[williams] Koelvloeistof vervangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Marcel B.

Inderdaad dan toch wel wijs, vooral met dit weer enzo, want als je blokje echt oververhit raakt ben je verder van huis dan een paar honderd euro voor die radiator
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Car: MB

nieuwe rad en koelslangetje zitten er beide in. Later meer.

Oja, in je 1tje de motorkap eraf halen is best lastig :D . Voor het erop zetten wacht ik nog even totdat er iemand thuis is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator

tja, alles zit er nu in maar het is nog steeds niet naar mijn zin. Ik denk alleen nu wel te weten waar het aan ligt. Er zit namelijk een thermostaat in van 89 graden en ik dacht dat het tweede streepje van de meter 90 graden was. Dit is dus volgens mij waarom het tot iets boven het tweede streepje duurt (therm moet even open gaan) totdat de koelvloeistof door de rad. mag. Als dat vervolgens gebeurd dan zakt de temp echt super snel, je ziet de meter zeer goed zakken dus hij heeft absoluut zeker genoeg capaciteit. Nu denk ik dus dat een koelere thermostaat de oplossing is maar zijn die er wel?? En zo ja, in welke tempraturen dan wel.

Die rad. was toch wel een beetje nodig. De onderste paar stroken begonnen namelijk al aardig te rotten. Wanneer ik er goed overheen ging met mijn hand begonnen er al lamellen af te breken doordat ze "poreus" waren
Tom
Moderator

en dan even een vraagje voor de zekerheid. de thermostaat die moet toch met de bolle kant (de kant waar de temp op staat) richting het blok !!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wat ik me dan direct afvraag is: hoe warm is de koelvloeistof als het metertje op de 2e streep staat. Als dat rond de 89 graden is en dus de thermostaat dan pas open gaan, dan begrijp ik wel waarom je koelwater zo warm wordt... De koelvloeistof zal even door de radiateur geompt worden, koelt het hele zooitje tot onder de 89 graden en hoppa, thermostaat dicht. Met als gevolg dat je altijd 'hete' koelvloeistof hebt. Of zie ik dit totaal verkeerd?
Merijn
Über-Spammer

Oeps... Effe wat beter lezen, Merijn... :wink: Alles wat ik zeg, is al gezegd... :lol:
Tom
Moderator

dat d8 ik dus ook, ik rijd zometeen maar even langs reno denk ik, en dan zal ik eens vragen welke ze nog meer hebben
Merijn
Über-Spammer

Ik zou effe afwachten wat de WIlli-kenners ervan te zeggen hebben... :)
Tom
Moderator

ik moet toch even langs school en dan kom ik er zowat langs. Weet ik meteen wat ze allemaal hebben
Merijn.V
Contacteer:

Is je thermostaat wel goed?
Heb je wel alle lucht uit het systeem?

Ennuh, met dit zomerse weer wil een Willy die sportief bereden wordt bij onvoldoende rijwindkoeling best warm worden hoor.

File rijden met dit weer was echt drama met de mijne.
Merijn
Über-Spammer

Ik heb vanochtend tussen Oss en Den Bosch een half uur in een stapvoetsrijdende file gestaan en de fan is maar 1 keer aangeslagen. Bij gewoon rijgedrag (sportief ook wel) komt het metertje nooit hoger dan het midden (tussen het eerste en 2e streepje).
Merijn
Über-Spammer

Merijn.V schreef:Is je thermostaat wel goed?
Heb je wel alle lucht uit het systeem?
Thermostaat is overigens nieuw (89 graden) en er zit geen lucht meer in het systeem. Althans, dat zou wel heel vreemd zijn!
Merijn.V
Contacteer:

Merijn schreef:Ik heb vanochtend tussen Oss en Den Bosch een half uur in een stapvoetsrijdende file gestaan en de fan is maar 1 keer aangeslagen. Bij gewoon rijgedrag (sportief ook wel) komt het metertje nooit hoger dan het midden (tussen het eerste en 2e streepje).
Ik had het ook meer over de terugweg :D dakje open, raampje open, zonnebril op je neus, schroeiend voorhoofd en een koud blikkie colie van de esso....

T.a.v. de thermostaat, ik snap dat ie nieuw is, maar had je het probleem ook met de oude thermostaat?

En lucht in je systeem helpt ook dit soort dingen veroorzaken.

Even denken aan troubleshooting:

Hoe werkte de koeling voor de nieuwe koelvloeistof-acties en werkt het nu.

