B&Y's new GTT project!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Benny_R

de bedoeling is dat ik voor het spuiten niet meer dan 1000 euro kwijt ben. Strak maken doe ik dus zelf? is dat dan een rieel bedrag of niet?

Dat strak maken is toch best te doen of niet? Welke grondlak is nou het beste?
voor metaal - eproxy primer ofzoiets?
voor plastic - spuitplamuur ofzo? (binnenkort inkopen) ;)

en hoe zit het met die anti steenslag laag? moet die over of onder de lak? Kan volgens mij beide wat ik zo vernomen heb.
Ben

Jelmer heeft ook nog een carosserie voor nix liggen zit wel wat roest op :P
Parelmoer wit
Benny_R

Nog een hele GTT erbij zie ik niet zitten. Heb nu al 2 auto's op mun naam die alluhbij niet rijden. :wink:

Thanx voor de tip. Maar moet alleen een rechter voorkant hebben.
Jeroentje

he ik heb nog een nieuw zijscherm te koop rechter kant. Als je intresse hebt hoor ik het wel.

Het scherm is nog ongesoten orgineel renault!
Ben

Benny_R schreef:Nog een hele GTT erbij zie ik niet zitten. Heb nu al 2 auto's op mun naam die alluhbij niet rijden. :wink:

Thanx voor de tip. Maar moet alleen een rechter voorkant hebben.
Misschien mag je die er ook nog wel uit slijpen/schroeven als het nog wat is ;) Gaat toch naar de sloop.

[img]http://www.gjansen.cistron.nl/jelmersloop/2.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/jelmersloop/4.jpg[/img]
[img]http://www.gjansen.cistron.nl/jelmersloop/5.jpg[/img]
Benny_R

Heb bij een andere club op het forum gevraagd voor adresjes, die gasten komen namelijk hier uit de buurt. 1tje kwam met het idee om zelf delen te stralen.

Ik dacht dat je daar een mega installatie voor nodig hebt. maar dat blijkt dus niet te zijn. We hebben hier thuis een compressor van 180 liter per uur. dus die hoef ik al niet meer te kopen. alleen nog een zandspuit en het zand zelf. mun pa zei dat ik misschine een drukregelaar er tussen moest zetten als het echt precies afgestelde druk moest zijn... zal wel dus...

Zijn er al mensen die dit zelf geprobeerd hebben?
Welke type straalmiddel moet ik gebruiken? (zilverzand, glasparel, heb ik wel eens van gehoord.)

Kan natuurlijk oefenen op die zooi wat ik nog van de auto af moet slijpen.
Sander
Contacteer:

Benny_R schreef:Heb bij een andere club op het forum gevraagd voor adresjes, die gasten komen namelijk hier uit de buurt. 1tje kwam met het idee om zelf delen te stralen.

Ik dacht dat je daar een mega installatie voor nodig hebt. maar dat blijkt dus niet te zijn. We hebben hier thuis een compressor van 180 liter per uur. dus die hoef ik al niet meer te kopen. alleen nog een zandspuit en het zand zelf. mun pa zei dat ik misschine een drukregelaar er tussen moest zetten als het echt precies afgestelde druk moest zijn... zal wel dus...

Zijn er al mensen die dit zelf geprobeerd hebben?
Welke type straalmiddel moet ik gebruiken? (zilverzand, glasparel, heb ik wel eens van gehoord.)

Kan natuurlijk oefenen op die zooi wat ik nog van de auto af moet slijpen.
Nou met die compressor ga je het niet halen 180L/per uur = 3 liter per minuut. :lol: Maar je zult wel 180 liter per minuut bedoelen. Ja dat gaat wel met die compressor, je kunt dan niet minuten achter elkaar stralen want dat trekt hij niet. Ik heb ook zo'n straal setje, kost iets van 60 gulden toen. Je krijgt er een bus met grit (hier staal je mee) bij. Maar dat ben je zo kwijt dus ik heb toen nog een grote emmer gekocht van dat spul +/- 40 gulden. Een drukregelaar kun je er tussen zetten maar hoeft niet.

Het werkt goed, in een paar sec een hoop roest weg.

suc6 Sander
Benny_R

eff gecheckt inderdaad per minuut! :lol:

Dat je er roest mee weg krijgt oke, maar ik wil ook het dak en de zijkant ermee strak maken! is dat te doen. Heb gehoord dat dat grid te grof is daarvoor...
Benny_R

Weet iemand als ik deze bal wil vernieuwen tot waar ik dat moet doen...

Zit deze over die balk geschoven of gelast die onder de auto uit komt? of is dit een stuk en moet ik het hele ding vervangen.

zie pic welke balk ik bedoel...
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/Bal ... _ruim1.jpg[/img]

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/Bal ... _ruim2.jpg[/img]

lijkt alsof ie hier over die onder de auto uit komt geschoven zit...

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/Bal ... _ruim3.jpg[/img]

mzzls!
Benny_R

^^^^^ nog 1 x proberen... :wink: ^^^^^
Ruud

ik Heb geen flauw idee tot hoever die balk door loopt maar het is een dragen de balk van het chassis. Die kun je waarschijnlijk ook niet zomaar wegslijpen omdat dan de stabiliteit weg is en de auto vervormdt. Dit kan zo weinig zijn dat je het niet ziet maar dadelijk wel voelt onder het rijden.
Ik zou het chassis eerste stutten door er bv een buis tussen de veerpoten te lassen zodat dit niet bij elkaar kan komen en dan de balk beginnen weg te slijpen totdat alle roest weg is. Probeer zoveel mogelijk te besparen van de balk. En dan het gat dichtmaken met een nieuwe stuk balk.
Geert Claes

Euh is dat zomaar toegelaten van een stuk chassis balk te vervangen?
Want als ik het goed heb is dat bij ons in Belgie verboden.

