bewaren radiateur
Ik heb die van mijn broertje een keer droog bewaard voor een paar weken, en geen problemen. Nu heb ik mijn GTT radiateur wel met koelvloeistof gevuld, maar dat is dan ook voor een paar maanden. Die dingen zijn toch duur genoeg om er even voor een paar euro koelvloeistof in te gooien. Slechter zal het er in ieder geval niet van worden...
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oo, ik zet ze altijd gewoon droog weg. Waarom zou dat uitmaken???
Nieuw liggen ze ook droog in t magazijn.
Kheb wel ooit gehoor dat Airco spul afgedopt moet zijn..................
Nieuw liggen ze ook droog in t magazijn.
Kheb wel ooit gehoor dat Airco spul afgedopt moet zijn..................
Zelfde reden dat het ook niet goed is om teveel water in je koelsysteem te hebben. Gaat oxideren (roesten, en ja aluminium roest ook). In lucht zit ook water.
Exact 

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, en denken jullie nou, dat als die radiateur van jullie VOL met koelvloeistof op zolder staat, dat ie dan aan de buitenkant NIET ROEST!!!
De buitenkant staat immers ook bloot aan lucht, dus water.
Of mn GT nou van binnen of van buiten roest/oxideert, interesseert me geen drol, ER KOMEN GATEN IN.
En ik heb overigens een koperen radiateur, maar dat maakt niks uit.
Dat roesten, of het nou inwendig of uitwendig is, gaat ZOOOOOOOO langzaam.........tegen de tijd dat die helemaal door is is je GT al helemaal vergaan!
Waarom/Wanneer gaat een radiateur meestal lekken:
-door beschadigingen
-door lekkende, kunstof, zijkappen.
Iemand van een heel grote radiateurenleverancier zei me ooit dat het probleem met die kappen is dat ze door de warmte na verloop van tijd hard worden, niet meer zo soepel zijn. Dat is het probleem met die kappen............

De buitenkant staat immers ook bloot aan lucht, dus water.
Of mn GT nou van binnen of van buiten roest/oxideert, interesseert me geen drol, ER KOMEN GATEN IN.

En ik heb overigens een koperen radiateur, maar dat maakt niks uit.
Dat roesten, of het nou inwendig of uitwendig is, gaat ZOOOOOOOO langzaam.........tegen de tijd dat die helemaal door is is je GT al helemaal vergaan!
Waarom/Wanneer gaat een radiateur meestal lekken:
-door beschadigingen
-door lekkende, kunstof, zijkappen.
Iemand van een heel grote radiateurenleverancier zei me ooit dat het probleem met die kappen is dat ze door de warmte na verloop van tijd hard worden, niet meer zo soepel zijn. Dat is het probleem met die kappen............
Ach ja, zoals ik al zei, kwaad doet het ook niet...
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nee joh, kwaad kan het zeker niet.
Hooguit een zolder die blank staat en wat naar koelvloeistof stinkt!

Hooguit een zolder die blank staat en wat naar koelvloeistof stinkt!

Daarom staat hij ook in de schuur 

Wou je zeggen dat er geen water in koelvloeistof zit? Er mag dan rotzooi in oplgelost zitten het blijft iets op waterbasis.Tom schreef:je moet ook geen water in je koelsysteem doen
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
maar er zit toch nogal wat verschil in koelvloeistof als in water (overal zit onderhand water in). De auto doet het beter op koelvloeistof en ik heb liever een glaasje water
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mee eens.Tom schreef:maar er zit toch nogal wat verschil in koelvloeistof als in water (overal zit onderhand water in). De auto doet het beter op koelvloeistof en ik heb liever een glaasje water
Koelvloeistof bestaat uit 1,2 ethaandiol (glycol) door de fabrikant kan er eventueel nog water bijgevoegd zijn. Ik wil dus niet mieren neuken maar koelvloeistof is dus op basis van glycol. anyway...Merijn.V schreef:Tom wrote:
je moet ook geen water in je koelsysteem doen
Wou je zeggen dat er geen water in koelvloeistof zit? Er mag dan rotzooi in oplgelost zitten het blijft iets op waterbasis.
Greetz. Emiel
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik heb geloof ik ooit op school gehoord dat koelvloeistof water is met enkele toevoegingen:
-iets om het vriespunt omlaag te krijgen (alcohol?)
-iets met een soort van smerende werking voor de waterpomp
-iets tegen corossiewerking
Maar volgens mij is het toch op waterbasis.............
-iets om het vriespunt omlaag te krijgen (alcohol?)
-iets met een soort van smerende werking voor de waterpomp
-iets tegen corossiewerking
Maar volgens mij is het toch op waterbasis.............
Om het vriespunt omlaag te krijgen wordt dus glycol gebruikt (glycol is een "soort" alcohol het heeft 2 i.p.v. 1 hydroxide ( OH ) groep aan zijn keten zitten. Water kan oneindig oplossen in glycol, dit heeft te maken met een paar factoren, een daarvan is dat er zogenaamde "waterstof bruggen" worden gevormd.
Er zullen altijd nog additieven bijzitten, welke deze precies zijn weet ik ook niet.
Koelvloeistof is dus altijd op glycol basis, als het op waterbasis was gemaakt dan zou je nog last hebben van corrosie. En het "mooie" van glycol is ook nog eens dat het kookpunt rond de 100°C ligt, dus ongeveer hetzelfde als water.
Er zullen altijd nog additieven bijzitten, welke deze precies zijn weet ik ook niet.
Koelvloeistof is dus altijd op glycol basis, als het op waterbasis was gemaakt dan zou je nog last hebben van corrosie. En het "mooie" van glycol is ook nog eens dat het kookpunt rond de 100°C ligt, dus ongeveer hetzelfde als water.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Na deze verhalen zou ik zeggen, Lekker leeg bewaren!
Dat gekloot met zo'n gevulde rad.
En het was idd alleen om de corrosie aan de binnenkant tegen te gaan.
Ik had zelfs een keer gehoord dat resten koelvloeistof in de rad. ook sneller corrosie veroorzaken.(!?!?!?!?!?!?!)
En dat je hem daarom ook eerst leeg moest spoelen.
Lijkt mij niet, maar ja....
As usual gaan er weer ZOveel verschillende verhalen rond.
De één Broodje Aap de ander natte vinger werk, sommige zijn uit de dikste vinger van iemands hand gezogen en andere komen weer uit de nek van iemand...

