[Clio16V]Olieverbruik.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Arie16v

Vraagie:
wat is het olieverbruik van andere clio16v rijders?
Voor mijn gevoel is mijnes in pittige olieverbruiker.
en wat voor olie gebruiken andere rijders? en wat is aan te raden?
Clio16v rules
red_Turbo

hoeveel olie gebruikt ie dan?
Mickael

Ik geloof dat een gem. verbruik van 1L op de 3000km vrij gewoon was/is.

Die van mij verbruikt ong. 0,5L op de 10.000 (nieuw blok)
en die van mijn vriendin 1 op 2500km.
Patrick L.

mijn Clio16v zal ongeveer een liter Elf gebruiken op ongeveer 1100km, heeft 215.000km op de klok staan.
jeroen.k

Damn, die dingen lussen wel een slokje olie dus!

Waar gaat die olie eigenlijk heen? Die verbrandt hij ofzo?
Marcel B.

Soms willen ze ook nog wel eens een druppeltje laten vallen op een parkeerplaats nadat je ermee gereden hebt, maar das niet echt onder 'verbruik' te rekenen
Don't walk the grass... smoke it
Arie16v

ik heb erop gelet, maar zie nooit olie liggen op de plek waar ik um geparkeerd heb.
Clio16v rules
Ollie

Patrick L. schreef:mijn Clio16v zal ongeveer een liter Elf gebruiken op ongeveer 1100km, heeft 215.000km op de klok staan.
Mijn cliootje slurpt ook zoiets, alleen dan nu nog ff Castrol olie :wink: Maar straks slurpt ie dus ook lekker een liter op de 1500 km ELF weg! Ook hoge km.stand...205.500 op het moment :(
Mickael

Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.

Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.

Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Marcel B.

Mickael schreef:Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.

Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.

Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Die keerringen is bij mij ook het geval, is dat te maken?
Mickael

Ja hoor dat is best te maken gewoon nieuwe monteren. helaas gaat dit echt niet makkelijk, want je raad het al je komt er ruk bij.

Waar lekt ie bij jou dan?
Marcel B.

Achteraan de carterpan (vanaf de voorkant van de auto gezien) hangen soms druppels olie, en dan uiteraard ook een vlekje op de grond
Mickael

zie PM zo meteen
Arie16v

Ja ik heb wel gemerkt dat mn bouchies zeiknat zijn van de olie, wat kan ik daaraan doen? is er iets tegen te doen?
Clio16v rules
Patrick L.

Arie16v schreef:Ja ik heb wel gemerkt dat mn bouchies zeiknat zijn van de olie, wat kan ik daaraan doen? is er iets tegen te doen?
Kleppendekselpakking vervangen.
mike16v

Arie16v schreef:Ja ik heb wel gemerkt dat mn bouchies zeiknat zijn van de olie, wat kan ik daaraan doen? is er iets tegen te doen?
wel wat aan doen, geen nood maar wel beter!
klepdeksel pakking vervangen, is niet heel dramatisch ofzo. en mijn clio zoop toen ook ongeveer 1L op de 1500 km.... is dus 'normaal' !
Patrick L.

mijn Clio lekt niet overmatig, geen lekke keerringen of kleppendeksel, motor verbruikt gewoon meer olie als een "gewoon" blokje, staan die blokjes ook bekend om trouwens, dat ze gemiddeld meer olie slurpen als andere blokjes.
Arie16v

Is een kleppendekslepakking gemakkelijk zelf te vervangen, en zoja hoe? Heb dat nog nooit gedaan nl.
Clio16v rules
Foeke

die van mij verbruikt 1 liter op 10.000 staat nu 165.000 op de teller
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Ben

Ik heb sind sik de clio heb al zo'n 2500 km gereden en het olie peil is nog niets gezakt
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Bij de peilstok of op je metertje? Dat metertje moet je niet al te serieus nemen, namelijk!
Patrick L.

F 16Valve schreef:die van mij verbruikt 1 liter op 10.000 staat nu 165.000 op de teller
It`s amazing!?!

kan het bijna niet geloven.
Foeke

Patrick L. schreef:
F 16Valve schreef:die van mij verbruikt 1 liter op 10.000 staat nu 165.000 op de teller
It`s amazing!?!

kan het bijna niet geloven.
Dus is gelukkig niet zo'n olie slurper. btw zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik veel snelweg KM maak??????
Heb er bijna al weer 10.000KM op zitten maar olie pijl is sinds vorige beurt weinig gezakt.
Laatst gewijzigd door Foeke op do 27 mar 2003 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Ben

Merijn schreef:Bij de peilstok of op je metertje? Dat metertje moet je niet al te serieus nemen, namelijk!
Duh ik check alles manually. nix verbruiikt nog staat 145000 op de teller
Mickael

Arie16v schreef:Is een kleppendekslepakking gemakkelijk zelf te vervangen, en zoja hoe? Heb dat nog nooit gedaan nl.
Het stelt niet veel voor hoor.

Ik heb het pas laten doen omdat ik er gewoon niet aan toe kwam was geloof ik minder dan 75 euro kwijt.

Maar als je het zelf wil doen is dat ook goed mogelijk.

Nieuwe pakking halen en vloeibare pakking. Ohja een middeltje om de oude pakking weg te halen en schoon te maken is ook wel gewenst.

Draai de boutje eraf, haal de kleppedeksel eraf, maak schoon. Nieuwe pakking er tussen op de hoeken een beetje vloeibare pakking om te verstevigen deksel erop en gaan met die banaan. :wink:

PM me anders ff.
Arie16v

thnx, ik zal ut allemaal ff proberen, anders horen jullie ut wel 8)
Clio16v rules
Michel S.
Contacteer:

Heb zelf geen clio, maar ze verbruiken wel wat olie.

Wat ik heb gelezen is dat het blokje met grotere speling is gemaakt. Hierdoor drinkt die wat olie, maar houd die het wel allemaal wat beter uit.

Dat is wat ik ooit eens ergens gelezen heb.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline

Alle verbrandingsmotoren volgens het slagzuiger principe verbruiken olie. Een fabrikant laat van een nieuw ontwikkelde motor een uitgebreide analyse maken mbt het olieverbruik. Dit wordt gemeten in (m)g/kWh op vol vermogen.

Als een motor "geen" olie verbruikt wordt de (onder alle omstandigheden wel verbruikte) olie vervangen door indikking door vuil, roet, as en dergelijke. Ook is er neerslag van brandstof in de olie (soms zo erg dat het oliepeil stijgt !).

Het verbruik van olie moet met het oog op de uitlaatgassen sterk verminderd worden. Dit doen fabrikanten met verder ontwikkelde technieken zoals kleinere produktietoleranties, kleinere bedrijfsspelingen en nieuwe zuigerveertechnieken. Ook het zo hoog mogelijk plaatsen van de bovenste zuigerveer hoort hierbij.

Ook worden motorbesturingen geprogrammeerd om motoren te beschermen tegen misbruik door verkeerd gebruik. Daar zou je een boek over kunnen schrijven dus hier laat ik het maar even bij...

Sommige vrachtwagenfabrikanten zetten dit soort olieverbruiks data in hun motorenbrochures. In de truckwereld is namelijk voldoende kennis van zaken (techniek) aanwezig om dit soort data op waarde te schatten. Dit zodat er geen fabels de wereld in gaan...

Zeker in de autotechniek waarin 99,99% van de klanten vol zit met vooroordelen over techniek van 30 jaar geleden kunnen dit soort gegevens wel eens verkeerd begrepen of geinterpreteerd worden.

De enige waarheid is dat bij de F7R motoren (2-liter Williams) er een serie cilinderkoppen geweest is die een enorm hoog olieverbruik veroorzaakten. Deze zijn door de Dealers in een terugroepactie vervangen. Dit olieverbruik moest hoger zijn als 0.5-1l/1000km. Dan begint de hoeveelheid olie ook invloed uit te oefenen op de emissie.

Bij de resterende F7 motoren treedt alleen een hoog olieverbruik op als deze motoren verregaand versleten zijn op een of meerdere onderdelen. Bij controle of revisie zal dit altijd blijken.

Een goede motor zal een olieverbruik kennen van minder als 600cc op 10000km. Precies genoeg om niet bij te hoeven vullen tussen een normale standaard beurt.

Let op: Bij een zeer veeleisende rijstijl of motortuning is het altijd noodzakelijk de verversingstermijn te verkleinen !
Tom
Moderator
Car: MB

de mijne verbuikt zo goed als niets :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Johnny_r82

Mickael schreef:Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.

Ik heb bij vol optrekken altijd wel zo'n pluimpje uit de uitlaat. ik dacht dat dat normaal was maar kan dat dus betekenen dat mijn stoters versleten zijn? Bij rustig rijden heb ik t trouwens niet.
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Ben

kleppenseals misschien
Jesper16v
Contacteer:

Die van mij verbruikt best veel. 1L op de 1200 of zo
Serge1916V

Mickael schreef:Ik geloof dat een gem. verbruik van 1L op de 3000km vrij gewoon was/is.

Als je motor nieuw is dan hoort ie echt niks te verbruiken....misschien een heel klein beetje.
Ik heb vorig jaar mijn kop van het blok laten reviseren, rubbers, koppakking, drijfstanglager, zuigerveren, keringen, kleppen...blabla

En ik heb nu alweer 30 duizend kilometer gereden en heb 1x een halve liter bijgegooit en toen ik die keer erop weer het oliepijl meette was die 1 cm boven de max.
Dus hij verbruikt niks!! Alleen heb ik wel 0,5 liter koelvloeistof moeten bijvullen op 30000 kilometer.

Die man van dat revisiebedrijf heeft echt goed zijn werk gedaan :)
Mickael

Serge1916V schreef:
Mickael schreef:Ik geloof dat een gem. verbruik van 1L op de 3000km vrij gewoon was/is.

Als je motor nieuw is dan hoort ie echt niks te verbruiken....misschien een heel klein beetje.
Ik heb vorig jaar mijn kop van het blok laten reviseren, rubbers, koppakking, drijfstanglager, zuigerveren, keringen, kleppen...blabla

En ik heb nu alweer 30 duizend kilometer gereden en heb 1x een halve liter bijgegooit en toen ik die keer erop weer het oliepijl meette was die 1 cm boven de max.
Dus hij verbruikt niks!! Alleen heb ik wel 0,5 liter koelvloeistof moeten bijvullen op 30000 kilometer.

Die man van dat revisiebedrijf heeft echt goed zijn werk gedaan :)
0,5 was een indicatie, want ik heb nog niets bijgevult tussen de beurten door.

Ik mag 8000 trn maken en die wil ik heel soms wel halen. Dan zal ie waarschijnlijk een klein beetje gebruiken, wat absoluut niet vreemd is bij dat soort toerentallen.

Ik had ook kunnen zeggen dus dat ie niets verbruikt bij normaal gebruik.
Serge1916V

Ah, ik kan maar tot de 7250 en die haal ik ook zeker wel vaker...maar alleen als ie warm is.
Maar zelfs dan, ik ben naar Salou gereden(1600 km) met 3 man erin en flink geladen, op de heenweg redelijk rustig gereden 140 ongeveer en ben van salou nog 2x open neer geweest naar lorret the mar, dus nog eens 800 km erbij en daarna terug gereden met een snelheid tussen de 160 - 200 km/h
Maar niks verbruikt...het zal echt wel een beetje olie verbruiken, maar echt niet veel als alles nieuw is. :)

Grtzzz
Serge
Plaats reactie