[ClioRS]Wat voor een luchtfilter?
Er zijn verschillende merken vervangingsfilters. JR, K&N you name it. Het effect qua vermogen/ koppel e.d. is ondanks allerlei mooie verhalen van de fabrikanten nihil!
Een dergelijk filter levert voor de "liefhebber" alleen een mooie aanzuigsoundtrack op.
Open luchtfilters produceren nog meer aanzuiggeruis en hebbe door hun plaatsing de nare eigenschap warmere inlaatlucht aan te zuigen. Dit kan een negatief effect hebben op de motorprestaties en de levensduur van de motor !
Nog een fiks nadeel !
Luchtmassameters volgens het hittefilm of hittedraad principe gaan kapot door de gebruikte olie in vervangingsmarkt-luchtfilters. Dit zijn prijzige onderdelen om te vervangen, vraag maar eens aan Subaru rijders of Vw eigenaars
Bij Vw TDI komt daar nog eens bij dat deze een verlijmd filter benodigen met een zeer hoge filterefficientie. Als je deze dus niet monteert kan het je zelfs je turbo kosten.
Dit is bij je RS overigens niet van toepassing.
[img]http://www.cliosport.nu/pict/clio_spec/factory/5.jpg[/img]
En zo hoort het, flink ver verwijderd van de motor om inname van warme lucht zoveel mogelijk te verhinderen. Een schot om dit af te scheiden zou nog mooier zijn.
Echter de enige goede oplossing is een slang die meteen je originele luchtfilter van "koude" buitenlucht voorziet. Een zogenaamde "cold air intake"... Aangezien inlaatluchttemperatuur een parameter is voor je motormanagement c.q. ecu is het zaak de aangevoerde lucht zo koud mogelijk te laten. Dit zorgt dat je motor onder alle condities het maximale vermogen kan ontwikkelen.
En hoe je het went of keert, onder alle omstandigheden is het warmer onder de kap als buiten !
En een tip: geef je geld uit aan een goede uitlaat (Orbisound van de coupe modellen) en een Magnetti Marelli coupe ecu. Levert je een veel snellere auto op met minimaal een 136kW/185pk. En vergeet de coupe motorsteunen niet.
Wel een flinke smak geld, maar dan schiet je er tenminste iets mee op...
Een dergelijk filter levert voor de "liefhebber" alleen een mooie aanzuigsoundtrack op.
Open luchtfilters produceren nog meer aanzuiggeruis en hebbe door hun plaatsing de nare eigenschap warmere inlaatlucht aan te zuigen. Dit kan een negatief effect hebben op de motorprestaties en de levensduur van de motor !
Nog een fiks nadeel !
Luchtmassameters volgens het hittefilm of hittedraad principe gaan kapot door de gebruikte olie in vervangingsmarkt-luchtfilters. Dit zijn prijzige onderdelen om te vervangen, vraag maar eens aan Subaru rijders of Vw eigenaars

Bij Vw TDI komt daar nog eens bij dat deze een verlijmd filter benodigen met een zeer hoge filterefficientie. Als je deze dus niet monteert kan het je zelfs je turbo kosten.
Dit is bij je RS overigens niet van toepassing.
[img]http://www.cliosport.nu/pict/clio_spec/factory/5.jpg[/img]
En zo hoort het, flink ver verwijderd van de motor om inname van warme lucht zoveel mogelijk te verhinderen. Een schot om dit af te scheiden zou nog mooier zijn.
Echter de enige goede oplossing is een slang die meteen je originele luchtfilter van "koude" buitenlucht voorziet. Een zogenaamde "cold air intake"... Aangezien inlaatluchttemperatuur een parameter is voor je motormanagement c.q. ecu is het zaak de aangevoerde lucht zo koud mogelijk te laten. Dit zorgt dat je motor onder alle condities het maximale vermogen kan ontwikkelen.
En hoe je het went of keert, onder alle omstandigheden is het warmer onder de kap als buiten !
En een tip: geef je geld uit aan een goede uitlaat (Orbisound van de coupe modellen) en een Magnetti Marelli coupe ecu. Levert je een veel snellere auto op met minimaal een 136kW/185pk. En vergeet de coupe motorsteunen niet.
Wel een flinke smak geld, maar dan schiet je er tenminste iets mee op...
als je het doet alleen voor het geluid kan je ook gewoon je luchtslang afkoppelenRon RS schreef:Wie weet wat voor een luchtfilter ik in mijn clio kan doen(wat voor merk en wat voor soort),en wat daar dan het effect van is.

