[express] andere motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Hallo daar

Ik blader al langer door internet, andere forums gezien (zie links), deze ook, maar toch wil ik het nogmaals vragen.
Welke motor kan in een renault express 1.6 Diesel 1991 gestopt worden zondar al te veel moeite en wat gaat het kosten? Ik had van een vriend via msn gehoord dat er een TDI in zou kunnen, maar dat is me een beetje te duur. Ik zou ook wel in contact willen komen met "rc", die er vorig jaar ook over begon. Ik woon namelijk ook in enschede, en ben ook student.

links:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=9770
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=3064
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=2079

Ik moet jullie helaas teleurstellen: ik ben niet bepaald een technicus en heb nog nooit een auto uit elkaar gehaald. Weet dus compleet niet hoe ik het moet doen, dus ik vertrouw op jullie kennis en mijn vriend zijn garage-ervaring (hij wil 't er wel voor me inzetten).

Trouwens, die spoiler van topic 9770 wil ik ook wel, dan wilde ik hem ook wel verlagen, en ja een sportuitlaat erop is simpel (wel zodat je een mooie sound krijgt hoor :-P)
Tja het klinkt allemaal duur, maar ik ben meer thuis in elektrotechniekstuff enzo (lampjes, chipjes, dat soort dingen). Dat kan ik allemaal zelf wel er op bouwen. Maar kunnen jullie me helpen met de motorspeurtocht? Thanx!!
Abel
Über-Spammer

iedere motor in een r5, clio en een 19 moet passen

sommige andere modellen hebben ook wel die passen.

Ik heb op marktplaats een express gezien met een tdi uit een volvo v40 van 110 PK ook leuk spul ;)

Maar er is ook al eens een express 1.8 16V (standaard een 137 PK) met een turbo er op :D voorbij gekomen op dit forum.

Suc6 met het zoeken.

het zou misschien wel makkelijker zijn als je verteld hoeveel je wilt uitgeven ongeveer, en waarom je het wil doen...
canonballman

Als je het het makkelijkst en het goedkoopst wil doen dan kun je het beste die Express kopen:
Ik heb op marktplaats een express gezien met een tdi uit een volvo v40 van 110 PK ook leuk spul
Als je het zelf laat/gaat doen ben je (waarschijnlijk):
-meer geld kwijt
-meer tijd kwijt

Dus: 2000 bieden op die Volvo-express ( :-* is gewoon een Renault motor) en karren!
jeroen.k

Ik zou voor de 1.9 turbodiesel uit de R19 gaan... (motortype FQ8 ofzo uit mn hoofd)

Heeft ook 110 pk standaard dacht ik...en is wel iets meer van te maken gok ik dmv een intercoolertje ofzo (als die er standaard nog niet op zit). Ook heb je dan het voordeel dat het blok waarschijnlijk origineel past...

dit wil ik zelf ook gaan doen ALS ik ooit een express Diesel zou kopen namelijk.
Abel
Über-Spammer

jeroen.k schreef:Ik zou voor de 1.9 turbodiesel uit de R19 gaan... (motortype FQ8 ofzo uit mn hoofd)

Heeft ook 110 pk standaard dacht ik...en is wel iets meer van te maken gok ik dmv een intercoolertje ofzo (als die er standaard nog niet op zit). Ook heb je dan het voordeel dat het blok waarschijnlijk origineel past...

dit wil ik zelf ook gaan doen ALS ik ooit een express Diesel zou kopen namelijk.
Helaas!!

aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1870 cm3
boring x slag 80,0 x 93,0 mm
compressieverh. 20,5:1
max. vermogen 68 kW (92 pk)
4250tpm
max. koppel 175 Nm
2250tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator nee

Lang geen 110 PK
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Volvo express: kan hem niet vinden!! Link please...

Mijn renault heeft een 40 kW motor, niet veel pk's lijkt me dus eigenlijk. Die volvo-express klinkt anders wel heerlijk in de oren, dus graag snel die link!!
Abel
Über-Spammer

is er niet meer volgens mij..
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Abel schreef:is er niet meer volgens mij..
Soms heb je geluk, meestal niet
Nu dus geen geluk... Jammer :-(
Dan dus op zoek gaan naar een motor.
Help is appreciated!
Riël
Über-Spammer

Kijk in topic GTE onderdelen te koop, als die dat blokje nog hebben, een GTE motor is ook heel fijn erin.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Ik heb op de mee een GTT-express-rijder gesproken. Gaat allemaal prima, maar je moet wel opletten dat de bak ontzettend makkelijk kan wringen en dat dus ook doet.

Het gevolg, zeker als je een roestige hebt, is dattie gaat scheuren op punten als waar de cabine overgaat in de bak etc.

Het is dus wel aan te raden om even langs een proffesioneel kooienbouwer te rijden om de boel wat te verstevigen.

Verder is een GTT blok in een dieselexpress een beetje onhandig als je bij de APK staat, daar krijg je geheid gezeik mee, of je moet wel een hoop geld ervoor over hebben om emzwart te kunnen keuren.

Goed, wil ik nu van iemand weten of je een voorwiellager van een express 1.6D eruit kan halen zonder het hele fusee te demonteren?
hitman

keb nog wel een 1.1 blok liggen :lol: :lol:
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

1.1? Beetje zwakjes he? :P

Ik heb hem over het GTE motorblok gemaild. Echt ik moet jullie nogmaals teleurstellen, ben geen technicus, kan ik meer info erover krijgen?

Ik laat het weten als hij hem nog heeft.
Matijs
Contacteer:

GTE is dus 1.7 met multipoint injectie. bijna 100 pk, doet het best lekker in zo'n lege rammelbus :wink:
En een heel stuk makkelijker te transplanteren dan een GT Turbo blok, want dan zit je weer met een intercooler en een oliekoeler en zo...
Ik zou trouwens wel ook de remmen van een GTE of GTT overzetten naar de Express, want anders wordt het misschien moeilijk ook weer te stoppen...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Hmmmm, klinkt echt fijn...
Ik hoop dat hij hem nog heeft!
Tom
Moderator
Car: MB

Matijs schreef:GTE is dus 1.7 met multipoint injectie. bijna 100 pk, doet het best lekker in zo'n lege rammelbus :wink:
En een heel stuk makkelijker te transplanteren dan een GT Turbo blok, want dan zit je weer met een intercooler en een oliekoeler en zo...
Ik zou trouwens wel ook de remmen van een GTE of GTT overzetten naar de Express, want anders wordt het misschien moeilijk ook weer te stoppen...
oloiekoeler zit in de rad. dus dat is geen probleem. intercooler valt ook nog wel mee (standaard dan he), een 5 en een express zijn tenslotte grotendeels hetzelfde in het vooronder
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Nouja, het kan natuurlijk allemaal :) Maar een GTT is een hoop meer gedoe. Je hebt een heleboel extra los spul nodig... bevestigingsplaat voor de intercooler, beugel voor het luchtfilterhuis, carburateurkoeler, benzinedrukregelaar, duizend slangen etc etc... GTE kan je bijna in een keer compleet erin leggen.
catrinus

Dan ging ik liever voor een clio 16v motor
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

GTE zit je wel met computer en kabelgezeur, geef mij maar een gtt blokje :)

Of een 16v blok natuurlijk, maar dat zal weer buiten budget vallen. Maar dat 16v blok wat hier te koop staat is natuurlijk wel lekker in je express :p
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Je bedoelt deze?

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... hp?t=10328

Leg mij dan eens uit waarom deze beter is dan de GTE, want ik zie dat echt niet zo in één keer.
Riël
Über-Spammer

Euh.. 136pk tegenover 100pk? 't is wel een 16klepper. De prijs is heel aardig. Vliegt best goed neem ik aan. Een GTE motor is ook heel goed, maar niet zo pittig. Denk dat de GTE motor wel een langere levensduur heeft. Volgens mij zijn die nl niet kapot te krijgen.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Hmmm... waar haal jij die pk-info vandaan?
De GTE is 100, is het van die link dan 136? Dat zou wel mooi zijn!

Is die moeilijker in te bouwen? En gaat dat lukken? Ik rijd nu diesel he, moet je ook rekening mee houden. Is dat wel een diesel dan?
Abel
Über-Spammer

op deze site zul je echt heeeel weinig diesel praat vinden.

