Hoe het beste schakelen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Priyantha
Contacteer:

Hoi.

Ik mag soms in de auto van mijn vader op een groot idustrie terein in Alkaar wel eens rijden.
Om alvast te oefen voor wanneer ik 18 wordt.
En daar is een heel erg lang recht stuk, waar hij mij wilde leren op trekken tot ongeveer 100 km/h. Om zo te laten zien dat je in zo'n kort mogelijke tijd rond de 100 Km/h moet zitten om te kunnen invoegen op een snelweg bijvoorbeeld.
Ik rijd dan in een Laguna Break 1.8.
Dat kom ik dus een scherpe bocht uit in z'n 2 met een gangetje van c.a 35 km/h. En dan is het zaak om zo snel mogelijk naar de 100 km/h te gaan. Dus het gaspendaal druk ik dan dus in en schakel dan rond de 4000 rpm want meer helpt niet veel. Ik druk dus de koppeling in gas los, maar in de tijd dat ik de koppeling in druk en het gas al los heb lijkt hoor de motor hoger in de toeren klimmen. Terwijl ik het gas los heb, daarna zakt hij snel in toeren. Dan zit ik dus in z'n drie met een gangetje van c.a 65 km/h om vervolgens naar z'n 4 te gaan en dan trek ik hem door tot c.a 4500 toeren want dan zit je op de 100 of iets hoger. Maar steeds bij het schakelen lijkt het erop dat het gas even blijft hangen en dus de motor in de toeren klimt. Terwijl ik het gas los heb.
Dat geeft een hele rare schok door de auto.
Maar als mijn vader rijdt is dat veeel minder.

Toch vind ik het wel leuk hoor, om het te oefenen. En het was tevens de laatste keer in deze auto. Daarna mag ik waarschijnlijk in zijn nieuwe(bijna nieuw) auto ook wel weer proefrijden(Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique). Ik ben benieuwd of ik daar het zelfde mee maak.

Maar ik ben vooral benieuwd of jullie dit herkennen, en hoe jullie die oplossen.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

kan er eigenlijk niet zo heel veel over zeggen, maar oefening baadt kunst. 8)

Suc6 i.i.g.
Marcel B.

Heeft met gevoel te maken, iedereen schakelt in het begin een beetje verrot, komt vanzelf goed... oefening baart inderdaad kunst
Don't walk the grass... smoke it
Steven
Car: M536

en dus geen baadt :p
Marcel B.

Nope, maarja je weet van wie 't komt

:lol:
Priyantha
Contacteer:

Het gekke is dat wanneer ik niet persee snel op de 100 wil zitten dat het dan een stuk beter gaat. Dan heb ik er minder last van. Dan lijkt het wel gewoon goed te gaan.
Marcel B.

Kijk weetje wat het is, als je eenmaal kan rijden, doe je het gewoon automatisch, je moet niet zoveel stil staan bij het schakelen, letten op het verkeer is veel belangrijker
Priyantha
Contacteer:

Dat snap ik :)
Ik denk dat ik te bewust schakelden, want toen ik gewoon rustig rondjes aan het rijden was. Ging het bijna als vanzelf, maar wanneer ik dus hard moest gaan(snel optrekken) ging het fout.
Riël
Über-Spammer

eN JE hoeft echt niet verder dan de 3e versnelling hoor. Gewoon plankgas, trek maar door dat ding. Is toch de auto van je pa? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven

Hophop, gas erop.

En bij 4500 overschakelen is voor diesels :D
Priyantha
Contacteer:

Ja dat merkte ik de laatste keer ja :D
Ik trok hem in z'n 1 door tot iets van 5500 toeren, en in z'n twee bijna tot de begrenzer(zat ik al op iets van 70 :D) en toen in z'n drie reed ik 110.
Maar toch zou het ook gewoon met wat meer schakelen en dus minder toeren ook wat beter kunnen dan dat het ging.
Later deed ik het zo:
1e versnelling doortrekken en z'n 2 ook en toen z'n drie tot ongeveer 100 en toen vanuit z'n drie overschakeld naar vijf dus 4 overgeslagen. Dat kan natuurlijk ook :D Maar goed, zal ik maar niet doen bij de autorijlessen ;)

Mijn vader heeft een keertje in Italie toen we bepakt en bezakt waren op een snelweg(omhoog :D), gewoon terug geschakeld van z'n 5 naar z'n 3 en het gas er vol op :D Dat was wel lachen ging van 110 naar 140 om daarna over te schakelen :D
Steven

Hehe je moet mij eens zien invoegen, das altijd 1 van mijn favoriete bezigheden.

Je moet ook niet gek kijken als ik met +140 de snelweg opzeil :D
Priyantha
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Hehe je moet mij eens zien invoegen, das altijd 1 van mijn favoriete bezigheden.

Je moet ook niet gek kijken als ik met +140 de snelweg opzeil :D
Mijn vader voeg ook meestal in met iets van 130 a 135, is altijd erg leuk om te gaan rijden met mijn pa :D
Wij gaan ook vaak naar het Amsterdamse havengebied, even blazen :D(Steeds even toppen, al is dat niet echt super hoog iets van 180 a 190 op de teller).

Mijn moeder is daar dan weer een tegenpool van :(
Foeke

@Steven dat is ook het leukst, wat dan ook fijn is, is om op de invoegstrook zoveel mogelijk proberen in te halen :D
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Priyantha
Contacteer:

Maar goed.

Hoe hebben jullie je het zelf aangeleerd om zo goed mogelijk te schakelen ?
En herkennen jullie dit wat ik dus mee maak ?
Bart V

Ik begon met rijden op mn 14e ofzo, af en toe auto's op en van de brug rijden, en veel rondjes rijden op het terrein. Ik kon op mn 16e perfect schakelen enzo. Frustrerend als je dan niet de weg op mag. Je leert het alleen door het te doen, dan krijg je als het ware de ""feeling" 8) en gaat het allemaal vanzelf.

Gr Bart
Anonymous

Klopt als een bus, al doende leert men. Maar ik snap wel dat je bij stevig acceleren, de koppeling snel wilt laten opkomen, waarna de motor effe snel in toeren klimt om later weer terug te vallen. Je laat de koppeling slippen en als hij aangrijpt, valt 'ie terug.

Als je vanuit stilstand optrekt, geef je gas bij om ervoor te zorgen dat je motor niet afslaat, je laat de koppeling nu ook slippen, zodat je soepeltjes wegrijdt.

En tja, toerentallen..... Bij het wegrijden ben ik een oud wijf, tussen de 2500 en 3000 toeren schakel ik naar de volgende versnelling. Wil ik echt snel optrekken, dan schakel ik pas door bij 3500 tot 4000 toeren.
Plaats reactie