[Clio16V] Bak kapot

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Ollie

Patrick L. schreef:ja, het is allemaal k.t, hier wordt je niet blij van. Als ik kan helpendoe ik dat, eerst ruimte creeren in de garage voordat er een auto in past, staat nu nog vol met verhuisdozen :(
Als er nog iets van te maken valt, weet je dat in natuurlijk op dat aanbod in ga! :D
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ollie schreef:Klinkt zeker allemaal als wijze woorden, maar laten we eerlijk zijn...wat kun je voor mijn auto op dit moment vragen, 3x niks toch?! :(
Een oude oude rijden is bijna altijd zonde van je geld, ja toch. Dat geld wat je er in stopt, zei je nooit meer terug.
Zoals gezegd hoop ik vrijdag van Michel een objectieve mening over de staat van de auto te krijgen en dan beslissen we wel. In onderdelen verkopen zal nu ook wel geen optie zijn, daar er de laatste tijd zoveel in onderdelen verkocht zijn, dat iedereen wel voorzien is lijkt me. Dus dan heb ik een dikke vette afschrijving in 3 maanden tijd! :(
Dit klinkt helemaal aannemelijk en is ook de reden dat Paul en ook ik ervoor hebben gekozen om toendertijd de auto weer rijdend te krijgen. Al je investeringen zijn nutteloos, bij elke auto is dat zo. Maar denk er eens goed over na. Je kan straks voor een dik pak geld (lees: duizend(en) euro('s)) aan reparaties gaan uit laten voeren, maar kun je dan niet beter je wagen in onderdelen verkopen en een andere kopen? Die onderdelen kom je wel kwijt, dat zal het probleem niet echt zijn, denk ik.

Bekijk gewoon wat voor jou de beste keuze is.

Voordeel van repareren:
- je weet dat het gerepareerde niet meer snel kapot zal gaan
- je houdt je wagen waar je eigenlijk toch wel erg verliefd op bent

Nadeel van repareren:
- Wat zit er allemaal nog meer aan te komen?
Anonymous

Ollie schreef:Klinkt zeker allemaal als wijze woorden, maar laten we eerlijk zijn...wat kun je voor mijn auto op dit moment vragen, 3x niks toch?! :(
Een oude oude rijden is bijna altijd zonde van je geld, ja toch. Dat geld wat je er in stopt, zei je nooit meer terug.
Zoals gezegd hoop ik vrijdag van Michel een objectieve mening over de staat van de auto te krijgen en dan beslissen we wel. In onderdelen verkopen zal nu ook wel geen optie zijn, daar er de laatste tijd zoveel in onderdelen verkocht zijn, dat iedereen wel voorzien is lijkt me. Dus dan heb ik een dikke vette afschrijving in 3 maanden tijd! :(
Wat je er nu voor terug krijgt is inderdaad niet veel. Daarom had ik toen ook de bak laten repareren. Maar als tie straks weer kapot gaat, krijg je er dan wel meer voor ? Neen.

Check deze rekensom:

3x niks = niet veel

3x niks - kosten vorige reparatie = niet veel - kosten vorige reparatie. (je repareert je auto, hij gaat weer kapot en nu ben je het echt zat (zoals ik dus heb gedaan)).

Oftewel, als ik mijn auto had verkocht in december had ik misschien 600 euro gekregen.

Nu krijg ik er geen 600 + 1800 voor maar 600 + opbrengst net gereviseerde versnellingsbak.

Als ik dit niet had gedaan had ik dus nu 1200 euro meer in mijn handen gehad.

ALS je hem wilt repareren zorg dan dat je zeker weet dattie 100% goed is voor de komende tijd. Dan kan je tenminste nog zeggen, ik heb een dure versnellingsbak vervangen maar wel twee jaar lekker gereden en dan kan je zeggen dan het ze geld waard is geweest.
Mickael

De adviezen zijn allemeel zeer goed bedoeld!

Maar laat ik je dan ook nog maar eens wat zeggen,

Ik heb in 1,5 jaar tijd dus +10000 euro uitgegeven om hem rijdend te houden. Nu is ie technisch goed, maar de buitenkant is nu toe aan vervanging.
Koste plaatje van nog te komen dingen +5000 euro (kas + spuiten)

Als ik alles van te voren goed had doordacht had ik het wel anders gedaan. Het is achteraf makkelijk praten weet ik wel, maar had ik het maar geweten of had toen iemand mij er maar op gewezen.

Ik had ondertussen van alle rep. bijna een nieuwe RS kunnen kopen, best wel zonde achteraf.

Mijn advies is het volgende;

Laat hem door een echte kenner nakijken (bv Veban) en vraag daar wat er nog komen gaat aan grotere kosten. Laat niet alleen het technische gedeelte nakijken maar ook het plaatwerk, want helaas is dat bij de clio ook niet echt super....

PS. ik was ook verlieft op mijn cliotje (nog steeds :D BTW), maar het is dan ook echt een aanslag op mijn financiele middellen. Maar hij zal nooit in een gedeelte bij mij vertrekken!
Anonymous

Veban is wel goed, het probleem is alleen dat hij er zelf geld aan verdient. Hij heeft mij bijvoorbeeld nooit wat verteld van de motor, terwijl daar toch echt wat problemen mee waren. Deze waren al te zien als je de bougies er ff uitdraaide dus dat was niet al te lastig. Ook over de roest heeft ie het nooit gehad. (bij de dorpels)

Nadat je betaald voor een, verder prima, reparatie is het "Nee nu is tie echt goed."

Maar dat is dus niet zo.

Mja, welke experts kan je dan wel vertrouwen ? Menno zei ook tegen mij bij verkoop dat het een goeie clio was. Nu ben ik er echt van overtuigd dat hij me daarmee niet probeerde te naaien en dat hij er ook van overtuigd was dat het een goeie bak was. (behalve de buitenkant maar dat wisten we bij aankoop). Later was er een probleempje met de stuurbekrachtigingspomp en dat is toen ook goed onderling opgelost, dus menno; repspect.

Maar feit blijft, mijn auto was geen goeie clio, het was een drol met achterberg vlag ;-)

Het nadeel is je gaat van zo'n auto houden en dan word je blind voor al die dingen. Gelukkig heeft Jeroen Lubking mijn ogen toen geopend.

Mijn mening over 16v's, je kan massel hebben maar je kan ook verschrikkelijk veel pech hebben. Het beste is als je zelf goed kan sleutelen, dan zijn de problemen ineens een stuk minder groot, want je fixed alles zelf. Misschien is voor jou het beste om bij een aantal experts langs te gaan, zoals Veban en Jeroen Lubking en eens horen wat die te zeggen hebben en dan dat met elkaar vergelijken. Alleen als iedereen groen licht geeft zou ik de reparatie ook echt doen/laten doen, anders rustig in onderdelen verkopen.

Wat Mikeal zegt: allemaal goed bedoeld om jou de ellende te besparen !
Mickael

Ploegah schreef: Wat Mickl zegt: allemaal goed bedoeld om jou ellende te besparen !
Jullie zullen het ooit leren! :lol:

@ Mikael 5000 euro ???
Koets en spuiten (ga een nieuwe uit frankrijk laten komen en dat ze niet meer gelevert worden door renault wil niet zeggen dat ze niet meer te krijgen zijn) Ohja btw helft van de prijs die veban ervoor vraagt :D

Maar denk er goed over na, voor je ook maar iets besluit!

Je kan een dame erg leuk vinden, maar ermee leven....
(als voorbeeld)
Ollie

Het blijft gewoon moeilijk om de keuze te maken om een grote (lees ook dure) reparatie nu wel of niet door te voeren.
En om nu door Jeroen Lubking of Veban ofzo de auto te laten checken, tja...zal ik hem daar naar toe moeten slepen, zie ik ook niet echt zitten.
Ik wacht ff af op wat objectieve meningen van anderen en hak dan de knoop door.
Als het bij de bak blijft en het niet lopen is iets kleins, dan ga ik waarschijnlijk gewoon voor een andere bak. En hoop dan dat ik er nog een flinke poos plezier van mag beleven.
Ik stel jullie adviezen, tips en meningen ontzettend op prijs, maar moet jammergenoeg de beslissing zelf maken, met het risico dat het straks toch niet zo'n goede beslissing blijkt te zijn. Maar we worden wijs door schade en schande zal ik maar zeggen. En of we daar van leren??? Ik weet het niet...
Ene auto is de andere niet, helaas en ook gelukkig. Anders was het eens stuk gemakkelijker!
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte...!!!
Ollie

