[R5] zekering nr.2 (storing zoeken)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Guys,

Sinds maandag heb ik problemen met de auto, ik stond stil bij de Arena.

Het volgende is er aan de hand;

Als de auto op contact staat, gaat de benzinepomprelais tikken. Draai je het contact met de hand iets verder dan doet het relais het wel en gaat zoemen voor een x aantal seconden. Vervolgens ga je starten en slaat de motor aan, laat je de sleutel los, dan slaat de motor weer af. Hou je de sleutel op startstand, maar laat je 'm iets los komen zodat de startmotor uitgaat, blijft de motor wel lopen. Laat je vervolgens de sleutel los slaat de motor weer af.

Tijdens het rijden (voor ik met pech stond) sprong er een zekering, de motor bokte op dat moment maar reed daarna verder, ik dacht er verder ook niet bij na, misschien een vuiltje in de benzine oid. Bij het eerste stoplicht hield ie er dus mee op.
De zekering heb ik vervangen, ik dacht dat het van me raam was.......wat niet zo is achteraf.

Nu kom ik uit bij zekering nummer 2.....

Van de onderste rij zekering het rechtse gedeelte waar de zekering zit die was/is gesprongen is genummerd met het nummer 2. Als ik deze zekering eruit trek dan doet het benzinepomprelais het wel zoals het hoort. De startmotor doet het ook, maar de motor wil niet aanslaan.
Op deze zekering zitten 2 draden, met de kleur geel/groen.

Mijn vraag aan jullie is waar deze zekering voor dient, men schema is met de noorderzon vertrokken.
Achterhalen waar ie vandaan komt lukt niet echt omdat de kabelboom overal en nergens naartoe gaat.
Het frapante is dat er een 25A zekering inzat, en dat is geen kattenpis.

Heeft iemand van jullie een idee welke randapparaten via deze zekering geschakeld zijn????

Graag geen gegok, ik moet namelijk doelgericht zoeken, dus graag feiten uit een schemaboek oid.
Het betreft dus zekering nr 2 rechtsonder.

Autotype is een R5 1.1 SL

Ik hoop snel iets te lezen van jullie, thanx :wink:
Laatst gewijzigd door Mrtn op za 19 apr 2003 5:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

KLIK voor een afbeelding van de zekeringkast (uit de Haynes-manual).

Succes!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Mrtn

Thanx Martijn,

Dit schemaatje is van een GTX Baccara, welke weer compleet anders is uitgevoerd als de mijne, welke origineel een 1.1 SL was.
Op het schema van jou heb ik alleen de onderste 2 zekeringbakjes, beiden genummerd van 1 t/m 6.
De zekering in kwestie is op jouw tekening nummer 14, bij mij is deze genummerd met het cijfer 2.

Voor zover ik heb kunnen constateren gaat deze kabel niet de motorruimte in, deze kleur heb ik nog niet gezien in een buitenliggende kabelboom, wat niet altijd wat wil zeggen natuurlijk, maar deze draad fuckt met m'n contactslot op de één of andere manier.

Doordat k nog niet weet wat er via deze zekering loopt weet ik ook nog niet wat er een verkeerd contact maakt, de zekering is immers gesprongen....

Contactslot en alles is omgewisseld, omdat dit de eerste verdachte was, maar helaas......

Iemand nog slimme ideeen....??? die wellicht weet wat de functie van de zekering is in een 1.1 SL??
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

In de bovenste zekeringhouder zitten de elektrische ramen en de cv, dus dat klopt. Ik dacht dat verder de bezetting qua plaats wel gelijk was.

Ik heb helaas mijn vraagbaak niet hier, maar ik zal nog even in de Haynes zoeken.

Mijn eerste idee was ook het contactslot, omdat de stand van de sleutel bepalend leek. Dat is het dus niet. Jammer.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Mrtn

Martijn *Baccara* schreef: Ik heb helaas mijn vraagbaak niet hier, maar ik zal nog even in de Haynes zoeken.
Heel graag,

morgen ga ik gelijk even mn vraagbaakje ophalen, wellicht staat daar misschien wat in. Vannacht maar weer even mn hoofd breken om te bedenken wat het kan zijn in hemelsnaam.