Gtt Gte en 16V zijn allemaal benzine, en dat zijn de meest vertegenwoordigde motoren op de site. en wil je sportief rijden---> dikke tdi of benzine

als je het minste gezeur wilt hebben met een keuring is de enige goede oplossing een dikke dieselblok vinden

dus ga voor de r19 td blok. hang er een intercooler aan een gaan met die banaan... haal je ook ongeveer een 100 pk als je geluk hebt. leek me zelf ook wel geinig om voor in een gtt te bouwen een dikke diesel blok. od zo'n mooie nieuwe 1.9 tdci (of hoe renault dat ook al weer noemt)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:1.9 tdci (of hoe renault dat ook al weer noemt)
TDCI is een Ford.

dCI :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
gille
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
TDCI is een Ford.

ik denk dat DCI het woord is
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Hey ik weet iemand die de motor er wel voor me wil inzetten. De vraag is alleen: wat moet er allemaal gedaan worden als je er een benzinemotor in wilt doen (laten we uitgaan van die R19 16V), en hoeveel gaat dat kosten?

Please een beetje detailed...
Matijs
Contacteer:

Nou buiten de technische vraagstukken moet je je vooral even bedenken dat je je kenteken moet laten veranderen van diesel naar benzine... dus eerst maar eens onderzoeken wat de RDW daar van vindt, lijkt mij.
canonballman

RDW zal niet echt een probleem zijn denk ik. Het kost alleen iets meer en de eerste keer keuren ze altijd wel iets af.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

ik dacht dat er voor diesel een extra toeslag was...
benzine kost meer bij het tankstation, da's waar. weet je wat:
wie weet er een goede dieselmotor!?
Abel
Über-Spammer

DoubleYou schreef:Hey ik weet iemand die de motor er wel voor me wil inzetten. De vraag is alleen: wat moet er allemaal gedaan worden als je er een benzinemotor in wilt doen (laten we uitgaan van die R19 16V), en hoeveel gaat dat kosten?

Please een beetje detailed...
1000 euro voor een goede motor, 300 euro voor een versnellings bak
al het kleine spul er om heen + grote remmen. nieuwe wielen met banden

ben je blij als je voor een 3000 euro klaar bent...

kun je beter gelijk een clio 16V kopen...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

gille schreef:
Martijn *Baccara* schreef:
TDCI is een Ford.

ik denk dat DCI het woord is
Op het typeplaatje dCi. Wat maakt het uit. :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
canonballman

Ik weet nog een Renault Dci te liggen, die nog geen 50.000 km gedraaid heeft. Vraagprijs is wel 1500 euro, maar dan HEB je ook wat!

Dan komen er nog kosten bij:

verstandig is betere remmen

en een JC5 versnellingsbak (600 tot 1000 euro) want een JB3 bak die je al hebt houdt dat niet (lang)
canonballman

en een goed R19 turbodiesel blok vinden zal zoeken zijn naar een speld in een hooiberg. Die rijden er namelijk niet veel in Nederland, en vindt er dan maar eens 1 die niet al 3 ton gedraaid heeft.
Steven
Car: M536

Meer hoe wil je em dan keuren als er opeens een benzine inhangt?

En je moet ook de tank en alle benzineleidingen overnemen van ene GTT/E
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik blijf maar bij diesel, het klinkt allemaal erg moeilijk en duur dat omzetten naar benzine.
canonballman schreef:Ik weet nog een Renault Dci te liggen, die nog geen 50.000 km gedraaid heeft. Vraagprijs is wel 1500 euro, maar dan HEB je ook wat!

Dan komen er nog kosten bij:

verstandig is betere remmen

en een JC5 versnellingsbak (600 tot 1000 euro) want een JB3 bak die je al hebt houdt dat niet (lang)
JC5, JB3: weer van die termen die ik niet ken. Leg uit?
Op het moment heb ik geen 1500 euro, maar wat zijn de verdere specs van die motor?
RO 16v

JC5 is de versnellingsbak die onder een Williams zit en een JB3 zit onder een Clio 16V.
Plaats reactie