Op een dag wordt je wijs, en koop je een Renault 11.........

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
canonballman

En welk 'merk' is HET schemaboek????????
Mrtn
Car: R5GTT

canonballman schreef:En welk 'merk' is HET schemaboek????????
RENAULT :D

kga nu kijken voor je :wink: moment dus nog even :)
Mrtn = Maarten
Mrtn

Stekkerblok bezetting F2N, F3N en F3P

nummer A1 (geel) - + na contact
nummer A6 (rood) - + geheugen inspuitsysteem
,, ,, A7 (wit) - + benzinepomp en inspuitstukken
,, ,, C7 (geel) - + na kontakt
,, ,, D6 (geel) - + na kontakt
,, ,, D7 (wit) - + startmotor (op kontakt)

Als deze de juiste spanning krijgen zal de motor moeten lopen, als de benzineleidingen zijn aangesloten tenminste en de massakabels ook, anders doet de motor het ook niet, slaat ie ook niet aan :wink:
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Benzineslangen willen nog wel es verkkerd om zitten jah! :p ;)
Mrtn

Hé DRAAK, moet je wel reageren :lol:

@ Reinier dus :wink:
Mrtn = Maarten
canonballman

Ja sorry Maarten, was weer effe in de weer met de ieleffen.

Jij hebt het over F3P, maar het is een F3RRRRRRRRRRRRRRrrrrrr.

Klopt dat dan ook?
Bart V

Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.

Gr Bart
Mrtn

ja :)

vergeten erbij te zetten, sorry :wink:
Mrtn = Maarten
Mrtn

Bart V schreef:Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.

Gr Bart
Inderdaad, op je benzinepomprelais zijn de nummers 1,2,3&5 bezet.

1=geel - + na kontakt
2=bruin - stuursignaal via rekeneenheid
3=dikke rood - + voorkontakt
5=dikke bruin - + benzinepomp en inspuitstukken

nummer 2, een dunne bruine zou een - aansturing moeten krijgen op contact en tijdens starten, toch Bart?
Mrtn = Maarten
canonballman

Het benzinepomp relais word door de computer via massa geschakeld, dus je zou eens kunnen kijken of je WEL spanning meet op de voeding van het spoeltje relais (dus niet die dikke + op het schakelcontact) Als je iemand de motor laat starten, en je meet daar WEL spanning, weet je dus dat de computer de massa niet aanstuurd. (computer stuk????) Als je geen spanning meet op de + van het schakelcontact, kan je ervanuit gaan dat er iets in de bedrading fout zit (die voeding van het relais (spoeltje) zou van de ontsteking af moeten komen) Wel oppassen dat je niets verkeerd doet, zorg dat je zeker weet dat je de goede draad gaat meten. Je kan er in principe vanuit gaan dat de bedrading oke is, omdat alles wel werkt als je je contact aan zet.

Gr Bart

Ja, inderdaad, zo zit het:

de computer stuurt door middel van een massa het relais aan. De plus van dat relais (spoeltje dus, niet die dikke draden) is echter continu. Zit alleen een zekering tussen.

Oftewel de computer geeft geen massa signaal naar het relais.

En volgens mij geeft ie ook geen pulsen naar de injectoren.

Maar ja: 2 mogelijkheden dus:

-computer kaputt
-computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.
Bart V

Ja klopt, in dit geval zou nummer 2 de massa zijn die via de rekeneenheid naar massa gaat, en over nummer 1 gaat mijn bovenstaande verhaal, die moet spanning krijgen als contact aanstaat, en als je start en als de motor loopt. Die moet ff gemeten worden.

Gr Bart
jeroen.k

Kunnen ze zo'n computer niet los doormeten bij Renault? :)
canonballman

En ik heb volgens mij toch alle 'vitale' draden aangesloten.

De computer heeft + na contact, constante plus (dikke draad), constante plus voor het geheugen(dunne draad)

Ook heeft de comp. massa op 2 plaatsen waar dat ook moet.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat er ergens iets met de startonderbreking niet goed is aangesloten, maar ik heb zon beetje alles al nageplozen en wel of niet aan massa gelegd.

Rarara????????
Mrtn

canonballman schreef:
computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.
Dit ken je misschien uitsluiten als je de stekkerbezetting even naloopt op de gegevens die ik heb neergezet :) Als deze functies/draden juist zijn aangesloten zal het daar niet aan liggen :)
Mrtn = Maarten
canonballman

NOG IETS RAARS:

Als ik het contact aanzet, maar niet start, dan gaat de benzinepomp ongeveer 1 seconde aan, en dan weer uit.

ALS IK ECHTER METEEN NA HET OP CONTACT ZETTEN DE SLEUTEL VERDER DRAAI EN DE MOTOR START, DAN BLIJFT DE POMP WEL 3 SECONDEN AAN!

??????
canonballman

Kunnen ze zo'n computer niet los doormeten bij Renault?
Niet dat ik weet, en ik heb er toch gewerkt.........
canonballman

Posted: Today at 13:16

--------------------------------------------------------------------------------

canonballman wrote:

computer krijgt niet genoeg gegevens of ergens geen spanning of massa.

Dit ken je misschien uitsluiten als je de stekkerbezetting even naloopt op de gegevens die ik heb neergezet Als deze functies/draden juist zijn aangesloten zal het daar niet aan liggen

Ja, maar jouw gegevens komen niet overeen met deze kabelboom.

En die F2N en F3N motoren hebben ook nooit in een Laguna gelegen.

