bewaren radiateur

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Arjen

weet iemand hoe ik het beste een radiateur kan bewaren? Eerst schoonspoelen met water? Of juist gevuld met knoeivloeistof bewaren?
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Ik heb gehoord en gelezen dat je hem gevuld met koelvloeistof het beste kan bewaren om aanslag/etc. te voorkomen.

En ik dacht dat helemaal schoonspoelen EN drogen ook kon.
catrinus

Ik heb ze helemaal schoongespoeld en gevuld bewaard. Totdat je eens een radiateur omtrapt. Nu heb ik ze goed schoongespoeld en staan ze hier droog te w88.
There will be plenty of time to rest when your dead
spir@l
Contacteer:

:lol:

Yep!

Dat heb ik ook gehad!

:lol:

Elke keer voorzichtig wegzetten en dan TOCH nog de hele zooi onder de koelvloeistof... :evil:
Ookal propte ik de gaten dicht...
Matijs
Contacteer:

Ik heb die van mijn broertje een keer droog bewaard voor een paar weken, en geen problemen. Nu heb ik mijn GTT radiateur wel met koelvloeistof gevuld, maar dat is dan ook voor een paar maanden. Die dingen zijn toch duur genoeg om er even voor een paar euro koelvloeistof in te gooien. Slechter zal het er in ieder geval niet van worden...
canonballman

Oo, ik zet ze altijd gewoon droog weg. Waarom zou dat uitmaken???

Nieuw liggen ze ook droog in t magazijn.

Kheb wel ooit gehoor dat Airco spul afgedopt moet zijn..................
Matijs
Contacteer:

Zelfde reden dat het ook niet goed is om teveel water in je koelsysteem te hebben. Gaat oxideren (roesten, en ja aluminium roest ook). In lucht zit ook water.
Tom
Moderator
Car: MB

je moet ook geen water in je koelsysteem doen :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Exact 8)
canonballman

Ja, en denken jullie nou, dat als die radiateur van jullie VOL met koelvloeistof op zolder staat, dat ie dan aan de buitenkant NIET ROEST!!! :lol:

De buitenkant staat immers ook bloot aan lucht, dus water.

Of mn GT nou van binnen of van buiten roest/oxideert, interesseert me geen drol, ER KOMEN GATEN IN. :( :wink:

En ik heb overigens een koperen radiateur, maar dat maakt niks uit.

Dat roesten, of het nou inwendig of uitwendig is, gaat ZOOOOOOOO langzaam.........tegen de tijd dat die helemaal door is is je GT al helemaal vergaan!

Waarom/Wanneer gaat een radiateur meestal lekken:
-door beschadigingen
-door lekkende, kunstof, zijkappen.

Iemand van een heel grote radiateurenleverancier zei me ooit dat het probleem met die kappen is dat ze door de warmte na verloop van tijd hard worden, niet meer zo soepel zijn. Dat is het probleem met die kappen............
Matijs
Contacteer:

Ach ja, zoals ik al zei, kwaad doet het ook niet...
canonballman

Nee joh, kwaad kan het zeker niet.

Hooguit een zolder die blank staat en wat naar koelvloeistof stinkt! :lol: :wink:
Matijs
Contacteer:

Daarom staat hij ook in de schuur :D
Merijn.V
Contacteer:

Tom schreef:je moet ook geen water in je koelsysteem doen :D
Wou je zeggen dat er geen water in koelvloeistof zit? Er mag dan rotzooi in oplgelost zitten het blijft iets op waterbasis.
Tom
Moderator

maar er zit toch nogal wat verschil in koelvloeistof als in water (overal zit onderhand water in). De auto doet het beter op koelvloeistof en ik heb liever een glaasje water
Merijn.V
Contacteer:

Tom schreef:maar er zit toch nogal wat verschil in koelvloeistof als in water (overal zit onderhand water in). De auto doet het beter op koelvloeistof en ik heb liever een glaasje water
Mee eens.
Emiel5

Merijn.V schreef:Tom wrote:
je moet ook geen water in je koelsysteem doen

Wou je zeggen dat er geen water in koelvloeistof zit? Er mag dan rotzooi in oplgelost zitten het blijft iets op waterbasis.
Koelvloeistof bestaat uit 1,2 ethaandiol (glycol) door de fabrikant kan er eventueel nog water bijgevoegd zijn. Ik wil dus niet mieren neuken maar koelvloeistof is dus op basis van glycol. anyway...

Greetz. Emiel
canonballman

Ik heb geloof ik ooit op school gehoord dat koelvloeistof water is met enkele toevoegingen:
-iets om het vriespunt omlaag te krijgen (alcohol?)
-iets met een soort van smerende werking voor de waterpomp
-iets tegen corossiewerking

Maar volgens mij is het toch op waterbasis.............
Emiel5

Om het vriespunt omlaag te krijgen wordt dus glycol gebruikt (glycol is een "soort" alcohol het heeft 2 i.p.v. 1 hydroxide ( OH ) groep aan zijn keten zitten. Water kan oneindig oplossen in glycol, dit heeft te maken met een paar factoren, een daarvan is dat er zogenaamde "waterstof bruggen" worden gevormd.
Er zullen altijd nog additieven bijzitten, welke deze precies zijn weet ik ook niet.
Koelvloeistof is dus altijd op glycol basis, als het op waterbasis was gemaakt dan zou je nog last hebben van corrosie. En het "mooie" van glycol is ook nog eens dat het kookpunt rond de 100°C ligt, dus ongeveer hetzelfde als water.
spir@l
Contacteer:

Na deze verhalen zou ik zeggen, Lekker leeg bewaren! :D

Dat gekloot met zo'n gevulde rad. :lol:

En het was idd alleen om de corrosie aan de binnenkant tegen te gaan.
Ik had zelfs een keer gehoord dat resten koelvloeistof in de rad. ook sneller corrosie veroorzaken.(!?!?!?!?!?!?!)
En dat je hem daarom ook eerst leeg moest spoelen.

Lijkt mij niet, maar ja....
As usual gaan er weer ZOveel verschillende verhalen rond.
De één Broodje Aap de ander natte vinger werk, sommige zijn uit de dikste vinger van iemands hand gezogen en andere komen weer uit de nek van iemand...
canonballman

De één Broodje Aap de ander natte vinger werk, sommige zijn uit de dikste vinger van iemands hand gezogen en andere komen weer uit de nek van iemand...
Kijk, JIJ snapt het! :)
Merijn.V
Contacteer:

Je kunt hem ook volgieten met afgewerkte olie :lol:
Als ie dan omdonderd weet je zeker dat je vlekken krijgt.
canonballman

dan roest ie ZEKER niet! :lol:
spir@l
Contacteer:

1 woord.
4 lettergrepen(?)

vacuumzak {houd 1 vinger bij de neus en de andere wijst naar de persoon die dit antwoord gaf :D }

Geen lucht = Geen corrosie (toch?)

Netjes verpakt, geen roest, geen geknoei.
Best een goeie oplossing eigenlijk!
ALs je er nou ook eentje in de grote van en gtt kan krijgen..... :p
Arjen

Rustig,rustig...........het is maar een vraag. In sommige handboeken (Kluwer/etc) staat inderdaad dat je de radiateur goed schoon moet spoelen met water; dus dan zou Mr Kluwer broodje-aap- verhalen in de wereld brengen? In andere boeken staat er weer niks over. En een radiateur is me toch net iets te duur om te laten verrotten. Vandaar mijn vraag.
catrinus

Goed doorspoelen en dan droog wegzetten. Bij mijn rooie gtt heb ik toen het blok eruit lag de radiateur een kwartier met water gevuld opgeborgen en toen leeg laten lopen. Dit was om corrosie te voorkomen. Tenminste dat stond in de vraagbaak of een ander boekje die ik hier thuis heb.
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen

canonballman schreef:Oo, ik zet ze altijd gewoon droog weg. Waarom zou dat uitmaken???

Nieuw liggen ze ook droog in t magazijn.

Kheb wel ooit gehoor dat Airco spul afgedopt moet zijn..................
Maar nieuw zijn ze nog nooit in contact geweest met koelvloeistof. Ik kan me voorstellen dat de combinatie lucht/koelvloeistof niet goed is.
Vandaar de vraag.
Tom
Moderator

hoe lang was je eigenlijk van plan hem weg te zetten ?? in een paar maanden roest dat echt niet weg hoor (onder droge condities)
Arjen

Misschien wel jaren (serieus!)
Tom
Moderator

kan natuurlijk. Maar ik zou hem denk ik gewoon zeer goed doorspoelen met water (meerdere malen, eventueel met reinigingsmiddel de eerste keer). Daarna een x-tijd laten drogen in de "openlucht" zodat ie zeker weten 100% droog is en dan gewoon in een doos stoppen ofzo en droog en "warm" opslaan.
Arjen

Thanks!

Zal eens kijken of ik de doos nog ergens heb liggen.
Radiateur is haast als nieuw en heeft me 200 euro gekost dus daar wil wel een beetje zuinig op zijn.
Tom
Moderator

ik heb ook nog wel een doos van een GTT rad. staan hier. Zit nog een oude GTT die er inmiddels al een jaar (rad. is gaar moet weg gegooid worden). Maar deze staat al een jaar droog in de garage, ik zal morgen eens kijken ofdat ie is gaan roesten aan de binnenkant
Plaats reactie