[5gtt] Koeling... goh echt?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

poe, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Staat dat niet in het werkplaatshandboek ??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

normaal bij plm 0.9 bar.

als je dop lek is gaat je koelwater koken, bellen in kop, weg koeling, kop heet, weg koppakking.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Blauwe dop: 1.1 bar
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

de motor is nooit hoger geweest dan het 3e streepje...dus dat zal het niet zijn (althans niet hoger dan het 3e streepje bij de sensor :p , dus je weet het maar nooit)

Ik rij nu dus wel met de dop los...en nog geen oververhittinh gehad...maar dan rij ik ook met de verwarming VOL aan..en da's niet fijn :wink:
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

probeer eens een andere radiator,of heb ike rgens al gelezen dat die al vervangen is
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

ik heb de radiator nog niet vervangen..maar dat is het probleem niet...want met de dop dicht koel ie wel redelijk...alleen dan wordt de druk weer te hoog en wordt het vanzelf weer minder.. :(
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:ik heb de radiator nog niet vervangen..maar dat is het probleem niet...want met de dop dicht koel ie wel redelijk...alleen dan wordt de druk weer te hoog en wordt het vanzelf weer minder.. :(
wie zegt dat da nie eht probleem is,als die verstropt zit kan die druk opbouwen,en daarom kookt je potje wel degelijk over,du eerst je radiator vernieuwen,en dan verder zoeken(het kan nooit kwaad die te op tijd te vernieuwen)
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

goed punt... :wink:

ik heb al een mooie oliekoeler gevonden op de sloop...kan ik die meteen aansluiten 8)
(lijkt me wel verstandig dan ook een olie temp sensor ergens in te bouwen toch?)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:goed punt... :wink:

ik heb al een mooie oliekoeler gevonden op de sloop...kan ik die meteen aansluiten 8)
(lijkt me wel verstandig dan ook een olie temp sensor ergens in te bouwen toch?)
tja als je toch bezig bent,kan je datwel beter doen,neem ineens een radiator van een renault diesel,en sluit daar je oliekoeler op aan
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

gille schreef:
Turbo Tinus schreef:ik heb de radiator nog niet vervangen..maar dat is het probleem niet...want met de dop dicht koel ie wel redelijk...alleen dan wordt de druk weer te hoog en wordt het vanzelf weer minder.. :(
wie zegt dat da nie eht probleem is,als die verstropt zit kan die druk opbouwen,en daarom kookt je potje wel degelijk over,du eerst je radiator vernieuwen,en dan verder zoeken(het kan nooit kwaad die te op tijd te vernieuwen)
nope, heb ik ook gedaan en vanaf toen is de koeling PERFECT :)
Immer wieder die verdammte Holländer
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

-Ray- schreef:
gille schreef:
Turbo Tinus schreef:ik heb de radiator nog niet vervangen..maar dat is het probleem niet...want met de dop dicht koel ie wel redelijk...alleen dan wordt de druk weer te hoog en wordt het vanzelf weer minder.. :(
wie zegt dat da nie eht probleem is,als die verstropt zit kan die druk opbouwen,en daarom kookt je potje wel degelijk over,du eerst je radiator vernieuwen,en dan verder zoeken(het kan nooit kwaad die te op tijd te vernieuwen)
nope, heb ik ook gedaan en vanaf toen is de koeling PERFECT :)
heb jij standaard radiator Ray,of ook de diesel-radiator met aparte oliekoeler??
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

geen standaard, geen koper, maar een "standaard" met een dikker aluminium binnenwerk. kostte 142 euro incl btw, geen aparte oliekoeler.
Immer wieder die verdammte Holländer
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

-Ray- schreef:geen standaard, geen koper, maar een "standaard" met een dikker aluminium binnenwerk. kostte 142 euro incl btw, geen aparte oliekoeler.
yep ken ik,koelt iets beter dan de standaard binnenwerk
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

hmm...dan kan de kachel ook verstopt zitten... :(
Na ja van. maar ff de kachel afsluiten en kijken of er nog druk opbouw is.....


Anders maar ff een andere radiator;
Heeft er iemand nog een nieuwe/goede? Liefst een beetje in buurt van Wageningen of Nijmegen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je hebt de kachel toch aan en ie is warm? Dan lijkt ie me niet echt verstopt..
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Ik heb weer eens ff gekeken...radiator/kachel verstopt lijken me zeer onwaarschijnlijk.
Bij het vullen van het systeem is er echt niks aan de hand! de vloeistof loopt er gewoon goed doorheen.

Er zijn nu twee andere dingen waar ik aan denk;
1) Zou het verkeerd aansluiten van de kachel invloed kunnen hebben op het koelen. Ik weet niet hoe de kachel wordt 'afgesloten' maar als de slangen verwisseld zijn kan overdruk niet via het retourslangetje ontsnappen (snappie?)

2) er zit een klein scheurtje in mijn expantie vaatje!! Bij andere topics blijkt dit ook wel eens een oorzaak te zijn voor koelingsproblemen.
Weet iemand of je dit gewoon bij de brezan kan kopen en hoe duur zo'n ding is? Op de sloop kan ik geen goede vinden..(er stond 1 Gtt maar die had (volgens mij een) vaatje van een clio (was sowieso een wazige gtt). Zijn vaatjes van een GTX ook goed?
dateq
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 mei 2003 6:55
Locatie: Rotterdam

Het probleem wat je beschrijft heb ik ook gehad met mijn oude auto.

Het bleek aan de koppakking te liggen.
Afpersen: Geen zichtbaar verlies.
Vervangen expansievat dop: Probleem bleef
Nieuwe radiateur: Probleem bleef

Dit alles was goedkoop, ik reed in een opel die een wintercertificaat had, dus alles werd gratis vervangen, maar het probleem bleef.
Toen maar besloten om de kop te lichten, en wat bleek? Bij een draaiende motor werd iedere keer wat gas in de koelleiding geperst en dit was niet te zien aan de koelvloeistof of olie.
Ik heb het door een dealer laten doen en dat was behoorlijk duur: 1200 gulden.
Well, That's just PRIME!
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Ej thanx, daar heb ik wat aan!

Maar fijn is anders :( ....morgen toch ff kijken of er ergens een clio-tje te koop is...en de 5 maar ff stallen totdat ik weer tijd heb...
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:Ej thanx, daar heb ik wat aan!

Maar fijn is anders :( ....morgen toch ff kijken of er ergens een clio-tje te koop is...en de 5 maar ff stallen totdat ik weer tijd heb...
rijd anders ff tot de GTT specialist van RTC :D :D
Jeroen Lubking,die kan je wel ff helpen,denk ik he
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

JIPPPPPPPPPPPPPPPIIIEEEEE :D
Eindelijk koelt ie weer normaal!

Ik heb dit weekend eindelijk maar eens de radiateur vervangen door een ander exemplaar (nog bedankt Matthijs :) ) en hij is weer helemaal goed!!

Kan ik eindelijk weer eens rijden met dit weer zonder de verwarming vol open te hebben :p

/topic closed (eindelijk :D :D :D )
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

en natuurlijk iedereen bedankt voor de hulp!
Plaats reactie