1 Probleem is sinds vanochtend weer verdwenen...hij start weer (en blijft nog lopen ook :p )!!!
Wat blijkt dat nu geweest te zijn? Een slecht bobinekabel + een zekering gesprongen. Zekering is volgens het boekje van een motorfunctie, maar staat niet bij welke (lekker handig)! Die vervangen, nog niks. Viel me op dat de benzinepomp geen geluid meer produceerde...mmm...vreemd. Toen kreeg ik van Patrick L de tip om eens de bobinekabel te checken. Die er nu op zat was zo eentje met zo'n blokje (power?) ertussen, maar die maakte dus geen goed contact! Effe vervangen, in de auto zitten, fingers crossed, en ja hoor...in 1x sprong ie aan!
Nu ga ik dus over dikke 2 weken beginnen aan de uitbouw van het motorblok. Dan wordt ook de verdere staat van de auto eens goed onder de loep genomen. Is deze nog naar behoren, dan komt er een andere bak onder, nieuwe distr. riem/spanrollen, multiriem, koppelingsset, keringen (of keerringen??), en nog wat kleine meuk. Dan is de beurs weer tot diep in het rood leeg en hopen we dat ik er weer gewoon van kan genieten!
marco

beters zo ollie dat die weer start,zo zie je maar het hoeft niet altijd het ergste senario te zijn :D ,zijn meestal de kleine dingen die de meeste ellende geven,zoals een bobinekabel bijv :D ,ben blij voor je dat dat probleem al is opgelost,nu zie je het mischien weer wat zonniger in :lol: ,hoop dat je clio'tje weer snel op gang is ,en dat we je weer eens op de t.n.m. mogen begroeten :lol: :wink:

greetz marco
Merijn
Über-Spammer

Je distributieriem is gelukkig niet geknapt. Da's al 1 groot voordeel! Succes ermee, Ollie! :D
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

mooi man, ik hoop dat de rest van het blokkie ook toppie is :)
Mickael

Das weer goed nieuws :)

Nu rustig de gehele staat van je auto bekijken..

Hoeveel heeft ie trouwens gelopen?
en wat is de olieverbruik?
Ollie

Hehe, als ik nu ga zeggen wat ie gelopen heeft, zullen de meesten toch wel denken dat hij het niet meer waard is! Hij heeft namelijk al 206 gelopen! Maar hij rijdt gewoon nog als een zonnetje (ja, nu niet dan :lol: )
En hij lust ook wel wat olie, maar dat doen de meesten, toch?!
Merijn
Über-Spammer

Mijn Williams heeft ook al ongeveer 220.000km gelopen. Wel een ander blok nu, maar de auto is nog in prima staat.
Mickael

Dan zou ik hem heel erg goed bekijken....

De mijn ook zoiets gelopen toen ik mijn blok en 10.000km later de bak heb vervangen.

Ik ga niet zeggen dat het het niet waard is (heb de auto niet eens gezien), het is tenslotte jou geld! Maar bekijk eerst alles goed voor je er veel geld inpompt.

Wat is hij lust wel een beetje??

1L op 3000km
1L op 1000km

[Edit] Ohja de belangrijkste vraag, hoelang wil je er nog in blijven rijden?
Laatst gewijzigd door Mickael op do 24 apr 2003 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

Ollie schreef:Hehe, als ik nu ga zeggen wat ie gelopen heeft, zullen de meesten toch wel denken dat hij het niet meer waard is! Hij heeft namelijk al 206 gelopen! Maar hij rijdt gewoon nog als een zonnetje (ja, nu niet dan :lol: )
1 liter per 1000 KM is nog accetabel !! tjees een GTT drinkt NIETS!!!
Mickael

Abel schreef: 1 liter per 1000 KM is nog accetabel !! tjees een GTT drinkt NIETS!!!
Vind je?

