Carburateur, wat is wat? + foto

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
iMAGE

Wat is precies wát?

Wat regel ik met schroef 1?

En met schroef nummer 2?

En waar is (stroom)draad nummer 3 voor?

Vacuumslang nummer 4 gaat naar mijn renix ontsteking.

Waar is het slangetje bij nummer 5 voor? Hoort hij zo kort?

En vooral waarvoor is het t stukje bij nummer 6?
Zit dus op het blok. Daarop een t-stuk, met 1 slang naar de carb terug en de ander naar een plug op het luchtfilterhuis (dat gewoon dicht zit).

Ik wil mijn carburateur afstellen, kan ik dat zelf zonder meter door iets aan/losser te draaien en dan zo ja en welke, welke richting en hoeveel ? :)

Mijn auto heeft nogal kuren, zie http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=9983
vandaar mijn vragen en een foto met de nummers eronder.

Weber carb op c2j blok.

[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/carb.jpg[/img]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

>>KLIK<< voor de informatie uit de Haynes-manual.

1 lijkt mij de CO-afstelschroef, al ziet die er volgens Haynes anders uit. Zie de Haynes-afbeelding.

De schroef onder 2 is de afstelling voor het stationair toerental. De schroef ernaast bedoelde je niet toch? Lijkt me een gewone bevestigingsschroef.

Het draadje 3 zal wel voor de verwarming van de carburateur zijn. Heeft mijn Solex-carburateur ook. Of een voeler voor de stand van de choke, wat de ontsteking beïnvloedt.

De aansluiting bij 5 is een vacuumslangetje. Deze is nodig bij stuurbekrachtiging en airco, om het stationair toerental hoog genoeg te houden. Bij onderdruk trekt hij dat pennetje onder de schroef omhoog, en daarmee de gasklep open. Afstelling gebeurt dmv de schroef.

6 is je carterventilatie. Voert carterdampen voor de carburateur en na de carburateur af. Zo worden ze meeverbrand en dat scheelt verontreiniging. Is de aansluiting op je luchtfilter dicht? Provisorisch of ziet het er standaard uit?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
iMAGE

Allereerst bedankt voor de info.
Martijn *Baccara* schreef:>>KLIK<< voor de informatie uit de Haynes-manual.

1 lijkt mij de CO-afstelschroef, al ziet die er volgens Haynes anders uit. Zie de Haynes-afbeelding.
Inderdaad, volgens de hand leiding van Haynes moet het "B" zijn. Dat uitstulpseltje heb ik dus ook, (zie recht onder nummer 1, links van nummer 3) maar hier ziet geen schroef op. Wel heb ik dus schroef 1. Die niet in de handleiding staat. Wel zit er een rood plakkertje om. Zal wel iets betekenen.
(Volgens mij rept Dialogys daarover, maar dat heb ik nu eventjes niet bij de hand).

Martijn *Baccara* schreef: 6 is je carterventilatie. Voert carterdampen voor de carburateur en na de carburateur af. Zo worden ze meeverbrand en dat scheelt verontreiniging. Is de aansluiting op je luchtfilter dicht? Provisorisch of ziet het er standaard uit?
Carterventilatie, ok, maar zit dus een klein breukje op dat T stukje. Zou dat ook 100% vacuumdicht moeten zijn? Ik kan natuurlijk de slang van de carb af rechtstreeks hierop aansluiten (als de maten overeen komen) want het andere stuk slang vanaf het t-stuk is een cm of 15 en gaat naat mijn luchthuis, naar een plug die 100% dicht is.

En hoe bedoel je aansluiting op luchtfilter dicht? Provisorisch/standaard?[/b]
Matijs
Contacteer:

Heejj, die carburateur ken ik. Die heef mijn broertje ook op de C2J van zijn R5 GTS.
En ik heb niet veel toe te voegen aan het verhaal van Martijn. Alleen dat slangetje 5 zat bij het oude blok van mijn broertje aangesloten op een zeer ingewikkeld uitlaatgas-recirculatiesysteem. Op het R11 blok dat er nu in ligt zat dat gelukkig niet, dus nu is het overbodig geworden. We hebben het daar nu precies zo zitten als op de foto, slangetje kort afgesneden en gewoon open gelaten. Geen problemen mee.
iMAGE schreef:
Martijn *Baccara* schreef:>>KLIK<< voor de informatie uit de Haynes-manual.

Inderdaad, volgens de hand leiding van Haynes moet het "B" zijn. Dat uitstulpseltje heb ik dus ook, (zie recht onder nummer 1, links van nummer 3) maar hier ziet geen schroef op. Wel heb ik dus schroef 1. Die niet in de handleiding staat. Wel zit er een rood plakkertje om. Zal wel iets betekenen.
(Volgens mij rept Dialogys daarover, maar dat heb ik nu eventjes niet bij de hand).

Martijn *Baccara* schreef: 6 is je carterventilatie. Voert carterdampen voor de carburateur en na de carburateur af. Zo worden ze meeverbrand en dat scheelt verontreiniging. Is de aansluiting op je luchtfilter dicht? Provisorisch of ziet het er standaard uit?
Carterventilatie, ok, maar zit dus een klein breukje op dat T stukje. Zou dat ook 100% vacuumdicht moeten zijn? Ik kan natuurlijk de slang van de carb af rechtstreeks hierop aansluiten (als de maten overeen komen) want het andere stuk slang vanaf het t-stuk is een cm of 15 en gaat naat mijn luchthuis, naar een plug die 100% dicht is.
Dat T stukje moet zeker luchtdicht zijn, anders gaat je motor valse lucht trekken. Een van de twee slangetjes die op het T stukje zitten komt onder de carburateur op het inlaatspruitstuk uit, dus als daar ergens een lek zit gaat het mis. En die slang naar het luchtfilter klopt dacht ik ook. Waarom die aansluiting dicht is vraag ik me ook nog steeds af.
Abel
Über-Spammer

Matijs schreef:Dat T stukje moet zeker luchtdicht zijn, anders gaat je motor valse lucht trekken. Een van de twee slangetjes die op het T stukje zitten komt onder de carburateur op het inlaatspruitstuk uit, dus als daar ergens een lek zit gaat het mis. En die slang naar het luchtfilter klopt dacht ik ook. Waarom die aansluiting dicht is vraag ik me ook nog steeds af.
Mensen het gaat om carther ventilatie.. dit is niet belangrijk voor het lopen van een motor..

Het woord ventilatie gaaft dat naar mijns inziens al aan.

Geeft niet dat dat t stukje wat lek is.. word hij hooguit wat nat van de olie van...
Matijs
Contacteer:

Lezen Abel... Als het T stukje lek is komt het er op neer dat je inlaatspruitstuk lek is. Niet echt toppie.
Ik ben het wel met je eens dat die hele gesloten carterventilatie overbodig is, maar dat is een heel ander verhaal. Mijn broertje heeft een hele tijd gereden met open carterventilatie, en dat werkt ook, maar het maakt niets uit. Lekker laten zitten als het werkt, maar je kan het er ook af halen. Haal dan het T stukje van je kleppendeksel af. Stop het dunne slangetje dat naar het inlaatspruitstuk loopt dicht (BELANGRIJK!) en doe de dikkere slang die naar het luchtfilterhuis liep direct op het tuutje van het kleppendeksel, met het andere uiteinde omlaag richting straat. Mocht er nog olie uit het kleppendeksel komen dan komt het op die manier niet in de buurt van warme onderdelen van de motor. Wel zo netjes.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:
Matijs schreef:Dat T stukje moet zeker luchtdicht zijn, anders gaat je motor valse lucht trekken. Een van de twee slangetjes die op het T stukje zitten komt onder de carburateur op het inlaatspruitstuk uit, dus als daar ergens een lek zit gaat het mis. En die slang naar het luchtfilter klopt dacht ik ook. Waarom die aansluiting dicht is vraag ik me ook nog steeds af.
Mensen het gaat om carther ventilatie.. dit is niet belangrijk voor het lopen van een motor..

Geeft niet dat dat t stukje wat lek is.. word hij hooguit wat nat van de olie van...
De Baccara van Alvani wilde alleen lopen als het slangetje ná de carburateur afgedopt was. Dus belangrijk is het wel. (Kostte een paar uur zoeken :( )
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
iMAGE

Martijn *Baccara* schreef:
Abel schreef:

De Baccara van Alvani wilde alleen lopen als het slangetje ná de carburateur afgedopt was. Dus belangrijk is het wel. (Kostte een paar uur zoeken :( )
Wélk slangetje?
Wil er vanavond weer mee verder. Iemand nog tips, suggesties voor het een of ander? Zie dus ook http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=9983

Groet
Matijs
Contacteer:

