waar is dit voor??

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik ben net dus lekker aan het surfen op K-tec en toen zag ik dit staan:

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=379

Wat is de functie van dit ding en hoe heet het eigenlijk???

Alvast bedankt
Tom
Moderator
Car: MB

er staat charge cooler bij en zo heet het dus ook. Zo te zien is deze met aansluitset. Een charge koeler heeft dezelfde functie als een intercooler (je inlaat lucht koeler maken), maar doet dit met een ander principe
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Car: MB

Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Benny_R

Intercooler werkt Lucht op lucht koeling en charge cooler water op lucht. Dat was het verschil toch? 8x beter gekoeld ofzoiets heb ik ooit gelezen.
Benny_R

Tom schreef:Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Precies ja was me alleen voor! :wink:
5drive
Car: Clio 16V

Het andere principe is dus lucht gekoeld door een vloeistof, standaard wordt er gebruik gemaakt van lucht/lucht tussenkoelers. Vloeistofgekoelde tussenkoelers leveren (volgens de opgave van de producent althans) een 10X hoger rendement of meer.
Kost veel knaken, maar dan heb je ook iets...
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ok Thanx allemaal.

Weer wat wijzer geworden :)

Ik werd namelijk nieuwsgierig door de prijs die eronder stond.
Riël
Über-Spammer

Voordeel is koude lucht zonder wind! Denk maar aan (stoplicht)sprintjes. Lijkt mij eigenlijk het voornaamste voordeel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie