[Laguna]"Zagen" en slecht starten [OPGELOST]

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
dateq

Hallo allemaal,

Ik kamp al bijna een jaar met een verschrikkelijk irritant probleem. Ik heb al het hele internet afgestruind om een oplossing te vinden maar tot op heden niets bruikbaars kunnen vinden.

Technische gegevens:
Auto: Renault Laguna RXE 2.0
Motor: B56C, F3R
BJ: 1994

Probleem:
Als ik mijn auto start (Koud of warm) dan valt het toerental terug naar +/- 500 toeren, pas na een kleine 30 seconden loopt deze op, om dan vervolgens te gaan "zagen" tussen de 500 en 1300 toeren.
Ook als de motor koud is en ik heb een stukje gereden dan doet dit probleem zich voor. Naarmate de motor warmer wordt, verdwijnt dit probleem om plaats te maken voor een ander probleem.
Soms loopt de auto dan mooi stationair (900-950 toeren) om dan ineens 1100 toeren te gaan draaien. De enige (tijdelijke) remedie is dan om even flink gas te geven (tot boven de 3000 toeren) en dan weer los te laten. Mocht dit niet helpen, dan kan ik de achterruit verwarming aanzetten en dat helpt in alle gevallen WEL. Wat mij WEL is opgevallen is dat bij bepaalde weersomstandigheden en luchtdrukken (Mooi weer -> Hoge luchtdruk) de motor wel goed draait.

Ik ben al verschillende keren bij de dealer geweest en iedere keer kwamen zij weer met een andere mogelijke "oplossing" (een die dus niet werkte).

Het volgende is inmiddels allemaal al vernieuwd aan de motor:
Lambda-sonde.
Pakkingen. (stationair regelschuif en smoorklephuis)
Luchtfilterhuis. (Ja, compleet)
Accu. (Vraag me niet waarom)
Luchtinlaat temperatuursensor.
Bougies.
Benzinefilter.

Het enige waar ik nu ZELF nog aan kan denken zijn de volgende:
Kleppen stellen, Drukklep, stationair regelschuif.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik zit met mijn handen in het haar en ik wil niet NOG meer geld over de balk smijten. Dit hele geintje heeft mij al meer dan 600 Euro gekost :(

Groeten,
Richard
Laatst gewijzigd door dateq op zo 18 mei 2003 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Poeh, dat is nogal wat... :( Ik heb geen idee wat de oplossing kan zijn, maar ik ben er zeker van dat iemand anders op dit forum wel een idee heeft! :)

Welkom op het forum, trouwens. Stel je in het volgende topic even voor! :) >>KLIK HIER<<

Succes met je probleem...
Blue Thunder

Ik weet niet exact hoe het bij jouw auto zit, maar het klinkt als een vervuilde luchtomloopklep. Deze klep is te vinden in het vacuum-circuit van het inlaatspruitstuk. (Bij een BMW weet ik hem te vinden, bij een Reno zou ik ff moeten zoeken)
Precies die symptomen deden zich bij een BMW van een vriend van mij ook voor.

De remedie: klep opsporen (meestal ergens op het blok geschroefd), openhalen, schoonmaken en de zaak weer in elkaar zetten.

Andere mogelijke oorzaak: een gescheurde slang in het vacuumcircuit van het inlaatspruitstuk (bijvoorbeeld een slang naar je rembekrachtiging).

Op bepaalde momenten zuigt hij dan valse lucht en loopt ie of erg hoog stationair, of hij slaat bijna af. Check in ieder geval ALLE vacuumslangen bij het spruitstuk.

Succes, en laat het ff weten als je de oorzaak te pakken hebt!

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
dateq

Heeft dat toevallig iets te maken met de "elektroklep dampafzuiging" of misschien met de carterventilatie ?

Ik kan zo snel namelijk geen andere slangen vinden die aangesloten zitten op het spruitstuk.
Tom
Moderator
Car: MB

zijn al je vacuum slangen wel goed dicht en zonder scheuren ?? Die elektroklep is toch voor een motor die niet draaid?!? zodat er geen dampen in je inlaatspruitstuk komen. Kan het ook niet met je lucht-massa meter te maken hebben ofzo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dateq

Ik zou het allemaal niet weten (daarom zit ik ook met de handen in het haar). Ik heb hier een boek van R.H. Olving en daarin staat: "Afhankelijk van de druk in het inlaatspruitstuk stuurt de regeleenheid de elektroklep aan voor het afzuigen van de dampen."