Het slangetje dat op de foto aan het T stukje zit, de dunste dus. Als je die aan de kant van het T stukje afdopt maakt de rest niet meer uit.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Matijs schreef:Het slangetje dat op de foto aan het T stukje zit, de dunste dus. Als je die aan de kant van het T stukje afdopt maakt de rest niet meer uit.
En anders ben je een paar uur zoet waarom het ding slecht loopt :( :(

Dat slangetje bedoelde ik :)
Matijs
Contacteer:

Been there, done that :(
En als je het dan eindelijk gevonden hebt kan je jezelf wel voor je kop slaan dat je dat niet eerder hebt bedacht :lol:
iMAGE

Nu te veel regen hier. Heb geen garage of overkaping :(

Vraag me ook af of dan al mijn troubles over zijn, maar ik ga het in ieder geval even proberen.

En waar hebben jullie hem mee afgedopt? Schroef er in draaien lukt niet want de binnendiameter is een mm of 10 denk ik. Is daar een andere (nettere) oplossing voor?
Matijs
Contacteer:

Zal eerder een mm of 5, 6 zijn denk ik. Gewoon een boutje of iets anders dat past er duwen en evt. vastzetten met een slangklemmetje. Is niet nodig (staat alleen onderdruk op), maar als je er nog een hebt liggen en het echt netjes wilt doen...
Bij mijn broertje zat er een ontluchtingssleuteltje van de verwarming in. Paste perfect :)
alvani

Martijn *Baccara* schreef: En anders ben je een paar uur zoet waarom het ding slecht loopt :( :(
:D :D :wink:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De auto doet het in ieder geval nog wel, ik kwam je net tegen op de Westersingel hier in Groningen. Volgende keer zwaai ik :p

Toch leuk, zo'n helemaal witte R5 Ph1 8)
iMAGE

Martijn *Baccara* schreef:De auto doet het in ieder geval nog wel, ik kwam je net tegen op de Westersingel hier in Groningen. Volgende keer zwaai ik :p

Toch leuk, zo'n helemaal witte R5 Ph1 8)
Dat was ík niet. Ik kom nu pas mijn nest uit. Heb even uit het raam gekeken en mijn auto staat er nog net zo als toen ik hem gisteravond parkeerde.

Maar volgens mij rijdt er nog een witte TS rond in Groningen.

Die van mij is overigens makkelijk te herkennen.
1000+ lijkjes van insecten op grille en spiegels.

Linker dorpel gelast, in de primer, moet nog verf op.

Roest aan rechterkant van achterklep, onder het raam.

Renault 5 TS embleem is er af op de achterklep, je ziet nu alleen 2 zwarte streepjes zelfklevend plakband.

Áls hij motorisch weer goed is, wil ik het uiterlijk op gaan knappen. Maar heb nu even de financiële middellen niet.
iMAGE

Matijs schreef:Zal eerder een mm of 5, 6 zijn denk ik. Gewoon een boutje of iets anders dat past er duwen en evt. vastzetten met een slangklemmetje. Is niet nodig (staat alleen onderdruk op), maar als je er nog een hebt liggen en het echt netjes wilt doen...
Bij mijn broertje zat er een ontluchtingssleuteltje van de verwarming in. Paste perfect :)
Goed, ben naar een grote doe-het-zelf toko geweest en heb daar een slang aansluitstuk 1/4 inch gehaald. Gaatje was 8 mm. Die er op met een slangklem. Luchtdicht.

T-stuk eraf en de slang die van t-stuk naar luchtfilterhuis gaat, gelijk op de carterventilatie gedrukt en los laten bungelen achter het blok.

Tévens aan mijn CO-schroef gedraaid. Dénk ik, want op de foto tussen nummer 1 en 3, zit een blokje met een schroef er in, deze heb ik tegen de klok in gedraaid. Óf is toch nummertje 1, de schroef in de slang de CO-schroef?

En hoeveel moet ik daar aan draaien?

Want je begrijpt het al, het afdoppen van de slang naar het inlaatstuk heeft dus niet geholpen :(
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

In de haynesbeschrijving staat ook de afstelprocedure, zie boven. Eerst stationair toerental afstellen, dan de CO-schroef zover dicht (rechtsom) draaien totdat de motor minder mooi loopt. Dan iets terugdraaien tot de motor weer mooi loopt.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Is het inmiddels verholpen?
iMAGE

De status tot nu toe is dat ik het t-stuk er stussen uit heb, en langetje naar carb. afgedopt heb.