Op het massapunt van mn benzinepomprelais wordt op contact een + gegooid, als je het contact iets verder doordraait niet meer, wordt er weer een - opgezet...... die draden met die zekering hebben er zeker mee te maken. Prime Suspect Number 1 8)

Martijn, als je gaat zoeken, moet je zoeken op de simpelste uitvoering van de 5, thanx in forward :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

In de Haynes staat er verder niets meer over. Ik zal zo bij mijn 5 en die van m'n zusje (injectie) kijken wat er op deze zekering zit.

Wel geslapen vannacht? :wink:
jean-paul

de nummer 14 is normaal voor een automatische versnellingsbak wat bij jou nummer 2 is.
deze is normaal met 2 ampere afgezekerd en anders 5 voor een lesauto.
de indelingen van de zekeringen zijn altijd hetzelfde afhankelijk van het type en model.
zou het niet gewoon een relais zijn die geen zin meer heeft om te werken?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Op de plek nr 14 hebben de Baccara en de GTXi een 25A-zekering voor de koelfan.
Mrtn

Op het kapje van de zekering staat dat de betreffende zekering van de koelfan is. Dat zou best kunnen kloppen natuurlijk...

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom de rest er zo raar op reageert.

(punt1)
Zoals gemeld gaat de bezinepomprelais tikken, de motor start maar slaat gelijk weer af.
Zet je de sleutel iets onder spanning met de hand, op contact en iets verder draaien, doet de benzinepomprelais het wel, de motor start en blijft lopen als je de sleutel met de omgedraait houdt.

(punt2)
Trek je de zekering eruit, dan doet de benzinepomp(relais) het wel gewoon op contact, starten doet ie ook, maar aanslaan niet. Op dit punt is het zo dat het lijkt alsof de onsteking wegvalt

Wat is de relatie, of zou de relatie kunnen zijn tussen de koelfan en de rest van de motor?????
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mrtn schreef:Wat is de relatie, of zou de relatie kunnen zijn tussen de koelfan en de rest van de motor?????
Geen enkele, lijkt mij. Of zou de inspuitcomputer een signaal krijgen van het thermocontact? Lijkt me sterk.

Het contactslot had je al vervangen door een goed werkende? Die is ook echt goed? En als je de draden doorverbind, misschien werkt dat?

Het lijkt mij dat er bij het contactslot iets niet goed zit, omdat hij wel blijft lopen als je de sleutel iets omdraait. Maar het lijkt me sterk dat het te maken heeft met de koelfan.

Succes!
Mrtn

Vanmiddag weer bezig geweest.

Geprobeerd te achterhalen waar de zekering voor was, bleek dat de draad die bij de zekering zat en richting motorruimte liep van kleur wisselde.
Bij de motorruimte was het een donkergroene draad geworden welke werd gebruikt voor de koelvloeistoftemp. aanduiding op het instrumentenpaneel.

Ook waar gister de motor niet wilde aanslaan terwijl de betreffende zekering eruit lag, sloeg de motor nu wel aan en bleef netjes lopen :) Om zeker te weten dat het koelsysteem werkte hebben we gewacht tot de fan aansloeg, iets wat ook netjes gebeurde :)

Nog onderzocht wat ik zou missen als we de zekering eruit lieten......niks dus :) dus de zekering ligt eruit, want tijdens de motorwisseling ruim een jaar geleden is de schakeling van de koelfan via het stekkerblok van de motor gaan lopen, dus eigenlijk was het een dubbelcircuit, welke geen enkele functie meer had. We hebben ook geen clue wat kortsluiting gemaakt kan hebben.....

Om onverklaarbare reden werkt alles weer :lol: stomme Renault :lol:
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Zelfherstellend :lol: :p
Mrtn

Sja....... waar de techniek van Renault al niet voor staat :lol:

Eigenlijk is het balen, je trekt echt alles los om er goed bij te kunnen, brainstormsessies waar je angstig van wordt en dan gaat ie het uit zichzelf weer doen, ik weet dus ook nog steeds niet wat het is geweest :( motortje loopt nu ook maar 800tpm stationair, net ff te weinig vind ik, was altijd 900/1000, wat meer trillingsvrij is dat.

Ik ga door met zoeken tot ik het heb gevonden :wink:
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ga jij ff Renault-techniek doorgronden. Tijd over ofzo? :lol: :wink:

800 toeren is wat weinig, al moet het wel kunnen. De GTXi draait ook zo'n 900 toeren. Hoor jij trouwens bij de jouwe ook een getik bij de inlaat als je de motor hebt afgezet? Zo ja, dan blijf ik rustig zitten. Zo nee, moet ik toch eens zoeken wat het is. :)
Plaats reactie