[Clio16V phase 1] Raar gepiep/gekras uit het vooronder...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
neelon

Hoi,

ik heb sinds het laten vervangen van mijn dynamo een raar gepiep/gekras uit mijn vooronder (lijkt heel sterk op het gepiep dat veroorzaakt wordt door een rotte v-snaar). Ik heb dit alleen als ik vanuit stilstand aan het stuur draai, als ik boven de 5 km/h kom is het weg, en als de wielen recht staan komt het gepiep nooit voor.

Nu is mijn vraag, wat is het en kan het kwaad om er even mee door te rijden?

Wat het mij lijkt te zijn is de pomp van de stuurbekrachtiging.

Wat is jullie mening hierover?
Een auto is gemaakt om mee te rijden, en niet om mee te remmen.

Clio 1.8 16V phase 1.
jeroen.k

Denk dat er een nieuwe V-snaar op moet, die slipt nu namelijk. Of als de V-snaar net nieuw is moet ie misschien beter afgesteld worden na reparatie...
neelon

Het rare is alleen dat ik totaal geen gepiep heb als ik in een rechte lijn weg rij (zacht optrekken of hard optrekken maakt ook niet uit in dit geval).

Het komt alleen voor als de wielen gedraaid zijn.

Clio 1.8 16V phase 1.
jeroen.k

Omdat in rechte stand je stuurbekrachtigingspomp niks doet en dus ook geen "vermogen" vraagt van de snaar, daarom denk ik dat je gewoon ff de snaar moet vervangen/stellen.
neelon

Zal ik eens contact gaan opnemen met de garage dan, is gekomen na het vervangen van de dynamo.

Clio 1.8 16V phase 1.
jeroen.k

Zouk wel ff doen dan ja. Hebben ze er geen nwe V-snaar opgezet dan? ANders kun je dat alsnog laten doen, anders moet ie waarschijnlijk iets strakker gezet worden.
neelon

Alleen de dynamo is vervangen. Na ja, ik moet komende maand toch (waarschijnlijk) mijn stuurhuis laten vervangen, kunnen ze dat meteen even meenemen.

De pest is alleen dat voor dat stuurhuis heel het vooronder leeggelepeld moet worden. Gaat weer een duur grapje worden, en een nieuw stuurhuis (met stuurbekrachtiging) is ook niet goedkoop (500 nog wat pleuros geloof ik).

Clio 1.8 16V phase 1.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

neelon schreef:De pest is alleen dat voor dat stuurhuis heel het vooronder leeggelepeld moet worden.
Nee hoor.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
neelon

Bas schreef:
neelon schreef:De pest is alleen dat voor dat stuurhuis heel het vooronder leeggelepeld moet worden.
Nee hoor.
Ow, dan weten ze bij Profile (heb ik het nagevraagd) dus niet helemaal waar ze het over hebben.

Is dus gewoon mogelijk via de onderkant? Zal wel een hoop schelen in de arbeidskosten. Dan zou de keus voor niet-stuurbekrachtiging niet echt rendabel meer zijn (dat stuurhuis is namelijk 400 euro goedkoper) iig.

Clio 1.8 16V phase 1.
Serge1916V

Bas schreef:
Nee hoor.
Kan je onder de auto erbij dan ?
neelon

Serge1916V schreef:
Bas schreef:
Nee hoor.
Kan je onder de auto erbij dan ?
Dat vroeg ik me dus ook al af. Aan de bovenzijde ligt het akelig vol, maar aan de onderzijde lijkt het af en toe wel alsof het geheel waterdicht is, zo vol is het daar. 8)

Clio 1.8 16V phase 1.
Serge1916V

hehehe :lol:

Dat dacht ik dus ook.
Ik heb nog niet echt goed gekeken aan de onderkant, maar volgens mij moet er toch een manier zijn om er onderdoor bij te kunnen.

Grtz
Serge
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

neelon schreef:
Bas schreef:
Nee hoor.
Ow, dan weten ze bij Profile (heb ik het nagevraagd) dus niet helemaal waar ze het over hebben.

Is dus gewoon mogelijk via de onderkant? Zal wel een hoop schelen in de arbeidskosten. Dan zou de keus voor niet-stuurbekrachtiging niet echt rendabel meer zijn (dat stuurhuis is namelijk 400 euro goedkoper) iig.
Kijk, het is wel een bitch om het ding er onder te frotten, maar met een beetje handigheid is het te doen. Linker veerpoot los maken en naar voren trekken met sjorband en klooien maar (van links naar binnen dus)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
neelon

Nou, het gepiep en gekraak is opgelost. De riem stond strak genoeg, alleen stond hij blijkbaar zo droog als de Sahara.

En de speling op het stuur zit gelukkig niet in het stuurhuis, maar in de koppeling van stuurhuis naar stuurstang. Zal iets goedkoper uitvallen om dat te repareren.

Clio 1.8 16V phase 1.
Plaats reactie