Natuurlijk zolang met het niet ziet op de keuring is het in orde he 8)
Benny_R

Ruud schreef:ik Heb geen flauw idee tot hoever die balk door loopt maar het is een dragen de balk van het chassis. Die kun je waarschijnlijk ook niet zomaar wegslijpen omdat dan de stabiliteit weg is en de auto vervormdt. Dit kan zo weinig zijn dat je het niet ziet maar dadelijk wel voelt onder het rijden.
Ik zou het chassis eerste stutten door er bv een buis tussen de veerpoten te lassen zodat dit niet bij elkaar kan komen en dan de balk beginnen weg te slijpen totdat alle roest weg is. Probeer zoveel mogelijk te besparen van de balk. En dan het gat dichtmaken met een nieuwe stuk balk.

dus jij denkt dat ik beter alleen dat voorste stuk kan vervangen bv 15 cm dan de hele balk? Is het niet z dat die las dan een zwak punt vormt in je balk? het subframe komt namelijk op dat nieuwe stukje van 15 cm dan te zitten...
Zolang het de stevigheid niet belemmert is dit misschien een goede oplossing. Gaat dit dan ook werkelijk niet ten koste van de stevigheid?

Verder wat de keuring betreft: Kan natuurlijk de lasnaad wegslijpen plamuren, spuiten en dan ziet niemand ut meer he ;) nu zit er ook een dikke lasnaad in.
Met vervangen is het natuurlijk zo dat niemand het meer ziet als ie eenmaal gespoten is.

Thanx!
Benny_R

Denk dat ik me gewoon maar uns de slijper pak volgende week en probeer of die balk uit 2 stukken bestaat.

- Nog altijd als iemand het me kan vertellen graag!
- Als iemand me kan vertellen of het verstandig is om hier bijvoorbeeld maar een stuk van te vervangen ook graag!
- Als iemand me kan vertellen wat voor grondlak ik het beste kan gebruiken zo ook erg relax zijn.

(wat een bron van informatie is deze site toch he ;) )
Ruud

Ik zou inderdaad eerst alle roest wegslijpen met je haakse slijper. En dan de schade eens bekijken, vergeet niet als je een klein plekje roest ziet kan er een groot gat komen vooral als er kit bij zit. Als je de balk helemaal wegslijpt wel eerst de carroresie stutten. En als je alle roest goed weghaalt en een goede plaat op maat maakt is lassen super sterk daar hoef je je geen zorgen om te maaken.
Benny_R

Ik ben inmiddels al aant slijpen aan mun karretje. Meer gestress dan ik verwacht had om die rotte k#t balk in het motorruim.

Niemand kan me echt een duidelijk antwoord geven wat te doen. Heb vandaag weer advies van iemand gekregen dat wanneer het een enkele balk is dat ik het gare gedeelte alleen moet vervangen. Maar als het een dubbele balk(2 lagen metaal) is dat het bijna niet te doen is... Dan zou ik dus die hele balk moeten vervangen.

Ik heb de balk nog niet doormidden geflexed maar dat ga ik volgende week zekers doen dan kan ik zien of ie enkel of dubbel is.

De hele balk inclusief het deel dat onder de auto doorloopt is bij Reno te krijgen voor 230 EURO. Maar aangezien ik daar ook een goede carrosserie voor heb ga ik dat dus niet doen. Hier op de sloop vraagt met ook al 150 euro voor de gehele rechter voorkant. (hoop dat je me er nog aan kan helpen Rubie! :wink: )

Ook weten ze bij Reno neit of deze balk nou los te krijgen is van dat gedeelte wat van onder de auto vandaan komt. Minder. Als ik dat niet hoef te vervangen hoef ik hem ook niet te stutten zoals hierboven al genoemd werd. (denk ik...)

Kortom valt allumaal eff tegen, maar komen der wel he.

Nog iemand suggesties, tips, onderdelen ... ???

thanx, mzzls!

p.s. voor de buruchte balk... zie pics pagina 1.
Benny_R

Eff gare gedeelte deraf geslepen, tis dus een enkele balk.

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/balkdoorsnede.jpg[/img]

nu is nog de vraag wat vervangen en wat niet? en hoe?

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/balknaflex.jpg[/img]

mzzls
Ruud

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de neus van de auto helemaal laten stralen. Zo komen alle verborgen roestplekken naar boven. Steek de kit maar eens weg het zal me dan niet verbazen als je je dan verschrikt. Het werkt zich ook veel makkelijker als het ijzer blank is vooral met lassen. En dan alle stukken die je eruit hep geslepen na maken van plaatmateriaal en er weer inlassen. En dan heb je weer een keihard 5 je.
Benny_R

Sterken nog ben aant denken om deze carrosserie af te voeren en een andere te kopen om mee te beginnen. Ik krijg van zoveel mensen gezegd dat het erg lastig is om zo'n dragende balk te lassen. dat moet door een erkend bedrijf gebeuren met een vergunning voor carrosserie lassen. Zijn niet mijn woorden. maargoed. Ik ken wel iemand die me wil helpen met lassen maar geen professionele lasser.

Het repareren van deze is dus duurder dan het kopen van een andere.

ben me nog aant bedenken maar als de kosten van het afvoeren van deze en het kopen van een betere samen midner zijn dan het repareren van deze is hij denk ik voor de sloop.

Wat kost dat eigenlijk alleen een carrosserie afvoeren? weet iemand dat?
Plaats reactie