Hetgene wat het zou kunnen zijn is de Carterventilatie-slangen, want die zijn behoorlijk vettig (olieachtig). het lijkt mij dat de slang die verbonden is met het filterhuis NIET nat mag zijn van binnen en dat is tie wel.
dateq

Is het trouwens mogelijk dat bij de dealer vroeger de tweede luchtaanvoerslang is weggehaald?

Volgens het boek moet hij er wel zitten, maar bij mij in de auto is er een rubberkap overheengeplaatst op zowel het spruitstuk als het filterhuis.
Tom
Moderator
Car: MB

dat er wat olie in zit lijkt me niet de oorzaak, hebben de meeste autoŽs na een tijdje wel en als het alleen een heel dun laagje (oliefilm) is dan is dat niet zo erg
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Hoi, Helios hier.
Effe ter informatie, ik ken niet zoveel van motorisatie bij wagens, ik stel vrij vaak waarschijnlijk domme vragen voor mijn probleempjes.
Toch een tip van mij,ik ben Industrieel Technieker, als de achterruitverwarming invloed heeft op het toerental, dan zou ik effe het mechanische terzijde laten en de elektronica gaan doorzoeken. Je start namelijk een verbruiker met die achterruitverwarming (een vrij zware zelfs). Blijkbaar zorgt deze verbruiker voor stabiliteit in een bepaald circuit, ben je zeker dat er nergens een condensator op één of andere printplaat is doorgebrand? Ik dacht dat de benzinetoevoer elektronisch wordt gestuurd de dag van vandaag, en hoe zit dat met het regelen van het toerental? Ik durf er mij verder niet over uit te spreken maar misschien de kenners onder jullie wel, kunnen jullie het vanuit een ander standpunt bekijken.

Veel succes en laat iets weten als je wil, ben benieuwd

groetjes Helios
dateq

AARGH!

Je verhaal maakt *in mijn ogen* best wel zin.
Eerlijk gezegd WIL ik niet eens denken dat het aan de ECU ligt, want dat gaat mij een hele hoop centjes kosten :(
Blue Thunder

Precies die klep die je omschrijft zou wel eens vast kunnen zitten: loshalen, openmaken, schoonmaken en even kijken of hij werkt. Check meteen ook alle vacuumslangen op scheurtjes e.d.

Het is effe pielen, maar ik weet bijna zeker dat daar je probleem zit, en niet in je electronica (ECU o.i.d.)
Gewoon de mouwen opstropen, systematisch te werk gaan (boek erbij, eventueel tekeningen maken voordat je iets loshaalt) en je een half dagje uitleven.
Geheid dat je zelf het euvel dan kan verhelpen.
Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan je auto naar de dealer brengen die waarschijnlijk een of andere overbetaalde rand-debiel op je auto loslaat, en als je het zelf doet leer je er ook weer een hoop van!

Succes, en laat effe horen als het gelukt is!

Grt. Robin
dateq

Ik heb je raad opgevolgd en alle vacuumslangen en dergelijke nagekeken... Niets gevonden.

Maar.. toen ik de bougiekabels na ging kijken kwam ik op de hoofdkabel een aantal diepe inkeping/scheuren tegen. niet helemaal door weliswaar.

Zou dit mijn probleem verklaren?
anyways.. is het niet zo dat je een complete set moet kopen van die bougiekabels? Dat is nogal duur weet ik uit ervaring :(
Blue Thunder

Heb je die klep al open gehad en gecontorleerd?
Blue Thunder

Dat door middel van het inschakelen van de achterruitverwarming verlagen van het toerental komt volgens mij doordat je dynamo het dan wat zwaarder krijgt en dus meer vermogen vraagt van de motor.

Wat je misschien ook effe moet nakijken is de stappenmotor bij je gasklep (indien je auto ermee is uitgerust). Deze regelt namelijk je gasklepstand bij verschillende omstandigheden.
Als deze niet goed meer functioneert, kunnen de symptomen die je beschrijft zich ook voordoen.

Ik zou gewoon even bij een sloop een stappenmotor en een luchtomloopklep gaan halen en deze monteren.
(Nieuwe exemplaren zijn belachelijk duur :( )

Een andere oorzaak kan ik eigenlijk niet bedenken...

Wat betreft de bougiekabels: gewoon vervangen.
Ik denk dat de kosten best mee vallen.
dateq

Het probleem is dat die klep niet opengemaakt kan worden :( is een geheel.

