[Clio 16V] olie wordt te warm

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

M'n olie wordt te warm als ik op me olietemp kijk.
Was gister ff aan het rijden (normaal) toen zat me olie temp iets over de 100 graden, kwam iemand mij voorbij die dacht dat ie snel was dus ff terug schakelen naar z'n 4 en gas erop, toen zag ik me olietemp akelig oplopen en zelfs een klein pluimpje onder de motorkap vandaan komen.
Iemand idee waardoor dit wordt veroorzaakt?????
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

mijne komt soms ook wel boven de 100 graden maard at heb ik nog nooit gezien
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Op zich moet het best kunnen hoor, als je flink hoog in de toeren gaat zitten wordt ie nou eenmaal warm... ik zou me er niet zo heel erg druk over maken, maarja ik ben natuurlijk geen expert die symptomen herkent :)
Don't walk the grass... smoke it
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

het is iets van de laatste tijd dat ie zo hoog zit, maar dat pluimpje was voor het eerst
<-------So you know don't mess with a Reno------->
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

heb je de olie wel vervangen???? je weet het nooit.
Hoe zit dat met het pluimje onder de motorkap vandaan???? kan je ergens een olie lekkage vinden???

Als ik soms op het cirquit aan het rijden ben staat de olie temp. meter bij de 160 graden, maar dan ben ik wel langer dan een half uur vol aan het trappen dus warm kunnen ze worden.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb het juist andersom, de mijne wordt helemaal niet zo warm, da's ook niet alles.

Als ik normaal rij binnen de bebouwde kom, wordt de olie niet warmer als 60-65 graden en dat is rottig als er weer een golfje naast je staat. :lol:
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

@ Ro de olie is vervangen en filter enzo, en er is verder geen spoor van olie lekkage.

@Rob die temp wordt ie bij mij ongeveer ook als ik in de stad rijd, maar dit was op de snelweg met een gangetje van 190.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

mijn olie wordt bij snelwegverkeer +/- 140 km/u een graad of 120, en bij lang gas iets warmer, ik heb 5W40 van catrol er in zitten......maar dan valt jou temp nog wel mee geloof ik...het wordt weer warm voor de renaultjes, binnekort mijn zomer thermostaat er weer in denk k...conclusie: lijkt me niets verkeerds, alleen dat pluimpje wel ff in de gaten houden!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

robclio16V schreef:Als ik normaal rij binnen de bebouwde kom. :lol:
sinds waneer kan dat met jouw clio rob???? :p :p :D

gr.Frits
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

F 16Valve schreef:M'n olie wordt te warm als ik op me olietemp kijk.
Was gister ff aan het rijden (normaal) toen zat me olie temp iets over de 100 graden, kwam iemand mij voorbij die dacht dat ie snel was dus ff terug schakelen naar z'n 4 en gas erop, toen zag ik me olietemp akelig oplopen en zelfs een klein pluimpje onder de motorkap vandaan komen.
Iemand idee waardoor dit wordt veroorzaakt?????
Dit klinkt als een lekken langs de zuigerveren, want dat de temperatuur bij langere belastingoploopt is normaal, maar als 'ie bijna direct oploopt kan dat alleen als er uitlaatgassen direct in de olie terecht komen.

Als ik jou was zou ik even een lektest laten doen, want als dat zo is, dan loop je kans dat één of meer van zuigers 'smelten', zoals ze dat noemen.
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Dit is nuttige info, thnx Steven.
Maar dat lek testen hoe doen ze dat????
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

en waar kun je dat laten doen?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

kan dat niet met een compressie test??? zie je ook waar er druk verschil zit toch??? en dan kan het bij een garage of dealer denk ik.

gr. Frits
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als ik stevig doortrap loopt ie ook naar de 120. vind ik eerlijk gezegd ook een beetje hoog (zit nieuwe olie en filter in) en ik hoop eigenlijk dat het met de nieuwe koelvloeistof en thermostaat ietsie beter wil worden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Frits schreef:kan dat niet met een compressie test??? zie je ook waar er druk verschil zit toch??? en dan kan het bij een garage of dealer denk ik.

gr. Frits
Bij een compressietest weet je nog niet of het je kleppen, koppakking of zuigerveren zijn.

De meeste garages kunnen dit doen.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Tom schreef:als ik stevig doortrap loopt ie ook naar de 120. vind ik eerlijk gezegd ook een beetje hoog (zit nieuwe olie en filter in) en ik hoop eigenlijk dat het met de nieuwe koelvloeistof en thermostaat ietsie beter wil worden
Als je bedoelt dat 'ie bij één keer optrekken zo ver oploopt, dan is het veel.

Als je bedoelt dat je stevig aan het trappen bent, dan valt het nog mee.

Mijn vorige rallyauto haalde op wedstrijden als de Informatique Sprint de 140 graden, en die auto zat op de verbindingsroute op ongeveer 60 graden en had dus genoeg koeling.

Overigens geldt dat voor minerale olie het maximum ongeveer 145 graden is, voor synthetisch ongeveer 160. Daarboven verbrand de olie.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Tom schreef:niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
Lijkt me vrij normaal.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Tom schreef:niet in 1 keer maar als ik aantal km 160 plus ga rijden dan loopt ie langzaam naar de 120. Ga ik dan daarna weer 100-120 rijden dan loopt ie langzaam weer terug. Ik heb overigens semi-syntheet van Elf. De competition 10W40
Dat is heel normaal.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

120 graden bij 160+ vindt ik ook heel normaal...............
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Het was dus zo van trap het gas in en je zag de olietemp echt verrekte snel oplopen, dus ik dacht vandaag laat ik het nog een paar keer proberen maar dit keer helemaal NIX geen pluimpje, olietemp liep heel gestaag rustig op.
Dus wat het is geweest, ik weet het niet
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou het echt goed in de gaten houden!
Plaats reactie