Blijf van de kat af!
Over uitlaten gesproken: Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
niet, want de motor staat te rijk. Je hebt er dus niks aan."
De lambdasonde zit bij veel wagens voor de kat, dus dat is dan onzin (bij de rs volgens mij ook). Verder werkt het prima, als je er maar een goed programma bij hebt. Koop je een standaard snellere chip, dan is die nooit 100% goed voor jouw motor, zeker niet als je meerdere zaken hebt aangepast. Daarom laat ik de integrale na de aanpassingen gewoon mappen, dus een op maat gemaakte chip maken. Op die manier wordt je motor ideaal afgesteld. Beter voor de motor en je haalt het volle potentieel uit je aanpassingen...
Ach, en verder win je met de kat vervangen niet razend veel (bij een ongeblazen motor dan) maar met goeie afstelling toch iets en als je dat nodig hebt, dan moet je dat doen...
Gijs