Had niet veel geholpen.

Inmiddels een andere (werkende) renix van Abel te leen.

Dit is een 208. De auto loopt echt stukken beter, bijna perfect.

Ik ben nu al een tijd op zoek naar een andere renix. Er is me al een 208 aangeboden, maar of deze goed is voor mijn motor??

Heb even het een en ander uitgezocht, maar ik kan er niet achter komen welke renix er nu origineel op mijn TS hoort. Had al eerder naar de locale Renaultdealer gemaild. Eerste keer geen reactie. 2de keer wel, mail terug gestuurd met aanvullende gegevens, en daar ook nog geen reactie op gehad :(

Ook heb ik naar anderen gemaild die een TS newman te koop hadden. Of geen reactie, of geen zin om te kijken (ik heb er geen verstand van sorry zeggen ze dan, terwijl ik een nette omschrijving plus foto! er bij heb gedaan) of hij was al verkocht en wilde ze het email adres van de nieuwe eigenaar niet prijsgeven :evil:

Dialogys geeft bij parts een 225 aan, maar bij repair manual een 025. Lekker tegenstrijdig :-*

Kijk die 208 doet het nu goed, dus was al op zoek naar een 208 o.i.d. , maar na nader onderzoek, wijkt die vervroegingsgradenboog wel aardig af met wat ik denk dat er origineel op moet. Een Renix 225/025, maar ben hier dus nog niet zeker van!

re 208
toeren: graden:
650 6-10
1 550 4-8
4 050 21-25

re 225
750 7-9
1 550 12-14
4 050 26-30

re 025 (let op, 2de is 1750 toeren ipv 1550)
750 7-9
1 750! 15-23
4 050 24-30

Wat ik hier mee aan wil geven is dat het aantal graden nogal verschilt!
Bij stationair wel het zelde, 1 graad meer of minder. Maar bij ~1550 toeren is het verschil 6 graden en met de Renix 025 bij 200 toeren meer 15 graden.

En dat lijkt me toch wel erg veel.

Kan dit schadelijk zijn, een (in mijn ogen behoorlijk) afwijkend aantal graden?

En wie kan mij uitsluitsel geven over of het nu een 025 of 225 moet zijn?

Gaat om een R5TS New Man, c403/c2j/780.
iMAGE

^^ up ^^ :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

In de vraagbaak staan voor een C403 deze ontstekingsmodules:

-RE025; vaste voorontsteking 8 graden +- 1; handgeschakeld;
-RE217; vaste voorontsteking 1 graad +- 1; schoon, zonder pulsair;
-RE226; vaste voorontsteking 6 graden +- 1; automaat in D
-RE254; vaste voorontsteking geen opgave; handgeschakeld
-RE450; vaste voorontsteking 6 graden +- 1; Espagne

De code C403 is volgens de vraagbaak gebruikt voor de 5 TS GTS TSE en Automatic. De eersten hebben motorcode C2J-M780, de laatste C2J-Q781.

Een RE 225 komt niet voor in de vraagbaak, dus zal de RE025 de goede zijn.
iMAGE

OKay bedankt! :)
Mjah kan ook wel 226 zijn geweest, begin nu zelf ook te twijfelen.. al die cijfertjes :)

Maar als het aantal graden afwijkt, hoe schadelijk kan zoiets zijn??
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het zal wel meevallen, als het maar een Renix voor een C403 is. Waarschijnlijk merk je het met euro 95 niet eens, maar kan het onder zware belasting gevaarlijker worden. Als je 1 uit bovenstaand rijtje gebruikt zal er geen probleem zijn. :)
iMAGE

Martijn *Baccara* schreef:Het zal wel meevallen, als het maar een Renix voor een C403 is. Waarschijnlijk merk je het met euro 95 niet eens, maar kan het onder zware belasting gevaarlijker worden. Als je 1 uit bovenstaand rijtje gebruikt zal er geen probleem zijn. :)
Ik heb nu ook een add op de onderdelenlijn geplaatst voor een 025 en 226.

Ik tank altijd 98 mlv.

Ik weet namelijk niet wat de vorige eigenaar er altijd in heeft gegooid.
Blok komt uit '86 en heeft 170.000 gedraaid.
Overstappen naar 95 was niet verstandig toch, ook zonder loodvervanger ivm smeering en verbrande kleppen toch?
Abel
Über-Spammer

gewoon 95 gaan tanken
Plaats reactie