Hoi.
Ik mag soms in de auto van mijn vader op een groot idustrie terein in Alkaar wel eens rijden.
Om alvast te oefen voor wanneer ik 18 wordt.
En daar is een heel erg lang recht stuk, waar hij mij wilde leren op trekken tot ongeveer 100 km/h. Om zo te laten zien dat je in zo'n kort mogelijke tijd rond de 100 Km/h moet zitten om te kunnen invoegen op een snelweg bijvoorbeeld.
Ik rijd dan in een Laguna Break 1.8.
Dat kom ik dus een scherpe bocht uit in z'n 2 met een gangetje van c.a 35 km/h. En dan is het zaak om zo snel mogelijk naar de 100 km/h te gaan. Dus het gaspendaal druk ik dan dus in en schakel dan rond de 4000 rpm want meer helpt niet veel. Ik druk dus de koppeling in gas los, maar in de tijd dat ik de koppeling in druk en het gas al los heb lijkt hoor de motor hoger in de toeren klimmen. Terwijl ik het gas los heb, daarna zakt hij snel in toeren. Dan zit ik dus in z'n drie met een gangetje van c.a 65 km/h om vervolgens naar z'n 4 te gaan en dan trek ik hem door tot c.a 4500 toeren want dan zit je op de 100 of iets hoger. Maar steeds bij het schakelen lijkt het erop dat het gas even blijft hangen en dus de motor in de toeren klimt. Terwijl ik het gas los heb.
Dat geeft een hele rare schok door de auto.
Maar als mijn vader rijdt is dat veeel minder.
Toch vind ik het wel leuk hoor, om het te oefenen. En het was tevens de laatste keer in deze auto. Daarna mag ik waarschijnlijk in zijn nieuwe(bijna nieuw) auto ook wel weer proefrijden(Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique). Ik ben benieuwd of ik daar het zelfde mee maak.
Maar ik ben vooral benieuwd of jullie dit herkennen, en hoe jullie die oplossen.
Hoe het beste schakelen
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
kan er eigenlijk niet zo heel veel over zeggen, maar oefening baadt kunst.
Suc6 i.i.g.

Suc6 i.i.g.
Het gekke is dat wanneer ik niet persee snel op de 100 wil zitten dat het dan een stuk beter gaat. Dan heb ik er minder last van. Dan lijkt het wel gewoon goed te gaan.
Dat snap ik 
Ik denk dat ik te bewust schakelden, want toen ik gewoon rustig rondjes aan het rijden was. Ging het bijna als vanzelf, maar wanneer ik dus hard moest gaan(snel optrekken) ging het fout.

Ik denk dat ik te bewust schakelden, want toen ik gewoon rustig rondjes aan het rijden was. Ging het bijna als vanzelf, maar wanneer ik dus hard moest gaan(snel optrekken) ging het fout.
eN JE hoeft echt niet verder dan de 3e versnelling hoor. Gewoon plankgas, trek maar door dat ding. Is toch de auto van je pa? 

Ja dat merkte ik de laatste keer ja 
Ik trok hem in z'n 1 door tot iets van 5500 toeren, en in z'n twee bijna tot de begrenzer(zat ik al op iets van 70
) en toen in z'n drie reed ik 110.
Maar toch zou het ook gewoon met wat meer schakelen en dus minder toeren ook wat beter kunnen dan dat het ging.
Later deed ik het zo:
1e versnelling doortrekken en z'n 2 ook en toen z'n drie tot ongeveer 100 en toen vanuit z'n drie overschakeld naar vijf dus 4 overgeslagen. Dat kan natuurlijk ook
Maar goed, zal ik maar niet doen bij de autorijlessen 
Mijn vader heeft een keertje in Italie toen we bepakt en bezakt waren op een snelweg(omhoog
), gewoon terug geschakeld van z'n 5 naar z'n 3 en het gas er vol op
Dat was wel lachen ging van 110 naar 140 om daarna over te schakelen 

Ik trok hem in z'n 1 door tot iets van 5500 toeren, en in z'n twee bijna tot de begrenzer(zat ik al op iets van 70

Maar toch zou het ook gewoon met wat meer schakelen en dus minder toeren ook wat beter kunnen dan dat het ging.
Later deed ik het zo:
1e versnelling doortrekken en z'n 2 ook en toen z'n drie tot ongeveer 100 en toen vanuit z'n drie overschakeld naar vijf dus 4 overgeslagen. Dat kan natuurlijk ook


Mijn vader heeft een keertje in Italie toen we bepakt en bezakt waren op een snelweg(omhoog



Mijn vader voeg ook meestal in met iets van 130 a 135, is altijd erg leuk om te gaan rijden met mijn paSteven (Fiets) schreef:Hehe je moet mij eens zien invoegen, das altijd 1 van mijn favoriete bezigheden.
Je moet ook niet gek kijken als ik met +140 de snelweg opzeil

Wij gaan ook vaak naar het Amsterdamse havengebied, even blazen

Mijn moeder is daar dan weer een tegenpool van

Maar goed.
Hoe hebben jullie je het zelf aangeleerd om zo goed mogelijk te schakelen ?
En herkennen jullie dit wat ik dus mee maak ?
Hoe hebben jullie je het zelf aangeleerd om zo goed mogelijk te schakelen ?
En herkennen jullie dit wat ik dus mee maak ?
Ik begon met rijden op mn 14e ofzo, af en toe auto's op en van de brug rijden, en veel rondjes rijden op het terrein. Ik kon op mn 16e perfect schakelen enzo. Frustrerend als je dan niet de weg op mag. Je leert het alleen door het te doen, dan krijg je als het ware de ""feeling"
en gaat het allemaal vanzelf.
Gr Bart

Gr Bart
Klopt als een bus, al doende leert men. Maar ik snap wel dat je bij stevig acceleren, de koppeling snel wilt laten opkomen, waarna de motor effe snel in toeren klimt om later weer terug te vallen. Je laat de koppeling slippen en als hij aangrijpt, valt 'ie terug.
Als je vanuit stilstand optrekt, geef je gas bij om ervoor te zorgen dat je motor niet afslaat, je laat de koppeling nu ook slippen, zodat je soepeltjes wegrijdt.
En tja, toerentallen..... Bij het wegrijden ben ik een oud wijf, tussen de 2500 en 3000 toeren schakel ik naar de volgende versnelling. Wil ik echt snel optrekken, dan schakel ik pas door bij 3500 tot 4000 toeren.
Als je vanuit stilstand optrekt, geef je gas bij om ervoor te zorgen dat je motor niet afslaat, je laat de koppeling nu ook slippen, zodat je soepeltjes wegrijdt.
En tja, toerentallen..... Bij het wegrijden ben ik een oud wijf, tussen de 2500 en 3000 toeren schakel ik naar de volgende versnelling. Wil ik echt snel optrekken, dan schakel ik pas door bij 3500 tot 4000 toeren.