Bedankt voor de informatie.Een hele nieuwe uitlaat hoef ik niet vindt ik een beetje zonde van mijn huidige demper.Het gaat me ook niet zo zeer om het vermogen wat je er bij zou kunnen krijgen,maar meer om het geluid.
Maus wat had jij eigenlijk voor een luchtfilter op je clio?

Maus wat had jij eigenlijk voor een luchtfilter op je clio?
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Past eigenlijk niet in dit topic, omdat ik maar een 1.6je heb.....
Maar ik heb een goeie ervaring met een inlegfilter van Green.
De motor pakt iets beter op en is zelfs iets zuiniger in het middengebied.
@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
Maar ik heb een goeie ervaring met een inlegfilter van Green.
De motor pakt iets beter op en is zelfs iets zuiniger in het middengebied.
@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
handelDiwwek schreef:rasit wat deed jij eingelijk eergister bij de Kuip ?

edit : kan ik niet naar een wedstrijd van het nederlands elftal ( heb al jarenlang een seizoenskaart voor feyenoord zelfs )

edit2: shit, nu weet iedereen waar ik woon

Laatst gewijzigd door rasit.. op ma 31 mar 2003 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
rasit.. schreef: afkoppelen van de luchtslang had ik ook gedaan, maurits rijdt al maanden met een afgekoppelde luchtslang
Maar in de zomer gaat ie er weer op ivm de warme lucht.
Ik heb trouwens een vervangingsfilter van Green.(Van Maus overgenomen)
De clio is ingeruild!
Kan ik erg goed inkomen. Iedereen heeft andere voorkeuren. De mijne gaat uit naar pure prestaties...Ron RS schreef:Bedankt voor de informatie.Een hele nieuwe uitlaat hoef ik niet vindt ik een beetje zonde van mijn huidige demper.
Dan is een inlegfilter of zelfs een open filter een goede keus. Maar dan gaat het je vermogen kosten en dat gaat dus ten koste van de prestaties. Ik neem aan dat dat niet op de koop wordt toegenomen ?Ron RS schreef:Het gaat me ook niet zo zeer om het vermogen wat je er bij zou kunnen krijgen,maar meer om het geluid.
De enige manier is mechanische tuning... (drukvulling is een ander, ook zeer kostbaar, alternatief)RenaultclioII16v (Peter) schreef:@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
Verhoging van de compressie, flowen van de kop, en ga zo maar door. Zeer kostbaar en niet verstandig. De auto wordt slechter verkoopbaar in de reguliere handel, en je krijgt nooit en te nimmer wat van het geinvesteerde geld terug. En daar houden de benodigde mods niet op ! Een beter onderstel en remmen horen ook op de verlanglijst. En als je dat allemaal optelt had je beter naar de Renault dealer kunnen sjezen voor een...
Het klinkt erg cliche... Maar spaar aub door voor een "RS". Daar kun je beter je zuurverdiende centen insteken. Je zou het zelfs als stelregel kunnen gebruiken... Tuning ? Eerst en alleen met de snelste versie

En zeg nou zelf ? Zou toch wel erg lullig zijn als je door de eerste de beste RS wordt zoek gereden in je opgefokte 1.6 ?!
Met vriendelijke groet,
Speedy
Dan is een inlegfilter of zelfs een open filter een goede keus. Maar dan gaat het je vermogen kosten en dat gaat dus ten koste van de prestaties. Ik neem aan dat dat niet op de koop wordt toegenomen ?
Heeft een inlegfilter ook al negatieve gevolgen voor de prestatie`s
Doorgaans kun je gewoon aannemen dat je nix verknalt als je een vervangingsfilter erin legt.
Je vervangt gewoon je minder efficiente kartonnen/papieren filter voor een beter exemplaar die meer lucht doorlaat, maar omdat ie in je originele fitlerhuis zit, hij geen warmere luchttoevoer veroorzaakt waar je motorblok op den duur aan kapot zou kunnen gaan.
Je vervangt gewoon je minder efficiente kartonnen/papieren filter voor een beter exemplaar die meer lucht doorlaat, maar omdat ie in je originele fitlerhuis zit, hij geen warmere luchttoevoer veroorzaakt waar je motorblok op den duur aan kapot zou kunnen gaan.
Don't walk the grass... smoke it
Ik heb eerst een tijdje rondgereden met een open filter van K&N, later met een Green vervangingsfilter.Ron RS schreef: Maus wat had jij eigenlijk voor een luchtfilter op je clio?
Met de K&N gaf 't echt een mooi geluid


Uhm, een open filter voor een Vectra past ookRon RS schreef:Ja dat denk ik ook.Had trouwens al bij K&N gekeken maar die leveren er ook geen een voor een RS.

Oke dan weet ik al voor welke ik ga
Ik heb eerst een tijdje rondgereden met een open filter van K&N, later met een Green vervangingsfilter.
Met de K&N gaf 't echt een mooi geluid, met de Green ook mooi, maar wat zachter / beschaafder.

-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Bedankt voor de tip, maar voor een RS moet ik nog ff sparen. Ben blij dat ik als student deze auto al kan rijden....speedline schreef:De enige manier is mechanische tuning... (drukvulling is een ander, ook zeer kostbaar, alternatief)RenaultclioII16v (Peter) schreef:@speedline: Zijn er ook nog tips voor het verbeteren van het motor rendement van een 1.6 16v?
Verhoging van de compressie, flowen van de kop, en ga zo maar door. Zeer kostbaar en niet verstandig. De auto wordt slechter verkoopbaar in de reguliere handel, en je krijgt nooit en te nimmer wat van het geinvesteerde geld terug. En daar houden de benodigde mods niet op ! Een beter onderstel en remmen horen ook op de verlanglijst. En als je dat allemaal optelt had je beter naar de Renault dealer kunnen sjezen voor een...
Het klinkt erg cliche... Maar spaar aub door voor een "RS". Daar kun je beter je zuurverdiende centen insteken. Je zou het zelfs als stelregel kunnen gebruiken... Tuning ? Eerst en alleen met de snelste versie![]()
En zeg nou zelf ? Zou toch wel erg lullig zijn als je door de eerste de beste RS wordt zoek gereden in je opgefokte 1.6 ?!
Met vriendelijke groet,
Speedy
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
nee die heeft een carburateur ok?
als je een auto met injectie hebt heeft deze altijd een luchtmassameter,electronisch of mechanisch,daarmee wordt bepaalt hoeveel lucht er binnen stroomt in de motor.ook de dichtheid ervan,jouw twingo heeft een lcuhtmassameter,denk hittedraad.
zouden er tegenwoordig nog auto's worden verkocht zonder injectie?misschien lada's ofzo

als je een auto met injectie hebt heeft deze altijd een luchtmassameter,electronisch of mechanisch,daarmee wordt bepaalt hoeveel lucht er binnen stroomt in de motor.ook de dichtheid ervan,jouw twingo heeft een lcuhtmassameter,denk hittedraad.
zouden er tegenwoordig nog auto's worden verkocht zonder injectie?misschien lada's ofzo