Ik heb wel de elektrische polen doorgemeten van die klep en die zijn nog de normale waarde.
dateq

Alles weer aangesloten en proefrit gemaakt.
Yeah! hij doet weer normaal... dacht ik.
Na even op de snelweg te hebben gezeten was het weer bal.. Motor op temperatuur en ja hoor! zelfde liedje.. 1200-1300 stationair en na een herstart weer 500 toeren en dan weer omhoog naar 1300...

*zucht* heeft iemand nog een voorhamer?
dateq

Onderweg naar huis bedacht ik me ineens het volgende:

Probleem van het zagen is verholpen. Hoera!
Als de auto op temperatuur is gaat hij hoger stationair lopen. Nu is het zo dat mijn temperatuurmeter op het derde grote streepje staat, terwijl bij een vriend van mij (rijdt op gas, ik niet) hij niet verder dan de helft komt. Als dat punt bereikt is dan gaat hij dus hoog stationair lopen. klopt wel, want als het winter is, dan heb ik dit gezeik niet en dan komt meter niet verder dan tussen het eerste en tweede streepje.

Nu kunnen het dus nog maar twee problemen zijn, nl:
-Bougies kunnen de temperatuur niet aan en gaan gek doen.
-Motor wordt in zijn geheel te warm en gaat vreemde waarden aan de ecu geven.

Wat denken jullie hiervan? Slaat mijn verhaal ergens op?
Remco_Rs
Contacteer:

Laat hem eens uitlezen bij de dealer met de xr25 ,,mischien is het wel een "tempratuursensor" die verkeerde waardes doorgeeft
dateq

hehehe.. als het zo makkelijk was dan zou ik niet lopen te klooien :)

XR25 zegt helemaal niks, nakkes, nada.

En de temperatuursensor.. Die van de luchtinlaat? Die is twee dagen geleden vervangen
Remco_Rs
Contacteer:

Sorry maar kun je eff in het kort uitleggen waar hij nu nog last van hebt..Op dat zagen na dan
dateq

waar hij nu nog last van heeft?

Gaan we:

Starten bij een warme motor (of in ieder geval een motor die net heeft gedraaid: 500 toeren en daarna naar de 1300 toeren stationair.
Als ik net van de snelweg kom en de motor op temperatuur is (tempmeter staat op derde streepje): 1300 toeren stationair.
Als de motor koud is en ik geef vol gas vanaf 2000 toeren: "hakkerig", versnellingspook staat te dansen, maar de auto maakt wel snelheid.

Dat was het zo'n beetje.

Geef mij maar weer mijn vectra met monopoint injection. Moest aan de carrosserie een hoop gedaan worden, maar motorisch was tie perfect.

Oh.. Hoor net van een vriend dat de auto bij de politie bekend staat als zijnde een auto die aangehouden is met een illegale gas-installatie.

Tip: KOOP NOOIT EEN AUTO BIJ EEN HANDELAAR!!!!
robert

ik zou nu gaan voor een kapotte tps sensor.
maar heb geen verstand van laguna's
dateq

Wat is een tps sensor?

Ik weet het. newbie he :)
Remco_Rs
Contacteer:

hij zal wel tempratuursensor bedoelen denk ik??????????
dateq

hehe.. Okee.. Dus het is dus mogelijk dat de tps die ik drie dagen geleden besteld heb en twee dagen geleden geinstalleerd heb, het NU al niet meer doet?

Is het trouwens mogelijk om dat ding door te meten zonder een XR25 te misbruiken?
robert

mja weet ik veel.
er kan van alles mis zijn.
Een vuiltje in de idle air bypass geeft ook vaak problemen, daarom heeft BT het hier zo over.
Geen idee wat voor een type er op laguna zit.
Dat je de tps al vervangen had ik ff niet mee gekregen.
Soms moet je nogal pielen om de nulstand van de tps af te stellen, soms ziet de ECU het zelf wel. Foute nulstand geeft in ieder geval veel idle-problemen.
geen idee hoe het in de laguna zit.
ik lees het topic wel mee, maar een aha-erlebnis heb ik nog niet.
dateq

Maar hoe kan het dan dat toen ik de auto net startte en er nog niet mee op de snelweg was geweest, hij wel normaal liep?

Het lijkt of het probleem zich verschoven heeft naar temperatuur-afhankelijk
dateq

Het probleem is opgelost!!!

Voor info over de oplossing zie "Wat is dit nou?" in het forum

Iedereen HARTELIJK bedankt voor alle steun en hulp!

Groeten, Richard
robert

robert schreef:ik zou nu gaan voor een kapotte tps sensor.
maar heb geen verstand van laguna's

en wat zeggen we dan?? :lol:
Plaats reactie