2 liter turbo in een Renault 11????

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
canonballman

Hypothetische vraag:

STEL: Je hebt een Reno 11 met 2 liter F3R motor uit een Laguna (die om 1 of andere wazige reden niet wil lopen, NOG NIET :wink: ).

En STEL nou dat je denkt: Als dat loopt komt het goed voorruit met 115 pk in een auto van 900 kg, maar naar verloop van tijd wil je TOCH MEER!

En STEL nou ook dat je toevallig op een sloop een Volvo 480 turbo blok (nog in de auto ingebouwd, al dan niet defect blok) voor weinig kan kopen.

Zou het dan mogelijk zijn om zon blok 'op voorraad' te leggen, en, na een paar duizendtal kilometers met de standaard F3R, de spruitstukken, turbo, intercooler, computer en de hele andere reutemeteut op de F3R te schroeven om er zo gelijk een zooi meer pks uit te halen?

Ik denk dan aan:
-compressie verlagen van de atmosferische F3R (zuigers afdraaien)
-Volvo 480 Turbo computer 'aanpassen' cq chippen omdat er dan een 2 liter aanhangt in plaats van een 1700??

Begrijp me goed:
-Ik heb nog een rotte GTT staan (met het blok in 100 delen) waar ik ook nog ooit in wil rijden.
-Ik ben nog bezig met een atmosferische V6 geschikt te maken voor 'turbogebruik' en deze moet dan in een 25

Dus het is niet zo dat ik niks te doen heb in mn vrije tijd.

Verder wordt er ook nog van me verlangt dat ik een paar centen verdien en ook eens bij mn meisje ben, en daar gaat nou eenmaal ook HEEL veel vrije tijd inzitten. :wink:

Maar ik heb aan de andere kant zoiets: Nou kan ik dat spul kopen voor een paar centen, en ik kan het ergens in een hoek donderen en er pas over 1 tot 10 jaar aan beginnen. Als ik over 5 jaar zon blokje ga zoeken zal het heel wat moeilijker worden, niet???

Dussss, wie heeft er tips, ideeen, technische gegevens van het 480 turbo verhaal (COMPRESSIE VERHOUDING PLEASE!!) en max. turbodruk???
Arjen

Ik zou gewoon die 480 motor erin knallen. Heb ooit een jongen uit Arnhem gesproken die er ook 1 in zijn 11 turbo had gezet. Dat blok had 165pk (was gebruikt op Zandvoort) en die 11 liep volgens hem finaal de teller uit. Was niet te vergelijken met het standaard motortje.
canonballman

Ja, maar dat blok heeft 170.000 km gelopen en het is niet eens zeker dat het blok goed is.

Daarbij: ik hou wel van een beetje experimenteren!

En dan nog: mn 2 liter blok heeft maar iets van 20 a 30.000 kilometer gelopen. Dus zuigers en drijfstanglagers zullen nog heel goed zijn.

Dus waarom genoegen nemen met 1721 cc als ook 1998 cc mogelijk is? >-)

Ik heb geen zin om een hoop geld te investeren in een 1700 blok.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Jezus man,

Ga er eerst eens voorzorgen dat een van je andere projecten loopt. want straks zit je met weer iets wat niet zo is als het hoord.

Eerst het een en dan het ander heb ik van thuis uit geleerd. 8)

Gr.Frits
canonballman

Ja daar heb je (een beetje) gelijk in. Ik weet ook (en zei dat al) wel dat ik met enkele 'experimenten' bezig ben, die nog niet zijn afgerond.

Maar mijn ouders zeggen altijd: Denk voorruit! :)

En dat is toch wel wat ik nu doe?

Ze vragen 200 euro voor die zooi. Als ik het voor een beetje minder meeneem en het in een hoek gooi, kan ik toch altijd kijken wanneer ik weer eens tijd heb? Desnoods als ik met mn pensioen ben :wink:

En ik ben sowieso van plan om EERST enkele duizenden kilometers af te leggen met de standaard 2 liter!
ejk

canonballman schreef:Hypothetische vraag:

STEL: Je hebt een Reno 11 met 2 liter F3R motor uit een Laguna (die om 1 of andere wazige reden niet wil lopen.....
Toevallig zijn ze bij de garage waar ik (veel te vaak)kom bezig met het ombouwen van een 2l Laguna. De motor gaat eruit en er komt een 2l turbo blok van een Volvo V40t4 voor in de plaats. Toevallig heb ik vandaag nog gevraagd waarom ze niet alleen de turbo etc. hebben omgezet. Dat bleek in verhouding veel omslachtiger (inderdaad: compressie veranderen, inspuiting etc.). Je zult je dus nogal wat op de hals halen als je die delen wilt overzetten.
Menno

ejk schreef:
canonballman schreef:Hypothetische vraag:

STEL: Je hebt een Reno 11 met 2 liter F3R motor uit een Laguna (die om 1 of andere wazige reden niet wil lopen.....
Toevallig zijn ze bij de garage waar ik (veel te vaak)kom bezig met het ombouwen van een 2l Laguna. De motor gaat eruit en er komt een 2l turbo blok van een Volvo V40t4 voor in de plaats. Toevallig heb ik vandaag nog gevraagd waarom ze niet alleen de turbo etc. hebben omgezet. Dat bleek in verhouding veel omslachtiger (inderdaad: compressie veranderen, inspuiting etc.). Je zult je dus nogal wat op de hals halen als je die delen wilt overzetten.
T4 blok is een heel ander blok dan de F3R, vandaar dat alleen de turbo overzetten geen optie is.
rev it like a rental
canonballman

T4 blok is neem ik aan een 16 klepper, niet?
Merijn.V
Contacteer:

Een T4 blok is inderdaad een 16v injectie motor, echter dit is zeker geen 2000cc, maar ca 1850 cc in de wandelgangen 1.9 genoemd. Heeft standaard max 200 pk en standaard max 300 Nm.

De 2.0T is ook een 16v injectiemotor, maar heeft een lagedruk turbo. De phase II heeft een twinspin lagedruk turbo. Wat erg interessant is t.a.v. je turbo-lag-probleem.

Een 2.0T heeft standaard echter veel minder PK's en Nm's.
canonballman

Nou, ik heb een blok gekocht!

Nee, eigenlijk een complete NEUS!!

Van een gozer hier in de buurt:

Volvo 460 turbo neus. Auto is van Nedcar geweest (vertegenwoordiger ofzo) en die heeft er 120.000 km mee gereden en toen is de auto aan een autoschool geschonken (ik denk Innovam) om als proefkonijn te dienen voor alarm-inbouw.

Het is een auto met automaat, en dat lijkt me altijd gunstig, is er niet zo mee getrapt!! :)

Ik heb dus de complete motor gekocht met kabelboom, spruitstukken, computer en alle andere reutemeteut. De motor ziet er nog heel netjes uit, geen olielekkages enzovoort.

Die jongen is Volvo monteur:
Ik vroeg: is het nou een 1700???

hij zegt weet ik niet: je had de turbos als 1700 en later als 1800. Wij kijken: motorcode is B18 FT, in ieder geval een 1800 dus.
Wie o wie weet er iets over de verschillen te vertellen tussen een 1700 turbo en een 1800 turbo???

Heeft zon 1800 een beetje meer pk's??? :p

Ik weet nou dus niet meer wat ik straks moet doen: turbo op die 2 liter F3R bouwen (is het leukst, snelst, maar ZEKER het moeilijkst) of gewoon een keer het complete Volvo turbo blok inbouwen.

Voorlopig ga ik eerst eens zorgen dat ik die 2 liter aan de praat heb, en over een half jaar (of 10 jaar :( ) dan kijk ik wel weer verder..............

Voorlopig gooi ik dat Volvo blok maar effe op zolder :wink:
canonballman

Dus Maarten en Catrinus, jullie zitten meer in de Volvo Turbo 'scene'............vertellen jullie eens hoe het zit met vermogens, koppels en turbodrukken!!!!!!
Plaats reactie