waar is dit voor??

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik ben net dus lekker aan het surfen op K-tec en toen zag ik dit staan:

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=379

Wat is de functie van dit ding en hoe heet het eigenlijk???

Alvast bedankt
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

er staat charge cooler bij en zo heet het dus ook. Zo te zien is deze met aansluitset. Een charge koeler heeft dezelfde functie als een intercooler (je inlaat lucht koeler maken), maar doet dit met een ander principe
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Intercooler werkt Lucht op lucht koeling en charge cooler water op lucht. Dat was het verschil toch? 8x beter gekoeld ofzoiets heb ik ooit gelezen.
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Tom schreef:Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Precies ja was me alleen voor! :wink:
5drive
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 23 nov 2001 0:00
Car: Clio 16V
Locatie: Tilburg

Het andere principe is dus lucht gekoeld door een vloeistof, standaard wordt er gebruik gemaakt van lucht/lucht tussenkoelers. Vloeistofgekoelde tussenkoelers leveren (volgens de opgave van de producent althans) een 10X hoger rendement of meer.
Kost veel knaken, maar dan heb je ook iets...
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ok Thanx allemaal.

Weer wat wijzer geworden :)

Ik werd namelijk nieuwsgierig door de prijs die eronder stond.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voordeel is koude lucht zonder wind! Denk maar aan (stoplicht)sprintjes. Lijkt mij eigenlijk het voornaamste voordeel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie