M'n olie wordt te warm als ik op me olietemp kijk.
Was gister ff aan het rijden (normaal) toen zat me olie temp iets over de 100 graden, kwam iemand mij voorbij die dacht dat ie snel was dus ff terug schakelen naar z'n 4 en gas erop, toen zag ik me olietemp akelig oplopen en zelfs een klein pluimpje onder de motorkap vandaan komen.
Iemand idee waardoor dit wordt veroorzaakt?????
[Clio 16V] olie wordt te warm
Op zich moet het best kunnen hoor, als je flink hoog in de toeren gaat zitten wordt ie nou eenmaal warm... ik zou me er niet zo heel erg druk over maken, maarja ik ben natuurlijk geen expert die symptomen herkent 

Don't walk the grass... smoke it
heb je de olie wel vervangen???? je weet het nooit.
Hoe zit dat met het pluimje onder de motorkap vandaan???? kan je ergens een olie lekkage vinden???
Als ik soms op het cirquit aan het rijden ben staat de olie temp. meter bij de 160 graden, maar dan ben ik wel langer dan een half uur vol aan het trappen dus warm kunnen ze worden.
Hoe zit dat met het pluimje onder de motorkap vandaan???? kan je ergens een olie lekkage vinden???
Als ik soms op het cirquit aan het rijden ben staat de olie temp. meter bij de 160 graden, maar dan ben ik wel langer dan een half uur vol aan het trappen dus warm kunnen ze worden.
Ik heb het juist andersom, de mijne wordt helemaal niet zo warm, da's ook niet alles.
Als ik normaal rij binnen de bebouwde kom, wordt de olie niet warmer als 60-65 graden en dat is rottig als er weer een golfje naast je staat.
Als ik normaal rij binnen de bebouwde kom, wordt de olie niet warmer als 60-65 graden en dat is rottig als er weer een golfje naast je staat.

@ Ro de olie is vervangen en filter enzo, en er is verder geen spoor van olie lekkage.
@Rob die temp wordt ie bij mij ongeveer ook als ik in de stad rijd, maar dit was op de snelweg met een gangetje van 190.
@Rob die temp wordt ie bij mij ongeveer ook als ik in de stad rijd, maar dit was op de snelweg met een gangetje van 190.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
mijn olie wordt bij snelwegverkeer +/- 140 km/u een graad of 120, en bij lang gas iets warmer, ik heb 5W40 van catrol er in zitten......maar dan valt jou temp nog wel mee geloof ik...het wordt weer warm voor de renaultjes, binnekort mijn zomer thermostaat er weer in denk k...conclusie: lijkt me niets verkeerds, alleen dat pluimpje wel ff in de gaten houden!
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
sinds waneer kan dat met jouw clio rob????robclio16V schreef:Als ik normaal rij binnen de bebouwde kom.

gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Dit klinkt als een lekken langs de zuigerveren, want dat de temperatuur bij langere belastingoploopt is normaal, maar als 'ie bijna direct oploopt kan dat alleen als er uitlaatgassen direct in de olie terecht komen.F 16Valve schreef:M'n olie wordt te warm als ik op me olietemp kijk.
Was gister ff aan het rijden (normaal) toen zat me olie temp iets over de 100 graden, kwam iemand mij voorbij die dacht dat ie snel was dus ff terug schakelen naar z'n 4 en gas erop, toen zag ik me olietemp akelig oplopen en zelfs een klein pluimpje onder de motorkap vandaan komen.
Iemand idee waardoor dit wordt veroorzaakt?????
Als ik jou was zou ik even een lektest laten doen, want als dat zo is, dan loop je kans dat één of meer van zuigers 'smelten', zoals ze dat noemen.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
kan dat niet met een compressie test??? zie je ook waar er druk verschil zit toch??? en dan kan het bij een garage of dealer denk ik.
gr. Frits
gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Moderator
- Car: MB
als ik stevig doortrap loopt ie ook naar de 120. vind ik eerlijk gezegd ook een beetje hoog (zit nieuwe olie en filter in) en ik hoop eigenlijk dat het met de nieuwe koelvloeistof en thermostaat ietsie beter wil worden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bij een compressietest weet je nog niet of het je kleppen, koppakking of zuigerveren zijn.Frits schreef:kan dat niet met een compressie test??? zie je ook waar er druk verschil zit toch??? en dan kan het bij een garage of dealer denk ik.
gr. Frits
De meeste garages kunnen dit doen.
Als je bedoelt dat 'ie bij één keer optrekken zo ver oploopt, dan is het veel.Tom schreef:als ik stevig doortrap loopt ie ook naar de 120. vind ik eerlijk gezegd ook een beetje hoog (zit nieuwe olie en filter in) en ik hoop eigenlijk dat het met de nieuwe koelvloeistof en thermostaat ietsie beter wil worden
Als je bedoelt dat je stevig aan het trappen bent, dan valt het nog mee.
Mijn vorige rallyauto haalde op wedstrijden als de Informatique Sprint de 140 graden, en die auto zat op de verbindingsroute op ongeveer 60 graden en had dus genoeg koeling.
Overigens geldt dat voor minerale olie het maximum ongeveer 145 graden is, voor synthetisch ongeveer 160. Daarboven verbrand de olie.
-
- Moderator
- Car: MB
niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Lijkt me vrij normaal.Tom schreef:niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
Dat is heel normaal.Tom schreef:niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
-
120 graden bij 160+ vindt ik ook heel normaal...............
Het was dus zo van trap het gas in en je zag de olietemp echt verrekte snel oplopen, dus ik dacht vandaag laat ik het nog een paar keer proberen maar dit keer helemaal NIX geen pluimpje, olietemp liep heel gestaag rustig op.
Dus wat het is geweest, ik weet het niet
Dus wat het is geweest, ik weet het niet
<-------So you know don't mess with a Reno------->