Welke verschillen zijn er.
-tankje
-vloeistof
-thermostaat
-etc.

Welke oorzaken kun je hebben:
-lucht?
-foute thermostaat?
-defecte thermostaat?
-foute montage?
-etc

Dat het de radiateur zou zijn kan natuurlijk, maar die heb je niet veranderd. Check eerst al je veranderingen zou ik zeggen.
Merijn
Über-Spammer

De radiateur heeft Tom ook vervangen voor een nieuwe. Wellicht is het de thermostaat die inderdaad niet goed is, of niet goed gemonteerd is.
Tom
Moderator

nog 1 keerjte dan:

- nieuwe radiateur
- nieuwe thermostaat (89 graden)
- nieuwe koelvloeistof
- koelsysteem helemaal gereinigd
- nieuw thermocontactje voor het aanslaan van de fan (deze zat bij de radiateur, anders had ik deze niet gekocht)

De thermostaat zit met de veer naar het blok en dat is volgens mij de juiste montage.

Maar het licht volgens mij absoluut niet aan de koelcapaciteit want de fan springt nooit !!!!!!!!!!!!!!!!!! aan (ook niet met stationair draaien met dit weer). Net boven het tweede streepje gaat namelijk de thermostaat open en dan zie je de meter zeer goed dalen. Vervolgens loopt ie weer langzaam op en begint het cirkeltje weer opnieuw. Koelen doet is dus perfect maar ik vind dat ie te laat begint met koelen. Nu dacht ik dus aan een koelere thermostaat. Ik ben net even langs reno gereden en er zouden er wel meer moeten zijn dan alleen 89 maar daar gaf de pc geen bestelnummers van. Nu zou die gast vandaag even met renault nederland bellen en dan zou die mij weer terug bellen
Merijn
Über-Spammer

Wijkt je meter niet gewoon af? Mijn fan springt namelijk op of net na het 2e streepje aan.
Tom
Moderator

ik heb het gisteren getest bij het ontluchten, de fan springt net iets boven het tweede streepje aan maar tijdens het rijden gaat net daarvoor de thermostaat open en is de fan niet meer nodig
Merijn
Über-Spammer

Okay... Dan is je meter in ieder geval in orde. :)
Merijn.V
Contacteer:

Wat is het probleem dan?
Ik lette met name op mijn olie temperatuur en mijn oliedruk.
Merijn
Über-Spammer

Nou, het lijkt me toch niet geheel normaal, dat bij normaal rijden je koelvloeistof oploopt tot het 2e streepje! Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt. Zelfs niet bij mijn 5GTT!
Tom
Moderator

nog even een paar pica's van gisteren. om te beginnen haal je de accu eruit (let op bij auto's met alarm en pak indien nodig het boekie erbij, van de week begon de mijne luidruchtig gebruik te maken van zijn noodstroom :wink: ). Als je dat hebt gedaan kun je eigenlijk het beste even de motorkap loshalen. Trek even een lijntje om de scharnieren met een edding en het scheeld je heel veel kloten om alles weer strak terug te krijgen. Eraf halen lukt in je eentje als je een beetje handig bent (mij is het iig gelukt). Nu de motorkap eraf is kun je overal goed bij en is het eerste wat je los haald je luchtfilter. Eerst de ene kant met de klemmetjes los halen en vervolgens de drie boutjes waarmee die aan je luchtinlaat zit. Wil je net als mij de radiateur verbvangen of eruit halen dan moet je ook nog de "verstevigingsbalk" tussen de koplampen demonteren.

Is dat balkje weg dan zie je overduidelijk dat er nog een plastic kap om je rad. heen zit die de lucht fixeerd richting de rad. Deze zit zowel bovan als onder vast met twee boutjes (dop 7 meen ik) die je los dient te draaien. Deze zijn meestal wat roestig maar na wat werk komen ze wel los. Heb je ze alle 4 los dan kun je dat plastic er via de bovenzijde uit trekken. (let op dat je je rad. niet beschadigd)

Nu is het de beurt aan de koelvloeistof. Het makkelijkste is om de auto even op te krikken aan de bijrijderskant. Gewoon opkrikken bij de kriksteun onder de deur en een assteuntje eronder plaatsen. Dan ga je onder de auto liggen en haal je de onderste slang los van de radiateur (deze zit dus ook aan de bijrijderskant). Let wel op want ineens stroomt de koelvloeistof eruit als je pech hebt. Het grootste deel van je koelvloeistof is nu weg. Vervolgens haal je andere kant van de rad. los en er zal nog wat meer koelvloeistof uitkomen. De enige plaatsen waar de rad. nog vast zit is de stekker van de fan en de stekker van je thermocontactje. Deze haal je dus los en je kunt nu de radiateur inclusief fan zo uit de auto trekken.

