[ClioRS]Wat voor een luchtfilter?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

Wie weet wat voor een luchtfilter ik in mijn clio kan doen(wat voor merk en wat voor soort),en wat daar dan het effect van is.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Er zijn verschillende merken vervangingsfilters. JR, K&N you name it. Het effect qua vermogen/ koppel e.d. is ondanks allerlei mooie verhalen van de fabrikanten nihil!

Een dergelijk filter levert voor de "liefhebber" alleen een mooie aanzuigsoundtrack op.

Open luchtfilters produceren nog meer aanzuiggeruis en hebbe door hun plaatsing de nare eigenschap warmere inlaatlucht aan te zuigen. Dit kan een negatief effect hebben op de motorprestaties en de levensduur van de motor !

Nog een fiks nadeel !

Luchtmassameters volgens het hittefilm of hittedraad principe gaan kapot door de gebruikte olie in vervangingsmarkt-luchtfilters. Dit zijn prijzige onderdelen om te vervangen, vraag maar eens aan Subaru rijders of Vw eigenaars :lol:

Bij Vw TDI komt daar nog eens bij dat deze een verlijmd filter benodigen met een zeer hoge filterefficientie. Als je deze dus niet monteert kan het je zelfs je turbo kosten.

Dit is bij je RS overigens niet van toepassing.

[img]http://www.cliosport.nu/pict/clio_spec/factory/5.jpg[/img]
En zo hoort het, flink ver verwijderd van de motor om inname van warme lucht zoveel mogelijk te verhinderen. Een schot om dit af te scheiden zou nog mooier zijn.

Echter de enige goede oplossing is een slang die meteen je originele luchtfilter van "koude" buitenlucht voorziet. Een zogenaamde "cold air intake"... Aangezien inlaatluchttemperatuur een parameter is voor je motormanagement c.q. ecu is het zaak de aangevoerde lucht zo koud mogelijk te laten. Dit zorgt dat je motor onder alle condities het maximale vermogen kan ontwikkelen.

En hoe je het went of keert, onder alle omstandigheden is het warmer onder de kap als buiten !

En een tip: geef je geld uit aan een goede uitlaat (Orbisound van de coupe modellen) en een Magnetti Marelli coupe ecu. Levert je een veel snellere auto op met minimaal een 136kW/185pk. En vergeet de coupe motorsteunen niet.

Wel een flinke smak geld, maar dan schiet je er tenminste iets mee op...
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

En kijk daar: een veerpootbrug waarbij niet geboord hoeft te worden. :)
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Ron RS schreef:Wie weet wat voor een luchtfilter ik in mijn clio kan doen(wat voor merk en wat voor soort),en wat daar dan het effect van is.
als je het doet alleen voor het geluid kan je ook gewoon je luchtslang afkoppelen :D
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

Bedankt voor de informatie.Een hele nieuwe uitlaat hoef ik niet vindt ik een beetje zonde van mijn huidige demper.Het gaat me ook niet zo zeer om het vermogen wat je er bij zou kunnen krijgen,maar meer om het geluid. :)




Maus wat had jij eigenlijk voor een luchtfilter op je clio?
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

als je het doet alleen voor het geluid kan je ook gewoon je luchtslang afkoppelen :D
:)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

lach je altijd om je eigen grappen? :)
Don't walk the grass... smoke it
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

oxje schreef:lach je altijd om je eigen grappen? :)
is geen grap maar gewoon de waarheid
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Ron het beste kan je gewoon een vervangingsfilter nemen zoals Speedline al aangeeft.
Openluchtfilters vindt ik naar een verkrachte koe klinken en het helpt niks.
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

Ja dat denk ik ook.Had trouwens al bij K&N gekeken maar die leveren er ook geen een voor een RS.
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

rasit.. schreef:
oxje schreef:lach je altijd om je eigen grappen? :)
is geen grap maar gewoon de waarheid
:D Zou kunnen maar ik denk dat dat ook niet helemaal goed is.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

K&N leverd wel voor de RS, een vriend van mij heeft het ook.
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

o dan zal ik wel niet goed gekeken hebben.Heb mijn bril ook niet op 8) :wink:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

http://www.knfilterchargers.com/search/appsearch.aspx


Zo kom je er ook.Had net niet goed gekeken. :D
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Past eigenlijk niet in dit topic, omdat ik maar een 1.6je heb.....
Maar ik heb een goeie ervaring met een inlegfilter van Green.
De motor pakt iets beter op en is zelfs iets zuiniger in het middengebied.

@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
Cleaned Style
Projecttopic
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

ik heb trouwens een openluchtfilter van k&n met een schotje om de warmte een beetje tegen te houden..

afkoppelen van de luchtslang had ik ook gedaan, maurits rijdt al maanden met een afgekoppelde luchtslang :)
Diwwek
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 16 aug 2002 17:34
Locatie: Emmen

rasit wat deed jij eingelijk eergister bij de Kuip ? :)
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Diwwek schreef:rasit wat deed jij eingelijk eergister bij de Kuip ? :)
handel :D

edit : kan ik niet naar een wedstrijd van het nederlands elftal ( heb al jarenlang een seizoenskaart voor feyenoord zelfs ) :D


edit2: shit, nu weet iedereen waar ik woon :D
Laatst gewijzigd door rasit.. op ma 31 mar 2003 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurits
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 9 dec 2001 0:00
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

rasit.. schreef: afkoppelen van de luchtslang had ik ook gedaan, maurits rijdt al maanden met een afgekoppelde luchtslang :)

Maar in de zomer gaat ie er weer op ivm de warme lucht.
Ik heb trouwens een vervangingsfilter van Green.(Van Maus overgenomen)
De clio is ingeruild!
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ron RS schreef:Bedankt voor de informatie.Een hele nieuwe uitlaat hoef ik niet vindt ik een beetje zonde van mijn huidige demper.
Kan ik erg goed inkomen. Iedereen heeft andere voorkeuren. De mijne gaat uit naar pure prestaties...
Ron RS schreef:Het gaat me ook niet zo zeer om het vermogen wat je er bij zou kunnen krijgen,maar meer om het geluid. :)
Dan is een inlegfilter of zelfs een open filter een goede keus. Maar dan gaat het je vermogen kosten en dat gaat dus ten koste van de prestaties. Ik neem aan dat dat niet op de koop wordt toegenomen ?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

RenaultclioII16v (Peter) schreef:@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
De enige manier is mechanische tuning... (drukvulling is een ander, ook zeer kostbaar, alternatief)

Verhoging van de compressie, flowen van de kop, en ga zo maar door. Zeer kostbaar en niet verstandig. De auto wordt slechter verkoopbaar in de reguliere handel, en je krijgt nooit en te nimmer wat van het geinvesteerde geld terug. En daar houden de benodigde mods niet op ! Een beter onderstel en remmen horen ook op de verlanglijst. En als je dat allemaal optelt had je beter naar de Renault dealer kunnen sjezen voor een...

Het klinkt erg cliche... Maar spaar aub door voor een "RS". Daar kun je beter je zuurverdiende centen insteken. Je zou het zelfs als stelregel kunnen gebruiken... Tuning ? Eerst en alleen met de snelste versie :D

En zeg nou zelf ? Zou toch wel erg lullig zijn als je door de eerste de beste RS wordt zoek gereden in je opgefokte 1.6 ?!

Met vriendelijke groet,

Speedy
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

Dan is een inlegfilter of zelfs een open filter een goede keus. Maar dan gaat het je vermogen kosten en dat gaat dus ten koste van de prestaties. Ik neem aan dat dat niet op de koop wordt toegenomen ?

Heeft een inlegfilter ook al negatieve gevolgen voor de prestatie`s
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

in de meeste gevallen niet volgens mij
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

ik hoop het niet,want dat is niet de bedoeling.Kom ik staks helemaal niet meer vooruit :D
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Doorgaans kun je gewoon aannemen dat je nix verknalt als je een vervangingsfilter erin legt.

Je vervangt gewoon je minder efficiente kartonnen/papieren filter voor een beter exemplaar die meer lucht doorlaat, maar omdat ie in je originele fitlerhuis zit, hij geen warmere luchttoevoer veroorzaakt waar je motorblok op den duur aan kapot zou kunnen gaan.
Don't walk the grass... smoke it
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ron RS schreef: Maus wat had jij eigenlijk voor een luchtfilter op je clio?
Ik heb eerst een tijdje rondgereden met een open filter van K&N, later met een Green vervangingsfilter.
Met de K&N gaf 't echt een mooi geluid :D , met de Green ook mooi, maar wat zachter / beschaafder. :)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ron RS schreef:Ja dat denk ik ook.Had trouwens al bij K&N gekeken maar die leveren er ook geen een voor een RS.
Uhm, een open filter voor een Vectra past ook :D , moet alleen zelf een ophangbeugeltje gefabriceerd worden.
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht


Ik heb eerst een tijdje rondgereden met een open filter van K&N, later met een Green vervangingsfilter.
Met de K&N gaf 't echt een mooi geluid :D , met de Green ook mooi, maar wat zachter / beschaafder. :)
Oke dan weet ik al voor welke ik ga :D
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

speedline schreef: Het klinkt erg cliche... Maar spaar aub door voor een "RS". Daar kun je beter je zuurverdiende centen insteken.
Totdat je 'm wilt verkopen c.q. inruilen bij de dealer..... :(
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

speedline schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
De enige manier is mechanische tuning... (drukvulling is een ander, ook zeer kostbaar, alternatief)

Verhoging van de compressie, flowen van de kop, en ga zo maar door. Zeer kostbaar en niet verstandig. De auto wordt slechter verkoopbaar in de reguliere handel, en je krijgt nooit en te nimmer wat van het geinvesteerde geld terug. En daar houden de benodigde mods niet op ! Een beter onderstel en remmen horen ook op de verlanglijst. En als je dat allemaal optelt had je beter naar de Renault dealer kunnen sjezen voor een...

Het klinkt erg cliche... Maar spaar aub door voor een "RS". Daar kun je beter je zuurverdiende centen insteken. Je zou het zelfs als stelregel kunnen gebruiken... Tuning ? Eerst en alleen met de snelste versie :D

En zeg nou zelf ? Zou toch wel erg lullig zijn als je door de eerste de beste RS wordt zoek gereden in je opgefokte 1.6 ?!

Met vriendelijke groet,

Speedy
Bedankt voor de tip, maar voor een RS moet ik nog ff sparen. Ben blij dat ik als student deze auto al kan rijden....
Cleaned Style
Projecttopic
Ron RS
Berichten: 675
Lid geworden op: ma 15 apr 2002 0:00
Locatie: Papendrecht

Welke zal ik nemen K&N of een Green vervangings filter?
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

welke het goedkoopst is :d het matriaal is allebij het zelfde
Romke
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 7 apr 2003 20:06

Zit er bij een twingo eigenlijk een luchtmassa meter in ?
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

nee die heeft een carburateur ok? :lol:







als je een auto met injectie hebt heeft deze altijd een luchtmassameter,electronisch of mechanisch,daarmee wordt bepaalt hoeveel lucht er binnen stroomt in de motor.ook de dichtheid ervan,jouw twingo heeft een lcuhtmassameter,denk hittedraad.

zouden er tegenwoordig nog auto's worden verkocht zonder injectie?misschien lada's ofzo
Plaats reactie