Het si niet vreemd als ie zoveel verbruikt, maar om dat nou acceptable te noemen. Ik noem het dan liever gangbaar.

Een goede clio verbruikt ook niet :p
Tom
Moderator
Car: MB

laten we de olie verbruik discussies maar in het "olie verbruik discussie topic" houden :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chrisv

Abel schreef:
Ollie schreef:Hehe, als ik nu ga zeggen wat ie gelopen heeft, zullen de meesten toch wel denken dat hij het niet meer waard is! Hij heeft namelijk al 206 gelopen! Maar hij rijdt gewoon nog als een zonnetje (ja, nu niet dan :lol: )
1 liter per 1000 KM is nog accetabel !! tjees een GTT drinkt NIETS!!!
Mijn gtt verbruikt ook helemaal geen olie. Koelvloeistof moet ik wel af en toe een heel klein beetje bijvullen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Ollie

Ik wil er nog mee rond rijden zolang ik nog studeer...dus een jaartje of 2 dik! ALs ie het langer houd, graag natuurlijk!
Olieverbruik zal zo 1 op de 1000 km. liggen ongeveer, nog niet echt goed kunnen meten in die korte tijd dat ik hem heb.
Wat kan ik daar zo aan doen dan, als het blok er toch uit ligt!
En heeft iemand een beetje een stappenplan voor me als het blok eruitgaat. Hoe en wat er eerst uit enzo en waar allemaal naar te kijken en eventueel te vervangen...
Abel
Über-Spammer

kop revisie bijvoorbeeld. anders lekt hij waarschijnlijk olie langs de zuigerveren en dat is veel moeilijker..
Mickael

Tja als je je blok eruit haal zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen en kan laten.

Belangrijk:

Keerringen vervangen, met nadruk op de onderste van de distributie zijde en die tussen bak en blok. Daar lekken ze ook bijna allemaal. Ook die van de nokkenassen kan je beter gelijk mee vervangen.
Koppelings plaat.

Overige:

Omdat je er nu makelijk bij kan kan je het een en ander reviseren, zoals waterpomp, startmotor, dynamo, stuurbekrachtigings pomp enz.

Eventueel slangen die er niet echt fris uit zien, daar kom je ook vaak rot bij.
Anonymous

1 liter op 1000 kilometer is echt niet goed.

Wanneer heb je voor het laatst bougies vervangen ?

draai de oude er maar eens uit en test de compressie eens.
Mickael

gaat iets fout.

was niet een post voor dit topic
Merijn
Über-Spammer

Ploegah schreef:1 liter op 1000 kilometer is echt niet goed.

Wanneer heb je voor het laatst bougies vervangen ?

draai de oude er maar eens uit en test de compressie eens.
Dat zou ik ook maar eens doen. Ik verbruik ongeveer 1 liter op 10000 km.
Ollie

Ik heb de bougies recentelijk vervangen (2,5 week geleden), maar er sindsdien dus niet meer veel mee gereden, aangezien hij nu 2 weken stilstaat :(
Zal eens langs de garage rijden deze week om de compressie te laten meten...
Ik ga straks wel dus de koppeling en distr. zooi vervangen, plus keerringen. Maar was eigenlijk niet van plan om die andere dingen te laten reviseren. Als die straks kapot gaan zie ik het wel, maar heb niet zoveel cash om het gewoon maar allemaal te reviseren!
En ja, ik vond het olieverbruik ook wel hoog. Ik rijd wel voornamelijk korte stukjes, weet niet of dat van invloed kan zijn op verbruik...
Merijn
Über-Spammer

Rijdt je 'm wel altijd goed warm? Zo niet, dan is dat funest voor je blok. Maar aangezien jij ook een liefhebber bent zal je er wel rustig mee omgaan.
Ollie

Zekers...als ik korte stukjes rij, dan weet ik gewoon dat ik rustig aan moet doen. Houd ik me ook aan. Kan natuurlijk niks zeggen over de vorige 2 eigenaren! Maar verkoper wees me bij de proefrit al netjes op de oliedruk en temperatuur enzo, dus ga er van uit dat die ook goed er mee omging. Als ie lekker warm is, weet ik natuurlijk het gaspedaal wel te vinden :p
Plaats reactie