[Expr 1.6D] Rook uit kop en borrelend koelreservoir

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Stefijn

Ik kom net met mijn Express 1.6D van de snelweg waar ik ongeveer 30km met 100-110 gereden heb. Op zich niks raars en meestal rijdt ik niet harder.

Rij ik de afrit af en stop ik bij een verkeerslicht, komt er ineens allemaal rook (wit?) onder de motorkap vandaan.
Dus ik stop even bij een tankstation, trek de motorkap open.

Koelvloeistofreservoir: helemaal wit van het schuim. Heb m voorzichtig even opgedraaid en toen bleef het schuim (wit) eruit komen.
Motor: ergens van de top van de motor (zo lijkt het tenminste) kwam rook, zo op het eerste gezicht wit. Ik kon echter niet goed bepalen waar de rook vandaan kwam, en op een gegeven moment was het zo weinig dat ik toch niks meer kon zien.

In het koelresevoir was het meeste schuim al weg maar er was nog voldoende koelvloeistof, dus ik ben de laatste 2 km naar huis gereden.
Thuis nog eens gekeken met draaiende motor, maar nu geen rook meer onder de motorkap te vinden.

In het koelvloeistof komen dikke bellen lucht omhoog, die lucht zie ik ook door de onderste aansluiting van het reservoir borrelen.
Op dit moment kan ik niet zien wat de kleur van de koelvloeistof is, die is wit door alle lucht die erin zit. Ik kijk zo nog even.

edit: koelvloeistof is nog helder (wel donker, maar ik kan de bodem zien)
Wat kan hier aan de hand zijn? Me dieseltje moest toch bij deze kmstand voor een beurt weg, maar dit is effe minder natuurlijk :(
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

lekke kop
je pakking licht er uit tussen de cilinder en het koel kanaal
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Stefijn

daar was ik al bang voor..

kost da?

En is het likely dat misschien het motorblok gescheurd is? Ik noem maar een dwarsstraat...
Abel
Über-Spammer

kop er af. kijken, kop vlakken? nieuwe koppakking set en alles weer vastdraaien. goede aanhaal momenten gebruiken en die naa 1000 km te hebben gereden weer aanhalen. bout halve slag los en weer vast trekken.

kan me niet voorstellen dat er iets gescheurd is.
canonballman

kop kan krom zijn en kop kan gescheurd zijn. Maar het hoeft niet.

Adviesje: kop LATEN controleren en laten afpersen.
Anonymous

Kennis van me haqd hetzelfde met een Express op benz, zelf de handel open gehaald, kop weggebracht voor het vlakken en was totaal 75 euro kwijt, incl koppakking en vlakken!
Stefijn

Zelf kop eraf halen is me iets te, dat ken ik niet.

Waar kan ik laten afpersen? En kan ik er in principe mee rijden - stukkie naar garage bijvoorbeeld, niet naar me werk natuurlijk - zolang er koelvloeistof inzit? Niet echt verstandig toch
Anonymous

Zelf eraf halen stelt echt geen ruk voor hoor. Gewoon wat boutjes los draaien, met 2 linkerhanden lukt dat ook nog net wel, zeker bij een expressje.
Stefijn

ik heb maar 1 linkerhand, dus dan lukt het niet denk ik :-|
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

is het een diesel of nie?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman

yup 1.6 diesel

en het is niet zo easy als bij een benzine expressje. Daar heb je namelijk niet te maken met een distributieriem en dieselpomp. En kopbouten moet je ook vervangen bij een F motor.
Kga niet zeggen dat het lastig is, maar wel lastiger als een C-motortje
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Hoeft niet per se de koppaking te zijn!!

Ik had hetzelfde en het bleek dat mijn turbo koeling verstopt zat (zit). De koelvloeistof kan hierdoor niet meer 'terug' naar het expantie vaatje. Bij mij werd er druk opgebouwt in het expantievaatje vanuit de slang die naar de waterpomp gaat (nu dus de andere kant op :D). Door de druk spoot er koelvloeistof uit het ventiel (de dop). Als dit op de turbo komt krijg je de leuke witte rook.. :p

Dus eerst even checken of die slang/turbo verstopt is voordat je een nieuwe koppaking erin laat zetten.

Het kan trouwens ook zijn dat je waterpomp valse lucht aanzuigt, en daar door krijg je lucht in het systeem, en die lucht moet er ergens uit :D
Turbo Tinus

ow wacht, het gaat niet over de 5 gtt he :D hmm laat maar!
Stefijn

sja, geen 1.6TD he

Misschien is het iets met die pomp maar dat wordt nader bekeken
Turbo Tinus

maar toch zal ik ook de retourslang naar het expantie vaatje goed na kijken :p je weet maar nooit.
martijn.p
Contacteer:

Als er een warmtewisselaar op zit kan het daar ook nog fout gaan. Veel makkelijker te vervangen trouwens.
Stefijn

waar is die voor?
canonballman

Om warmte te wisselen! :wink:

Zit, weet ik haast zeker, niet op een Express diesel.

Is dat ding wat op een GT net achter het oliefilter zit. Dat is dus een warmte-wisselaar. Daar stroomt aan 1 kant koelvloeistof doorheen, en aan de andere kant motorolie.

Op deze manier warmt de koelvloeistof de olie op in de warmloopfase.

En dan, als je flink aan het gassen bent >-) , en de olie 120 of 130 graden is, wordt de olie gekoeld door de koelvloeistof (plusminus 95 graden)

Op een GT heb je m dus voornamelijk als 'oliekoeler' nodig.
Abel
Über-Spammer

@cannonball man.

Dat ding achter je olifilter is niet de warmte wisselaar. Dit is een olie aftap punt met een in en uitgang olie gaar door de filter door die ring naar de radiator dan terug naar die ring en dan het blok weer in.
De warmte wisselaar zit dus in de radiator.
canonballman

Yep, je hebt helemaal gelijk Abel! :)

Ik zit in de war met andere Renaults, DAAR zit de warmtewisselaar inderdaad net achter het oliefilter.

Bij een GT is het inderdaad alleen een 'olie-aftappunt' .

Ik wilde effe kijken of jullie goed aan het opletten waren! :wink:
canonballman

Kheb al 3 jaar niet meer aan een GT gewerkt!
catrinus

mijn volvo blok (beide blokken) heeft ook zo`n stom warmtewisselaar achter de oliefilter zitten. Heb hem er gauw afgesloopt.
There will be plenty of time to rest when your dead
canonballman

Kheb al 3 jaar niet meer aan een GT gewerkt!
Moet natuurlijk 3/4 (3 kwart dus) jaar zijn, ZOOOl ang is het nou ook weer niet geleden!
martijn.p
Contacteer:

Abel schreef:@cannonball man.

Dat ding achter je olifilter is niet de warmte wisselaar. Dit is een olie aftap punt met een in en uitgang olie gaar door de filter door die ring naar de radiator dan terug naar die ring en dan het blok weer in.
De warmte wisselaar zit dus in de radiator.

In je radiateur zit ook zeker iets dergelijks. Maar dat ding achter het oliefilter noemt mijn garage een warmtewisselaar. Ik neem toch niet aan dat ze daar getikt zijn.
canonballman

mijn volvo blok (beide blokken) heeft ook zo`n stom warmtewisselaar achter de oliefilter zitten. Heb hem er gauw afgesloopt.

Nou dat weet ik niet of dat een stom ding is.......

Hij werkt op een gegeven moment toch als een oliekoeler.....

Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om NOG een paar slangen MEER onder de kap van een R5 te hebben :)
Stefijn

anyways dokter, hoe is het met mijn bolide? :)
red_Turbo

heb wel is af zitten vragen misschien dat het bij een express wel het zelfde is.

de radiateur hoe zit dat ding in elkaar.

- 2 aparte delen water en olie
- loopt er net als bij een warmte wisselaar een
olie leiding door het water heen.

als dit(2e) zo is en je radiateur is lek dan lijkt het net alsof het je koppakking is.
Stefijn

De radiateur is altijd nog een halve meter verwijderd van de kop, dus dat moet toch nog wel te zien zijn?
red_Turbo

ja maar de koelvloeistof en de olie niet
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Een 1.6D heeft geen warmtewisselaar in de radiateur. Dat is alleen bij een GTT. Er zit hoogstens een warmtewisselaartje bij de voet van het oliefilter. Die is makkelijk te herkennen: Als het oliefilter tegen het blok aangeschroefd is, is hij er niet. Zite het oliefilter op een soort ring, met daaraan twee slangen, dan is hij er wel. :)

De kop lijkt mij dus het meest waarschijnlijk. Koelvloeistof gaat niet borrelen van een olielek :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
red_Turbo

maar hoe zit het nou precies met de radiateur van een gtt. lopen die leidingen wel door het water of is het een gescheiden systeem dus olie koeler erbij aangeplakt.
Tom
Moderator
Car: MB

volgens mij liggen de olie en water leidingen tegen elkaar aan op sommige plaatsen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo

in de radiateur bedoel je? als dat zo is dan maakt het niet uit want dan zouden beide leidingen lek moeten zijn en dan bij elkaar in spuiten
Stefijn

Nou, vandaag weer 2x een borrelend en overstromend koelvloeistof reservoir gehad, daarbij een vrijwel niet waarneembaar pluimpje rook boven de motor.

Theorietje: begint mijn koelvloeistof te koken? Maw is het niet de koppakking die lek is maar een niet goed functionerend koelsysteem?

Effe wat feiten:
Het gebeurt alleen als ik een tijdje op de snelweg rijdt (rond 100kmh). Dus niet als de auto stil staat met draaiende motor of in stadsverkeer.
Als ik stilsta springt de fan al bij 83 graden aan, waarna de temperatuur zakt.
Matijs
Contacteer:

Kan inderdaad zijn dat de dop van het expansievaatje niet meer goed afsluit en het systeem dus niet onder druk blijft. dan wil het op een gegeven moment wel gaan koken ja. Misschien ff een ander doppie van de sloop halen en kijken wat hij dan doet. Is in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe koppakking :D
Plaats reactie