1 simpele vraag :

wie weet hoe ik de pistonpen uit de zuiger van een gt
turbo haal?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

PERSEN!

En die zitten behoorlijk vast!!! Dus met een hamer of bankschroef doe je niks.

En je kunt je zuigers wegflikkeren als je de pen eruit hebt geperst.

De pen er weer in is ook lastig om dat netjes te doen. Je moet dan het small end warm maken en heel snel de pen erin schuiven, op PRECIES de juiste diepte.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok dat is duidelijk.
dan nog even een vraag over de diameter ven de zuiger
en die van de cilinder.
bij mij is de kop van de zuiger 75.50 mm en de rest
is ongeveer 75.85 mm
de cilinderbus is overal 76.,05 mm.
wat is het verschil dat hier in mag zitten?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Weet ik zo niet, de zuigerspeling. Het is overigens wel normaal dat een zuiger conisch is. Boven wordt ie namelijk veel heter (verbranding dichtbij) als onder, en daardoor zet ie boven meer uit.

Of je spul nog goed is kun je ook optisch controleren. Als in de bussen de hoongroeven nog goed te zien zijn en er zijn verder geen lengtegroeven te zien, dan kun je ze nog gebruiken.
De zuigers kun je ook controleren op slijtage sporen.

Meestal is het spul wel versleten. Daarbij komt dat de originele bussen doorgaans niet van supergoede kwaliteit zijn ('luchtbellen' in het gietwerk)
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Een mogelijkheid is de volgende voor als je geen pers hebt;

Op zijn kop zetten die zuiger, en volgooien met remmenreiniger, dan de fik erin.. kan geen kwaad voor de zuiger. FF uit laten branden en dan zachtjes eruit tikken, zonder de zuiger te beschadigen.
Renault, créateur de GTT !!!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

is er verder nog iemand die iets weet over de toleranties van zuigers en cilinders van de gt?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

mark 5t schreef:is er verder nog iemand die iets weet over de toleranties van zuigers en cilinders van de gt?
In het Renault 5 GTT Groep N boek hebben ze de volgende maten staan. Bus = 76 mm (dat was al bekent volgens mij) en bij de zuigers hebben ze het over Groen 75,905 a 75,915 en Blauw 75,915 a 75,925 en Rood 75,925 a 75,935. De tolerantie die men gebruikt was volgens mij afhankelijk of ze hem eerst echt in reden en dan pas race of gewoon meteen race.

mvg Sander
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

o.k. maar waar hebben ze die maten gemeten ?
aan de boven of aan de onderzijde van de zuiger?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

mark 5t schreef:o.k. maar waar hebben ze die maten gemeten ?
aan de boven of aan de onderzijde van de zuiger?
Ja maar dat staat er niet bij, wel een bestelnummer[60 01 003 024] en dan moet je zelf de kleurcode er bij vermelden denk ik.

Maar als je nu de zuiger bekijkt aan de piston-kant dan zie/voel je ribbels, nu kijk je er haaks op zie/voel je dan nog ribbels? Want aan die kant raakt hij de cilinder want, en als daar te veel afwijking hebt gaat je zuiger uiteindelijk kantelen.

mvg Sander
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

thanks :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok ik ben nu dus tot de conclusie gekomen dat ik mijn zuigers en bussen gewoon weer kan gebruiken.
kan er misschien iemand even kijken in de dialogys
wat de bestelnrs zijn voor de zuigerveren en olie
schraapveren?
ben namelijk wel van plan om nieuwe te gaan monteren
omdat het hele spul nu toch los ligt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Kijk eens op Havam.nl.

Zal goedkoper en net zo goed spul zijn.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als je zuigerveren vervangt moet je eerst zeker weten dat je geen stootranden in bussen hebt.
Kool en aanslag boven uit de bus halen en inspecteren.
als wel: dan moet je speciale vervangingsveren nemen, die hebben een kleine uitsparing die voorkomt dat ze tegen de stootrand aanstoten.

Ook moet je de bus weer een beetje opruwen met schuurpapier. lichtjes!! niet overdrijven! en zorg dat de krassen ongeveer hetzelfde lopen en eruitzien als de hoonsporen.
Anders lopen de nieuwe zuigerveren niet goed in.

je hoeft trouwens de veren pas te vervangen als de slotspeling te groot is geworden. speling ongeveer 0.5mm? lekker laten zitten.
groter dan 1 mm: ja vervangen kan wel.

check ook de op-en-neer speling van de bovenste veer in de zuigergroef. te los: zuiger vervangen.
de toleranties weet ik niet.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

canonballman schreef:Kijk eens op Havam.nl.

