Probleem GTT. het klinkt niet tof als ik start

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Michel S.
Contacteer:

Hey mensen

Ik zit met een probleem. Ik ben nu heel hard bezig om mijn GTT weer tijdelijk op straat te krijgen. Dit om het Rallyblok in te rijden en ook even uit de voeten te kunnen. Nu heb ik een probleem.

Als ik start, dan klikt het niet echt gezond. Weet niet hoe ik het moet noemen, maar het is een schel geluid en het komt duidelijk van het starten vandaan. Na een halve draai springt het ding aan en dat klinkt me toch een partijtje lekker. maar niet echt hard. Dus ga misschien demperloos rijden :P

Maar ik weet dat het van de starter afkomt. starter eruit, en inderdaad. Tandjes waren al een klein beetje aangetast. Dus probleem gevonden. Starter hoort niet op dit vliegwiel.
Geen probleem. ik kijken op de starter en de tanden geteld. Dit waren er 9. Ik heb in totaal een starter of 6 hier liggen.
En allemaal 9 tanden. Maar de nummers erop hebben denk ik een bepaalde typering qua tandwiel.

Ik heb de nummer 9-71,9-76 en 9-50 gevonden. 971 had ik erop zitten. Dus heb ik de 976 eens erop gemonteerd. Klonk even slecht. Nu wil ik nog wel de 950 proberen. Maar ik ben bang dat het misschien niks uitmaakt.

Het probleem is dat dit vliegwiel niet uit mijn eigen vooraad komt. Dit heb ik gekocht van Redfox volgens mij. Maar weet dus bij god niet wat het voor vliegwiel is. Zou van een GTT uit 1988 komen. Maar met mijn 1988 blok had ik het 9-71 startertje en dat klonk perfect. Coderingen op het vliegwiel kunnen we ook vergeten. Want het is verlicht. Iemand een idee of er verschilligen zitten met de starters, en of ik misschien een verkeerd vliegwiel heb. En of er een kans is een goede starter te vinden???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel S.
Contacteer:

Okee, de 9-50 ook geprobeerd, maar helaas. Hetzelfde gekraak. Ik weet het effe niet meer.

Krijg het vermoeden dat het vliegwiel dan een vliegwiel is wat niet op een GTT zit normaal. Maar ja, hoe kom je erachter. Tanden tellen??
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Ben

Ik had dat toen ook

Wat ook kan zijn is dat je een busje bent vergeten te bevestiginen van de startmotor zodat hij niet lekker zit.

Ik heb hier ook 2 start motoren en kransen mee verneukt omdat ik toen niet wist dat daar een busje hoorde te zitten. Door die rot vorige eigenaar verprutst dus.
Michel S.
Contacteer:

Ben schreef:Ik had dat toen ook

Wat ook kan zijn is dat je een busje bent vergeten te bevestiginen van de startmotor zodat hij niet lekker zit.

Ik heb hier ook 2 start motoren en kransen mee verneukt omdat ik toen niet wist dat daar een busje hoorde te zitten. Door die rot vorige eigenaar verprutst dus.
Busje. Denk het niet. Heb alle 3 de bouten erin, dus hij zit wel op zijn plek. Morgen toch nog eens kijken of ik iets kan vinden wat me verder helpt in mijn zoektocht.
Abel
Über-Spammer

1 van de drie bouten zit een stalen busje om. Die moet er in zitten!!! Heel belangrijk volgens de olyslager.
Ben

Die bedoel ik, zit die er niet om verneuk jeje startmotor tandwiel en je starterskrans.

Ik heb nog wel een nieuwe gereviseerde startmotor liggen voor je met verneukt tandwiel 2x gedraaid toen al naar de knoppen.
Laatst gewijzigd door Ben op ma 24 mar 2003 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Contacteer:

Morgen dan maar eens kijken dan.
Ben

suc6 met de rot klus
Michel S.
Contacteer:

Ben schreef:suc6 met de rot klus
Valt wel mee. Mijn record startmotor vervangen is vandaag door mezelf verbeterd. 13 minuut nog iets voor de startmotor te verwissellen. en proberen.

moet wel zeggen dat het ding al op bokken stond en de wielen eraf waren. Dus dat moet je er normaal bijtellen. Maar heb het onderhand nu al zovaak gedaan dat het echt een stukje koek is geworden.
Ben

Ik vind het maar niets
gille
Contacteer:

Starterskroon op vliegwiel stuk,heb ik ook gehad met de 21T,was ook schel geluid.
wilco blue
Car: Renault 5 GT Turbo

kijk eerst maar effe naar dat busje ja als dat er niet is zal dat zeker wel de oorzaak kunnen zijn .
Michel S.
Contacteer:

starterkrans is in orde. Ik ga morgen eens met de busje klungelen. hoop dat dat het is.
marco

michel dit klopt over dat busje , is het centreer busje wat normaal gesproken nog erop zit bij het blok,als je dit niet hebt of verkeerd zit dan maakt die echt een tering herrie bij het starten,heb ik en pat ook ondervonden bij de eerste startmotor die we hadden vervangen,kijk eerst ff naar dat busje of dat er zit ,

greetz marco
elwin81

ben benieuwd hoe het afgelopen is, is het al gelukt???????? :wink:
Michel S.
Contacteer:

Ik ben niet meer verder gegaan na de info van het busje.

vanavond meer info
Patrick

Michel S. schreef:Ik ben niet meer verder gegaan na de info van het busje.

vanavond meer info

michel reken er maar op kerel dat het busje ontbreekt,als je deze er niet bij monteerd dan krijg je een geluid gepresenteerd waar je ziek van ken worden.
dus monteer dat busje er maar gewoon op dan is het geluid foetsie,groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Michel S.
Contacteer:

Tot mijn grote spijt was het busje wel al aanwezig.

Ik vermoed dus dat het geen orgineel GTT vliegwiel is.

Kan iemand mij vertellen of er verschil zit tussen het vliegwiel van een phase I, Phase II en een gewoon vliegwiel van een GTE of een andere ongeblazen torretje van een R5.
Menno

Bij de 5 alpine (turbo) zit er tussen koppelingshuis en startmotor een vulplaat, om de startmotor goed te positioneren tov het vliegwiel. Brengt me op 't idee dat die plek misschien niet helemaal lekker is.
Als 't koppelingshuis niet helemaal std is, of 't vliegwiel , dan zit daar misschien je probleem.

ff uitmeten en eventueel een vulplaat of vulringen gebruiken.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Een kijken hoe ik dit piggetje ga wassen.

Denk dat ik eens een startmotor uit elkaar haal en het tandwiel eens op het vliegwiel ga passen. Kijken of ik zo iets te weten kom of het misschien een de vertanding ligt. En anders moet ik gaan kijken of ik een passende startmotor kan vinden voor dit vliegwiel.

Ander moet ik eens gaan meten of de startmotor misschien niet verkeerd zit voor het vliegwiel. Tis een sper bak. Maar naar mijn idee zijn de bakhelften gewoon standard.
Ben

ik zal van de week ff een fototje schieten van een phase1 starterskrans.
Michel S.
Contacteer:

Hey mensen.

TRAP omhoog.

Ik heb alle starters geprobeerd. Helaas niks. Heb gekeken of het busje erin zat. Dat zit erin en is in orde. Ik heb alle gedemonteerd om te kijken hoe en wat.

Het vliegwiel gecontroleerd, en dat is gewoon hetzelfde als een standard vliegwiel van een GTT.
Dus dat is goed.

Ik dacht eerst dat het tandwiel van de starter te kort op het vliegwiel zat. Dus ik heb het busje eruit gehaald en de starter maximaal van het vliegwiel afgezet.
Starten, nog meer kraken maar de motor draaide niet eens rond. Dus ik denk bij mijzelf dat de starter niet goed aan het vliegwiel komt. Maar hoe komt dat, en nog beter, hoe kan ik het verhelpen.

Heb het idee dat ik iets over het hoofd zie. Iemand een idee?
Michel S.
Contacteer:

Lekker vreemd allemaal.

Maar het blok gaat er weer uit totdat ik weet wat dit is. Dus we komen er wel achter.
Riël
Über-Spammer

Kan het niet de drukgroep zijn? Dat daar iets fout zit.. Of de accu te leeg zodat de startmotor blijft ratelen? Misschien hoef je 't niet bij de startmotor te zoeken...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Contacteer:

Riël schreef:Kan het niet de drukgroep zijn? Dat daar iets fout zit.. Of de accu te leeg zodat de startmotor blijft ratelen? Misschien hoef je 't niet bij de startmotor te zoeken...
Als ik toch bramen op het tandwiel van de starter vind, beschadigingen aan het vliegwiel en een volle accu heb. Dan weet ik waar ik het moet zoeken.

Maar het probleem is gevonden. Tis dus de bak. Heb nu een normale bak erop, en die heeft het niet. Heb een nummer gevonden op de bak, misschien dat ik daarmee kan achterhalen waar die bak vandaan komt. Kan ik daar de starter van pakken en dan is het probleem denk ik opgelost.

Voor nu bouw ik even de orginele bak erin.

Garage moet namelijk leeg.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Michel,

Vorrig jaar heb ik weer(4e keer) eens een nieuwe startmotor laten monteren bij de Renault garage nadat hij wederom kapot was. Ik had er een sterkere opzitten van een Clio, dat is zo'n kleine.

In de zomer van 2002, na een wasbeurt deed ie niets meer, weer de startmotor..
Ik bracht hem toen bij de Renault garage en ik kreeg hem na een paar dagen terug en als ik hem startte maaktte die echt een kut geluid. Ze zeiden dat me starterkrans beschadigd was en dat de nieuwe startmotor daar wel weer in zou slijten. Met andere woorden, hij deed het altijd goed, en na de montage van een andere startmotor had ik dat rot geluid.
Ik was er echt ziek van en ze zeiden me dat ze al meerdere nieuwe startmotors hadden geprobeerd en dat het vanzelf minder zou worden.
Maar ik kon ook de starterkrans laten vervangen..
Dat scheen erg duur te zijn en ze zeiden me vorrig jaar dat ik gek was als ik dat zou doen..

Vorrige maand haalde ik me 5je na een paar maanden weer uit mijn schuur, en ik werd gelijk weer gestoord van het startgeluid..
Ik ree gelijk naar de garage om en prijs te vragen wat het zou kostten om die krans te vervangen.
De chef zei dat ie nog een keer gratis zou kijken om te zien of dat rot geluid te verhelpen was, het leek immers net een sloper bij het starten. En veel minder was het nou niet geworden..
Ze haalden dinsdag weer de startmotor eraf en zagen dat de krans niet beschadigd was. Weer werd er een nieuwe startmotor besteld, die zit er nu op en hij start weer zoals het hoort...

Met andere woorden, probeer eens een nieuwe/andere startmotor.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
gille
Contacteer:

Chris schreef:Michel,

Vorrig jaar heb ik weer(4e keer) eens een nieuwe startmotor laten monteren bij de Renault garage nadat hij wederom kapot was. Ik had er een sterkere opzitten van een Clio, dat is zo'n kleine.

In de zomer van 2002, na een wasbeurt deed ie niets meer, weer de startmotor..
Ik bracht hem toen bij de Renault garage en ik kreeg hem na een paar dagen terug en als ik hem startte maaktte die echt een k#t geluid. Ze zeiden dat me starterkrans beschadigd was en dat de nieuwe startmotor daar wel weer in zou slijten. Met andere woorden, hij deed het altijd goed, en na de montage van een andere startmotor had ik dat rot geluid.
Ik was er echt ziek van en ze zeiden me dat ze al meerdere nieuwe startmotors hadden geprobeerd en dat het vanzelf minder zou worden.
Maar ik kon ook de starterkrans laten vervangen..
Dat scheen erg duur te zijn en ze zeiden me vorrig jaar dat ik gek was als ik dat zou doen..

Vorrige maand haalde ik me 5je na een paar maanden weer uit mijn schuur, en ik werd gelijk weer gestoord van het startgeluid..
Ik ree gelijk naar de garage om en prijs te vragen wat het zou kostten om die krans te vervangen.
De chef zei dat ie nog een keer gratis zou kijken om te zien of dat rot geluid te verhelpen was, het leek immers net een sloper bij het starten. En veel minder was het nou niet geworden..
Ze haalden dinsdag weer de startmotor eraf en zagen dat de krans niet beschadigd was. Weer werd er een nieuwe startmotor besteld, die zit er nu op en hij start weer zoals het hoort...

Met andere woorden, probeer eens een nieuwe/andere startmotor.
chief kom eens op msn please
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Heb je al geprobeerd om het busje op een andere plek te doen? Er zijn twee posities mogelijk. Naast de het gat waar hij nu zit, zit nog een gat, probeer hem daar eens in. En evt. een nieuw busje halen bij de dealer. En zie anders een nieuwe startmotor te regelen, om te proberen.

Niet om je te ontmoedigen, maar een vriend van me had dit ook met een gewone 1.4 en hij heeft het nooit kunnen verhelpen, wat we ook probeerden. :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Michel S.
Contacteer:

Busje heb ik al eens geprobeerd. Zat er trouwens wel in. Maar toch preventief vervangen, zonder succes.

De starter wat ik heb gebruikt was er 1 die ik zelf 4 maanden heb gebruikt. Ding was dus eigenlijk nieuw. Heb ook nog 5 andere starters gebruikt allemaal met dat rot geluid. Dus ik geloofde niet echt dat het de starter was.

Heb nu de orginele bak erop gehangen en de startmotor erop gezet. KLinkt zoals het hoort nu.

Heb de nummer bekeken op de bak en die verschillen. Dus waarschijnlijk is het een andere bak waar ook een andere starter bij hoort. Maar dat ben ik nog uit aan het zoeken.

Motor starten gaat nu gepaard met het normale geluid wat erbij hoort.

Morgen erin hangen, en hopelijk in het weekend eens proefrijden. Alleen dan nog een achterdemper regelen.

we zullen zien hoe en wat.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mooi dat het gelukt is :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer

Michel S. schreef:Busje heb ik al eens geprobeerd. Zat er trouwens wel in. Maar toch preventief vervangen, zonder succes.

De starter wat ik heb gebruikt was er 1 die ik zelf 4 maanden heb gebruikt. Ding was dus eigenlijk nieuw. Heb ook nog 5 andere starters gebruikt allemaal met dat rot geluid. Dus ik geloofde niet echt dat het de starter was.

Heb nu de orginele bak erop gehangen en de startmotor erop gezet. KLinkt zoals het hoort nu.

Heb de nummer bekeken op de bak en die verschillen. Dus waarschijnlijk is het een andere bak waar ook een andere starter bij hoort. Maar dat ben ik nog uit aan het zoeken.

Motor starten gaat nu gepaard met het normale geluid wat erbij hoort.

Morgen erin hangen, en hopelijk in het weekend eens proefrijden. Alleen dan nog een achterdemper regelen.

we zullen zien hoe en wat.
Ik heb wel eens gehoord van een 19 diesel bak onder een 5. Die diesel heeft een iets grotere vliegwiel.

Misschien dat dat iets is?
Riël
Über-Spammer

Even dit topic omhoog.

Ik heb zaterdag Rob.H's startmotor vervangen, omdat deze TIK zei en niet aan sprong. Het klonk voor mij als of het relais zodanig versleten was dat ie niet naar buiten wilde.

Een nieuwe startmotor monteren, je raad het al, was de oplossing niet. Het tikt nog altijd. Als ik dan een stukje rol, dan pakt ie wel gewoon en start als een zonnetje.

Conclusie welke ik nu trek is dan dat het tandwieltje tegen de startkrans opvliegt en er niet in wil haken. Zodoende maakt de startmotor natuurlijk geen contact.

Het vliegwiel is een vliegwiel dat van cliomaniac afkomt, die jongen bereiken is niet te doen :s wat voor vliegwiel het is zou wel nuttige informatie zijn. Ook welke startmotoren er nog meer bij bijv en bepaald type bak horen? Heeft nu 11 tandjes.

Nou goed, iemand idee?

Groetjes!
Turbo-Peer

Riël schreef:Even dit topic omhoog.

Conclusie welke ik nu trek is dan dat het tandwieltje tegen de startkrans opvliegt en er niet in wil haken. Zodoende maakt de startmotor natuurlijk geen contact.

Groetjes!
Ik denk dat je het in de starterkrans moet zoeken. Ik heb bij de donorgtt ook een startprobleem. Een tik en verder houdt het op. De starterkrans blijkt flink beschadigd te zijn.

Weet iemand overigens of de starterkrans makkelijk los te maken is van het vliegwiel, en ook weer goed te monteren?? En ik zodoende de starterkrans kan vervangen door die van m'n huidige motor.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Al zag de starterskrans er goed uit. Ik heb met michel overlegd, bij hem zat het in een te zwakke contact+ op de kleine stekker van de startmotor, het relais krijgt het tandwiel er niet ingeramd dan. Ik ga dat eerst eens nakijken.
Matijs
Contacteer:

Turbo-Peer schreef:Weet iemand overigens of de starterkrans makkelijk los te maken is van het vliegwiel, en ook weer goed te monteren?? En ik zodoende de starterkrans kan vervangen door die van m'n huidige motor.
De starterkrans krijg je denk ik niet zomaar los. Het hele vliegwiel overzetten lijkt mij dan makkelijker.
Plaats reactie