Is dat een schema van een Renault 19???
Mrtn

Dat wel, maar de motoren hebben dezelfde stekkerbezetting :wink: kijk maar na :wink: vergelijk maar bij je 11 :wink:
Mrtn = Maarten
canonballman

Euh, nee hoor het klopt niet. Nog niet een beetje.

Zelfs met het schema van een 94-er Laguna klopt het nog niet allemaal ben ik achter.

Ooit zijn de draadkleuren anders als op het schema bijvoorbeeld.
Mrtn

draadkleuren veranderden ze elke week volgens mij, maar de rest zou moeten kloppen :)
Mrtn = Maarten
canonballman

Ik ga vanmiddag eens vragen of ik die computer uit die 2 liter Laguna effe kan lenen...........

Dan weet ik al wat meer:

Als ie het dan doet: okee, HIEPHOI!!

en doet ie het dan niet dan weet ik dat er ergens iets fout zit met de bedrading!
canonballman

draadkleuren veranderden ze elke week volgens mij, maar de rest zou moeten kloppen

:lol:
Ja, zon frotters zijn het wel!

Maaruhhhh, de rest klopt ook niet :( met jouw gegevens............
Mrtn

canonballman schreef:
draadkleuren veranderden ze elke week volgens mij, maar de rest zou moeten kloppen

:lol:
Ja, zon frotters zijn het wel!

Maaruhhhh, de rest klopt ook niet :( met jouw gegevens............
hmmmmmm, das jammer, valt er weer een vrolijk liedje minder te zingen....

Dus de betreffende draden zitten op andere plaatsen in het stekkerblok?? valt er niet iets van kleur te onderscheiden? Geel is geschakeld + op kontakt meestal, rood continue + en de witte is de startmotor!! ken je hier wat mee, dus deze draden even nakijken of en wat voor spanning erop komt?
Mrtn = Maarten
canonballman

DAMN ZEG!

Kom net van de sloop. Heb daar een andere computer meegenomen.

Heb deze net gemonteerd en nog precies hetzelfde probleem.

Het ligt dus niet aan de computer.........

Die jongen van de sloop zei zelfs dat de Laguna waarin ie zat de motor nog van liep. De automaat was namelijk kapot.

ER ZIT DUS ERGENS IETS FOUT IN DE KABELBOOM..............
canonballman

Wie is de reddende engel????????????? :)

Noem nog eens wat ideeen...................
canonballman

Kom jongens, er wordt hier een kratje bier weggegeven!! :p :wink:
Anonymous

meet je bedrading ff door bij de stekker van de compjoeter en stekker van de benzinepomp.

Of heb je dit al gedaan ?
canonballman

Hee bedankt voor het meedenken!

ELKE reactie is welkom!
meet je bedrading ff door bij de stekker van de compjoeter
Dat moet ik nog doen. Misschien dat ik daar iets wijzer van wordt.............
Anonymous

Als er een kratje bier te verdienen is...
Menno

keb nog niet helemaal m'n best gedaan om dit puntje aan jouw symptomen te spiegelen, maar toch:
er zijn auto's met een soort accesoire-stand op 't contactslot, die wegvalt tijdens 't starten. Heb jij misschien een van je voedingen op zo'n contact aangesloten? Oftewel, zijn AL je voedingen ook TIJDENS 't starten aanwezig?
rev it like a rental
Mrtn

De accesoire-stand zit voor het ŽnormaleŽ contact, dus als Reinier de gesch. plus daarop heeft gezet ga ik eerst hard lachen en daarna Reinier schoppen :wink:

De originele draden die voor in de motorruimte links uitkomen is/zijn al geschakelde plussen van het contact, dus dat kan geen accesoire-stand zijn, tenminste als de voeding daarvandaan is gepakt.
Mrtn = Maarten
canonballman

keb nog niet helemaal m'n best gedaan om dit puntje aan jouw symptomen te spiegelen, maar toch:
er zijn auto's met een soort accesoire-stand op 't contactslot, die wegvalt tijdens 't starten. Heb jij misschien een van je voedingen op zo'n contact aangesloten? Oftewel, zijn AL je voedingen ook TIJDENS 't starten aanwezig?
Nee, daar ligt het niet aan. (helaas, ik had GRAAG die schop van Mrtn gehad als mn 11 nu liep :wink: )
canonballman

Nou, vandaag even met Jasper aan de telefoon gehangen (bedankt Jasper!) en nog op een mogelijke oorzaak gekomen (2de relais, niet het brandstofpomprelais).

Echter geprobeerd, en een beetje gemeten, maar nog geen feestje kunnen bouwen........ :( :wink:

Ik denk dat ik eerst maar eens de stekker van de pjoeter helemaal na moet meten, omdat ik misschien ergens toch een plus of min mis.

Tot die tijd: Alle ideeen blijven welkom!

groeten, Reinier
canonballman

Effe nog iets anders: Wie van jullie (in de buurt van Brabant) werkt bij Renault en zou, HEEL MISSCHIEN, EVENTUEEL, MOCHT HET ECHT NODIG ZIJN, de computer kunnen checken met een XR25 testkoffer of met de 'clip' van Reno.

PM het me desnoods.......

Anders kachel ik een keer (als ik er ECHT niet meer uitkom :wink: ) met die 11 op de kar naar Amsterdam......................
Menno

alle voedingen met een multimeter checken, tijdens 't starten. Desnoods zet je ze d'r gewoon direct vanaf de accu op.

ps, ik kan wel over een clip beschikken, maar das nie in brabant.
rev it like a rental
Plaats reactie