Als je zover bent dan ziet het er ongeveer zo uit onder de kap:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%209.jpg[/img]

Door even op de bovenste slang van de rad. te blazen gooi je ook nog even de koelvloeistof uit je blokkie en je zou even de tuinslang erin kunnen hangen om hem door te spoelen.

Wil je ook nog je thermostaat vervangen dan moet je even de slang volgen die aan de bovenkant van de rad. zat. Deze slang zit namelijk vast op een "blokje" dat op het blok is geschroefd met een 5 of 6tal torxen (vrij grote). haal je deze allemaal los dan kun je dat "blokje" van je blok halen en zo de thermostaat vervangen. Zorg wel voor een nieuwe pakking wanneer je een nieuwe thermostaat koopt (pakking kost 2.31 euro en de thermostaat 22.34 euro).

daarna keren we weer terug naar de rad. en zetten de koelfan inclusief framepje over op de nieuwe radiateur. Voor het terug plaatsen even kontroleren ofdat de fan niet aanloopt tegen de rad.

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2011.jpg[/img]

de door mij teruggeplaatste rad. was van valeo

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2012.jpg[/img]

en voor de geinteresseerde: een thermokontactje van de fan ziet er zo uit:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2014.jpg[/img]

We zijn dus inmiddels weer zover dat we de rad. terug kunnen plaatsen. Doe dat dus ook en sluit de fan en het thermokontactje weer aan. Vervolgens de bovenste slang van je rad. en daarna kruip je weer onder de auto voor de onderste. Zit alles goed vast (effe checken), dan haal je de assteun er weer onder uit zodat de auto weer horizontaal staat.

Als alles zeker weten goed vast zit dan haal je ontluchtings plug uit de rad. (als je de rad vanaf de fan kant bekijkt zoals op de foto zit ie links boven). Deze laat je eruit en je begint nu koelvloeistof in je expansie vat te gieten totdat het uit het gat van de ontluchtingsplug stroomt. Deze draai je er vervolgens weer in en je vult je peil bij tot max. Om nu de lucht eruit te krijgen laat je de motor draaien zonder de dop van je expansie vat. Laat de motor gruime tijden draaien (liefst met verwarming op heet) totdat de fan aanslaat (dit kan even duren). Vervolgens de komende tijd nog even je peil in de gaten houden.

Nu nog even speciaal voor de luchtslang: Haal de accu en het luchtfilter huis eruit en krik de auto aan de bestuurders kant op. Ga dan onder de auto liggen en schroef de plastic kap aan de onder kant lost (1x dop 10). op deze manier blijft ie nog op een plaats vastzitten en is het niet nodig je wiel te demonteren. Het kan af en toe wel wat in de weghangen dus als je dat irritant vind dan moet je toch even alle loshalen. Dan haal je de originele lucht toevoer weg, die zijn de drie kleine stukjes op de foto (is eigenlijk 1 geheel, maar heb ik door moeten zagen om eruit te krijgen). Aangezien we de slang in het gat naast de mistlamp willen leggen moeten we dat stukje er ook uit halen (Zie ook foto)

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%208.jpg[/img]

Nu moet je een nieuwe slang pakken van rond 60. De slang moet namelijk door het beugeltje op onderstaande foto en dat gat is maar rond 60. Je moet even goed kijken maar ik bedoel dus dag gat dat je onder de dikke slang van je rad. ziet zitten.

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2010.jpg[/img]

nu ben je dus zover dat je de nieuwe slang kunt leggen en aansluiten. Daarna weer alles terug zetten (luchtbak, accu, en plastic aan de onderzijde), en de krik er onder uit en de nieuwe lucht inlaat is klaar. Als je dit gewoon netjes probeerd te maken dan zul je een klein uurtje bezig zijn
Marcel B.