Zal goedkoper en net zo goed spul zijn.
inderdaad.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

sorry maar als het om het inwendige van mijn blok
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:sorry maar als het om het inwendige van mijn blok
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
wat kost het nu bij de dealer?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

mark 5t schreef:sorry maar als het om het inwendige van mijn blok
gaat bestel ik alleen origineel renault.
heb trouwens vandaag een set besteld bij de dealer.
Tja, dat moet je helemaal zelf weten. Als jij gelooft dat Mr Renault die onderdelen ZELF maakt, en dat ze daar geen leverancier voor hebben die de onderdelen ook via andere kanalen als de dealer op de markt brengt.

Leg me meteen effe het verschil uit tussen een 'originele Renault' Valeo koppeling en een Valeo koppeling van de automaterialenzaak.

Behalve het doosje en de prijs......................
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in. :wink: :wink: :wink:
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het enigste wat van Renault is dat is de doos. :D

mvg Sander
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in. :wink: :wink: :wink:
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het enigste wat van Renault is dat is de doos. :D

mvg Sander
Helaas sander...........

Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..

De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:
Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in. :wink: :wink: :wink:
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het enigste wat van Renault is dat is de doos. :D

mvg Sander
Helaas sander...........

Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..

De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.
Zet Renault er die niet origineel in dan? (niet gereviseerd dus) Een revisiblok voor 1200 euro daar kunnen nooit goeie zuigers en bussen in zitten voor dat geld. Ik heb een blok uit elkaar gehaald en daar zaten Tarabusi zuigers in, bussen weet ik niet staat er niet op.
De bussen die er in zaten vond ik van slecht kwaliteit, op de vlak gemaakte kant zaten veel gietbellen/gaten. Maar het kan dat de vorige eigenaar er een keer ander zuigers in heeft gezet. Of het is een Copa blok??? kan ik dat zien aan het nummer wat er op staat?? Ik weet wel dat een 1 zuiger+1 bus van Tarabusi ongeveer 170 euro kost, dus dat is niet echt goed koop. Want je hebt al een set( 4 zuigers+4 bussen) van RC/PC voor 350 euro.

Maar staat er een merk op dan bij "orginele" zuigers van Renault?

Sander
Laatst gewijzigd door Sander op do 19 jun 2003 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Naar mijn weten is tarabusi alleen voor de aftermarket gebruikt en niet origineel door renault geleverd.

Renault gebruikt voor hun motoren vaak AE en FM ook perfect cirkel is nog wel eens gebruikt.
Laatste tijd gebruiken ze een merk waar ik niet zo snel de naam van kan verzinnen.
De kwaliteit is alleen niet om naar huis te schrijven.Leuk voor de standaard jongens maar niet voorhogere drukken en meer vermogen.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:Naar mijn weten is tarabusi alleen voor de aftermarket gebruikt en niet origineel door renault geleverd.

Renault gebruikt voor hun motoren vaak AE en FM ook perfect cirkel is nog wel eens gebruikt.
Laatste tijd gebruiken ze een merk waar ik niet zo snel de naam van kan verzinnen.
De kwaliteit is alleen niet om naar huis te schrijven.Leuk voor de standaard jongens maar niet voorhogere drukken en meer vermogen.
kan jij dan wel aan het goede spul komen ? ik bedoel dus kwalitatief hoogwaardig spul , en wat zouden daar ongeveer de kosten van zijn ? ik hoor het nog wel een x :wink:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat maakt het uit waar ik de onderdelen haal als ik
zelf er maar gelukkig mee ben toch.
en even over dat koppeling verhaal: ten eerste is de
koppeling geen onderdeel wat inwendig in m`n blok zit
en ten tweede rijdt ik toch met een aangepaste (sintermetalen) koppeling en drukgroep.
niet van die valeo shit dus!!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

Jeroen Lubking schreef:
Sander schreef:Daarom doen ze bij Renault in de fabriek er ook TARABUSI zuigers en bussen in. :wink: :wink: :wink:
Renault zuigers en bussen, natuurlijk!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het enigste wat van Renault is dat is de doos. :D

mvg Sander
Helaas sander...........

Als jij mij renault motoren kan leveren met tarabusi zuigers wil ik er wel 10 hebben..

De zuigers en bussen van tarabusi zijn van zeer goede kwaliteit.Helaas gebruikt renault deze niet in hun gereviseerde motoren.
De enige motor waar ik deze standaard in heb gezien is de Copa van Jean Paul.
altijd leuk om te weten :D :D :D :D
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

tiramisu roels 8)
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie