[Clio16V]Olieverbruik.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
mijn Clio16v zal ongeveer een liter Elf gebruiken op ongeveer 1100km, heeft 215.000km op de klok staan.
Mijn cliootje slurpt ook zoiets, alleen dan nu nog ff Castrol oliePatrick L. schreef:mijn Clio16v zal ongeveer een liter Elf gebruiken op ongeveer 1100km, heeft 215.000km op de klok staan.

Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.
Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.
Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.
Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Die keerringen is bij mij ook het geval, is dat te maken?Mickael schreef:Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.
Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.
Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Don't walk the grass... smoke it
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Kleppendekselpakking vervangen.Arie16v schreef:Ja ik heb wel gemerkt dat mn bouchies zeiknat zijn van de olie, wat kan ik daaraan doen? is er iets tegen te doen?
wel wat aan doen, geen nood maar wel beter!Arie16v schreef:Ja ik heb wel gemerkt dat mn bouchies zeiknat zijn van de olie, wat kan ik daaraan doen? is er iets tegen te doen?
klepdeksel pakking vervangen, is niet heel dramatisch ofzo. en mijn clio zoop toen ook ongeveer 1L op de 1500 km.... is dus 'normaal' !
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
mijn Clio lekt niet overmatig, geen lekke keerringen of kleppendeksel, motor verbruikt gewoon meer olie als een "gewoon" blokje, staan die blokjes ook bekend om trouwens, dat ze gemiddeld meer olie slurpen als andere blokjes.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
It`s amazing!?!F 16Valve schreef:die van mij verbruikt 1 liter op 10.000 staat nu 165.000 op de teller
kan het bijna niet geloven.
Dus is gelukkig niet zo'n olie slurper. btw zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik veel snelweg KM maak??????Patrick L. schreef:It`s amazing!?!F 16Valve schreef:die van mij verbruikt 1 liter op 10.000 staat nu 165.000 op de teller
kan het bijna niet geloven.
Heb er bijna al weer 10.000KM op zitten maar olie pijl is sinds vorige beurt weinig gezakt.
Laatst gewijzigd door Foeke op do 27 mar 2003 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Het stelt niet veel voor hoor.Arie16v schreef:Is een kleppendekslepakking gemakkelijk zelf te vervangen, en zoja hoe? Heb dat nog nooit gedaan nl.
Ik heb het pas laten doen omdat ik er gewoon niet aan toe kwam was geloof ik minder dan 75 euro kwijt.
Maar als je het zelf wil doen is dat ook goed mogelijk.
Nieuwe pakking halen en vloeibare pakking. Ohja een middeltje om de oude pakking weg te halen en schoon te maken is ook wel gewenst.
Draai de boutje eraf, haal de kleppedeksel eraf, maak schoon. Nieuwe pakking er tussen op de hoeken een beetje vloeibare pakking om te verstevigen deksel erop en gaan met die banaan.
PM me anders ff.
Heb zelf geen clio, maar ze verbruiken wel wat olie.
Wat ik heb gelezen is dat het blokje met grotere speling is gemaakt. Hierdoor drinkt die wat olie, maar houd die het wel allemaal wat beter uit.
Dat is wat ik ooit eens ergens gelezen heb.
Wat ik heb gelezen is dat het blokje met grotere speling is gemaakt. Hierdoor drinkt die wat olie, maar houd die het wel allemaal wat beter uit.
Dat is wat ik ooit eens ergens gelezen heb.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Alle verbrandingsmotoren volgens het slagzuiger principe verbruiken olie. Een fabrikant laat van een nieuw ontwikkelde motor een uitgebreide analyse maken mbt het olieverbruik. Dit wordt gemeten in (m)g/kWh op vol vermogen.
Als een motor "geen" olie verbruikt wordt de (onder alle omstandigheden wel verbruikte) olie vervangen door indikking door vuil, roet, as en dergelijke. Ook is er neerslag van brandstof in de olie (soms zo erg dat het oliepeil stijgt !).
Het verbruik van olie moet met het oog op de uitlaatgassen sterk verminderd worden. Dit doen fabrikanten met verder ontwikkelde technieken zoals kleinere produktietoleranties, kleinere bedrijfsspelingen en nieuwe zuigerveertechnieken. Ook het zo hoog mogelijk plaatsen van de bovenste zuigerveer hoort hierbij.
Ook worden motorbesturingen geprogrammeerd om motoren te beschermen tegen misbruik door verkeerd gebruik. Daar zou je een boek over kunnen schrijven dus hier laat ik het maar even bij...
Sommige vrachtwagenfabrikanten zetten dit soort olieverbruiks data in hun motorenbrochures. In de truckwereld is namelijk voldoende kennis van zaken (techniek) aanwezig om dit soort data op waarde te schatten. Dit zodat er geen fabels de wereld in gaan...
Zeker in de autotechniek waarin 99,99% van de klanten vol zit met vooroordelen over techniek van 30 jaar geleden kunnen dit soort gegevens wel eens verkeerd begrepen of geinterpreteerd worden.
De enige waarheid is dat bij de F7R motoren (2-liter Williams) er een serie cilinderkoppen geweest is die een enorm hoog olieverbruik veroorzaakten. Deze zijn door de Dealers in een terugroepactie vervangen. Dit olieverbruik moest hoger zijn als 0.5-1l/1000km. Dan begint de hoeveelheid olie ook invloed uit te oefenen op de emissie.
Bij de resterende F7 motoren treedt alleen een hoog olieverbruik op als deze motoren verregaand versleten zijn op een of meerdere onderdelen. Bij controle of revisie zal dit altijd blijken.
Een goede motor zal een olieverbruik kennen van minder als 600cc op 10000km. Precies genoeg om niet bij te hoeven vullen tussen een normale standaard beurt.
Let op: Bij een zeer veeleisende rijstijl of motortuning is het altijd noodzakelijk de verversingstermijn te verkleinen !
Als een motor "geen" olie verbruikt wordt de (onder alle omstandigheden wel verbruikte) olie vervangen door indikking door vuil, roet, as en dergelijke. Ook is er neerslag van brandstof in de olie (soms zo erg dat het oliepeil stijgt !).
Het verbruik van olie moet met het oog op de uitlaatgassen sterk verminderd worden. Dit doen fabrikanten met verder ontwikkelde technieken zoals kleinere produktietoleranties, kleinere bedrijfsspelingen en nieuwe zuigerveertechnieken. Ook het zo hoog mogelijk plaatsen van de bovenste zuigerveer hoort hierbij.
Ook worden motorbesturingen geprogrammeerd om motoren te beschermen tegen misbruik door verkeerd gebruik. Daar zou je een boek over kunnen schrijven dus hier laat ik het maar even bij...
Sommige vrachtwagenfabrikanten zetten dit soort olieverbruiks data in hun motorenbrochures. In de truckwereld is namelijk voldoende kennis van zaken (techniek) aanwezig om dit soort data op waarde te schatten. Dit zodat er geen fabels de wereld in gaan...
Zeker in de autotechniek waarin 99,99% van de klanten vol zit met vooroordelen over techniek van 30 jaar geleden kunnen dit soort gegevens wel eens verkeerd begrepen of geinterpreteerd worden.
De enige waarheid is dat bij de F7R motoren (2-liter Williams) er een serie cilinderkoppen geweest is die een enorm hoog olieverbruik veroorzaakten. Deze zijn door de Dealers in een terugroepactie vervangen. Dit olieverbruik moest hoger zijn als 0.5-1l/1000km. Dan begint de hoeveelheid olie ook invloed uit te oefenen op de emissie.
Bij de resterende F7 motoren treedt alleen een hoog olieverbruik op als deze motoren verregaand versleten zijn op een of meerdere onderdelen. Bij controle of revisie zal dit altijd blijken.
Een goede motor zal een olieverbruik kennen van minder als 600cc op 10000km. Precies genoeg om niet bij te hoeven vullen tussen een normale standaard beurt.
Let op: Bij een zeer veeleisende rijstijl of motortuning is het altijd noodzakelijk de verversingstermijn te verkleinen !
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 7:51
- Locatie: Venray
Ik heb bij vol optrekken altijd wel zo'n pluimpje uit de uitlaat. ik dacht dat dat normaal was maar kan dat dus betekenen dat mijn stoters versleten zijn? Bij rustig rijden heb ik t trouwens niet.Mickael schreef:Vaak lekken ze op keerringen. Die tussen bak en blok en aan de distributie kant. te zien op carterpan.
Ook lekken ze vaak op de klepdeksel pakking, wat makkelijk te zien is als je een bougie eruit haal, die zijn vaak zeiknat van de olie.
Bij de klepstoters (seals?) lekken ze ook regelmatig . Te zien, klein puimpje bij overschakelen.
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
###16vee oléé oléé!!!###
Die van mij verbruikt best veel. 1L op de 1200 of zo
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Als je motor nieuw is dan hoort ie echt niks te verbruiken....misschien een heel klein beetje.Mickael schreef:Ik geloof dat een gem. verbruik van 1L op de 3000km vrij gewoon was/is.
Die van mij verbruikt ong. 0,5L op de 10.000 (nieuw blok)
en die van mijn vriendin 1 op 2500km.
Ik heb vorig jaar mijn kop van het blok laten reviseren, rubbers, koppakking, drijfstanglager, zuigerveren, keringen, kleppen...blabla
En ik heb nu alweer 30 duizend kilometer gereden en heb 1x een halve liter bijgegooit en toen ik die keer erop weer het oliepijl meette was die 1 cm boven de max.
Dus hij verbruikt niks!! Alleen heb ik wel 0,5 liter koelvloeistof moeten bijvullen op 30000 kilometer.
Die man van dat revisiebedrijf heeft echt goed zijn werk gedaan

0,5 was een indicatie, want ik heb nog niets bijgevult tussen de beurten door.Serge1916V schreef:Als je motor nieuw is dan hoort ie echt niks te verbruiken....misschien een heel klein beetje.Mickael schreef:Ik geloof dat een gem. verbruik van 1L op de 3000km vrij gewoon was/is.
Die van mij verbruikt ong. 0,5L op de 10.000 (nieuw blok)
en die van mijn vriendin 1 op 2500km.
Ik heb vorig jaar mijn kop van het blok laten reviseren, rubbers, koppakking, drijfstanglager, zuigerveren, keringen, kleppen...blabla
En ik heb nu alweer 30 duizend kilometer gereden en heb 1x een halve liter bijgegooit en toen ik die keer erop weer het oliepijl meette was die 1 cm boven de max.
Dus hij verbruikt niks!! Alleen heb ik wel 0,5 liter koelvloeistof moeten bijvullen op 30000 kilometer.
Die man van dat revisiebedrijf heeft echt goed zijn werk gedaan
Ik mag 8000 trn maken en die wil ik heel soms wel halen. Dan zal ie waarschijnlijk een klein beetje gebruiken, wat absoluut niet vreemd is bij dat soort toerentallen.
Ik had ook kunnen zeggen dus dat ie niets verbruikt bij normaal gebruik.
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Ah, ik kan maar tot de 7250 en die haal ik ook zeker wel vaker...maar alleen als ie warm is.
Maar zelfs dan, ik ben naar Salou gereden(1600 km) met 3 man erin en flink geladen, op de heenweg redelijk rustig gereden 140 ongeveer en ben van salou nog 2x open neer geweest naar lorret the mar, dus nog eens 800 km erbij en daarna terug gereden met een snelheid tussen de 160 - 200 km/h
Maar niks verbruikt...het zal echt wel een beetje olie verbruiken, maar echt niet veel als alles nieuw is.
Grtzzz
Serge
Maar zelfs dan, ik ben naar Salou gereden(1600 km) met 3 man erin en flink geladen, op de heenweg redelijk rustig gereden 140 ongeveer en ben van salou nog 2x open neer geweest naar lorret the mar, dus nog eens 800 km erbij en daarna terug gereden met een snelheid tussen de 160 - 200 km/h
Maar niks verbruikt...het zal echt wel een beetje olie verbruiken, maar echt niet veel als alles nieuw is.

Grtzzz
Serge