[Clio16V]Chiptuning

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Heu mensen,

Ik heb nu ook een Clio 16V :) en ik vroeg me af hoe zit dat met chiptuning? Hoeveel Peekaas kan je hooguit meer krijgen met zo'n race chip en is het z'n geld waard... Heeft er iemand misschien ervaring?

THNX?
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Kees_X schreef:Heu mensen,

Ik heb nu ook een Clio 16V :) en ik vroeg me af hoe zit dat met chiptuning? Hoeveel Peekaas kan je hooguit meer krijgen met zo'n race chip en is het z'n geld waard... Heeft er iemand misschien ervaring?

THNX?
1 ?
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Met een chip krijg je er maar max 5 pk bij of je moet andere dingen gaan aanpassen.
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

RO 16v schreef:Met een chip krijg je er maar max 5 pk bij of je moet andere dingen gaan aanpassen.
Ow dan is het niet egt de moeite, ik heb al eens zo rond gekeken en et is best prijzig...
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Je kan het ook aan Dennis 16V of Menno vragen, zei leveren een chip voor 150 euro (als ik het goed had).
JW
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 11 nov 2001 0:00

RO 16v schreef:Je kan het ook aan Dennis 16V of Menno vragen, zei leveren een chip voor 150 euro (als ik het goed had).
Aanrader! Ik heb dan zelf wel een Willie maar de chip van Menno bevalt erg goed. Het is niet zo dat je vermogen sterk omhoog gaat maar de auto reageert wel veel feller.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

pecies smijten met pk,s die je toch niet echt gaat vinden schiet niet op.
maar wat wel een feit is is dat je een veel soepeler rijdende auto krijgt, met natuurlijk wel hier en daar een NMmetje meer. (vooral onderin)
leuke bijkomstigheid is natuurlijk wel de zuiner afstelling, dus goedkoper in de centen
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Je krijgt er een paar pk bij, doorgaans net genoeg om te voelen. Grootste voordeel is dat ie wat langer doortrekt bovenin = :) en dat ie eerder/soepeler begint te trekken, das prettig in 't normale verkeer.

Bij gelijkblijvende rijstijl een wat gunstiger gebruik, theoretisch te verwachten, en door de nodige mensen ook in praktijk waargenomen.

Tot slot een wat hogere toerenbegrenzer, gewoon leuk.

Maar inderdaad, beloftes van 10(tallen) pk's zijn (voor niet turbo's) gewoon onzin, de meeste mensen vinden t echter wel de moeite waard. (mits 't een goeie chip is)
rev it like a rental
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

prima woorden van de mede chipper :p
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Errug interessant :)
Don't walk the grass... smoke it
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

Menno schreef:de meeste mensen vinden t echter wel de moeite waard. (mits 't een goeie chip is)
en die hebben we :)
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Monteren jullie die chip dan ook?
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

[rsi]peerke schreef:Monteren jullie die chip dan ook?
in princiepe wat jij wil. inbouwen zit normaal bij de prijs in van die 150 euro. wil je het zelf doen. dan kost het minder.

normaal wat ik doe is ik vraag het computernummer.
ik zoek een bijpassende computer uit uit mijn voorraadje computers.
en we ruilen jouw computer om met de (snelle)mijne.
die komt weer in me voorraadje terecht.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hee dennis of menno hebben jullie ook chippies voor de RSi uit 93 (fase1)en ook evt. programmeerbaar :)
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

dennis16v schreef:
[rsi]peerke schreef:Monteren jullie die chip dan ook?
in princiepe wat jij wil. inbouwen zit normaal bij de prijs in van die 150 euro. wil je het zelf doen. dan kost het minder.

normaal wat ik doe is ik vraag het computernummer.
ik zoek een bijpassende computer uit uit mijn voorraadje computers.
en we ruilen jouw computer om met de (snelle)mijne.
die komt weer in me voorraadje terecht.
misschien iets voor mijn -volledig standaard- williams?
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

heb alleen computers voor 19 16v en 16v clio liggen, maar willie is geen probleem, en scheeld nog iets meer als bij een 16v
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

dennis16v schreef:heb alleen computers voor 19 16v en 16v clio liggen, maar willie is geen probleem, en scheeld nog iets meer als bij een 16v
mmm geen RSI :evil: :evil: :wink:
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

nope. natuurlijk geen rsi
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hoezo "natturlijk" geen RSi :evil: niet pittig genoeg
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

En voor een Clio II 1.6 16v? :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Johnny_r82
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 7:51
Locatie: Venray

Ik zit zelf ook erg te twijfelen of ik een andere chip in mn 16v wil.
Maar wat zijn de nadelen van zo'n chip. Ik hoor namenlijk wel vaak dingen van dat je dan voortaan euro98 moet gaan tanken en dat ie in de winter moeilijker start en dat ie met koude motor soms erg schokkerig rijd. Hoeveel is dara van waar bij deze chip??
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Wil er even aan toevoegen dat ik voor een vriend van mij ook een chip in zijn Clio heb gemonteerd van Menno.
Tis niet te vergelijken met Turbo-chipping. Maar je auto wordt er gewoon een stukje leuker door. Je hebt een klein beetje erbij, trekt wat leuker en het rijd veel soepeler. En die meer toeren. Dat is echt heel leuk :D
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die meer toeren lijken mij eerder verneukeratief voor je blok, ding is er niet voor gemaakt, en bovendien valt er kwa trekracht niks te halen in dat "extra" toerengebied. Ze zetten er niet voor niks een begrenzer op.

Menno of Dennis, correct me if i'm wrong

Voor de rest klinkt het wel interessant zon chip, ik denk dat ik me er binnenkort maar eens aan ga wagen.

