Ik ben net dus lekker aan het surfen op K-tec en toen zag ik dit staan:
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=379
Wat is de functie van dit ding en hoe heet het eigenlijk???
Alvast bedankt
waar is dit voor??
-
- Contacteer:
-
- Moderator
- Car: MB
er staat charge cooler bij en zo heet het dus ook. Zo te zien is deze met aansluitset. Een charge koeler heeft dezelfde functie als een intercooler (je inlaat lucht koeler maken), maar doet dit met een ander principe
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Car: MB
Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Precies ja was me alleen voor!Tom schreef:Charge cooler - zelfde principe als een intercooler maar in plaats van koude lucht wordt er water gebruikt om de lucht richting motor te koelen. Dit water wordt op zijn beurt gekoeld door koude lucht. Het voordeel is dat een chargecooler kleiner is en efficiënter werkt, het nadeel is dat er mechanische, bewegende delen in zitten die kapot kunnen gaan.
Het andere principe is dus lucht gekoeld door een vloeistof, standaard wordt er gebruik gemaakt van lucht/lucht tussenkoelers. Vloeistofgekoelde tussenkoelers leveren (volgens de opgave van de producent althans) een 10X hoger rendement of meer.
Kost veel knaken, maar dan heb je ook iets...
Kost veel knaken, maar dan heb je ook iets...
-
- Contacteer:
Ok Thanx allemaal.
Weer wat wijzer geworden
Ik werd namelijk nieuwsgierig door de prijs die eronder stond.
Weer wat wijzer geworden

Ik werd namelijk nieuwsgierig door de prijs die eronder stond.
Voordeel is koude lucht zonder wind! Denk maar aan (stoplicht)sprintjes. Lijkt mij eigenlijk het voornaamste voordeel.