Op een dag wordt je wijs, en koop je een Renault 11.........
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En welk 'merk' is HET schemaboek????????
Stekkerblok bezetting F2N, F3N en F3P
nummer A1 (geel) - + na contact
nummer A6 (rood) - + geheugen inspuitsysteem
,, ,, A7 (wit) - + benzinepomp en inspuitstukken
,, ,, C7 (geel) - + na kontakt
,, ,, D6 (geel) - + na kontakt
,, ,, D7 (wit) - + startmotor (op kontakt)
Als deze de juiste spanning krijgen zal de motor moeten lopen, als de benzineleidingen zijn aangesloten tenminste en de massakabels ook, anders doet de motor het ook niet, slaat ie ook niet aan
nummer A1 (geel) - + na contact
nummer A6 (rood) - + geheugen inspuitsysteem
,, ,, A7 (wit) - + benzinepomp en inspuitstukken
,, ,, C7 (geel) - + na kontakt
,, ,, D6 (geel) - + na kontakt
,, ,, D7 (wit) - + startmotor (op kontakt)
Als deze de juiste spanning krijgen zal de motor moeten lopen, als de benzineleidingen zijn aangesloten tenminste en de massakabels ook, anders doet de motor het ook niet, slaat ie ook niet aan
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja sorry Maarten, was weer effe in de weer met de ieleffen.
Jij hebt het over F3P, maar het is een F3RRRRRRRRRRRRRRrrrrrr.
Klopt dat dan ook?
Jij hebt het over F3P, maar het is een F3RRRRRRRRRRRRRRrrrrrr.
Klopt dat dan ook?
Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.
Gr Bart
Gr Bart
Inderdaad, op je benzinepomprelais zijn de nummers 1,2,3&5 bezet.Bart V schreef:Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.
Gr Bart
1=geel - + na kontakt
2=bruin - stuursignaal via rekeneenheid
3=dikke rood - + voorkontakt
5=dikke bruin - + benzinepomp en inspuitstukken
nummer 2, een dunne bruine zou een - aansturing moeten krijgen op contact en tijdens starten, toch Bart?
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.
Gr Bart
Ja, inderdaad, zo zit het:
de computer stuurt door middel van een massa het relais aan. De plus van dat relais (spoeltje dus, niet die dikke draden) is echter continu. Zit alleen een zekering tussen.
Oftewel de computer geeft geen massa signaal naar het relais.
En volgens mij geeft ie ook geen pulsen naar de injectoren.
Maar ja: 2 mogelijkheden dus:
-computer kaputt
-computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.
Ja klopt, in dit geval zou nummer 2 de massa zijn die via de rekeneenheid naar massa gaat, en over nummer 1 gaat mijn bovenstaande verhaal, die moet spanning krijgen als contact aanstaat, en als je start en als de motor loopt. Die moet ff gemeten worden.
Gr Bart
Gr Bart
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En ik heb volgens mij toch alle 'vitale' draden aangesloten.
De computer heeft + na contact, constante plus (dikke draad), constante plus voor het geheugen(dunne draad)
Ook heeft de comp. massa op 2 plaatsen waar dat ook moet.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat er ergens iets met de startonderbreking niet goed is aangesloten, maar ik heb zon beetje alles al nageplozen en wel of niet aan massa gelegd.
Rarara????????
De computer heeft + na contact, constante plus (dikke draad), constante plus voor het geheugen(dunne draad)
Ook heeft de comp. massa op 2 plaatsen waar dat ook moet.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat er ergens iets met de startonderbreking niet goed is aangesloten, maar ik heb zon beetje alles al nageplozen en wel of niet aan massa gelegd.
Rarara????????
Dit ken je misschien uitsluiten als je de stekkerbezetting even naloopt op de gegevens die ik heb neergezetcanonballman schreef:
computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.


Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
NOG IETS RAARS:
Als ik het contact aanzet, maar niet start, dan gaat de benzinepomp ongeveer 1 seconde aan, en dan weer uit.
ALS IK ECHTER METEEN NA HET OP CONTACT ZETTEN DE SLEUTEL VERDER DRAAI EN DE MOTOR START, DAN BLIJFT DE POMP WEL 3 SECONDEN AAN!
??????
Als ik het contact aanzet, maar niet start, dan gaat de benzinepomp ongeveer 1 seconde aan, en dan weer uit.
ALS IK ECHTER METEEN NA HET OP CONTACT ZETTEN DE SLEUTEL VERDER DRAAI EN DE MOTOR START, DAN BLIJFT DE POMP WEL 3 SECONDEN AAN!
??????
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Niet dat ik weet, en ik heb er toch gewerkt.........Kunnen ze zo'n computer niet los doormeten bij Renault?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Posted: Today at 13:16
--------------------------------------------------------------------------------
canonballman wrote:
computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.
Dit ken je misschien uitsluiten als je de stekkerbezetting even naloopt op de gegevens die ik heb neergezet Als deze functies/draden juist zijn aangesloten zal het daar niet aan liggen
Ja, maar jouw gegevens komen niet overeen met deze kabelboom.
En die F2N en F3N motoren hebben ook nooit in een Laguna gelegen.
Is dat een schema van een Renault 19???
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Euh, nee hoor het klopt niet. Nog niet een beetje.
Zelfs met het schema van een 94-er Laguna klopt het nog niet allemaal ben ik achter.
Ooit zijn de draadkleuren anders als op het schema bijvoorbeeld.
Zelfs met het schema van een 94-er Laguna klopt het nog niet allemaal ben ik achter.
Ooit zijn de draadkleuren anders als op het schema bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik ga vanmiddag eens vragen of ik die computer uit die 2 liter Laguna effe kan lenen...........
Dan weet ik al wat meer:
Als ie het dan doet: okee, HIEPHOI!!
en doet ie het dan niet dan weet ik dat er ergens iets fout zit met de bedrading!
Dan weet ik al wat meer:
Als ie het dan doet: okee, HIEPHOI!!
en doet ie het dan niet dan weet ik dat er ergens iets fout zit met de bedrading!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
draadkleuren veranderden ze elke week volgens mij, maar de rest zou moeten kloppen

Ja, zon frotters zijn het wel!
Maaruhhhh, de rest klopt ook niet

hmmmmmm, das jammer, valt er weer een vrolijk liedje minder te zingen....canonballman schreef:draadkleuren veranderden ze elke week volgens mij, maar de rest zou moeten kloppen
![]()
Ja, zon frotters zijn het wel!
Maaruhhhh, de rest klopt ook nietmet jouw gegevens............
Dus de betreffende draden zitten op andere plaatsen in het stekkerblok?? valt er niet iets van kleur te onderscheiden? Geel is geschakeld + op kontakt meestal, rood continue + en de witte is de startmotor!! ken je hier wat mee, dus deze draden even nakijken of en wat voor spanning erop komt?
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
DAMN ZEG!
Kom net van de sloop. Heb daar een andere computer meegenomen.
Heb deze net gemonteerd en nog precies hetzelfde probleem.
Het ligt dus niet aan de computer.........
Die jongen van de sloop zei zelfs dat de Laguna waarin ie zat de motor nog van liep. De automaat was namelijk kapot.
ER ZIT DUS ERGENS IETS FOUT IN DE KABELBOOM..............
Kom net van de sloop. Heb daar een andere computer meegenomen.
Heb deze net gemonteerd en nog precies hetzelfde probleem.
Het ligt dus niet aan de computer.........
Die jongen van de sloop zei zelfs dat de Laguna waarin ie zat de motor nog van liep. De automaat was namelijk kapot.
ER ZIT DUS ERGENS IETS FOUT IN DE KABELBOOM..............
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Wie is de reddende engel?????????????
Noem nog eens wat ideeen...................

Noem nog eens wat ideeen...................
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kom jongens, er wordt hier een kratje bier weggegeven!!


meet je bedrading ff door bij de stekker van de compjoeter en stekker van de benzinepomp.
Of heb je dit al gedaan ?
Of heb je dit al gedaan ?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Hee bedankt voor het meedenken!
ELKE reactie is welkom!
ELKE reactie is welkom!
Dat moet ik nog doen. Misschien dat ik daar iets wijzer van wordt.............meet je bedrading ff door bij de stekker van de compjoeter
keb nog niet helemaal m'n best gedaan om dit puntje aan jouw symptomen te spiegelen, maar toch:
er zijn auto's met een soort accesoire-stand op 't contactslot, die wegvalt tijdens 't starten. Heb jij misschien een van je voedingen op zo'n contact aangesloten? Oftewel, zijn AL je voedingen ook TIJDENS 't starten aanwezig?
er zijn auto's met een soort accesoire-stand op 't contactslot, die wegvalt tijdens 't starten. Heb jij misschien een van je voedingen op zo'n contact aangesloten? Oftewel, zijn AL je voedingen ook TIJDENS 't starten aanwezig?
rev it like a rental
De accesoire-stand zit voor het ŽnormaleŽ contact, dus als Reinier de gesch. plus daarop heeft gezet ga ik eerst hard lachen en daarna Reinier schoppen
De originele draden die voor in de motorruimte links uitkomen is/zijn al geschakelde plussen van het contact, dus dat kan geen accesoire-stand zijn, tenminste als de voeding daarvandaan is gepakt.
De originele draden die voor in de motorruimte links uitkomen is/zijn al geschakelde plussen van het contact, dus dat kan geen accesoire-stand zijn, tenminste als de voeding daarvandaan is gepakt.
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nee, daar ligt het niet aan. (helaas, ik had GRAAG die schop van Mrtn gehad als mn 11 nu liepkeb nog niet helemaal m'n best gedaan om dit puntje aan jouw symptomen te spiegelen, maar toch:
er zijn auto's met een soort accesoire-stand op 't contactslot, die wegvalt tijdens 't starten. Heb jij misschien een van je voedingen op zo'n contact aangesloten? Oftewel, zijn AL je voedingen ook TIJDENS 't starten aanwezig?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nou, vandaag even met Jasper aan de telefoon gehangen (bedankt Jasper!) en nog op een mogelijke oorzaak gekomen (2de relais, niet het brandstofpomprelais).
Echter geprobeerd, en een beetje gemeten, maar nog geen feestje kunnen bouwen........
Ik denk dat ik eerst maar eens de stekker van de pjoeter helemaal na moet meten, omdat ik misschien ergens toch een plus of min mis.
Tot die tijd: Alle ideeen blijven welkom!
groeten, Reinier
Echter geprobeerd, en een beetje gemeten, maar nog geen feestje kunnen bouwen........

Ik denk dat ik eerst maar eens de stekker van de pjoeter helemaal na moet meten, omdat ik misschien ergens toch een plus of min mis.
Tot die tijd: Alle ideeen blijven welkom!
groeten, Reinier
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Effe nog iets anders: Wie van jullie (in de buurt van Brabant) werkt bij Renault en zou, HEEL MISSCHIEN, EVENTUEEL, MOCHT HET ECHT NODIG ZIJN, de computer kunnen checken met een XR25 testkoffer of met de 'clip' van Reno.
PM het me desnoods.......
Anders kachel ik een keer (als ik er ECHT niet meer uitkom
) met die 11 op de kar naar Amsterdam......................
PM het me desnoods.......
Anders kachel ik een keer (als ik er ECHT niet meer uitkom