Gr Bart
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bart V schreef:Die meer toeren lijken mij eerder verneukeratief voor je blok, ding is er niet voor gemaakt, en bovendien valt er kwa trekracht niks te halen in dat "extra" toerengebied. Ze zetten er niet voor niks een begrenzer op.
Gr Bart
F7P is gemaakt voor aardig hoge toerentallen, daar kan 't in principe tegen.

Dat je 't maximum vermogen al voorbij bent is inderdaad waar, maar in veel (race)gevallen is 't toch wel erg praktisch als je nog ff wat door kan trekken, ipv alweer te moeten schakelen.

In de praktijk wordt je auto er dus wel rapper van.

Los daar van is 't wel een eindeloos gaaf geluidje, zo'n motortje op meer dan 7000 toeren :D
rev it like a rental
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Bart V schreef:Die meer toeren lijken mij eerder verneukeratief voor je blok, ding is er niet voor gemaakt, en bovendien valt er kwa trekracht niks te halen in dat "extra" toerengebied. Ze zetten er niet voor niks een begrenzer op.
Fout...

Als je het koppel gelijk kunt houden tot een hoger toerental produceert de motor meer vermogen. Daar komen de toegevoegde pk's van een aangepast stukje software vandaan. Gewoon de grenzen wat verder oprekken en de ruimte die een eprom je biedt beter benutten.

Het zou mij niet verbazen dat een Willi op een goede bank opeens 5 tot 10pk meer produceert bij een flink hoger toerental ! (7500+ ipv 6600). Op voorhand dat de motor genoeg "lucht" krijgt.

Bij een 16v zijn de voordelen veel kleiner door het kleinere toerengebied wat deze motor meer mag draaien. Een Williams is door de grotere hoeveelheid koppel al een wereld van verschil, maar met een chip is het opeens een van de snelste atmospherische 2 liter hot hatches...

Dus geen 95 octaan meer tanken :evil:

Het is wel zo dat je door de langere slag van de F7R akelig dicht bij de 25m/s gemiddelde zuigersnelheid komt....

Maar slijten doet ie toch wel...
Laatst gewijzigd door speedline op do 1 mei 2003 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Johnny_r82 schreef:Ik zit zelf ook erg te twijfelen of ik een andere chip in mn 16v wil.
Maar wat zijn de nadelen van zo'n chip. Ik hoor namenlijk wel vaak dingen van dat je dan voortaan euro98 moet gaan tanken en dat ie in de winter moeilijker start en dat ie met koude motor soms erg schokkerig rijd. Hoeveel is dara van waar bij deze chip??
Het is inderdaad handig om 98 te gaan tanken.

Wat betreft het slecht starten in de winter: nooit iets van gemerkt.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

waarom moet je dan eigenlijk 98 gaan tanken en niet gewoon 95 ?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als je het gaat tanken merk je het vanzelf wel (na een paar tanken)

98 is gewoon beter voor je motor, er word meer energie behaald uit dezelfde hoeveelheid benzine, dus een betere verbranding. Dat merk je in de reactie van je motor op het gaspedaal. (verwacht geen wonderen)

Gr Bart
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

dus ik kan nu al beter 98 gaan tanken ?
maar je merkt het dus niet echt
en ik kan als ik moet tanken er nu gewoon 98 bij in doen? omdat er altijd nog een beedje 95 in zit dat kan wel samen?
Rory
Berichten: 1167
Lid geworden op: di 12 mar 2002 0:00
Locatie: Den Bosch

Martijn *Baccara* Posted:
En voor een Clio II 1.6 16v?
Hier ben ik ook HEEL benieuwd naar!!!

Nounounounounounou? :lol:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Rory schreef:
Martijn *Baccara* Posted:
En voor een Clio II 1.6 16v?
Hier ben ik ook HEEL benieuwd naar!!!

Nounounounounounou? :lol:
voor de heren met een nieuw type clio en clio 1 rsi:
http://www.ringsleutel.nl
erg goed en aardig goedkoop
een chip op maat
dus meer rendement zeker als er al het een en ander aan de auto gedaan is
meestal voor echt winst willen ze wel dat je al een betere inlaat constructie (openluchtfilter enz.)hebt en een sportuitlaat
ook voor dat soort dingen kan je bij hun terecht
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

ik wil chippen ik ben overtuigd, hoe snel kan ik dit verwezenlijken? :)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Rory schreef:
Martijn *Baccara* Posted:
En voor een Clio II 1.6 16v?
Hier ben ik ook HEEL benieuwd naar!!!

Nounounounounounou? :lol:
voor de heren met een nieuw type clio en clio 1 rsi:
http://www.ringsleutel.nl
erg goed en aardig goedkoop
een chip op maat
dus meer rendement zeker als er al het een en ander aan de auto gedaan is
meestal voor echt winst willen ze wel dat je al een betere inlaat constructie (openluchtfilter enz.)hebt en een sportuitlaat
ook voor dat soort dingen kan je bij hun terecht

hep ik info gehaald kosten 224,- pleuro, valt idd reuze mee :p
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Christian schreef:dus ik kan nu al beter 98 gaan tanken ?
maar je merkt het dus niet echt
en ik kan als ik moet tanken er nu gewoon 98 bij in doen? omdat er altijd nog een beedje 95 in zit dat kan wel samen?
als je je clio (16v) hebt gechipt is het zeker aan te raden om 98 te gaan tanken (je haalt dan het maximale uit je chip tuning, en meestal gaan ze er vanuit dat je ook 98 tankt). bij een originele computer/chip zal ie er iets zuiniger van gaan lopen.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik tank altijd 95 maar kan dus beter 98 gaan tanken

kan ik dat er de volgende keer gewoon in doen dan beedje 95 en 98 er bij in ?
Plaats reactie