Als je het met tweede streepje mijn derde streepje bedoelt (helemaal onderin (dus koud) zit ook nog een streepje bij mij) dan is het inderdaad niet normaal,
bij mij wordt ie namelijk pas zo warm als ik in de zon in de file sta met weinig rijwind dus.

maar als je echt het tweede streepje bedoelt is het volkomen normaal.
Tom
Moderator

Merijn.V schreef:Wat is het probleem dan?
probleem is een groot woord maar ik zou graag hebben dat ie wat koeler bleef.
Tom
Moderator

oxje schreef:Als je het met tweede streepje mijn derde streepje bedoelt (helemaal onderin (dus koud) zit ook nog een streepje bij mij) dan is het inderdaad niet normaal,
bij mij wordt ie namelijk pas zo warm als ik in de zon in de file sta met weinig rijwind dus.

ik doel op het streepje van de fan, zoals jij het zegt is dat het derde streepje maar dit word meestal gezegd als tweede streepje omdat de meeste de nul stand niet meetellen
Marcel B.

Tom schreef:
oxje schreef:Als je het met tweede streepje mijn derde streepje bedoelt (helemaal onderin (dus koud) zit ook nog een streepje bij mij) dan is het inderdaad niet normaal,

ik doel op het streepje van de fan, zoals jij het zegt is dat het derde streepje maar dit word meestal gezegd als tweede streepje omdat de meeste de nul stand niet meetellen
Pff, verwarrin alom :) Maaruh dan is het dus niet echt normaal
Tom
Moderator

maar ja, hij koelt als een gek maar dus iets te laat, dat is het probleem

@ oxje, lees dat stukkie van de luchttoevoer eens
Marcel B.

Ja, duidelijk verhaal, bedankt!

Alleen moeite met de positie van de laatste foto te plaatsen :)
Tom
Moderator

de foto is van "links naar rechts" genomen. Je kijkt dus tegen de koplamp aan van de zijkant en tegen de plek van de accu (die zit er op de foto niet in).
Merijn.V
Contacteer:

Tom schreef:
Merijn.V schreef:Wat is het probleem dan?
probleem is een groot woord maar ik zou graag hebben dat ie wat koeler bleef.
Wat is dan je olie-temperatuur.
Het is helemaal niet erg een warme motor te hebben, sterker nog dit is wenselijk.

Alleen moet hij niet oververhit raken.
Misschien dat je systeem nu beter werkt en dat je een realistischere temperatuur op je naald ziet.

En het is mij nog steeds niet duidelijk welke temperatuur aangegeven wordt.

Bedrijfstemperatuur zal neem ik aan redelijk hoog zijn, gezien het feit dat dit redelijk rappe karretjes zijn, waar ook redelijk rap mee gereden wordt.

Mijn temperatuur in mijn Volvo is bij rustig weggedrag tusen de 84 en 97 graden celsius. Als het warm is en of als ik aan het blazen ben, dan loopt dat op tot een 110 graden.

In de Williams was de olietemperatuur bij lekker rijden en mooi weer rond de 110 graden, als ie langere tijd richting 120 graden bleef, dan begon de olie te stinken. :D Dat heb ik 1 keer gehad, maar dan praat je over snelheden die alleen op een circuit rijdt en dan gedurende langer dan 25 minuten.

Deze snelheden licht ik alleen in een PM toe, :D
Tom
Moderator

normaal word de olie 100 a 105 en bij stevig door rijden loopt ie naar de 120. Ga ik dan echter weer rustiger rijden of staat ie stationair te draaien dan zakt ie weer naar een waarde rond de 100
Merijn.V
Contacteer:

Dan is er toch niks aan de hand?
Zolang ie niet overkookt, geen koelwater verbruikt en je olie niet stinkt zie ik je probleem niet zo.
RO 16v

En Tom merk je het met de slang???
Tom
Moderator

Het scheeld iestje in snelheid denk ik (trekt wat beter door) maar vooral het geluid is veeeeeel minder geworden. Eerst had ik zo'n diepe donkere brom bij de tweede klep en die is nou bijna helemaal weg. Was wel vreemd toen ik dat voor het eerst merkte. Het zal dus wel een stuk beter zijn voor het blok zo omdat ie eerst gewoon hete lucht aanzoog net na de rad.

@ Ro, heb jij eigenlijk nog een verklaring voor mijn "tweede streepje" probleem ? :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Tom schreef:
, heb jij eigenlijk nog een verklaring voor mijn "tweede streepje" probleem ? :D
ik moet eerst morgen eens kijken wat jij onder je 2e streepje verstaat want bij mij zitten er dan meer geloof ik. bij het 4e streepje gaat bij mij de fan lopen en de klep los denk ik dan.

gr.Frits
Tom
Moderator

tweede streepje is je fan streepje.

Dat spreken we bij deze af mannen. Het TWEEDE STREEPJE IS BIJ HET PUNT VAN DE FAN
Plaats reactie