tips versterker

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
RoyW

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje, ik heb een versterker nodig. k zit nu al een tijd zonder muziek in me auto :( omdat me oude versterker opeens rook begon te produceren. beetje jammer. en aangezien ik totaal geen verstand heb van 'ICE' heb ik jullie hulp beetje nodig. :) heb (had) er eentje die 4 x 170w aankon. daar stond een sub, 2 hoedeplank speaker en 2 gewone speakers op aangesloten. sub is 600 watt, hoedenplank speakers 260 watt, en die ander 2 zou het eigenlijk niet weten. speakers zijn allemaal van Kenwood. weet iemand wat voor versterker ik nodig heb, heeft iemand toevallig nog wat leuks liggen waar ik wat mee kan?? ik hoor het wel!!

groetjes Roy
car: '93 bmw 325 i cabrio
Arjen

Dus je had 5 boxen op een vierkanaals-versterker aangesloten?

Ga in ieder geval voor een GOED merk versterker. Dus niet een merk die 4x170W opgeeft. Dat is meestal bullshit. Ik zou gewoon een 4-kanaals versterker kopen + een losse 2 kanaals (gebrugd) voor de subwoofer. Kijk ook ff op de dozen van je boxen (als je die nog hebt) wat de RMS waarden zijn van de speakers want die waarde van 260 watt voor de achterboxen heb je niks aan. Dat is de waarde die de boxen maximaal en maar heel even kunnen hebben. Stem de sterkte van je versterker af op de W-rms waarde die de boxen maximaal kunnen hebben.

Succes
RoyW

Ik heb het hele handeltje overgekocht van de oude eigenaar, dus die heeft het allemaal aangesloten. dus een twee versterkers he. dat dacht ik al. en wat zou een goed merk zijn??
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Rockford Fosgate zijn goeie...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
marcel16v

Rockford Fosgate is natuurlijk zeer goed, maar als je betaalbaar wilt is er ook nog de nieuwe GTO serie van JBL.
En anders moet je je audio uit Duitsland halen :D
RoyW

die jbl gto, daar hoor ik vaker mensen over. dan ga ik daar even naar kijken :) dus een 4 kanaals en een 2 kanaals he. misschien heeft iemand heel toevallig nog een versterkertje in zijn schuurtje liggen?? 8)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ga ook eens kijken voor Ground Zero.
Redelijk onbekend merk maar dat houdt het lekker goedkoop :D .
En de kwaliteit is stukken beter dan jbl, misschien zelfs beter dan Rockford.

Meer info over GZ op http://www.hifipoint.nl
Arjen

Eventueel kun je ook voor een 5 of 6 kanaal gaan, maar zorg dan dat die versterker een aparte voeding voor het baskanaal heeft!

Er staat nog wel een leuk topic over dit hele gebeuren op .NL :)
Laatst gewijzigd door Arjen op zo 6 apr 2003 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen

Martijn G (Turbo) schreef:Rockford Fosgate zijn goeie...
:lol:

Door dit topic kwam ik weer op het idee om mijn topic weer eens omhoog te halen.

Ik heb er inderdaad goede ervaringen mee. Maar MTX bevalt me ook best. JBL schijnt ook goed te zijn, maar de wat goedkopere types leveren meestal niet zoveel vermogen.
Arjen

RoyW schreef:dus een 4 kanaals en een 2 kanaals he. misschien heeft iemand heel toevallig nog een versterkertje in zijn schuurtje liggen?? 8)
Dit is geen verkooppraat van mij. Als een 5 of zes kanaals versterker geen 2 aparte voedingen heeft dan kan het geluid van de normale boxen minder worden bij een harde bas"noot". Het baskanaal beinvloedt dan de overige kanalen.
marcel16v

Als je echt voordelig aan ICE wilt komen moet je even op http://www.bigdogaudio.de kijken. Vooral het deel Set + Sonderangebote is wat betreft prijzen zeer interresant. Ze verkopen hier voor prijzen waar de gemiddelde autoradioverkoper in Nederland voor inkoopt.
gerjo

sluit geen nieuwe versterkers aan op je oude speakers. Iig geen sterkere versterker. Je oude speakers zijn ingebrand op je overleden versterker en het geluid zal vervormen als je er een andere versterker opzet.
Ikzelf heb de JBL power serie achter in mijn auto hangen, nog zonder versterking, maar klinkt al redelijk goed.
Voorin heb ik een GTO setje hangen, is ook redelijk.
Moet deze twee sets nog aansluiten op een 4 kanaals versterker van JBL (de 80.4). Dan wil ik er ook nog 2 woofers van de power serie inhangen, de 10inch (400W RMS, 1600W max per stuk :D ) en deze ook aansluiten op versterkers. Elk op een 360W RMS versterker van de JBL power serie.

Ik bedoel hiermee dat je het beste alles van 1 merk kan kopen, behalve je head unit.
toet doet mijn toeter
jeroen.k

Sorry, maar dat alles van 1 merk moet zijn is dikke onzin. Een MTX versterker zou maar zo mooier kunnen klinken op JBL-speakers dan een JBL-versterker...
gerjo

op die manier zijn de spullen gefabriceerd, zodat ze samen het mooiste klinken, althans dat lijkt mij de bedoeling als je een serie op de markt brengt.
btw het mooiste geluid is subjectief, ieder vindt een andere afstelling/set mooier dan de ander
toet doet mijn toeter
Dirk (CRX)

Gerjo.. can i say BULLSHIT.. ik heb geen 2 onderdelen hetzelfde in mijn auto zitten maar durf te wedden dat het 100x beter klinkt dan de JBL GTO serie..

Sorry maar alles van 1 merk is niet nodig.. het staat leuk, maar daar is het mee gezegd.. Elk merk en elke serie heeft bepaalde eigenschappen.. Alpine maakt super headunits maar voor speakers moet je daar niet winkelen.. Focal maakt superspeakers, Hifonics maakt goede amps, Audison maakt superamps, Soundstream.. tja :D ik bedoel te zeggen... Een hele goede versterker kan een boel veranderen aan het geluid van je speakers.. Goede speakers op een slechte amp klinken slechts zo goed als het minste onderdeel.. Alles toppie hebben en met een 10 jaar oude radio spelen is ook niets!..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
gerjo

lees:
btw het mooiste geluid is subjectief, ieder vindt een andere afstelling/set mooier dan de ander
:wink:
toet doet mijn toeter
Tom
Moderator
Car: MB

RMS is idd veel belangrijker dan peak. Ik heb een setje JBL T595limited's in de hoedenplank (6x9"). zijn een van beste 6x9"ers die te koop zijn naar mijn mening en die draaien 150watt rms (300piek) en dat is zeer veel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie

Ik heb nu net achter nieuwe Pyle speakers, ook 300 watt max. en 150 rms. En ik moet zeggen dat die echt ontzettend zuiver blijven ook als het hard gaat! Alleen voor een echte bas moet er natuurlijk nog een subwoofer bij, vind ik. Daarvoor ligt nu een 12" JBL op inbouw te wachten met 480 max. en 120 rms. Misschien niet zo veel voor een subwoofer, maar ik zal er tevreden mee zijn :) Nu nog op zoek naar de juiste versterker...ben op het moment sterk aan het twijfelen over crunch. Voor zover ik het kan beoordelen leveren die flinke rms vermogens en zijn ontzettend veelzijdig in instelling.
Tom
Moderator

die JBL speakers blijven idd ook zuiver (zowel de hoge tonen als de lage) echt niet normaal. Ik heb in combinatie met een 12" pioneer woofer (Ts-W1200C 800w max, 200w nom.) in een gesloten kist. Klinkt gewoon netjes en zuiver maar niet overdreven hard (is ook niet de bedoeling)
Ollie

Vraagje over de kist van de subwoofer...ik ben nu dus bezig met een kist voor mijn woofer, maar moet er nu wel een gat in of niet. Ik snap het verschil daarin niet helemaal.
Tom
Moderator

in een gesloten kist zitten hooguit twee gaten. eentje voor de woofer en eentje voor de aansluiting van de kabels. Er zijn dus GEEN "ventilatie" of reflex achtige gaten, het is tenslotte een GESLOTEN kist. Zorg wel voor voldoende dik hout (MDF bijv.) en gebruik als het kan koperen spijketjes (niet magnetisch). Verder dus alles heel goed lijmen en spijkeren en daarna aan de binnenkant afkitten. Dan is de kist namelijk helemaal lucht dicht, stofje eromheen, speakers erin en spelen maar
gerjo

kijk maar op http://www.12voltmedia.nl daar staat al een hoop basis informatie voor het bouwen van kisten. Voor verdere en specifiekere informatie moet je in de handleiding van de woofer zelf kijken. Deze staan vaak ook op de site van het merk. De maten van de verschillende soorten kisten worden dan ook weergegeven.
Gaten hoeven niet, kunnen wel. Ligt net aan het geluid dat je wilt creeeren.
toet doet mijn toeter
RoyW

Dus volgens jullie moet ik ook meteen nieuwe boxen kopen. en wat zou volgens jullie een goed merk zijn? ik luister naar hip hop dus veel bass en lekker hard 8)
Tom
Moderator

tuurlijk kunnen gaten, en ze kunnen ook zeer goed van pas komen. maar als je kiest voor een gesloten kist dan wil je dus geen gaten
Tom
Moderator

RoyW schreef:Dus volgens jullie moet ik ook meteen nieuwe boxen kopen. en wat zou volgens jullie een goed merk zijn? ik luister naar hip hop dus veel bass en lekker hard 8)

ik zou eerst anders een luisteren hoe het klinkt met je "oude" speakers (toch geen af-fabriek he??). DLS maakt trouwens zeer goed spul voor een even goede prijs.
RoyW

o ja, moet natuurlijk ook een beetje betaalbaar blijven. :)
gerjo

ga eens langs bij de speciaalzaak en niet bij halfords ofzo. Proline Mobile in Haarlem hebben veel en ook goede speakers, versterkers enz... Daar geven ze ook graag advies en (ik heb het gevoel) dat ze weten waar ze het over hebben, dus..... Je betaalt misschien ietsje meer, maar dan heb je wel wat :) Je kan dan tenminste ook horen wat je koopt ipv hier rondvragen en dan uitgaan op wat ander mensen zeggen. Jij bent de enige die bepaalt of het geluid voor jou goed klinkt of niet
toet doet mijn toeter
Tom
Moderator

Idd wel eerst luisteren. zaken als halfords hebben vaak alleen de middelmatige HU in hun assorti. Versterkers en woofers hebben ze helemaal geen kaas van gegeten en daar komt nog bij dat de gemiddelde halfords medewerker (mag het woord verkoper niet hebben), maar net weet hoe een ijskraber werkt
RoyW

nee geen af fabriek spul. heb nu boxen van kenwood. iemand ervaring hiermee??? was bij mij niet echt top aangesloten en weggewerkt dus geluid viel mij tegen eigenlijk.
RoyW

ja heb het met Jean Paul over jbl installatie gehad. maar dat zit er nu effe niet in, hoop kosten aan me auto gehad :( maar JP toevallig online vandaag?????
Tom
Moderator

pm hem eens. Je kan rob ook eens pm'en. Die werkt ook in de audio een heeft zelf alles DLS (klint ook wel 8) ).

waarom het bij jou niet klinkt kun je niet 1,2,3 zeggen. De kwaliteit van je geluid is eigenlijk zo goed als de zwakste sckakel. Kabels, signaal, voeding, plaatsing en type speaker, versterker, HU. Eigenlijk moet het allemaal goed voordat je echt kunt oordelen. Het je er 1 rotte peer tussen zitten dan kan die de kwaliteit aardig verpesten
Ollie

Goede kabels...wie kan daar wat over zeggen? En klinkt een gesloten kist anders dan eentje met een "luchtgat" erin? En iemand ervaring over het merk Crunch?
RoyW

ja spreek jp binnekort wel weer. dan gaan we het er wel effe over hebben. dan mag hij me wat advies gaan geven. hij heeft er tenslotte meer verstand van als mij.
Tom
Moderator

Ollie schreef:Goede kabels...wie kan daar wat over zeggen? En klinkt een gesloten kist anders dan eentje met een "luchtgat" erin? En iemand ervaring over het merk Crunch?
kabels moeten voldoende dik zijn. met name ook de voeding en de masse, een beetje versterker heb je wel een 20mm kwadraat voor nodig. Verder een goed RCA (signaal-tulp) kabel en voldoende dikke speakerdraden (denk aan 2,5 mm kwadraat en voor de sub eventueel wat dikker).

en tuurlijk klinkt een gesloten kist anders
Plaats reactie