oliefilter+olie vervangen clio16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
-Matthy-

Ik wilde binnenkort m'n olie vervangen+filter, maar waar zit het boutje/dopje om de oude olie eruit te laten lopen? Waarschijnlijk onderop dus. Kan ik daarbij zonder de auto op te krikken? is het oliefilter moeilijk te verwijderen? Zag wel dat het best op een ***plek zit
Clio 16V=Alive again!
-=Chuckie=-
Contacteer:

Was het ook van plan, maar als het net zo @!#@$# :evil: werk als koelvloeistof is breng ik hem wel weg :(
Doe het liever zelf, kheb alleen nog niet echt gekeken hoeveel werk het is.
RO 16v

Het carter boutje zit aan de kant van de kat, je moet dus de auto op krikken of je moet heeeel klein zijn. Gebruik wel een nieuw koperen ringetje.
De oliefilter zit achter je radiateur, de krengen willen wel eens erg vast zitten, je kan ze normaal gesproken los draaien met de hand en anders los tikken, vanaf je rechterkoplamp kan je het beste erbij komen en met grote klauwen is het een ramp.
Menno

een beetje olie op 't rubber van je nieuwe filter, en handvast aandraaien.
rev it like a rental
-Matthy-

Ok, bedankt. ik ga het in het weekend maar es proberen.
Alleen de Renault heeft geen elf 10w40. ze willen me 15w40 aansmeren. weet iemand waar ik dat kan halen?
Clio 16V=Alive again!
RO 16v

Gewoon 10w/40 gebruiken wat de dealer ook zegt.

Als het goed is verkopen ze het bij elke dealer, probeer anders eens de dealer in Vlaardingen (ben de naam vergeten, dorjo, dorzo, dojo??) of anders Achterberg.
RO 16v

Menno schreef:een beetje olie op 't rubber van je nieuwe filter, en handvast aandraaien.
Dit is een zeer handige tip, dat filter zit elke keer zo erg vast dat wil je niet weten en dat elke 5000 km. :(
Arjen

Nog mooier is, om in plaats van een koperen ringetje, een origineel Renault-ringetje voor je carterplug te gebruiken. Daar zit een RUBBER afdichtrand op. Kost geen drol maar lekt nooit!
Tom
Moderator
Car: MB

olie en filter is eigenlijk niet zo moeilijk bij een 16v. Alleen is het wel handig als je een brug hebt zodat je wat makkelijker je olie filter los kunt halen (maar zonder brug lukt ook wel). Reno dealers verkopen veelal geen Elf meer maar SHELL !!!! (versnellingsbak olie is nog wel elf). Je moet gewoon Elf competitiojn 10W40 semi-synhteet nemen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer

Arjen schreef:Nog mooier is, om in plaats van een koperen ringetje, een origineel Renault-ringetje voor je carterplug te gebruiken. Daar zit een RUBBER afdichtrand op. Kost geen drol maar lekt nooit!
laatse keren dat ik bij de dealer was waaren gewone koperen ringen hoor (wel van die opgerolde en die niet massiefe)

Zelfde ring zat bij mijn onder blok pakking set. :)
Tom
Moderator

standaard krijg je volgens mij idd een šopgeroldeš (die kreeg ik ook) en dus geen MASSIEVE :D
Arjen

Ik krijg bij de dealert altijd eentje waar nog een soort rubber ring omheen zit. Die sluit zeker voor 100% af.
catrinus

Ik poot er altijd een fiberring onder. Kun je vaker gebruiken en lekt nooit :D
There will be plenty of time to rest when your dead
canonballman

stalen carter='opgerolde' koperen ring

aluminium carter=stalen ring met rubber randje

Zo hoort het en niet anders. Kheb zelf bij Reno gewerkt :)
-Matthy-

Ik zal wel proberen die koperen met dat rubber erin te krijgen, sluit altijd wel goed aan. heb ook alu carter. van het weekend ff knutselen :)
Clio 16V=Alive again!
-=Chuckie=-
Contacteer:

Afgelopen weekend ff de filter en olie vervangen.
:-* kut werk die filter zat wel zo vast, en je kon er ook niet fatsoenlijk bij om kracht te zetten :evil:
Kheb een lang pijp gepakt en hem daarmee los getikt. :p dat zeg ik .... gamma
Moet nog wel ff wennen aan de hogere olie druk :p
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ik ben er ook mee bezig geweest. uiteindelijk ik heb em los gemaakt met zo'n tooltje een moordenaar (een ketting met een handgreep er aan). toen had ik em binnen 5 min los. bij 'mijn' dealer verkopen ze nog gewoon sti competition 10w40 van elf.
Laatst gewijzigd door Johan op ma 7 jul 2003 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ollie

Tom schreef:olie en filter is eigenlijk niet zo moeilijk bij een 16v. Alleen is het wel handig als je een brug hebt zodat je wat makkelijker je olie filter los kunt halen (maar zonder brug lukt ook wel). Reno dealers verkopen veelal geen Elf meer maar SHELL !!!! (versnellingsbak olie is nog wel elf). Je moet gewoon Elf competitiojn 10W40 semi-synhteet nemen
Als ik zeg ELF 5W50 volsyntheet, gaan er hier dan mensen flauwvallen ?
Johan
Contacteer:

nou flauwvallen niet. ik denk dat je daarvoor beter hier wat kunt gaan posten. http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=7082
Rick D.

Het is wel handig dat je zorgt dat je auto horizontaal blijft staan, zowel met het leeg laten lopen als met het vullen.
Anonymous

oliefilter eruit halen is seconden werk, gewoon een grote schroevendraaier er doorheen rammen en draaien maar (hefboomeffect) ... voor de carterplug kun je een deurkruk gebruiken (de kant dus die in de deur gaat duh :wink: dat past precies)
Johan
Contacteer:

alleen dat hefboom effect werkt niet bij iedereen. zoals ik aan den lijve heb onder vonden :( . m'n oliefilter scheurde helemaal open. met zo'n tooltje kan je 10x zoveel kracht zetten over heel het oliefilter.
clio_16_klapper
Contacteer:

heb afgelopen vrijdag ook ff olie en oliefilter vervangen, en bougies.
Het valt best wel mee, ik geef toe bij andere autos kun je er wat makkelijker bij maar het is te doen.
Gewoon los tikken ja het oud filter kan toch wel stuk tenzij je hem weer wilt gebruiken :wink:.
Maar de clio loopt nu wel veel beter :D :D met die andere bougies en wat schoonmaken.
-Matthy-

Loopt er bij jullie geen dikke slang van de radiateur voor het filter langs? Ik kon dat ding zelfs niet eens normaal beetpakken zo weinig ruimte.
Clio 16V=Alive again!
clio_16_klapper
Contacteer:

heb 1 slangetje er ff afgehaadld (volgens mij voor onltuchting) en de oude er gewoon afgetikt met een as, beetje bij beetje.
Tom
Moderator

je kunt er zeker lastig bij maar het is te doen. Waarom denk je eigenlijk dat bij heel veel clioŽs een klein stukkie van het frame is omgebogen op die plek :wink:

je kunt er ook gewoon een lange schroevendraaier opzetten (wel op de sterke rand natuurlijk) en dan šlos draaienš
Plaats reactie