hmm.... compressie verlies??? [clio 16v] help......

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Madman_daan
Contacteer:

tijdens optrekken heb ik het gevoel dat de clio16v een beetje tegen wordt gehouden.. ja hoe zeg je dat?

De ene keer niet en dan een keer wel echt vaag allemaal. mijn vraag wat zou het kunnen zij??? misschien compressie dacht ik?!?

Ik hoop dat ik antwoord krijg op deze lastige vraag :)

Edit:

Ohhh ja ik heb dus nu nog een devil spruitstuk en een *orginele* uitlaat voor de rest met lege kat dus orginele leeg gehaald.....

Misschien probleem met druk???
Laatst gewijzigd door Madman_daan op vr 25 apr 2003 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio16v
Bart V

Als het sindsdien is zal het er ongetwijfeld mee te maken hebben. Bekend is dat veranderingen aan een uitlaat vooral in het lage toerengebied invloed hebben. Vergeet overigens niet dat een 16V onder de 4000 toeren niet echt snel is.

Gr Bart
RO 16v

Het zou aan de leeg gehaalde kat kunnen liggen, de kat verwijderen op een F motor is niet echt goed, iets anders zou ik niet weten.
Madman_daan
Contacteer:

jep... dat wist ik dat ie boven de 4000 toeren beter loopt... maar soms als ik dus door trek blijft ie "sort of" hangen heel even maar :-*
Clio16v
RO 16v

Als je zonder kat rijdt heb je minder vermogen in hoge toeren, zou dus het probleem kunnen zijn.
Madman_daan
Contacteer:

morgen ga ik naar verban rijswijk... en dacht dus ff vragen wat jullie ervan dachten... Thanx!!!! :D

Er komt morgen toch een nieuwe uitlaat op vanaf het Devil spruitstuk :p

Dacht zelf PECO bigbore2 76mm is wel netjes dacht ik zelf met kat vervanger moet ie beter lopen dus als ik het zo begrijp 8)
Clio16v
Madman_daan
Contacteer:

Als je zonder kat rijdt heb je minder vermogen in hoge toeren, zou dus het probleem kunnen zijn.
Hmmm dus ook met katvervanger??? is niet zo'n lege buis maar een soort kleine kat
Clio16v
Bart V

RO, heb jij je kat nog hangen dan?? Ik heb vanaf dat ik mn 19 heb een lege kat gehad, dus ik weet niet beter, maar scheelt het echt in het hoge toerengebied???? Ik mag aannemen dat het OPLEVERT in het lage toerengebied??

Gr Bart
RO 16v

Bij mij zit de kat er nog gewoon onder.
Tijdens het zoeken naar pk's heb ik dus ook de katvervanger geprobeerd, deze gaf bij een standaard motor iets van 2 pk winst onder de 4000 tpm en boven de 4000 tpm waren er opeens 7 pk's zoek, uitgaande van de 136 pk's standaard.
Op een goed getunde motor gaf de katvervanger 6 pk's winst onder de 4000 tpm, boven de 4000 tpm 2 pk's winst, heb toen wel de elekrtonica van de lamba-sensor uit de computer laten halen anders geeft deze verkeerde waarden door aan de computer wat funest kan zijn voor je blok vanwege de mengselverhouding, en voor die paar pk's ga ik niet elk jaar met de apk alles vervangen is het gewoon teveel werk voor.
Madman_daan
Contacteer:

Tijdens het zoeken naar pk's heb ik dus ook de katvervanger geprobeerd, deze gaf bij een standaard motor iets van 2 pk winst onder de 4000 tpm en boven de 4000 tpm waren er opeens 7 pk's zoek, uitgaande van de 136 pk's standaard.

*schrik*

Dit heb ik van de site http://www.csi-auto.nl/carshopping/inde ... index.html
Blijf van de kat af!
Over uitlaten gesproken: Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
niet, want de motor staat te rijk. Je hebt er dus niks aan."
Clio16v
RO 16v

Niet alleen Achterberg zegt dit maar ook andere tuners van verschillende merken.

Maar mensen doen toch wat ze zelf willen en mooi vinden klinken, de rest maakt ze niks uit.
Christian

dus met kat is de motor ook zuiniger?
Madman_daan
Contacteer:

denk het... uit dit verhaal te lezen van wel dat de motor zuiniger is....
Clio16v
Bart V

Ik ga ook maar eens een kat onder mn 19 zetten dan, ding is nu leeg, en ruikt ook niet echt lekker. Mischien is dat dan ook weg.

Gr Bart
Madman_daan
Contacteer:

hmm dan ga ik morgen niet een kat vervanger er onder zetten.... mijn motor is niet vet getuned, dus zal het wel beter zijn zo :D
Clio16v
Bart V

Ik bedenk me overigens net ineens dat een katloze 19 16S standaard ZONDER kat ook geen lamdasonde heeft, maar een potentiometer voor het instellen van de CO. Het verhaal van Achterberg zou best eens kunnen kloppen dus.

Gr Bart
clio_rally
Contacteer:

Blijf van de kat af!
Over uitlaten gesproken: Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
De lambdasonde zit bij veel wagens voor de kat, dus dat is dan onzin (bij de rs volgens mij ook). Verder werkt het prima, als je er maar een goed programma bij hebt. Koop je een standaard snellere chip, dan is die nooit 100% goed voor jouw motor, zeker niet als je meerdere zaken hebt aangepast. Daarom laat ik de integrale na de aanpassingen gewoon mappen, dus een op maat gemaakte chip maken. Op die manier wordt je motor ideaal afgesteld. Beter voor de motor en je haalt het volle potentieel uit je aanpassingen...
Ach, en verder win je met de kat vervangen niet razend veel (bij een ongeblazen motor dan) maar met goeie afstelling toch iets en als je dat nodig hebt, dan moet je dat doen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RO 16v

Met een turbo motor is dit verhaal heel anders Gijs, turbo motoren gaan er dus behoorlijk op vooruit als de kat weg is.

De kat houdt de gassen een beetje tegen, de gassen blijven dan dus hangen tussen de kat en het spruitstuk, de sensor zit op het spruitstuk, informeer maar eens bij andere (goeie) tuners krijg je bijna hetzelfde verhaal.
Anonymous

Lijkt me iig zo dat het geen reet uitmaakt of de lamda sonde voor of na de kat zit, de gassen stromen sneller en een kat houdt giga veel warmte vast.
clio_rally
Contacteer:

RO 16v schreef:Met een turbo motor is dit verhaal heel anders Gijs, turbo motoren gaan er dus behoorlijk op vooruit als de kat weg is.

De kat houdt de gassen een beetje tegen, de gassen blijven dan dus hangen tussen de kat en het spruitstuk, de sensor zit op het spruitstuk, informeer maar eens bij andere (goeie) tuners krijg je bijna hetzelfde verhaal.
Dat een geblazen motor anders werkt weet ik ook wel, dat geef ik volgens mij ook aan. Toch is er winst te halen met een katvervanger...
Oh, en nog iets, we hebben het over temperatuur, maar een normale lambda sensor doet niet meer dan het percentage zuurstof in de uitlaatgassen meten...dit verandert niet enorm sterk met de temperatuur...
Of een motor warm of koud is wordt gemeten door een of meerdere simpele temperatuur sensoren...

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
Ik ken Achterberg verder niet en ik hoor altijd veel goeie verhalen over hem. Maar op zich is deze qoute hopelijk niet goed begrepen of zo (dat vermoed ik dan in principe), want dit doet een lambdasonde dus helemaal niet :lol:
Maar ok, hij zal zijn redenen wel hebben...

Gijs
Bezemer Rally Team

Madman_daan
Contacteer:

heb het al verholpen.. moest gewoon een nieuwe pijp onder. En een katvervanger kan wel maar dan moet je wel een orginele hebben een katvervanger die zelf gelast is is helaas niet goed. Doordat de lucht er te snel doorheen kan heb je niet genoeg tegen druk dus verlies je vermogen op hogere toeren. :-* das minder dus....
Als het zover is zal ik wel ff wat meer foto's maken en probeer het ff te laten zien. trouwes k weet nog niet welke pijp ik er onder wil doen.. dubbele peco aan bijde kanten auto 1 rondje :P of een enkele ronde. Maar in iedergeval zal het geluid echt 10x beter zijn dan wat het nu is lol.. orgineel :wink:
tevens moesten er 4 nieuwe schijfremmen onder mn auto :( beetje versleten... en nog wat kleine dingetjes maar als dat eenmaal weer gedaan is kan ik er hopelijk weer een hele lange tijd mee vooruit. :)
Nu zal de roest plek iets langer moeten wachten maar liever heb ik m eerst rijtechnisch 100% en de roest kan altijd nog wel stukkie groter maarkt dan ook niet echt uit.....
Clio16v
Plaats reactie