hey, nou ff een vraagie.. ik heb dus mijn GTE nog niet zo lang, en er moeten nieuwe remblokken op... alleen er zijn 5 verschillende types remblokken weten jullie toevallig wat voor'n remblokken op een GTE zitten, of verschilt dat per auto?!? want ik hoorde dat het verschil in de klauw zit(merk klauw)
ja klopt. dat geldt alleen voor de voorkant. heeft dan te maken met de manier waarop het remblok vast zit. moet je gewoon de klauw meenemen naar brezan o.i.d.
tnx! ehm, alleen het kloterige is dat hij in Dronten staat, en ik woon in Baarn hij komt hier pas heen als ik mijn rijbewijs heb vet kut, want als ik dus wat wil doen.. moet ik het allemaal mee nemen
haha, jah dat ken heh.. ik heb nog geen rijbewijs.. dus mag er nog niet inrijden(heb ik alwel) en hier inde straat zetten heeft weinig zin, want dan gaan de buren zeiken.. maar in juni is het zover.. HOOP IK!! dan kan ik lekker karren!
Martijn *Baccara* schreef:Een beetje onderdelenhandelaar kan zoeken op type auto. Kijk ook even wat voor merk de klauw is. Staat erin geslagen. Valeo of Girling/Bendix.
En het is handig als je het oude blok meeneemt. Het verschil tussen de types is vrij duidelijk.
waar staat het eigenlijk precies ingeslagen op de klauw? dan hoef ik niet zo lang te zoeken
Gewoon de oude blokken eruit, eentje meenemen naar de onderdelenboer, en klaar is Klara. Als je er toch niet in hoeft te rijden... Wat zitten we nou moeilijk te doen?
Als de remklauw met 2 M8 boutjes vastzit op de steun, dan is het Lucas/Girling en als de klauw vastzit door middel van 'schuifstukjes' die geborgd zijn met een heel klein borgpinnetje dan is het Bendix
nee, er zitten 4 soort nokjes op je zuiger. Daar kun je met een schroevendraaier of iets dergelijks tussen. Die zuiger moet je terug draaien. Zo krijg je bij de achterste remklauwen je zuiger terug.
There will be plenty of time to rest when your dead
Je moet ze terugdraaien omdat het handremmechanisme ze (door de slijtage van de blokken) te ver naar buiten houdt. Dit staat los van de de werking van het normale remsysteem. Als je er voorzichtig een waterpomptang op zet (pas op voor het afdichtrubber) en dan al draaiend de zuiger naar binnen drukt, moet het lukken.
D'r zit schroefdraad in die zuiger zeg maar, dus als je remt (en de blokken slijten) draait de zuiger naar buiten. Je moet deze weer terug draaien om nw. blokken te kunnen monteren Soms zitten ze alleen verrot vast als je pech hebt..