Dat gekloot met zo'n gevulde rad.

En het was idd alleen om de corrosie aan de binnenkant tegen te gaan.
Ik had zelfs een keer gehoord dat resten koelvloeistof in de rad. ook sneller corrosie veroorzaken.(!?!?!?!?!?!?!)
En dat je hem daarom ook eerst leeg moest spoelen.
Lijkt mij niet, maar ja....
As usual gaan er weer ZOveel verschillende verhalen rond.
De één Broodje Aap de ander natte vinger werk, sommige zijn uit de dikste vinger van iemands hand gezogen en andere komen weer uit de nek van iemand...
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kijk, JIJ snapt het!De één Broodje Aap de ander natte vinger werk, sommige zijn uit de dikste vinger van iemands hand gezogen en andere komen weer uit de nek van iemand...

Je kunt hem ook volgieten met afgewerkte olie
Als ie dan omdonderd weet je zeker dat je vlekken krijgt.

Als ie dan omdonderd weet je zeker dat je vlekken krijgt.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
dan roest ie ZEKER niet! 

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
1 woord.
4 lettergrepen(?)
vacuumzak {houd 1 vinger bij de neus en de andere wijst naar de persoon die dit antwoord gaf
}
Geen lucht = Geen corrosie (toch?)
Netjes verpakt, geen roest, geen geknoei.
Best een goeie oplossing eigenlijk!
ALs je er nou ook eentje in de grote van en gtt kan krijgen.....
4 lettergrepen(?)
vacuumzak {houd 1 vinger bij de neus en de andere wijst naar de persoon die dit antwoord gaf

Geen lucht = Geen corrosie (toch?)
Netjes verpakt, geen roest, geen geknoei.
Best een goeie oplossing eigenlijk!
ALs je er nou ook eentje in de grote van en gtt kan krijgen.....

Rustig,rustig...........het is maar een vraag. In sommige handboeken (Kluwer/etc) staat inderdaad dat je de radiateur goed schoon moet spoelen met water; dus dan zou Mr Kluwer broodje-aap- verhalen in de wereld brengen? In andere boeken staat er weer niks over. En een radiateur is me toch net iets te duur om te laten verrotten. Vandaar mijn vraag.
Goed doorspoelen en dan droog wegzetten. Bij mijn rooie gtt heb ik toen het blok eruit lag de radiateur een kwartier met water gevuld opgeborgen en toen leeg laten lopen. Dit was om corrosie te voorkomen. Tenminste dat stond in de vraagbaak of een ander boekje die ik hier thuis heb.
There will be plenty of time to rest when your dead
Maar nieuw zijn ze nog nooit in contact geweest met koelvloeistof. Ik kan me voorstellen dat de combinatie lucht/koelvloeistof niet goed is.canonballman schreef:Oo, ik zet ze altijd gewoon droog weg. Waarom zou dat uitmaken???
Nieuw liggen ze ook droog in t magazijn.
Kheb wel ooit gehoor dat Airco spul afgedopt moet zijn..................
Vandaar de vraag.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
kan natuurlijk. Maar ik zou hem denk ik gewoon zeer goed doorspoelen met water (meerdere malen, eventueel met reinigingsmiddel de eerste keer). Daarna een x-tijd laten drogen in de "openlucht" zodat ie zeker weten 100% droog is en dan gewoon in een doos stoppen ofzo en droog en "warm" opslaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik heb ook nog wel een doos van een GTT rad. staan hier. Zit nog een oude GTT die er inmiddels al een jaar (rad. is gaar moet weg gegooid worden). Maar deze staat al een jaar droog in de garage, ik zal morgen eens kijken ofdat ie is gaan roesten aan de binnenkant
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams