gtt versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Hey mensen ik ben de motoruimte van mijn gtt opnieuw aan het opbouwen met ondermeer een nieuwe motor. Maar nu zit ik met het probleem dat ik mijn vernellingsbak niet meer in de vrij krijg. Er zit overigens geen olie in de bak. Met de schakelstang eraan krijg ik hem alleen in de 1 , 2 en de achteruit. Zonder de schakelstang kan ik volgens mij alle versnellingen pakken behalve de vrij niet. Iemand een idee wat het is ik weet het eigelijk ff niet meer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Schakelstang moet je weer afstellen, of misschien is ie je wat gebogen. Heb ik en marco ook al veel last mee gehad. Even kijken waar ie naartoe moet en dan wat bijtrekken, die dingen zijn zoooo iel.

Kijk eens of je het schroefje niet op de kop bij de bak erin hebt, had ik ook, dan kan ie niet helemaal bewegen.. lomp :)

En de vrij niet en de rest wel?? Wat zit dan tussen de versnellingen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

He riel welk schroefje bedoel je eigelijk.
Voor de rest snap ik er niks meer van. Kan de versnellings handel onder de bak gewoon bewegen en dan hoor je hem in de versnellingen vallen maar de vrij is zoek. Iemand een idee ik weet ook maar niks van versnellingsbakken af rot dingen vol tandwielen.
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Ow nu herrinner ik me wel dat naast het versnellings handeltje onder de bak een moer zit van een cm of 3 lang. Die heb ik eruit gehad , maar deze is toch om de achteruit te blokkeren. Kan het hier niet aan liggen.
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Je moet de stang onder de auto monteren op de versnellignspook, terwijl je de versnellingspook op de positie houdt waar de 4e versnelling zit.
De kans is groot dat het de eerste keer niet goed gaat.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Als ie het vantevoren goed deed zal ie het nou ook nog wel doen hoor. En dat je de vrij niet kunt vinden bestaat niet. Dat een versnelling niet kan worden ingeschakeld kan wel maar geen vrij...........

Ik neem aan dat de schakelstang er niet aanzit?

Als ie het vantevoren goed deed moet je m gewoon monteren, schakelstang goed afstellen, en karren maar!


Over de schakelstang afstellen:

Als je de stang op de juiste manier loshaalt hoef je de schakelstang niet af te stellen bij inbouw.

Hoe haal ik de schakelstang op de juiste manier los????

Door het rubber stofhoesje van het scharnierpunt af te trekken (beetje lastig) en dan de bout uit het scharnierpunt halen.

Makkelijker gezegd: Als je de schakelstang los wilt halen zie je een M8 bout met moer. DEZE MOET JE DUS NIET LOS DRAAIEN!!!!!! Anders kun je opnieuw gaan afstellen bij het inbouwen.

Eerst rubber hoesje terug 'klappen' en de M8 bout+moer die daaronder zitten verwijderen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

psies. En die moer niet op de kop dus, want dan komt ie in de 2 tegen de bak aan en dat schakelt ook niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Nou na de kopling aangesloten te hebben en de schakel stang heb ik de vrij terug. Maar de 3, 4 en 5 ben ik nog steeds kwijt. De bak heb ik in zeer goede staat uit de auto gehaald en nu bij het terug zetten heeft tie kuuren. Ik heb alleen de langemoer naast de schakelas die de versnellings bak in gaat losgehad, kan het hier aan liggen. Deze is toch alleen om de achteruit te vergrendelen.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

denk toch dat je schakelstang niet goed staat afgesteld, 1 man onder de auto en steeds de stang verstellen, ander in de auto laten zitten om tussentijds te schakelen. net zolang totdat je ze allemaal weer op een rijtje hebt :wink:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

ik weet wel : nooit maar dan ook nooit de stang losmaken bij je pook ( tenzij je hem markeert of veel zin heb om te pielen )altijd onder bij je bak dan kan er niets fout gaan .
heb ik ooit gehad , amaai ik werd gek , net als je hem dacht te hebben floep schoot ie weer uit zijn 4 of iets of ze 1 op zijn 3 enz . na een tijdje ( +/- 30 x )breng maar naar de dealer ( was niet mijn auto en die gozer dacht dat ik het wel ff deed , fout )

succes
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hahaha, wat had ik veel geluk dan afglopen zomer. Ik had de schakelstang toen ook los gehaald en hij zat er in een keer weer goed op.
Toch wel makkelijk als je het goed onthoudt waar de schakelstang ongeveer zat. :lol:
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

PM reinier
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Na een tip van Reinier doet mijn bakje het weer >-) gelukkig. Het bleek aan de schakelas te liggen deze ging niet vergenoeg op en neer. Maar dit is onder tussen verholpen. Bedankt Reinier.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

mocht iemand nog een bak nodig hebben. holtrop heeft een gtt bak te koop liggen.

http://www.holtrop-renault-demontage.nl ... 1&action=1
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Mocht er nog iemand een GTT versnellingsbak nodig hebben?

Merijn heeft er nog 3 liggen. Dus eerst naar Merijn V. en dan pas naar Holterop :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

(gttph2)

Ik post mijn probleempje hier ook maar even, het is niet echt een probleem maar wellicht kan ik er iets aan doen.

Als ik terugschakel naar de 3, dan valt hij niet goed in de 3, hij schraapt dan eerst ergens langs.

Als ik gewoon opschakel van 2 naar 3 heb ik nergens last van dan valt hij gewoon goed in de derde versnelling.

Dus alleen bij terugschakelen naar de 3e versnelling.

Wat zou dit kunnen zijn? iets met de schakelstang?

Verder heb ik geen problemen met mn bak.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat is een versleten syncromesh ring.

die kun je vervangen, ik heb het zelf nogniet gedaan maar ik ga het reker nog doen is mijn oude versnellings bak.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Abel schreef:dat is een versleten syncromesh ring.

die kun je vervangen, ik heb het zelf nogniet gedaan maar ik ga het reker nog doen is mijn oude versnellings bak.
Aha en die zit in de bak neem ik aan, dus een hoop demonteren?

Het is in principe niet echt vervelend dus laat ik het nog wel een tijdje zo.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik dacht dat we jouw bak sowieso es gingen vervangen? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

kheb ook serieuze problemen met m'n bak van m'n gt'ke da ik aant opmaken ben, was ff aant rijden en opeens met em in 2de te gooien blokkeert die ff en wilt die niet meer in 2de, stop ff aan de kant, zet em in neutraal en auto schiet vooruit, dus neutraal = 1ste vitesse, ik kan schakelen naar alle vitessen maar ze doen het niet, kan dit ook aan die stang liggen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat lijkt me een partijtje schakelstang..

Check ff heel goed de motor ophanging of die nog goed is...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Chrisv schreef:
Abel schreef:dat is een versleten syncromesh ring.

die kun je vervangen, ik heb het zelf nogniet gedaan maar ik ga het reker nog doen is mijn oude versnellings bak.
Aha en die zit in de bak neem ik aan, dus een hoop demonteren?

Het is in principe niet echt vervelend dus laat ik het nog wel een tijdje zo.
Wat helpt is met tussengas terugschakelen.
Dus je zet em vanuit 4/5 in vrij geeft een flinke peut gas en zet em snel in 3.

Tis ff oefenen (kun je ook doen bij opschakelen, oefent sneller :D ) maar je zult zien dat ie er dan zonder schrapen invalt.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Steven schreef:
Chrisv schreef:
Abel schreef:dat is een versleten syncromesh ring.

die kun je vervangen, ik heb het zelf nogniet gedaan maar ik ga het reker nog doen is mijn oude versnellings bak.
Aha en die zit in de bak neem ik aan, dus een hoop demonteren?

Het is in principe niet echt vervelend dus laat ik het nog wel een tijdje zo.
Wat helpt is met tussengas terugschakelen.
Dus je zet em vanuit 4/5 in vrij geeft een flinke peut gas en zet em snel in 3.

Tis ff oefenen (kun je ook doen bij opschakelen, oefent sneller :D ) maar je zult zien dat ie er dan zonder schrapen invalt.
:) Das alweer een tijdje geleden dat ik dat postte. Maar ik had het intussen zelf al ondervonden :). Wat ook werkt is heel langzaam terugschakelen, dan voel je hem er als het ware invallen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Riël schreef:Ik dacht dat we jouw bak sowieso es gingen vervangen? :)
Da was van mn andere gtt, die is helemaal niet goed meer, maar die staat nu stil, momenteel op blokken hout op de oprit. (ouders zijn er niet blij mee :lol: )
some people are alive only because it's illegal to kill them
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Steven schreef:
Chrisv schreef:
Abel schreef:dat is een versleten syncromesh ring.

die kun je vervangen, ik heb het zelf nogniet gedaan maar ik ga het reker nog doen is mijn oude versnellings bak.
Aha en die zit in de bak neem ik aan, dus een hoop demonteren?

Het is in principe niet echt vervelend dus laat ik het nog wel een tijdje zo.
Wat helpt is met tussengas terugschakelen.
Dus je zet em vanuit 4/5 in vrij geeft een flinke peut gas en zet em snel in 3.

Tis ff oefenen (kun je ook doen bij opschakelen, oefent sneller :D ) maar je zult zien dat ie er dan zonder schrapen invalt.
Das gewoon het zelfde schakeln als schakelen zonder koppeling. er is een toerental waarbij de krukas as het zelfde toerental draait als de uitgaande as. en dan kan je zonder koppeling schakelen. Zou je eens moet proberne dan is schakelen zonder schokken ook mogelijk.

Derby
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik weet het, ik reed altijd zo in de Express Diesel van me baas, daar ging dat altijd super mee :)
Opschakelen zonder tussengas en downshift met tussengas.

Me eigen bak spaar ik liever :p
Plaats reactie